Stereo set van Vergeerr72

Gestart door vergeerr72, februari 4, 2017, 11:51:32

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Wat een fijne plek om te wonen, prachtig 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op maart 31, 2021, 21:59:27

Wat een fijne plek om te wonen, prachtig 👌🏻
Bedankt. Een van de beste beslissingen ooit.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

Citaat van: vergeerr72 op maart 31, 2021, 21:34:31
In goed gezelschap meteen maar een REW meting en correctie doorgevoerd.

Wacht even hoor, jij hoorde door die enorme piek in het laag heen verschillen tussen "kabelvoetjes en zekeringen"?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Kingpin

Beste piek verschillen tussen lins en rechts.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koen K

Volgens mij is het (gelet op de tijd die er tussen beide metingen zit) een meting vóór en na de vermelde correctie  ;)

DofN

Ik zou minder weghalen tussen 30 en 600 Hz. Ik kan me voorstellen dat het nu wel kaal klinkt en fanatiek klinkt.

Pardon, deels met dsp, en vanaf rond 250 Hz aanpassen met plaatsing en akoestiek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Kingpin

Citaat van: Koen K op april  1, 2021, 09:09:05
Volgens mij is het (gelet op de tijd die er tussen beide metingen zit) een meting vóór en na de vermelde correctie  ;)
Ah ok, dus niet links en rechts ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koen K

Nee, dat zou mijns inziens zowel door de verschillen als door de overeenkomsten tussen de grafieken erg vreemd zijn. Volgens mij is de groene grafiek dezelfde als de rode, maar dan met een hoop (mid)laag eruit gehaald.

Peerless Monster

Citaat van: DofN op april  1, 2021, 08:37:17
Wacht even hoor, jij hoorde door die enorme piek in het laag heen verschillen tussen "kabelvoetjes en zekeringen"?

Vergeer was niet de enige.
Maar wat een bizarre situatie als je het zo omschrijft.
Maar ja dat was hoorbaar.

Wat ik gisteren hoorde met dsp aan was echt voor de eerste keer dat ik dsp echt goed zijn werk hoorde doen.
En ik heb ook jaren met dirac geëxperimenteerd en met peq (classe CP800), maar dit soort pieken wegpoetsen met een bassabsorber? Pfoe.
Zoals Koen het omschrijft. In eerste instantie klinkt het wat kalig, maar het midden is zoveel gedefinieerder geworden, doordat het laag enorm is strakgetrokken.
En ja fanatiek.

Maar goed de Gigawatt. Bij de eerste tonen van Wende Snijders met Voor Alles.

Voor Alles wat dan op zijn plek gaat vallen. Ik hoor vaak Dynamiek geroemd worden met zo'n Gigawatt, maar ik vind de texturen het meest opvallen. Na de eerste 20 seconden was ik al om. Wat een upgrade. Ik snap wel dat Vergeer zo verheugd was om het te delen. Ik sceptisch over dat stroomgebeuren en dan met name omdat er al een exactpower in Vergeer zijn set zit en ik weet wat de exactpower ook deed met diezelfde texturen toen ik hem mocht testen in mijn set.

Fuck.

Dit doet me weer nadenken over de stroomrommel die ik hier nog heb. 2 jaar geleden verhuisd en daar nog geen zin, geld en tijd gehad om daaraan te besteden.
In mijn vorige huis had ik een Siemens zekeringhouder van 100 euro en dat vond ik eigenlijk al te veel, maar dit effect had ik minder. Het was er ook wel, maar niet significant zoals bij Ronald.

Na wat luisteren naar andere nummers met de Gigawatt koud uit de doos, dit is de grap van het jaar.
Jammer dat we niet zo even blind kunnen luisteren, dus we moeten het doen met mijn audiogeheugen en notities.
Maar het paard dat rechts in de gang staat, nadat de arreslee van links naar rechts door het beeld heen sleede en de ferrari van rechts naar links ging door de kamer. En alles staat hoog. Net of de resolutie hoger is geworden 🤣. Chapeau Vergeer. Dat je dit uit deze set kan persen. Heerlijk dat tweaken.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

vergeerr72

Citaat van: Kingpin op april  1, 2021, 09:10:30
Ah ok, dus niet links en rechts ...
Klopt.  Het is de voor en na situatie.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Koen K

Citaat van: Peerless Monster op april  1, 2021, 09:30:35
[...] In eerste instantie klinkt het wat kalig, maar het midden is zoveel gedefinieerder geworden, doordat het laag enorm is strakgetrokken. [...]

