Stereo set van Vergeerr72

Gestart door vergeerr72, februari 4, 2017, 11:51:32

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Xander32

Waar krijgt die een plaatsje? Welke mag die gaan vervangen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Op de eindversterker, vervangt een Supra LoRad.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Citaat van: vergeerr72 op mei  4, 2021, 07:30:00
Op de eindversterker, vervangt een Supra LoRad.

Ik mis de superlatieven, valt ie tegen of ben ik te vroeg?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vergeerr72

#753
Citaat van: brt op mei  6, 2021, 00:51:01
Ik mis de superlatieven, valt ie tegen of ben ik te vroeg?
Het was nog te vroeg om het tegen te laten vallen: er zijn geen superlatieven....

Volgens mijn beleving brent de Tornada meer snelheid. Het geluid kan er echt uit spatten, maar ook weer snel stoppen. Vooral dat laatste valt mij erg op. Het hoog heeft wat meer body. Beiden wel eigenschappen waar ik naar op zoek was. Maar het is wel veel geld voor zo'n kabel. En relatief gezien vond ik de recente upgrade van de USB kabel een grotere stap.

Mijn heeft momenteel wel veel scherpte, met name in de stemmen. De harde T, F vallen je om de oren. Toch hier maar eens kijken of ik dit enigzins kan temmen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

frank2

Is de kabel nieuw? Laat m 140 uur inspelen  dan klinkt hij echt anders.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vergeerr72

Citaat van: frank2 op mei  6, 2021, 09:26:17
Is de kabel nieuw? Laat m 140 uur inspelen  dan klinkt hij echt anders.
Die scherpte zit al wat langer in de set.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Citaat van: vergeerr72 op mei  6, 2021, 10:12:28
Die scherpte zit al wat langer in de set.
Hoe lang zit die al in de set? Vanaf het begin, met een bepaald component verwisselen, toen je digitaal ging corrigeren etc.? En hoeveel van de scherpte zit in de set en hoeveel in de ruimte?

Ik heb gemerkt dat de siblance (de ss//ff/tt klanken, wie weet een beter Nederlands woord dan sisklank :wacko:) ook erg van de opname afhangen. Ze doen best moeite om dat zoveel mogelijk te voorkomen tegenwoordig. En schelheid/scherpte is ook een kwestie van balans, zonder schelheid geen natuurlijk klinkende trompetten, felle piano, rietblazers, krassende violen, etc.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

#757
Citaat van: TabCam op mei  6, 2021, 11:06:07
Hoe lang zit die al in de set? Vanaf het begin, met een bepaald component verwisselen, toen je digitaal ging corrigeren etc.? En hoeveel van de scherpte zit in de set en hoeveel in de ruimte?

Ik heb gemerkt dat de siblance (de ss//ff/tt klanken, wie weet een beter Nederlands woord dan sisklank :wacko:) ook erg van de opname afhangen. Ze doen best moeite om dat zoveel mogelijk te voorkomen tegenwoordig. En schelheid/scherpte is ook een kwestie van balans, zonder schelheid geen natuurlijk klinkende trompetten, felle piano, rietblazers, krassende violen, etc.
All of the above.

Dit varieert inderdaad qua opnames.

Het volume verlagen verminderd ook het 'probleem' wat ook wel akoustiek suggereert.

En alles wat het geluid minder difffuusss geluid maakt, zorgt dat dit meer opvalt. En op dit vlak is laatste tijd veel aangepasstt:
             - LAN-isolator: Deze geven weer in mijn set een meer gefocussed geluid
             - Lichtte toename bij toepassen van een correctiecurve (tot 200 hz)
             - AQ Diamond USB  en de AQ Tornado.
             - Toe-in (iets meer of minder uit focus).

De eerste twee zijn voornamelijk ssstappen in het digitale domein, maar ook bij vinyl ssssspeelt het.

Maar het is inderdaad een balanskwestie. Een viool mag krassen, een trompet tetteren, dat is alleen maar de realistischer. In al mijn laatste stappen is dit realisme meer toegenomen. Ik heb altijd wel mijn bedenkingen bij zijdezacht hoog, want bekkens maken echt wel kabaal. Ik zoek hiermee ook zelf de grens op.

Maar dit probleem bestaat al langer, in sommige combinaties was er toen met name een hele sterke SSS. Het probleem was toen wel prominenter (meer overheersend). Mijn resolutie is toegenomen (verfijnder) waardoor het wat minder overheersend is maar nog wel opvalt. Dat wil ik onder controle krijgen.

Omdat het ook bij vinyl ssspeelt, wil ik eens de volgende zaken onder de loep nemen: - Interlink tussen voor- en eindversterker. Dit is een zzzelfbouw dit veel hoog heeft, daardoor erg ruimtelijk is maar wellicht de ssscherpte versterkt. De jumpers op mijn speakers, dit zijn zilveren kabels.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

De schraap klanken zitten vooral tussen de 4.5 en 7kHz
Het echte hoge "alufolie op vullingen" hoog zit ronde de 9-11kHz
Wat je hoort is dat die transienten "harder" worden door méér conversies, het stapelt en wordt dan té veel.
JBL PRX Power!

vergeerr72

#759
Citaat van: Raphie op mei  6, 2021, 11:51:51
De schraap klanken zitten vooral tussen de 4.5 en 7kHz
Het echte hoge "alufolie op vullingen" hoog zit ronde de 9-11kHz
Wat je hoort is dat die transienten "harder" worden door méér conversies, het stapelt en wordt dan té veel.
Meer conversies? Moet ik dat lezen als in het digitale domein of versta je reflecties in de acoustiek ook als conversie? Of bedoel je dit mede onstaat in het opnameproces?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

frank2

#760
Citaat van: vergeerr72 op mei  6, 2021, 12:05:24
Meer conversies? Moet ik dat lezen als in het digitale domein of versta je reflecties in de acoustiek ook als conversie?

