Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jossie

Ik heb gisteren de AES database van wetenschappelijke artikelen gepubliceerd in de Journal  nog 's doorgespit Ejorne maar kon geen enkel artikel vinden dat een andere test aanbeveeld dan een DBT.

En daarnaast heb ik nog 's goed gezocht naar wetenschappelijke artikelen over kabels, connectoren, rhodium, vrieskou en aanverwante technieken.

Je raadt het al.
Omni !

morca

Citaat van: Baardmannetje op oktober 26, 2016, 21:06:16
Huh?

Je bedoeling is toch twee versterkers op één paar speakers? Je gaat toch versterkers ABX-en?

Daar is dat kastje van Jacco uitermate geschikt voor, want voor gemaakt...

Citaat van: jossie op oktober 26, 2016, 21:12:15
Mijn schakeldoos woont in Delft.
Jullie mogen 'm lenen hoor. Alle bekabeling zit er aan vast om twee versterkers te testen op één paar luidsprekers. Je kunt op ongeveer 3-4 meter afstand in je stoel omschakelen.

Maar mogelijk werkt de doos niet goed vanwege de Tasker kabels en Hirschman bananen... en mijn vriezer komt niet beneden de -18.



Je kan de luidspreker uitgangen van 2 amps aansluiten ,en die wisselen op 1 set speakers?
Want dat is Raphie niet helemaal.duidelijk geloof ik.
Maar dat is wat ik wil.maken idd.

Dan wil ik hem wel lenen,op 4 meter afstand schakelen is perfect.
Vriendelijk dank  :thumbs-up:
Wat voor aansluitingen zitten eraan voor de luidspreker draden?
Banaan stekkers? ,want die moet ik dan wel even regelen

jossie

Er zitten kabels aan met aan alle kabels bananen.

De doos is niet bedoeld om op hoog vermogen om te schakelen Morca, dat is niet goed voor de schakelaar, dan gaat het vonken. Ik heb 'm gemaakt voor schakelen op luisternivo met een paar watt.
Omni !

morca

Oei,dan kan ik hem misschien beter niet lenen.
Ik ga stevig spelen ,dus dan valt die optie af :nopompom:

Eigenlijk vonkt elk relais wel bijna iets.
Mijn plan eerst nog maar eens overdenken ,tips van jouw zijn welkom.


Citaat van: Baardmannetje op oktober 26, 2016, 21:06:16
Huh?

Je bedoeling is toch twee versterkers op één paar speakers? Je gaat toch versterkers ABX-en?

Daar is dat kastje van Jacco uitermate geschikt voor, want voor gemaakt...
Jacco ze kastje ook.alleen voor laag vermogen ?
Ik weet trouwens niet wie jacco is.

jossie

Ook voor relais is dat niet goed. Als je een doos zou hebben met relaisvoeten kun je ze gewoon weggooien en nieuwe plaatsen na een stevige sessie.
Relais kunnen wel vermogen schakelen maar het vonken vergroot de overgangsweerstand.

Als je de bron stopt, schakelt en weer start is er niks aan de hand. Maar dan heb je niet de 'instant' vergelijking, wat mij betreft absoluut verhelderend.
Omni !

Rusher

Hoe deed Staffhorst/RAF dat vroeger? Toen kon ik tussen luidsprekers en versterkers switchen...!

Former member 78

Citaat van: morca op oktober 26, 2016, 22:25:26
Oei,dan kan ik hem misschien beter niet lenen.
Ik ga stevig spelen ,dus dan valt die optie af :nopompom:


Een paar watt is ruim voldoende om de test mee te doen.

morca

Citaat van: jossie op oktober 26, 2016, 22:56:42
Ook voor relais is dat niet goed. Als je een doos zou hebben met relaisvoeten kun je ze gewoon weggooien en nieuwe plaatsen na een stevige sessie.
Relais kunnen wel vermogen schakelen maar het vonken vergroot de overgangsweerstand.

