Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

Vorige topic - Volgende topic

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Ejorne op oktober 28, 2016, 11:47:03
Het eerste: juist
Het tweede: te kort door de bocht.  (Immers, verschil is er wel. Pak je meetinstrumenten er maar bij)

Maar als jij het verschil niet kan horen wat doet dat eventueel meetbare verschil er dan toe?

Citaat van: Knor op oktober 28, 2016, 13:04:24

Trollen. Uitlokken. Doorgaan na eerdere waarschuwingen.
Je gaat even 7 dagen aan de kant

Huh?!

Ik ben heel benieuwd wat de moderators hier mee doen. Posts als deze dienen enkel als doel olie op het vuur proberen te gooien.

Ik wacht het even een uurtje af en als dit er dan nog staat zal ik maar weer eens op die leuke knop druk.

Lees je mee, Hans!!

Citaat van: Ejorne op oktober 28, 2016, 13:10:45
Jij haalt nu 2 dingen door elkaar. Of r verschil is staat los van de waarneming daarvan

Als je geen verschil kan waarnemen doet de rest er toch niet meer toe?

Kjelt

Dat kleuren proefje doet me wel aan iets denken.
Leuke test speel een pianonummer in een willekeurige toonsoort en neem de midi toetsaanslagen op.
Speel deze af en neem op als wav of mp3 en noteer nr1.
Dan verlaag je het nummer met een halve en hele toon opslaan nr2 en nr3 en verhoog je het origineel met een halve of hele toon nr 4 en nr 5.
Leg nu alles een week weg, neem voor het luisteren na een week geen referentie ( dus niet bv een c aanslaan want dan heb je je gehoorgeheugen weer gecalibreert).
Laat iemand anders zonder iets te zeggen een van de vijf nrs kiezen en afspelen en dan zeggen welke het is. Iemand met een perfect gehoor heeft daar geen problemen mee, iemand met een muzikale opvoeding of die een instrument (heeft) bespeeld heeft een grote kans van slagen. De meeste mensen slagen er niet in of gokken goed (bij herhaling een stuk of tien keer iedere keer een aantal dagen uit elkaar) als je dan ziet hoeveel dat scheelt in procenten en als je dat dan nog niet hoort dan lijken me zaken als kabels en netspanningssnoeren verwaarloosbare elementen.

Raphie

Exact dit heb ik vorig weekend ook al uitvoerig uitgelegd. Ejorne reageerde niet en Bas trok zich terug uit het topic.
Citaat van: Kjelt op oktober 28, 2016, 14:30:02
Dat kleuren proefje doet me wel aan iets denken.
Leuke test speel een pianonummer in een willekeurige toonsoort en neem de midi toetsaanslagen op.
Speel deze af en neem op als wav of mp3 en noteer nr1.
Dan verlaag je het nummer met een halve en hele toon opslaan nr2 en nr3 en verhoog je het origineel met een halve of hele toon nr 4 en nr 5.
Leg nu alles een week weg, neem voor het luisteren na een week geen referentie ( dus niet bv een c aanslaan want dan heb je je gehoorgeheugen weer gecalibreert).
Laat iemand anders zonder iets te zeggen een van de vijf nrs kiezen en afspelen en dan zeggen welke het is. Iemand met een perfect gehoor heeft daar geen problemen mee, iemand met een muzikale opvoeding of die een instrument (heeft) bespeeld heeft een grote kans van slagen. De meeste mensen slagen er niet in of gokken goed (bij herhaling een stuk of tien keer iedere keer een aantal dagen uit elkaar) als je dan ziet hoeveel dat scheelt in procenten en als je dat dan nog niet hoort dan lijken me zaken als kabels en netspanningssnoeren verwaarloosbare elementen.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Citaat van: Baardmannetje op oktober 28, 2016, 14:18:11
Huh?!

Ik ben heel benieuwd wat de moderators hier mee doen. Posts als deze dienen enkel als doel olie op het vuur proberen te gooien.

Ik wacht het even een uurtje af en als dit er dan nog staat zal ik maar weer eens op die leuke knop druk.

Lees je mee, Hans!!

Met alle oprechtheid, wat is er nu mis met die tekst? Kom op, kunnen we dan helemaal nergens meer tegen en gaan we naar het ultieme Sylvana gedrag? Moet je dan altijd maar er omheen draaien, mag je niets meer zeggen?
Imo mag je alles zeggen, zolang het generiek is, niet op de persoon en in het redelijke fatsoenlijk.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Niets mis met Sylvana in mijn ogen.

Ik heb volgens mij vrij duidelijk aangegeven waar bij mij de schoen wringt. Ik draai het graag even om ,wat voegt zo'n posts toe? Daarbij is de post is in mijn ogen júist op de persoon, of groep zo je wilt. En waar draait wie waar of ergens omheen?

chansig

Citaat van: Knor op oktober 28, 2016, 13:04:24
Edit door admin

Nou ik ga de uitdaging aan en laat me graag door jou vertellen hoe ik psychisch in elkaar zit. En dan graag een directe link met het onderwerp van gesprek.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Baard dank je voor het laten weten dat je mogelijk op de knop gaat drukken. Draait je stoel dan ook om ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

lynch1979

Citaat van: chansig op oktober 28, 2016, 16:01:38
Baard dank je voor het laten weten dat je mogelijk op de knop gaat drukken. Draait je stoel dan ook om ?  :D

Gr. Hans

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

GEWELDIG

Citaat van: chansig op oktober 28, 2016, 16:01:38

;D

Ik lig op de bank. Gelukkig is dat ding gewoon op zijn pootjesblijven staan.

VlisChris

Knor,

Uitlokking stellen we dus niet op prijs.
Je doet hier een openlijke poging om te flamen.

