De set(s) van Janozj

Gestart door Janozj, september 10, 2016, 09:30:03

Vorige topic - Volgende topic

kermy

Citaat van: Janozj op november  7, 2020, 16:49:20
Okee, dat is inderdaad niet niks. Buiten dat het ruisen soms licht storend is kan het dus ook veel doen voor het hele geluidsbeeld. Interessant om toch eens in te duiken.  Thanks!  :smile:

Met de specs van je spullen als handleiding kom je er vast wel uit, laat maar eens weten waar je winst kon behalen, en hoeveel.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Janozj

Ik draai nu met:

Laag
Pioneer TS-W383F, 95 dB

Mid
Beyma 5MP60/N, 91 dB

Hoog
Noname China, 105 dB

Grote verschillen. Het grappige is wel dat ik niet eens heel veel hoef te compenseren in mijn DSP, waarschijnlijk vanwege het verschil in versterking. Lag en mid staan (erg) stevige bakjes op, hoog is 2x60 Watt. 

kermy

Citaat van: Janozj op november  7, 2020, 17:17:43
Ik draai nu met:

Laag
Pioneer TS-W383F, 95 dB

Mid
Beyma 5MP60/N, 91 dB

Hoog
Noname China, 105 dB

Grote verschillen. Het grappige is wel dat ik niet eens heel veel hoef te compenseren in mijn DSP, waarschijnlijk vanwege het verschil in versterking. Lag en mid staan (erg) stevige bakjes op, hoog is 2x60 Watt. 

Met 105 dB rendement en 60 watt, dan kan er bloed uit je oren gaan lopen!

Met vriendelijke groet,

Kermy

Janozj

ja dan is 1 Watt al voldoende  ;D

Contour

L-pad netwerkje voor de tweeter zetten.

kermy

Citaat van: Contour op november  7, 2020, 18:41:35
L-pad netwerkje voor de tweeter zetten.

Hij heeft niet voor niets een DSP in de keten zitten, geen behoefte aan een L Pad lijkt mij. De bepalende unit is de Beyma met zijn 91 dB gevoeligheid.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Citaat van: kermy op november  7, 2020, 19:24:41
Hij heeft niet voor niets een DSP in de keten zitten, geen behoefte aan een L Pad lijkt mij. De bepalende unit is de Beyma met zijn 91 dB gevoeligheid.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Daar gaat de ruis niet me weg en met een verzwakken voor de tweeter wel.

Rob

kermy

Citaat van: Rob_Dingen op november  7, 2020, 19:28:58
Daar gaat de ruis niet me weg en met een verzwakken voor de tweeter wel.

Rob

De ruis hebben we het al over gehad, hier ging het over het verschil in gevoeligheden van de diverse units, en het vermogen dat Janoz aanbied aan de unit met 105 dB rendement.

Die ruis ontstaat hoogst waarschijnlijk aan de voorkant van de keten, of in de DSP zelf, dat moet topic starter nog uitzoeken. En ook met een L Pad raak je geen ruis kwijt, die raak je in een keten nooit meer kwijt als die er eenmaal is. Hooguit gaat hij niet meer hoorbaar zijn, maar met 105 dB gevoeligheid trek ik dat in twijfel.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Het Mid is 91 dB dus hij kan 14dB ruis wegdrukken door de tweeter te verzwakken.

Rob

Contour

Een 105 db tweeter op een versterker die gewoon een klein beetje ruist zoals een gemiddelde PA versterker, is gewoon hoorbare ruis in een hifi setup. 10db dempen met een L-pad netwerkje. Misschien eens wat aannemen van iemand met 30 jaar speakerbouw ervaring? Of wil men hier graag eigenwijs zijn omdat het kan?  :laugh:

kermy

Citaat van: Contour op november  7, 2020, 19:39:08
Een 105 db tweeter op een versterker die gewoon een klein beetje ruist zoals een gemiddelde PA versterker, is gewoon hoorbare ruis in een hifi setup. 10db dempen met een L-pad netwerkje. Misschien eens wat aannemen van iemand met 30 jaar speakerbouw ervaring? Of wil men hier graag eigenwijs zijn omdat het kan?  :laugh:

Bedankt voor de tip.

Het doel van Janoz is duidelijk om via directe koppeling aan zijn versterkers van de units zijn doel te bereiken, de toepassing van de L Pad is dan ook alleen te vergoelijken als de versterker op het hoog de ruis introduceert.

Dan druk je met het signaal ook de ruis 14 dB naar beneden.

Maar ieder zijn eigen plezier gewenst.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Janozj

Het ruisje is altijd even hard/zacht, gaat niet met het volume mee. Of het in de hoog-versterker zit of, de DSP of de DBX crossover weet ik nog niet. En als ik de tweeter ga dempen, moet ik het signaal vervolgens weer meer versterken. Ik weet niet of dat dan een lagere ruis oplevertt of dat de ruis vrolijk weer net zo hard meeversterkt wordt.

Ik las iets over de noise floor van apparaten. Daar is niet veel aan te doen en het enige zou zijn een andere tweeter te gaan gebruiken toch?

Er is overigens prima mee te leven hoor, soms valt het niet eens op. Maar een enkele keer is het storend.

Contour

Ik denk dat de ruis in de eindtrap zit, verzwakken tweeter zal zeker helpen, met 2 goedkope weerstandjes kun je de l-pad maken en het testen. Als het werk de weerstanden vervangen door stevige 20w exemplaren.