Als je de bron stopt, schakelt en weer start is er niks aan de hand. Maar dan heb je niet de 'instant' vergelijking, wat mij betreft absoluut verhelderend.
Dat zou nog kunnen.
Mmmm
Maar even overdenken.
Je hebt wel gelijk mbt de overgangsweerstand,denk niet dat goed gaat werken

morca

Citaat van: ArjanR1 op oktober 27, 2016, 00:31:16
Een paar watt is ruim voldoende om de test mee te doen.
Op laag volume wel.
Maar zo ga ik niet testen  :)
Ik ga buiten de limiet vd sr testen.
Denk dat zeker de denons dan wel een paar watt meer geven.

op eigen verzoek verwijderd.

Je gaat dus versterkers ABX-en waarvan er eentje buiten zijn werkgebied gaat worden ingezet?

Euhhh... Ik denk dat ik de uitslag al weet...

PS Jacco is dhr Dekkers. Bijvoorbeeld te vinden op het hififreaks forum.

chansig

Citaat van: Baardmannetje op oktober 27, 2016, 06:47:10
Je gaat dus versterkers ABX-en waarvan er eentje buiten zijn werkgebied gaat worden ingezet?

Euhhh... Ik denk dat ik de uitslag al weet...


Ben jij Jomando of zo ? :D

Citaat van: morca op oktober 27, 2016, 01:00:20
Ik ga buiten de limiet vd sr testen.

Waarom ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

De een gaat kabels testen, de ander een versterker buiten zijn werkgebied op hoeveel pagina's zitten we nu ?

Knap resultaat.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: chansig op oktober 27, 2016, 07:36:46
De een gaat kabels testen, de ander een versterker buiten zijn werkgebied op hoeveel pagina's zitten we nu ?

Knap resultaat.

Gr. Hans
37 nog maar, dat is zelfs incl. jouw bijdrages  :clapping:
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Niet vergeten ejorne, het houdt niet op, niet vanzelf....

Citaat van: Raphie op oktober 26, 2016, 19:34:43
Ik wacht op jouw reactie op o.a. deze post, waar je nu wéér probeert deze van je af te laten glijden.
JBL PRX Power!

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op oktober 27, 2016, 07:34:44
Ben jij Jomando of zo ? :D

Misschien wel...

Ik begrijp echt volledig niet wat Morca nu wil gaan bewijzen...

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Denk persoonlijk dat je dat niet meer hoort op standje atoomoorlog ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Het is mij ook niet geheel duidelijk.
2 EV's dienen dmv een splitter / schakelaar een identiek signaal te ontvangen en het signaal van beide ev's dient om en om door één speakerset, op één plek, met een gecalibreerde output te worden weergegeven. Anders heeft het totaal geen nut.
Wanneer dit lukt, dan kan je tevens op diverse volumes gaan testen, om te kijken wanneer nu eigenlijk vervorming intreed en of daar de speaker of de versterker de oorzaak van is.
ALLEEN dán heeft het nut, anders niet.

Je kan dan 2 zaken toetsen:
Er is verschil tussen EV's onder gelijke omstandigheden?
Is vermogen bepalend?
Op welk volume treedt het op?
Is de versterker uberhaupt wel de beperkende factor, of de speaker? (M.a.w. Vervormen beide versterkers op dat bewuste volume, of maar één?
Is dit uberhaupt wel een real world luistervolume? Hoe vaak zou je draaien op dit volume?

Dat geeft namelijk context aan de eerdere beweringen.
JBL PRX Power!

Martijn M

Morca, als je je cd-speler nou gewoon even op pauze zet voordat je schakelt? Daarna kan de oorlog weer verder. Als je er enige handigheid in hebt, schakel je waarschijnlijk binnen een seconde.
Dutch & Dutch

Raphie

jawel, maar je hebt nog steeds 2 kastjes nodig (of 1 kast welke in beide voorziet)
één lijn ingang naar 2 lijn uitgangen, schakelbaar, om de versterkers aan te sturen
En een kastje om 2 speaker speaker signalen samen te voegen tot één zonder de impedantie om zeep te helpen (dus waarschijnlijk ook schakelbaar)

Zo lang we dit niet hebben, kunnen we deze test ook niet uitvoeren. Ik verwacht niet dat Morca de juiste spullen hiervoor binnen afzienbare tijd bij elkaar krijgt.
Daarom leek mij kabels dus handiger, die prik je in en neem je op en klaar.

Voorversterkers kan ik trouwens wel op deze manier met winABX testen (die kan je gewoon in de keten hangen) versterkers of dacs met USB outs ook.

JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op oktober 27, 2016, 07:49:47
Niet vergeten ejorne, het houdt niet op, niet vanzelf....

Even teruglezen raphie, jij daarentegen hebt nog wel veel vragen open staan.
Dus kun je nu erover ophouden? Of met nuttige bijdragen komen want ik begin het nu zelfs ook vervelend te vinden.
Of maak even een switch naar dat andere topic, daar kun je lekker over kabels blijven praten. Hier kun je beginnen om eens goed in discussie te gaan met Anton in plaats van de nietsnut ontwijk antwoorden die je hem gegeven hebt. (zoals je ook al mijn vragen beantwoordt hebt)

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 27, 2016, 09:40:19
Even teruglezen raphie, jij daarentegen hebt nog wel veel vragen open staan.
Dus kun je nu erover ophouden? Of met nuttige bijdragen komen want ik begin het nu zelfs ook vervelend te vinden.
Of maak even een switch naar dat andere topic, daar kun je lekker over kabels blijven praten. Hier kun je beginnen om eens goed in discussie te gaan met Anton in plaats van de nietsnut ontwijk antwoorden die je hem gegeven hebt. (zoals je ook al mijn vragen beantwoordt hebt)
nee, ik stop pas met vragen wanneer JIJ antwoord geeft. Je loop al 10 jaar feiten te frusteren met je idiote kleurtjes verhaal. Het vertraagt topics, er gaan complete pagina's verloren met voor jouw onzin te cateren, het wordt tijd dat je die keutel legt, of voorgoed intrekt.
JBL PRX Power!

Markus2

Citaat van: Baardmannetje op oktober 27, 2016, 06:47:10
Je gaat dus versterkers ABX-en waarvan er eentje buiten zijn werkgebied gaat worden ingezet?

Euhhh... Ik denk dat ik de uitslag al weet...

PS Jacco is dhr Dekkers. Bijvoorbeeld te vinden op het hififreaks forum.

Is het een idee om er een forumoverschrijdend iets van te maken? Gewoon de geïnteresseerden van de diverse fora bij elkaar mikken en er een interesssante, gezellige dag van maken.

Ik ben bereid zoiets op me te nemen, het zal echter een kleine bijdrage verlangen vanwege een "zaalhuur" en eventuele versnaperingen en etenswaren. Het streven is de bijdrage 3te drukken door zoveel mogelijk enthousiastelingen bij elkaar te krijgen.

Op Hififreaks zullen er best een aantal van de partij willen zijn, de overige fora valt te bezien.

Er is voor mij persoonlijk geen doel, anders dan (muziek)liefhebbers bij elkaar te krijgen.


Groet, Mark

Edit; De bedoeling is dat Jacco (Dekkers) de technische aangelegenheid van het testvergelijk begeleid.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Ik noem Jacco omdat hij zo'n kist heeft gemaakt en dat ding wellicht wil uitlenen of misschien een bouwplan wil delen.

Ikzelf heb de goesting inmiddels al wel verloren om nog mee te doen aan een ABX. Zeker één waarbij versterkers gaan worden getest. Been there, done that.

Wat niet onverlet laat dat ik best een bakkie wil komen doen.