Monitor of vloerstaander ivm kids

Gestart door Siddartha, januari 19, 2016, 16:11:14

Vorige topic - Volgende topic

Siddartha

Aangezien ik zeer binnenkort vader wordt ben ik mij af aan het vragen wat -zodra de kleine kan kruipen etc- beter is: een monitor of vloerstaander?
Qua veiligheid dan. Voor mijn gevoel is een monitor op standaard toch gevoeliger voor vallen dan een vloerstaander of is dat onzin?

Dan heb ik wellicht een valide argument voor de madame om voor andere speakers te kijken :D

Nee, maar zonder flauwekul, wie heeft welke ervaring?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

CineSmurf

Hier is één keer een vloerstaander ongelukkig omgevallen, nadat een groep kinderen rondjes in het huis aan het rennen was... Bovenkant van de speaker afgebroken  ;)

Ik zou vooral weer eens upgraden als ze wat ouder zijn. Grootste probleem is heel veel vieze handjes op de speakers, en dat krijg ik niet meer uit het doek...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

audiosurfer

Denk dat beide snel kunnen vallen, maar een vloerstaander zal minder snel gevaar voor je kids opleveren als ie valt, een kruipend kleintje wat de stand wegtikt en dan de speaker op zijn hoofd krijgt..een vloerstaander valt gewoon om.
Arcam AVR850, MarkLevinson 533h, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

Siddartha

sowieso heb ik nu speakers met een vreemde, niet geheel vlakke onderkant die niet helemaal stabiel op de stand staan. Dus was ik aan het denken om er een hardstenen plaat nog onder te leggen.
Maar goed om een vloerstaander om te tikken moet je toch flink krach hebben al?

gast_001

Siddartha

chansig

Mijn kinderen hebben nooit mijn speakers omgegooid...zowel vloerstaanders als monitoren niet.

Mijn schoonmoeder en honden daarentegen wel. Oplossing ? Accepteren dat het kan gebeuren...en als het gebeurt: Even vloeken en dan weer rechtop zetten.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

devkon

Ik heb zowel monitors op stands gehad als vloerstaanders. Monitor op stand hoeft niet per se minder stabiel te zijn. In heb zware monitors op zeer goede verzwaarde stands (3 poot van Genta), die gaan niet zo makkelijk omvallen. Misschien zelfs minder snel dan vloerstaanders.

Maar met kinderen zit een ongelukje in een klein hoekje. In mijn geval heb ik ze proberen op te voeden om er in ieder geval niet aan te komen, en dat lukt vrij goed. Maar ja, het is mogelijk dat ze er tegenaan stoten, doordat ze vallen of wat dan ook. Kun je niet tegenhouden, dus kun je maar beter accepteren, anders zul je nooit rust krijgen  :angel:

Ik heb mijn monitors met blu-tac bevestigd aan de stands, ik vermoed dat als ze omvallen, dat ze in hun geheel omvallen. Qua veiligheid maakt het dan niet zo veel uit of je monitors of vloerstaanders hebt : beiden kunnen flink wat schade toebrengen.

Het gaat denk ik vooral welk gevoel je er aan over houdt : kun je je kinderen even uit het oog verliezen als ze aan het spelen zijn én heb je het gevoel dat je monitor op stand tegen een stootje kan.

Overigens waren het juist mijn vader en schoonvader die mijn (oude) monitors (bijna) hebben laten omvallen  :angel: ::)

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

NielsLu

Misschien outriggers onder zuilspeakers monteren, dan vallen ze nog minder snel om.

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

Siddartha

Het gaat me overigens niet zo zeer om de speakers an sich.... Maar meer met het al dan niet op het hoofd vallen van de kleine...
Heb overigens niet direct behoefte aan andere speakers hoor, ben erg tevreden.
Dus dan ga ik eerst maar eens de stenen platen er onder zetten zodat et geheel nog wat zwaarder wordt en de speaker stabieler staan

renegade

Het blijft met kleine kinderen altijd opletten, nog niet eens zozeer omgooien dan wel ander soort schade met die kleine friemelvingertjes en onstuitbare nieuwsgierigheid.
Had ooit eens zelf grote dynaudio's gebouwd. totdat bezoek met kids langskwam waarvan een jonge onderzoeker van alle vier mijn dome tweeters er inverted domes van gemaakt had. Was zelf die dag gewoon aan het werk......
Nee dan ben je niet blij
mooie muziekapparaatjes

devkon

Citaat van: Siddartha op januari 19, 2016, 18:15:18
Dus dan ga ik eerst maar eens de stenen platen er onder zetten zodat et geheel nog wat zwaarder wordt en de speaker stabieler staan

Is het dan 'veilig' wat jou betreft? Of wat is daar voor nodig denk je?
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Zweitse

Er is maar één veilige oplossing, speakers opbergen op zolder.

squeek

Citaat van: NielsLu op januari 19, 2016, 18:02:53
Misschien outriggers onder zuilspeakers monteren, dan vallen ze nog minder snel om.

