CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Bram

Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

SiR-ROUND

Mooie speakerbouw...

Helaas heeft hij wel z'n spekaerkabels over de netkabels liggen...

;)

J.A.F._Doorhof

;D
Dat viel jouw dus ook al op ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Spacebass

Nou moeten jullie niet gaan mieren...daar hou ik niet van.... dus ook niet over die stekkerdoos zelf  ;D

J.A.F._Doorhof

Het probleem is een beetje dat als je je kabels rechtstreeks op de stroom hebt liggen je gegarandeerd problemen krijg met bv bron of verlies aan detail.

Het is dan ook bijna onmogelijk om nog een echt goed waarde oordeel te vellen als je zoiets ziet. Dat is namelijk de allergrootste NO-GO in audio en HT.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

En met afgeschermd netsnoer?

J.A.F._Doorhof

Goeie vraag, maar toch blijf ik erbij dat ook daarme problemen kunnen optreden, immers afscherming is niet voor het totale spectrum van frequenties, maar vaak alleen voor hoogfrequent.

Gewoon altijd stroom en signaal scheiden, en als het dan toch moet kruizen afgeschermde kabels gebruiken en een afstands blokje.

MvrGr.
Frank
Custom installer

The Foundation

Citaat van: SiR-ROUND op juni 11, 2002, 12:54:24

Ik heb weer even geluisterd, maar ik moet zeggen dat het moeilijk is zo'n test... Aangezien je steeds connectors moet wisselen etc.

En na al het harde werken ben je misschien bevooroordeeld door de nieuwe kabel...

Als testapparatuur heb ik ook geen echte hi-end spullen:

2 x JB: LX 800
1 x Yamaha CDX-670 (analoog aangesloten via DIY Tasker interlinks)
1 x Yamaha AVX-700

Met de DSP A1 gebruik ik de DAC van de amp en niet die van de CD speler... Helaas moest het nu dus op deze manier

De kabels zijn dus de nieuwe CAT5 "Deluxe" en een no-name 2,5mm2 koperen speakerkabel afkomstig uit de lokale elektronicahandel...

Al met al ben je veel goedkoper uit met de CAT5, aangezien deze per meter haast niks kost(0,25 €cent/m) en de koperen reus minstens 2,5 €/m...

De testtracks waren:

Mobb Deep - Animal Instinct (sublaag)
Smoke City - Underwater love (algehele soundstage)
Maarten van Roozendaal - Olielamp ("analoge" instrumenten en stem van Maarten)
Aaliyah - More than a woman (voor de lekkere track ;D)
Kraftwerk - The model (defintie/zuiverheid)
Portishead - Mysterons (de meest beluisterde referentietrack van moi, door die zeer typische bassdrum die van je af lijkt te bewegen)

Wat heb ik zoal gehoord?

• Betere soundstage
  • Beter gecontroleerde basweergave
  • Beter hoogdetail
Voor mijn gevoel bij de CAT5...  ::) Redelijk gewenst resultaat dus...

Maar aangezien ik dus niet mijn echte eigen setup kon draaien weet ik niet of deze voorlopige test wel wat wil zeggen... Ik weet trouwens helemaal niet of dit wat wil zeggen, aangezien ik geen blinde A/B kan voeren...

Ik zal de "Deluxe" nog eens uitgebreider gaan behandelen wanneer ik de DSP A1 terug heb... Ben vooral benieuwd naar de kwaliteiten als centerspeakerkabel...

Ik zou ook graag hulp willen inschakelen van ervaren reviewers... Misschien Garmt?  :D

ik heb zopas ook  cat5 gevlochten en getest
...
Om eenmakkelijke vergelijking te maken tussen de 'normale' 2.5mm² kabels en de cat5.
Moet je zeer snel je kabels kunnen verleggen.
Dat is  dus niet simpel.

Verder heb ik de test gedaan in pure stereo.
(want ik heb enkel mijn fronts in cat5 gedaan.)
De muziek is meer gedetaileerd en klinkt puur.

Als ik dan de muziek liet afspelen over 5kanalen , was het effekt tegenover de 'normale' kabels groot , omdat de surrounds dan schreeuwerig overkwamen.
Dus mijn volgende stap is om de surrounds ook in cat5 te steken.

The Foundation

fotoke

[attachment deleted by admin]

[attachment deleted by admin]

J.A.F._Doorhof

Hi,

Denk een beetje om de grote van de foto's aub.
Niet groter dan 450x450.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

The Foundation

Citaat van: SiR-ROUND op februari 15, 2003, 23:56:06
Hehehhe,

Krimpkous ook op?

;)

tis een test , op de mooie versie komt krimpkous

The Foundation

hoeveel mm² is 1 adertje van cat5?

SiR-ROUND

Weet ik niet, maar het is altijd beter om zoveel mogelijk doorsnede te hebben...

Vandaar dat mijn uiteindelijke kabels de bi-wire versie zullen zijn maar dan voor gewoon gebruik (6 cat 5's per speaker)

The Foundation

Citaat van: SiR-ROUND op maart  9, 2003, 00:29:51
Weet ik niet, maar het is altijd beter om zoveel mogelijk doorsnede te hebben...

Vandaar dat mijn uiteindelijke kabels de bi-wire versie zullen zijn maar dan voor gewoon gebruik (6 cat 5's per speaker)

gevlochten in 2 bundels van 3

of alles samen gebundeld?

-----

Ik wil de rest van mijn speakers ook nog in CAT5 doen !
En terwijl ik bezig  ben met vlechten , maak ik enkele powercords in vlechtwerk.