Uit ervaring kan het ook te maken hebben met stroomkabels en de stekkers. Ik heb hier een verzilverde stroomkabel als ik dievkabel gebruik heb ik gegarandeerd S klanken hoewel de kabel redelijk vol klinkt. Bovendien op welk apparaat maakt ook nog uit, de plinius is gemakkelijker dan de auralic
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rowdy

#761
Citaat van: vergeerr72 op mei  6, 2021, 11:46:01
All of the above.

Dit varieert inderdaad qua opnames.

Het volume verlagen verminderd ook het 'probleem' wat ook wel akoustiek suggereert.

En alles wat het geluid minder difffuusss geluid maakt, zorgt dat dit meer opvalt. En op dit vlak is laatste tijd veel aangepasstt:
             - LAN-isolator: Deze geven weer in mijn set een meer gefocussed geluid
             - Lichtte toename bij toepassen van een correctiecurve (tot 200 hz)
             - AQ Diamond USB  en de AQ Tornado.
             - Toe-in (iets meer of minder uit focus).

De eerste twee zijn voornamelijk ssstappen in het digitale domein, maar ook bij vinyl ssssspeelt het.

Maar het is inderdaad een balanskwestie. Een viool mag krassen, een trompet tetteren, dat is alleen maar de realistischer. In al mijn laatste stappen is dit realisme meer toegenomen. Ik heb altijd wel mijn bedenkingen bij zijdezacht hoog, want bekkens maken echt wel kabaal. Ik zoek hiermee ook zelf de grens op.

Maar dit probleem bestaat al langer, in sommige combinaties was er toen met name een hele sterke SSS. Het probleem was toen wel prominenter (meer overheersend). Mijn resolutie is toegenomen (verfijnder) waardoor het wat minder overheersend is maar nog wel opvalt. Dat wil ik onder controle krijgen.

Omdat het ook bij vinyl ssspeelt, wil ik eens de volgende zaken onder de loep nemen: - Interlink tussen voor- en eindversterker. Dit is een zzzelfbouw dit veel hoog heeft, daardoor erg ruimtelijk is maar wellicht de ssscherpte versterkt. De jumpers op mijn speakers, dit zijn zilveren kabels.
Heb je de luidsprekerkabels op de HF of LF van je luidsprekers aangesloten?

vergeerr72

Op de LF. Ze zijn helaas te kort om daar mee te experimenteren. Ben met langere ook altijd op de LF uitgekomen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

Het is niet mogelijk om ze op HF te zetten in plaats van LF?

vergeerr72

Citaat van: Rowdy op mei  6, 2021, 19:41:36
Het is niet mogelijk om ze op HF te zetten in plaats van LF?
Een meter tekort ... 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

#765
Dan houdt het op.


Zijn dat in katoen gevlochten jumpers?

vergeerr72

#766
Citaat van: Rowdy op mei  6, 2021, 20:53:55
Dan houdt het op.


Zijn dat in katoen gevlochten jumpers?
NFO (natural fiber only). Zilveren kabels in rijstpapier, zijde en katoen.

Heb deze in combinatie met speakerkabel laten maken.  Die staan toevallig nu op marktplaats te koop. Maar jaren geleden overgestapt op XLO. Eerst de Signature 3 en nu de Limited. Die Limited gaat nooit meer weg.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

fugazi_2009

Bij deze speakers is het inderdaad qua routering al voor de hand liggend om ze op LF aan te sluiten. Bij mijn vorige speakers (ze zijn nog te koop!) gaf Avalon heel expliciet aan in de manual dat als je ze niet bi-wire aansloot dat ze dan op LF aangesloten moesten worden en vandaar uit de jumpers naar HF
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Xander32

... haal de lan isolator er maar eens tussenuit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op mei  7, 2021, 08:39:28
... haal de lan isolator er maar eens tussenuit.
Dan neemt de focus en plaatsing weer af.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Klopt, maar die ingreep zal mogelijk het ietwat aangezette hoog verminderen. Ik ga hem er in mijn keten binnenkort weer tussenuit halen, om het effect te toetsen. Dat zal dan tijdelijk of blijvend zijn.

Citaat van: vergeerr72 op mei  7, 2021, 08:57:11
Dan neemt de focus en plaatsing weer af.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op mei  7, 2021, 09:52:16
Klopt, maar die ingreep zal mogelijk het ietwat aangezette hoog verminderen. Ik ga hem er in mijn keten binnenkort weer tussenuit halen, om het effect te toetsen. Dat zal dan tijdelijk of blijvend zijn.
Met de Lan-Isolator heb ik inderdaad meer hoog, ik vind het zelf een verbetering: Bekkens klinken echt meer metaal, maar inderdaad ook scherper/scheller zoals Tabcam aangeeft. Het is wel natuurgetrouwer in mijn optiek. Ik zal de scherpte in mijn set ook even moeten nuanceren, alle zangeressen worden geen slissende slang. Maar het is wel iets gepronoceerder. Ik ben gewoon komma'ssss aan het neuken.

Maar in een andere set kan dit best wel een probleem, dit kwam op verschillende fora tegen. Terwijl in sommige sets de Lan-isolator helemaal niets doet.
Daarnaast ervaar ik dit ook bij  het afspelen van vinyl.

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Voor mij is 'beter' niet altijd gelijk aan mooier  :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op mei  7, 2021, 10:14:44
Voor mij is 'beter' niet altijd gelijk aan mooier  :)
De zoektocht naar de balans in die combinatie is de hobby toch.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

holco

Heb je ook metingen vanaf de luisterplek (mag met hoge smooting)?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.