Dat kan ik me wel voorstellen aan de hand van de grafieken. Het strakke en gedefinieerde herken ik wel, naar zo'n soort geluid heb ik ook een tijdje geluisterd. Maar op termijn gaat dat (in mijn geval) dan toch ook weer een beetje vervelen omdat de stevigheid en warmte ontbreken. Gelukkig is het, nu de hobbels onderin er wat uit zijn gefilterd, simpel en effectief om het laag een beetje naar smaak op te krikken als dat in de toekomst gewenst zou zijn.

Geert (gvc)

Lijkt me dat er een vlakke lijn als house curve target gebruikt is. Dat is ongebruikelijk, en in dit geval is er om onduidelijke reden nog een te grote verzwakking van het  laagmidden ook. Ik kan me niet inbeelden dat dit goed klinkt. Misschien heel even omwille van de spectaculair toegenomen helderheid, maar het kan niet lang duren vooraleer je merkt dat je geen laag meer hebt.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Raphie

Citaat van: vergeerr72 op maart 31, 2021, 21:34:31
In goed gezelschap meteen maar een REW meting en correctie doorgevoerd.
20dB op 40Hz WTF man!?!  :clapping: zal lekker door de kamer gebulderd hebben, wel eens met een anderen hoor, tweaks iets met splinters en balken :D
Wel goed dat het nu is aangepakt.
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Geert (gvc) op april  1, 2021, 09:59:17
Lijkt me dat er een vlakke lijn als house curve target gebruikt is. Dat is ongebruikelijk, en in dit geval is er om onduidelijke reden nog een te grote verzwakking van het  laagmidden ook. Ik kan me niet inbeelden dat dit goed klinkt. Misschien heel even omwille van de spectaculair toegenomen helderheid, maar het kan niet lang duren vooraleer je merkt dat je geen laag meer hebt.
Valt wel mee hoor, wanneer je het dekentje afwerpt, hoor je pas echt hoe gelaagd laag moet klinken. nagalm is dan ook nog eens een dingetje.
JBL PRX Power!

Geert (gvc)

Ik ben er vrij zeker van dat dit niet meevalt. Heb nog nooit een vlakke responscurve goed horen klinken in een ruimte met slechte akoestiek. De 'before' meeting bewijst dat dit zo'n soort ruimte is.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koen K

Voor een huiskamer is het op zich vrij normaal. Ik heb al erger gezien. :happy:

Verder denk ik dat het niet zo belangrijk is hoe die curve er nú uitziet. De juiste target curve is sowieso grotendeels een subjectief gegeven, en er is in elk geval een hoop ellende uit het laag weggehaald. Het belangrijkste is dat er nu concrete informatie is die het mogelijk maakt het geluid gericht te verbeteren, voor zover gewenst.

Geert (gvc)

De 'before' curve is normaal voor een huiskamer, de 'after' curve is dat niet. Een gebruikelijke house curve heeft een sterkere  laagweergave, deze is door het verzwakt laagmidden  bijna omgekeerd. (Near field listening laat ik buiten beschouwing, dat is hier volgens mij niet aan de orde).

Volledig mee eens dat een house curve deels subjectief is maar daar zijn natuurlijk grenzen aan. Dat het laag normaal sterker is en het hoog afvalt is een natuurlijk fenomeen waar ons gehoor op ingespeelt is.

Snel geschets verwacht ik dat er in dit geval bij benadering iets als onderstaand nagestreeft wordt. Maar we zien wel hoe het afloopt he, of de huidige curve op termijn blijft bevallen.

vergeerr72

Ik probeer in eerste instantie zoveel mogelijk zonder DSP op te lossen. Deze piek in het laag is lastig te absorberen lijkt mij. Geert gaf aan dat daarwel minimaal 8 basstrapps voor nodig waren en PEQ een betere optie. If voetjes en zekering(automaten) hierin hoorbaar zijn ondanks deze piek. Ja, het probleem in het laag was aanzienlijk aanweziger toen ik geen Gaia voetjes had.

Die curve valt nog wel het nodig aan te verbeteren. Maar dat zal hopelijk allemaal te zijner tijd wel op zijn plaats vallen. Ik ben blij dat ik via de PEQ van MoOde geen negatieve effecten ervaar die ik wel op MiniDsp SHD Studio met Dirac ervaarde. Ik heb nu nog eenvoudig een meting in REW gemaakt en deze direct in MoOde toegepast. Hierin helemaal geen bewuste keuze voor een huiscurve gemaakt. Vraagstuk was nu, krijg ik die piek er uit en blijft het nog goed klinken. Nu begint het finetunen. Met een scheef oog kijk ik ook al naar Rephase. Sinds een paar weken ondersteund MoOde ook CammilaDSP en zou je een convolution file kunnen aanleveren.