Sil Stranders

Ik heb cat5 speakerkabels en ben hier heel tevreden over,
Ik heb wel de meest bewerkelijke versie.
de mantel van je cat5 kabel strippen tot je alleen de losse aders hebt
3aders vlechten, 3 van deze vlechten weer in elkaar vlechten
en dan (je raad het al) 3 van deze dikke vlechten in elkaar vlechten

dan heb je dus 3x3x3x3=81 aders  

je vlecht je helemaal een ongeluk maar het geluidsbeeld en de detailering hebben er zeker baat bij

en door de verschillende kleuren van de aders wordt het ook nog eens een heel vrolijk geheel.

ik heb hier ook een interlink van gemaakt, ook dit werkt zeer goed.

Sil.
in a world without walls or fences, who needs windows or gates
NAD 512, Sony dvp-s735d, NAD 762, ROTEL rc870bx, ROTEL rb870bx, Quad 33, 2x QUAD 405, Tannoy DMT12 dual concetric studio monitors,  4x tannoy reveal, tannoy mc-15 sub

SiR-ROUND

Zoals op het plaatje Anthrax... Dus 3x2 cat5's en dan ipv biwire gewoon aan elkaar... Evt. met van die stapelbananen...

Sil, die kabels van jou ben ik nooit aan begonnen, ik vind ze nl. niet zo netjes en tja, het zou om het geluid moeten gaan, ik weet het...

;)

J.A.F._Doorhof

Sir,

Zet je er toch gewoon een huidje omheen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

thommy

Citaat van: Anthrax op maart  9, 2003, 00:34:25
Citaat van: SiR-ROUND op maart  9, 2003, 00:29:51

gevlochten in 2 bundels van 3

of alles samen gebundeld?

-----

Ik wil de rest van mijn speakers ook nog in CAT5 doen !
En terwijl ik bezig ben met vlechten , maak ik enkele powercords in vlechtwerk.

Ik zou toch het brugje aan de speakers verwijderen hoor ;D

SiR-ROUND

LOL ;D

INDERDAAD!

Niet eens gezien...

Dit is het nieuwste van het nieuwste:

Crosspolarbiwiringterminationloop

;D

SV..S

11-03-2003 en toen was het stil ??? ???

Of mis ik iets :P

Zeg Sir hoe is het nu met je cat 5,
Heb je nog ergens anders getest met anderen, gebruik je het nog steeds.

Ben wel benieuwd, :D
Groetjes jos

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

pong38

Hallo beste luistervrienden

Toevallig heb ik gisteren 30 meter Cat5e kabel gehaald omdat het na de vele ethousiaste verhalen erg nieuwsgierig geworden ben.

Hierbij dus een kort verslag van mijn ervaringen tot nu toe.
De insteek was om 2 3-draadskabels (zie TNT ontwerp) te maken van 4 meter.
De kabels om de 2 Acoustic Energy EVO3's aan te sluiten op de Yamaha RX-V740. Momenteel draai ik met VdH Magnum kabels.

Achteraf was de gok goed. In totaal ben je hier dus 30 meter cat5e kabel voor kwijt. Het is even een klus maar de slag heb je zo te pakken.  ;D

Hierbij alvast wat tips :

1) Mocht je een echt lange kabel willen maken, begin dan in het midden.
Zeker als de kabels lang zijn ben je 90% van je tijd kwijt aan het ontvlechten van de kabels... een hondebaan  8)
2) Mocht je een binnentrap hebben naar een bovenverdieping maak dan aan een kant van de kabel een beginnetje van 10cm en knoop dat met een tire-wrap vast aan iets op de bovenverdieping (Spijl). Laat de draden vrij hangen en vlecht vertikaal. Scheelt je uren in tijd. No kidding.
Horizontaal vlechten met kabellengtes boven de 3 meter staat gelijk aan zelfkastijding.
Ter illustratie... 4m. vertikaal (strak) vlechten in 20 minuten. Horizontaal ruim 2,5 uur.

De stand van zaken...
De kabels zijn klaar. 2x 4 meter.

Morgen volgt er een luistersessie. Ik heb als achterspeakers dezelfde AE EVO3's dus die haal ik naar voren om een m.i. zeer representatieve A/B vergelijking met de huidige VdH kabel te kunnen maken.
Ik ben erg benieuwd.

Ron

SiR-ROUND

Huh? Ja, ik gebruik ze nog steeds... Tenminste, momenteel heb ik mijn amp uitgeleend... Ik heb ze eigenlijk nog niet uitgeleend... Ik ga als strax de zolder eindelijk eens verder is gevorderd, nieuwe maken want ik heb dan 7 speakers te voeden... En ik wilde sowieso al de bi-wire versie maken maar dan niet bi-wire gebruiken... Meer koperdoorsnede dus voor het laag...

daburnd

Zoals in een eerder topic vermeld heb ik dezelfde kabel vlecht techniek aangehouden als die sir-round...
deze heb ik tussen mijn liberty 5+ front speakers en mijn kenwood v9070-s receiver aangesloten, maar heb totaal geen verschil in geluid kunnen concluderen tegenover mijn 2,5mm^2 speakerkabel die ik bij een normale elektro zaak gekocht heb. Ik zal binnenkort nog maar eens gaan luisteren, maar na de hoeveelheid aan films en muziek cd's die ik vergeleken heb is de hoop bij mij vergaan op een nog betere audio weergave door middel van kabels.