Mooi
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

KayaRahnee

Indien je huidige speakers nu op de blote vloer staan zou je kunnen overwegen om ze tijdelijk met siliconen, dubbeltape of dergelijke te bevestigen, kan je later zo weghalen / losmaken.
Bij monitoren wat lastiger, t.t.z. dan heb je enerzijds de stands en anderzijds de speakers, dan moet je dubbel bevestigen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jumping Jack

Monitors op een stand zijn meestal topzwaar. Zuilen daarentegen gooi je toch niet zomaar omver...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Siddartha

Citaat van: devkon op januari 19, 2016, 18:27:30
Is het dan 'veilig' wat jou betreft? Of wat is daar voor nodig denk je?

nou, dan staan de speakers in ieder geval op een vlak wat groter is dan het vlak nu. Mijn Bostons hebben een beetje rare onderkant. Zie deze foto:

het is dus gen vlakke onderkant en de steun aan de achterkan past maar half op het huidige plateau...

Citaat van: Jumping Jack op januari 19, 2016, 19:01:19
Monitors op een stand zijn meestal topzwaar. Zuilen daarentegen gooi je toch niet zomaar omver...

Ja, dat idee had ik dus ook...

devkon

Citaat van: Siddartha op januari 19, 2016, 19:11:49
nou, dan staan de speakers in ieder geval op een vlak wat groter is dan het vlak nu. Mijn Bostons hebben een beetje rare onderkant. Zie deze foto:

Geen idee wat die fabrikant precies dacht bij het ontwerpen van de onderkant van deze speaker  ::) Kan me voorstellen dat het lastig is om deze stabiel te plaatsen.

Maar wat ik me afvroeg : wat is er dan voor nodig zodat jij een veiliger gevoel krijgt? De enige echte garantie is namelijk de speakers opbergen, de rest zijn concessies. 

Sirius666

Ik heb een dochter van 9. Tot vorig jaar had ik vloerstaanders. Momenteel monitoren. Je hoeft je pas over een jaar zorgen te maken als het lopen kan beginnen en dan is het denk ik veilig om de speakers naar achter te schuiven en de kleine te waarschuwen als deze wat beter kan lopen en dan richting speakers gaat. Kwestie van aanleren....samen met jouw partner dus.  Zorgen maak je je pas echt bij een kinderverjaardag  ;) Maar makkelijk op te lossen, zet ze tegen de muur of in een andere kamer (maar dan heb je geen muziek).

Bij mij is er een paar weken terug 1 speaker bijna afgedonderd, vriendinnetje van m'n dochter deed wat wild. Ik dacht dat ik een hartverzakking kreeg :D Gelukkig stond ik er vlakbij  :) Dat is het 1e schrikmoment in al die jaren geweest.

Laan

Je kan ook vast rekening houden met de mogelijke valrichting en op basis daarvan preventieve maatregelen nemen. Laat altijd de frontjes erop. Niks meer aantrekkingskracht dan conussen en domes. Geen van mijn kinderen heeft ooit de stap genomen aan mijn speakers te zitten. Kwestie van onverwacht hard je scheur los te trekken als ze in de buurt komen. Schade heb ik vooral geleden door katten. Zien geen verschil met krabpalen.

Siddartha

Frontjes blijven er sowieso op, sterker nog die krijg ik er bijna niet af [emoji1]

Tja, wat me een veiliger gevoel geeft is de wetenschap dat ze niet snel om kunnen vallen. Nogmaals speakers beschadigd vind ik nog niet zo erg, dat de kleine letsel krijgt wel

En inderdaad, is ook een kwestie van opvoeden, bepaalde dingen zijn gewoon een 'no-go-area'

Exxar

Zijn inbouw luidsprekers geen optie?

patsijb

hekje ervoor..heb ik al ns vaker gezien..
is gelijk ook je apparatuur achter het hekje, als alles bij elkaar staat..

(ik heb het gewoon het andere uiterste gedaan..geen kids) ;)

Koenio

Ik heb mijn monitoren met een beugel aan de muur hangen. Valt erg lastig om te stoten...  ;D
Versterking: Yamaha RN803D
Platenspeler: TD320 MKII
Speakers: Scan Speak A4 MKII, SVS SB-1000
Kabels: AudioQuest, RUConnected

vanzomereng

Citaat van: Siddartha op januari 19, 2016, 21:36:20
Frontjes blijven er sowieso op, sterker nog die krijg ik er bijna niet af [emoji1]

Tja, wat me een veiliger gevoel geeft is de wetenschap dat ze niet snel om kunnen vallen. Nogmaals speakers beschadigd vind ik nog niet zo erg, dat de kleine letsel krijgt wel

En inderdaad, is ook een kwestie van opvoeden, bepaalde dingen zijn gewoon een 'no-go-area'

Ik zou ook, de aansluitterminals afplakken

Verder beetje creatief huisvlijt....

Wat je kunt doen (staat weliswaar wat minder fraai) speakers/zuiltjes waar M6/M8 schroefdraad aan de onderkant zit,
welke normaal zijn beboeld om spike in te schroeven, deze als bevestiging te gebruiken om een redelijke zware,
brede grondplaat van hout onder te schroeven.   De plaat kan je zelf  dan naar hartelust verder afwerken/schilderen.

De grondplaat kan dan circa 40 x 40 cm tot 50 x 50 cm zijn.
Je kan denken aan materiaal wat ze ook gebruiken voor bijv. aanrechtplaat of whatever ?

van hout,
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless