De set(s) van Janozj

Gestart door Janozj, september 10, 2016, 09:30:03

Vorige topic - Volgende topic

Janozj

Even voorstellen. Mijn naam is Ruben en sinds een jaar of 7 bezig met de audio hobby. Ik lees veel op de diverse audio fora en ben al jaren actief op Audiofreaks. Op het HTforum lees ik zo nu en dan mee en vond het eens tijd om wat meer hier te gaan kijken.

In de afgelopen jaren  is er veel (meest tweedehands) apparatuur in huis gehaald door mij en weer verkocht. Een jaar of 5 geleden heb ik ADAM luidsprekers gekocht en die zijn lange tijd mijn referentie geweest. De beste die ik gehad heb. Ze staan nu echter te koop omdat ik aan het zelfbouwen ben geslagen.

Tot een jaar geleden woonden mijn vrouw en ik in een appartement en stond de set in de woonkamer. Nu heb ik een zolder ter beschikking waar ik 2 sets opgesteld heb, beide actief gefilterd.

Jaren terug ben ik eens begonnen met een setje Cyburgs needles te bouwen. Dat was leuk maar ik miste bas. Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat toch wel heel fijn vind, mooi laag.  Dus een paar jaar terug het plan opgevat om open baffles te bouwen met 15 inch woofers. Dat duurde vervolgens nog een tijdje voordat dat van de grond kwam maar vanaf dat moment ging het los. Het ene na het andere bouwsel werd geprobeerd, met verschillende drivers (subwoofers en breedbanders). Iedere keer een stukje beter, tot ik op het punt kwam dat ik mijn zelfbouwers beter vond klinken dan gewone speakers. Ik heb nu 2 open baffle ontwerpen waarvan 1 is aangesloten. Het ene is een systeem met H frame woofer en minimal baffle mid en tweeter. Deze klinken superfijn vind ik. Natuurlijk is er nog verbetering mogelijk maar dat zal ik in de actieve filtering moeten zoeken. De andere is een 'echte' open baffle, een plank voor de woofer en een plankje voor de 8 inch breedbander. Ik heb de H frames aangesloten staan en die set bestaat uit:

Peerless DX20BF00-04 tweeter
Mark Audio CHR 70 breedbander/mid
Pioneer TS-W383F (sub)woofer

Crossoverpunten 240 en 6,8 kHz

Ze worden aangestuurd door:

Arcam A65 plus gebruikt als voorversterker
Yamaha CD S300 CD speler
Vestax PDX D3 MkII platenspeler
Behringer DEQ 2496 als DSP
DBX 234XS als drieweg crossover
Vanuit de DBX worden er 3 eindversterkers aangestuurd voor laag mid en hoog

Laag: Crown XLS 2000
Mid: Samson Servo 300
Hoog: Samson Servo 120a

Aan de andere kant van de zolder staat een eveneens wat eigenwijze set. Hiervoor gebruik ik een set zelfbouw subwoofers met gesloten kast. Erbovenop een paartje kansloze Devine Trono 10 PA speakers. Het idee hier was om zo goedkoop mogelijk een fullrange luidsprekersysteem te maken. De Trono's kosten 46 euro per stuk nieuw en ik zag ze laatst zelfs voor 39 euro. Dat kan nooit wat zijn natuurlijk. Maar met actieve aansturing is er best wat moois van te maken.

De andere set dus:

Devine Trono 10 mid en hoog
Treo TSI 15.4 subwoofer

Crossoverpunt 90 Hz

Ze worden aangestuurd door:

Advance Acoustic MPP 202 voorversterker
Technics el cheapo CD speler (met Philips swingarm loopwerk)
Scott PS76 platenspeler
Vestax PDX 3000 Mix platenspeler
Behringer DEQ 2496 als DSP
Behringer CX 2310 tweeweg crossover
Vanuit de CX 2310 worden er 2 eindversterkers aangestuurd voor laag en mid/hoog

Laag: Yamaha P3500S
Mid/hoog: Behringer A500

Voor beide sets heb ik de frequentie curve op de luisterplek glad getrokken mbv de DEQ 2496 en een meetmicrofoon, wat een enorme verbetering geeft.

Ik ben hier voorlopig weer tevreden mee maar het zal niet lang duren voordat er weer wat gewijzigd gaat worden. Het zelf bouwen en knutselen geeft mij zeer veel voldoening. Veel meer dan kant en klare speakers te kopen, die neer te zetten met een mooie versterker en CD speler er aan en dat is het dan. Ook krijg je langzaam aan meer inzicht in wat akoestiek, luidsprekerdesign en driver eigenschappen doen, al ben ik op dat vlak nog echt een beginneling.

Hier nog de andere open baffles die nu dus even aan de kant geschoven zijn.

op eigen verzoek verwijderd.

Janozj

Citaat van: Baardmannetje op september 10, 2016, 09:32:58
Hoi Ruben!
Hoi! U ook hier?  ;D

Je ziet, je Arcam doet nog uitstekend dienst.

Dirk

welkom en leuk om te lezen zo, je blijft er iig lekker mee bezig  ;)
je andere showtopic hier is dus eigenlijk "afgebroken", of heb je die setup in de woonkamer er nog bovenop?

hier ook erg nog steeds blij met de OB's, al heb ik er de laatste tijd (heel) wat minder tijd voor tgv studies
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Janozj

Citaat van: Dynky op september 10, 2016, 09:40:46
welkom en leuk om te lezen zo, je blijft er iig lekker mee bezig  ;)
je andere showtopic hier is dus eigenlijk "afgebroken", of heb je die setup in de woonkamer er nog bovenop?

hier ook erg nog steeds blij met de OB's, al heb ik er de laatste tijd (heel) wat minder tijd voor tgv studies
Hoi! Had ik hier al een show topic? Dat moet dan heel oud zijn. Ik zal eens kijken.

Citaat van: Janozj op september 10, 2016, 09:39:17
Hoi! U ook hier?  ;D

Je ziet, je Arcam doet nog uitstekend dienst.

Yup.

Audiofiel toppertie, die Arcam!

Janozj

Citaat van: Janozj op september 10, 2016, 09:42:55
Hoi! Had ik hier al een show topic? Dat moet dan heel oud zijn. Ik zal eens kijken.
Yep, van die set heb ik niets meer behalve de Eroica en de Lehmann Black Cube. De rest is al lang verkocht.

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Janozj

Citaat van: chansig op september 10, 2016, 10:51:39
Hij vind AF niet audiofiel genoeg meer. :D

Gr. Hans
;D Duuussssssssss . . . . . . . .

chansig

Ja want wat ik zeg klopt altijd ongeacht wat de ander zegt of vindt.

Gr. Hans

Je hebt je goed aangepast aan de huidige tijdsgeest.

;D

chansig

Fijn dat iemand het eens waardeert. :D

Gr. Hans

Heb ik ergens mijn waardering uitgesproken?

Ik constateer enkel.

:P

botsen

Grappig ontwerp die bovenste speakers?
Zelf ontworpen?

chansig

Citaat van: Baardmannetje op september 10, 2016, 18:16:30
Je hebt je goed aangepast aan de huidige tijdsgeest.

;D

Citaat van: Baardmannetje op september 11, 2016, 09:44:30
Heb ik ergens mijn waardering uitgesproken?

Euh ja..... :D

Wel echt AF niveau overigens. Even snel een on topic opmerking. Mooie set.

Gr. Hans

DofN

Tot nu toe reageren alleen AF-ers. Zaai.

Je startpost komt heel professioneel over Ruben, alsof je serieus met de hobby bezig bent. :)
Luister je ook regelmatig elders of beperken de audioavonturen zich toch de zolder?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Janozj

Citaat van: doorofnight op september 11, 2016, 14:02:12
Tot nu toe reageren alleen AF-ers. Zaai.

Je startpost komt heel professioneel over Ruben, alsof je serieus met de hobby bezig bent. :)
Luister je ook regelmatig elders of beperken de audioavonturen zich toch de zolder?
Luisteren bij anderen heb ik wel gedaan, altijd erg leuk en leerzaam. De afgelopen 2 jaar is daar niet veel van terecht gekomen vanwege allerhande minder leuke gebeurtenissen. Ik wil dat in de toekomst wel weer meer gaan doen. Het is leuk om te zien hoe mensen tot zulke verschillende sets en oplossingen komen en de achterliggende gedachtes en overtuigingen. Geen set en geen akoestiek is gelijk. 

Ik ben van het streven naar een "echte high end set" afgestapt en meer de myfi kant opgegaan. Niet dat ik er vies van ben, integendeel, ik vind het allemaal prachtig en ga straks met veel plezier weer naar de X-fi. En ooit had ik een paartje Magnepans (SMGC SE) en die komen absoluut weer terug, ietsjes groter model waarschijnlijk.  ;D

chansig

Dan heb ik het verkeerd gelezen.

Gr. Hans

Kwabbernoot

Leuk ontwerp die spiekers op de eerste foto. :worship:

Ik zie vier merken pa versterkers langs komen. Dan kan ik daar natuurlijk mooi een vraag over stellen.
Ik zie Samson, Crown, Yamaha en Behringer. Nu ben ikzelf in de markt voor een pa eindbak met ongeveer 200 - 300 watt vermogen. Welke zou jij aanraden?

Groeten...

DofN

Citaat van: Janozj op september 11, 2016, 14:46:44
Luisteren bij anderen heb ik wel gedaan, altijd erg leuk en leerzaam. De afgelopen 2 jaar is daar niet veel van terecht gekomen vanwege allerhande minder leuke gebeurtenissen. Ik wil dat in de toekomst wel weer meer gaan doen. Het is leuk om te zien hoe mensen tot zulke verschillende sets en oplossingen komen en de achterliggende gedachtes en overtuigingen. Geen set en geen akoestiek is gelijk. 

Ik ben van het streven naar een "echte high end set" afgestapt en meer de myfi kant opgegaan. Niet dat ik er vies van ben, integendeel, ik vind het allemaal prachtig en ga straks met veel plezier weer naar de X-fi. En ooit had ik een paartje Magnepans (SMGC SE) en die komen absoluut weer terug, ietsjes groter model waarschijnlijk.  ;D

Waar heb je zoal geluisterd, en welke set heeft indruk op je gemaakt? Heb je vast weleens geschreven/gezegd.. Mijn geheugen is een zeef.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Janozj

Citaat van: Kwabbernoot op september 11, 2016, 20:08:12
Leuk ontwerp die spiekers op de eerste foto. :worship:

Ik zie vier merken pa versterkers langs komen. Dan kan ik daar natuurlijk mooi een vraag over stellen.
Ik zie Samson, Crown, Yamaha en Behringer. Nu ben ikzelf in de markt voor een pa eindbak met ongeveer 200 - 300 watt vermogen. Welke zou jij aanraden?

Groeten...
De Yamaha, absoluut. Die vond ik in het laag het mooiste klinken op ADAM speakers. Mooier dan de Crown. De Crown is een klasse D bak en de Yamaha een klassieke A/B met hele dikke ringkern. Of het daar aan lag weet ik niet, maar hij klonk echt mooier in mijn herinnering. Geen enorm verschilmaar toch net voldoende om op te vallen. Daarom staat ie nu ook op het laag in de tweede set. De Samsons zijn budget spul maar wel netjes gemaakt en de specs worden waargemaakt.

De P2500S is ook een A/B, de P5000S en P7000S zijn ook klasse D achtigen met schakelende voeding.

Janozj

Citaat van: doorofnight op september 11, 2016, 21:40:02
Waar heb je zoal geluisterd, en welke set heeft indruk op je gemaakt? Heb je vast weleens geschreven/gezegd.. Mijn geheugen is een zeef.
Bij diverse leden van het AF forum. Meeste indruk maakten de set van S.B. Marantz, vintage Marantz componenten met gemodificeerde Klipsch RF 7 speakers, en de set van een forumlid wat niet meer actief is met  Sonus Faber Cremona Auditor M speakers en Pathos versterking.