7 Dagen langs de kant is het gevolg.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Former member 78

Misschien is dit al geopperd, maar zijn er geen visueel gehandicapte audiofielen?
Zo ja, wat zeggen zij er van?

chansig

Ik ken ze niet...maar ik ben inderdaad ook wel benieuwd.

Gr. Hans

Jumping Jack

Citaat van: ArjanR1 op oktober 28, 2016, 16:23:58
Misschien is dit al geopperd, maar zijn er geen visueel gehandicapte audiofielen?
Zo ja, wat zeggen zij er van?

Ik ben niet om aan te zien. Telt dat ook?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Former member 78

Ejorne

Citaat van: Ejorne op oktober 28, 2016, 10:26:02
Dus "moet" iedereen maar die goedkope tv kopen in plaats van die duurdere, meetbaar betere? En kunnen alle kalibratie bedrijfjes hun toko ook maar beter opdoeken? Of kunnen we het beter een waardeoordeel laten?

De mensen die roepen dat de verschillen er niet toe doen zijn het dus ook met bovenstaande eens. Of nee, dan is het misschien ineens wel belangrijk?

Volgens mij ging het hier over klank verschillen. Maar vooruit... Ik vermoed dat je met kalibratie bedrijfjes bedoeld bedrijfjes die een beeldscherm volgens industrienormen kalibreren?

Eerste vraag, welke industrienormen gelden er in de hifi? Of in het opnemen van een cd? Ik weet wel dat er voor dvd en blu-ray normen gelden wat betreft dynamiek enz. Daarom klinken dvd's vaak ook erg goed.

Markus2

Voor de leut;

We hebben het over klankverschillen waarbij door de waarnamers daarvan de ongeschreven regel gehanteerd wordt dat het verschil enkel door de juiste hardware aan de dag gelegd kan worden.
Maar ook dat die juiste hardware een beter verschil maken.

Waaruit kunnen de ietwat kritische personen opmaken dat het per definitie beter is, want dat is vanuit een specifieke gedachtegang wellicht logisch, maar niet zondermeer aannemelijk.

Groet, Mark
Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

Ejorne

Citaat van: Baardmannetje op oktober 28, 2016, 19:46:57
Volgens mij ging het hier over klank verschillen. Maar vooruit... Ik vermoed dat je met kalibratie bedrijfjes bedoeld bedrijfjes die een beeldscherm volgens industrienormen kalibreren?

Eerste vraag, welke industrienormen gelden er in de hifi? Of in het opnemen van een cd? Ik weet wel dat er voor dvd en blu-ray normen gelden wat betreft dynamiek enz. Daarom klinken dvd's vaak ook erg goed.

Ik hen het ook over de tv's an sich.
En om de brug naar audio te slaan, waarom moeite doen om  bijvoorbeeld een zo vlak mogelijke frequentie respons in speakers na te streven? Wel eens een dbx gedaan tussen exact dezelfde setup maar de speaker een paar centimeter verplaatsen? Ik meet pieken en dalen van vele db's op ineens heel andere frequentie gebieden. Ik vraag me af wie dat eruit dbx't. Dus ook niet relevant die vlakke respons. Of misschien toch iets te kort door de bocht?

Kjelt

Je kunt je altijd afvragen of het zin heeft als je het verschil niet hoort of ziet.
Wat betreft vlakke frequentiecurves, veel mensen vinden een niet vlakke curve met een beetje vervorming lekkerder klinken dan een steriele perfect metende set waarbij je niet wilt vergeten dat de mastering en kwaliteit van het bronmateriaal ook nog eens zwaar meetelt.

chansig

Citaat van: Ejorne op oktober 28, 2016, 20:21:23
Ik hen het ook over de tv's an sich.
En om de brug naar audio te slaan, waarom moeite doen om  bijvoorbeeld een zo vlak mogelijke frequentie respons in speakers na te streven? Wel eens een dbx gedaan tussen exact dezelfde setup maar de speaker een paar centimeter verplaatsen? Ik meet pieken en dalen van vele db's op ineens heel andere frequentie gebieden. Ik vraag me af wie dat eruit dbx't. Dus ook niet relevant die vlakke respons. Of misschien toch iets te kort door de bocht?

Hoe breed zijn die dippen of pieken dan?

Gr. Hans

Ejorne

Citaat van: Kjelt op oktober 28, 2016, 20:26:22
Je kunt je altijd afvragen of het zin heeft als je het verschil niet hoort of ziet.

Inderdaad. Dus komen we weer uit op een waardeoordeel en niet op een vaststaand feit.

Citaat van: Kjelt op oktober 28, 2016, 20:26:22
Wat betreft vlakke frequentiecurves, veel mensen vinden een niet vlakke curve met een beetje vervorming lekkerder klinken dan een steriele perfect metende set waarbij je niet wilt vergeten dat de mastering en kwaliteit van het bronmateriaal ook nog eens zwaar meetelt.

Onderzoek van de Harman groep onder leiding van Floyd Toole wijst anders uit. Een neutrale weergave wordt door de meeste deelnemers als het meest plezierig ervaren. Het afstraalgedrag van een speaker is dan van groot belang. De zogeheten power response. Ik heb in dit draadje volgens mij reeds uitgelegd waarom. Maar het komt neer op zoveel mogelijk de ruimte aanspreken met zoveel als mogelijk een gelijk frequentie spectrum.

Mag ik je naar jouw bronnen vragen?

Raphie

Je kan zelfs naar roze ruis luisteren, die heeft de ideale dB/freq curve, maakt allemaal echt niks uit, geluid is geluid en wat betreft verschuiven / bewegen ook daar heb ik al 2 weken lang pagina's over vol geschreven. De kans is groter dat je dat hoort dan een verschil in kabels/versterkers
JBL PRX Power!