Janozj

PS, net wat losgetrokken en wat blijkt, het zit in de DBX. Ik zou dus kunnen proberen het signaal wat daar voor de tweeter uitkomt te verzwakken en vervolgens in de versterker meer te versterken. Of zou dat niets uitmaken?

Contour

Gek, zo'n DBX is toch fatsoenlijk spul en zou niet overmatig moeten ruisen.

kermy

Als beide kanalen via de DBX ruisen, dan is in ieder geval een defecte opamp in het apparaat uitgesloten, of het zou wel heel erg toevallig moeten zijn.

Maar ik wil niet zeuren, maar ik had toch al gezegd dat iets aan de voorkant van de keten dit zou introduceren. Als je de ingangen van de DBX kortsluit, heb je dan nog steeds de ruis op de uitgang?

Zo niet dan komt het nog voor de DBX in je keten weg, zo ja, dan is de DBX zelf de boosdoener. Maar ik dacht dat je de Behringer voor alle zaken inzette, dus voor crossover en dsp zaken, dat al eens geprobeerd?

Hier meer dan 108 dB op een hoorn, dus ik ken het probleem. ;D

Met vriendelijke groet,

Kermy

Janozj

De ruis blijft op beide kanalen, alleen als je de DBX uitzet is het weg.

De Behringer kan alleen het signaal digitaal bewerken, niet uitsplitsen, dat doet die DBX dan weer. Beetje houtje touwtje maar het werkt prima.  ;D

Op termijjn toch de overstap naar MiniDSP maar overwegen.  :thumbs-up:

kermy

Citaat van: Janozj op november  8, 2020, 10:41:53
De ruis blijft op beide kanalen, alleen als je de DBX uitzet is het weg.

De Behringer kan alleen het signaal digitaal bewerken, niet uitsplitsen, dat doet die DBX dan weer. Beetje houtje touwtje maar het werkt prima.  ;D

Op termijjn toch de overstap naar MiniDSP maar overwegen.  :thumbs-up:

Maar daar heb je maar 2 kanalen per kant ter beschikking, of je moet 2 van die apparaten kopen, dan kun je 2 maal 4 weg gaan als je wilt. De versie met Dirac kan ik je aanbevelen, nooit gedacht dat zo'n systeem zoveel zou brengen.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Janozj

Citaat van: kermy op november  8, 2020, 11:17:48
Maar daar heb je maar 2 kanalen per kant ter beschikking, of je moet 2 van die apparaten kopen, dan kun je 2 maal 4 weg gaan als je wilt. De versie met Dirac kan ik je aanbevelen, nooit gedacht dat zo'n systeem zoveel zou brengen.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Er is er ook een met 4x Spdif uitgang. Met 3 dacjes kan het dan ook. Anders wordt het inderdaad een dure grap. Komt tijd, komt raad (en wijsheid).  ;D

Janozj

Gisteren in ieder geval de woofertjes binnengekregen. Erg massieve dingen, met een super degelijke basket. Dat is geen geperst plaatstaa; zoals de Eminensjes. Dikke magneten en een spreekspoel met flinke diameter. Echt mooi spul!!

Alle hardware compleet, op naar de volgende stappen.

Ryvm

Dat ziet er top uit! Ben zeer benieuwd naar je voortgang!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Xbox one S - HTPC - Nvidia Shield Pro- Lexicon MC10 - Rotel RMB1585 - Tannoy i12 + i8AW + DI6DC - 2x Eminence LAB12 sub - 2x Dayton UM1822 sub - Epson EH-TW9300

Janozj

Ryvm

Heb je al een tekening nog of ontwerp?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Xbox one S - HTPC - Nvidia Shield Pro- Lexicon MC10 - Rotel RMB1585 - Tannoy i12 + i8AW + DI6DC - 2x Eminence LAB12 sub - 2x Dayton UM1822 sub - Epson EH-TW9300

Janozj

Nope. Tekening hooguit op een servet voor de afmetingen van de planken te berekenen en de inhoud.  ;D Niks fancies.....

Het worden gewoon rechtoe rechtaan kasten. Baskast 28 cm breed en 75 hoog, topkast 28 bij 28 cm. Het hele zooitje 40 a 45 cm diep. zoiets.    ;)

Baskast krijgt een matrix achtige bracing. De topkast wordt fors gedempt. Of niet, weeknognie...

Janozj

Bijna een jaar later..... Heel veel medische tegenvallers bij mensen in mijn naaste omgeving en met name de gezondheid van mijn wederhelft, maakten en maken dat dit project nog steeds op de plank ligt.  Hoe graag ik er ook verder mee wil, het gaat niet.

Wel heb ik in de tussentijd mijn Cerwin Vega XLS 215 verkocht en er 2 'confectie' setjes voor terug gekocht die me heel, héél veel plezier geven in moeilijke tijden. Een soort compensatie aankopen zeg maar.

Aan de ene kan een setje ADAM T8V monitoren. Superdroog, gedetailleerd en eerlijk geluid. Gaat vreselijk hard zonder een krimp (ik kom van Cerwin Vega's af, dat ging nog veul verder). Echt mijn geluid dit.

En aan de andere kant een setje Wharfedale Evo 4.2 die me erg, nee, compleet verrast hebben! Qua soundstage, detaillering en gewoon het hele plaatje wat ze neerzetten. Wow! Ze zuigen je in de muziek. Betrokkenheid is een mooie term binnen de audio vind ik, en dat doen deze,  heel erg uitnodigende speakers die elke keer weer een smile op mijn gezicht toveren. Ik zit nog op de juiste stands te wachten, het zijn vrij grote jongens en een stevige stand van 55 cm is niet eenvoudig te vinden.