Mochten er nog een forumgenoot in de buurt van Moordrecht wonen die kennis op dit gebied wil delen, graag.

Raphie

Citaat van: Geert (gvc) op april  1, 2021, 10:51:01
De 'before' curve is normaal voor een huiskamer, de 'after' curve is dat niet. Een gebruikelijke house curve heeft een sterkere  laagweergave, deze is door het verzwakt laagmidden  bijna omgekeerd. (Near field listening laat ik buiten beschouwing, dat is hier volgens mij niet aan de orde).

Volledig mee eens dat een house curve deels subjectief is maar daar zijn natuurlijk grenzen aan. Dat het laag normaal sterker is en het hoog afvalt is een natuurlijk fenomeen waar ons gehoor op ingespeelt is.

Snel geschets verwacht ik dat er in dit geval bij benadering iets als onderstaand nagestreeft wordt. Maar we zien wel hoe het afloopt he, of de huidige curve op termijn blijft bevallen.
De blauwe lijn is idd mooi, mist nu een dB'tje of 4/5 in het laag
JBL PRX Power!

Koen K

@ Geert:  Eens, ik zou dat zelf ook anders aangepakt hebben, maar ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat een voor mij aangename hoeveelheid laag door anderen als te veel werd ervaren. Vooral mensen die in de meer esoterische high end sferen zitten houden vaak wel van een wat aanwezig middengebied. Bijvoorbeeld uit een 8" breedbander in een kast van 3 mm multiplex of zo.   :crazy:

@ Vergeerr72:  Ik zou aanraden om eerst een tijdje hiernaar te luisteren, eventueel een paar keer wat aan te passen aan de instellingen met de apparatuur die je nu hebt, en vervolgens te kijken wat er qua akoestische verbeteringen mogelijk is. Handmatig ingestelde PEQ is een heel fijne manier om aanpassingen te doen, omdat je er precieze controle over hebt en er dus in niks geks gebeurt tenzij je het zelf wilt (waar ik bij Dirac niet zo gerust op ben). Het voordeel van FIR-filtering zie ik persoonlijk niet zo heel erg.

Geert (gvc)

Citaat van: vergeerr72 op april  1, 2021, 10:51:24
Vraagstuk was nu, krijg ik die piek er uit en blijft het nog goed klinken. Nu begint het finetunen. Met een scheef oog kijk ik ook al naar Rephase. Sinds een paar weken ondersteund MoOde ook CammilaDSP en zou je een convolution file kunnen aanleveren.

Mochten er nog een forumgenoot in de buurt van Moordrecht wonen die kennis op dit gebied wil delen, graag.
Convolution en Rephase is in verhouding tot PEQ een hoop gedoe, maar wel een logische volgende stap als je het echt perfect wil krijgen. Als vertrekpunt zou ik echter eerst eens kijken naar de grafiek die ik gepost heb en beginnen met enkel 2 EQ's in het laag (ongeveer 43Hz en 60Hz, het piekje op 82Hz is voorlopig niets om van wakker te liggen). Een volgende target is de piek in het laagmidden op 420Hz. Ik denk dat je met deze beperkte correcties al heel ver komt.

Geert (gvc)

Citaat van: Koen K op april  1, 2021, 11:02:48
Eens, ik zou dat zelf ook anders aangepakt hebben, maar ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat een voor mij aangename hoeveelheid laag door anderen als te veel werd ervaren. Vooral mensen die in de meer esoterische high end sferen zitten houden vaak wel van een wat aanwezig middengebied. Bijvoorbeeld uit een 8" breedbander in een kast van 3 mm multiplex of zo.
Je ziet inderdaad vanalles, maar aangezien er in dit geval een set Audio Physic Caldera's met Terra subwoofer staat denk ik dat het wel iets meer mag zijn ;)

vergeerr72

Citaat van: Geert (gvc) op april  1, 2021, 11:27:04
Je ziet inderdaad vanalles, maar aangezien er in dit geval een set Audio Physic Caldera's met Terra subwoofer staat denk ik dat het wel iets meer mag zijn ;)
Ik ga eens op zoek naar een housecurve. Er mag inderdaad wel iets laag bij.

Geert (gvc)

Take your pick:

Kingpin

Dat komt dan wel aardig overeen (oude situatie, dat dan wel) ...