Audio visuele mancave in aanbouw

Gestart door marc1911, november 10, 2015, 22:39:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc1911

Bijgaand mijn kelder ruimte welke ik sinds 4 weken onderhanden heb om er een luisterruimte annex thuisbioscoop van te maken.
Ik heb even gewacht met het starten van de post. Ben echter zo enthousiast geraakt van gelijksoortige projecten en de kennis en ervaring die hier gedeeld wordt, dat ik besloten heb vandaag om er mee van start te gaan. Mijn doel is om aan de ene kant bij te dragen middels mijn ervaringen en inzichten gedurende de bouw en aan de andere kant graag jullie mening wil over de te nemen hobbels.

marc1911

#1
Stand van zaken na 3 weken (doorlooptijd) zagen en schroeven. Resultaat rondom een koof aangebracht tegen het plafond. 40 cm breedt en 28 cm hoog. Bedoeling is om hiereen GU10 spotjes aan te brengen en hem vervolgens vol te stoppen met isolatie.
De hoeken wil ik eveneens vol stoppen met wol. Zie links in de foto. Rechts hangt nog een verwarming. Die wil ik afkoppelen. Speel nog met de gedachte om de muren ook van isolatie te voorzien. Denk aan Rockwool 221. Heeft iemand nog tips? Worstel met de dikte maar ook of ik alle muren wel moet isoleren.

jvanhambelgium

Ziet er weer een mooi projectje uit!  :pompom:
Wat de isolatie rondomrond betreft, is het voor warmte of geluidsisolatie ? En ga je dan natuurlijk voor die rotswol rondomrond nog iets van OSB/Gyproc zetten ofzo ?



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

marc1911

#3
Citaat van: jvanhambelgium op november 11, 2015, 10:52:07
Ziet er weer een mooi projectje uit!  [emoji14]ompom:
Wat de isolatie rondomrond betreft, is het voor warmte of geluidsisolatie ? En ga je dan natuurlijk voor die rotswol rondomrond nog iets van OSB/Gyproc zetten ofzo ?
Hi Jvanham, thx. De isolatie rondom zou echt om geluid absorptie gaan. Kelder is verwarnd. Rotswol zou ik willen afwerken met hout of gipsplaten. Andere overwegingen?

bert stoltenborg

Als je die wol afwerkt met plaat krijg je GEEN absorptie. Of haal je isolatie en absorptie door elkaar?
Ik bazel maar wat.

marc1911

Hi Bert, je brengt me aan het twijfelen. Ik las oa op Soundscapes dat basstraps een vorm van absorptie is en dat je die ook net plaat kunt afwerken. Het gaat om absorptie van lage frequenties.

bert stoltenborg

Een plaatabsorber is buitengewoon moeilijk af te stemmen en werkt maar op een heel smal frequentiegebied. Ik zou er nooit aan beginnen.
Je kunt beter die wol afwerken met doek of iets dergelijks dat akoestisch transparant is, dan heb je breedbandige absorptie. Beter kan niet.
Ik bazel maar wat.

marc1911

Citaat van: bert stoltenborg op november 11, 2015, 20:56:35
Een plaatabsorber is buitengewoon moeilijk af te stemmen en werkt maar op een heel smal frequentiegebied. Ik zou er nooit aan beginnen.
Je kunt beter die wol afwerken met doek of iets dergelijks dat akoestisch transparant is, dan heb je breedbandige absorptie. Beter kan niet.
Ok, dat betekent nogal wat wanneer ik alle muren zou voorzien van wol. Iets eenvoudigs ophangen wordt naderhand weer lastig. Moet ik niet gaan experimenteren met de mate van absorptie en diffusie alvorens alles vol te plempen met wol?

bert stoltenborg

Ja, als je dat goed doet is dat beter & goedkoper.
Ik bazel maar wat.

marc1911

Je zegt het: als ik het goed doe. Meten is weten, maar wanneer is het juiste moment en hoe? Heb al wat gelezen over REW met UMIIK-1 en over ideale ruimte afmetingen (dat is die kelder van mij niet)  Vermoed dat het nu nog allemaal te veel beton is.

jvanhambelgium

Echter, als jij rondomrond in die ruimte de volledige muren gaat bekleden met pakweg plaatje rotswol van 50mm dikte en daar een leuk stofje voor gaat hangen (en dus geen harde plaat) vraag ik me echt of je het niet *teveel* aan het absorberen gaat...dat zijn behoorlijk wat vierkante meters....
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Idd meten is weten.
Dan moet je nog wel weten wat te doen.
Bert poste pas een linkje over taktisch geplaatste panelen zie je door middel van meten kan plaatsen.
Dat zou misschien intressant voor je zijn.


bert stoltenborg

#13
Citaat van: jvanhambelgium op november 11, 2015, 22:31:10
Echter, als jij rondomrond in die ruimte de volledige muren gaat bekleden met pakweg plaatje rotswol van 50mm dikte en daar een leuk stofje voor gaat hangen (en dus geen harde plaat) vraag ik me echt of je het niet *teveel* aan het absorberen gaat...dat zijn behoorlijk wat vierkante meters....

Ik ben nooit zo bang voor teveel absorptie. Als je in een dode kamer bent is het niet leuk, maar in een normale situatie kun je best extreem dempen (dan heb je je laag onder controle) en daarna als het nodig is een paar reflecterende oppervlakken creeren. 50 mm in de hele ruimte is niet verstandig. je moet wel proberen alle frequenties te elimineren anders krijg je een zompig hok :-)
Ik bazel maar wat.

jvanhambelgium

Citaat van: bert stoltenborg op november 11, 2015, 23:16:50
Ik ben nooit zo bang voor teveel absorptie. Als je in een dode kamer bent is het niet leuk, maar in een normale situatie kun je best extreem dempen (dan heb je je laag onder controle) en daarna als het nodig is een paar reflecterende oppervlakken creeren. 50 mm in de hele ruimte is niet verstandig. je moet wel proberen alle frequenties te elimineren anders krijg je een zompig hok :-)

Waarom is 50mm niet verstandig ? Zou je dan vb 100mm of 150mm voorzien om meer ook de onderkant van het spectrum te gaan absorberen ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

Citaat van: jvanhambelgium op november 12, 2015, 07:26:57
Waarom is 50mm niet verstandig ? Zou je dan vb 100mm of 150mm voorzien om meer ook de onderkant van het spectrum te gaan absorberen ?

Juist.
Ik bazel maar wat.

marc1911

#16
Ok heren. Dank voor het geven van richting hier als ook het extra leesvoer ;-). Werk aan de winkel om met een aantal paneel absorbers aan de slag te gaan. Wel nog een vraagje. Als plaat absorbers te tricky zijn, wat adviseren jullie mij met die koof te doen vwb vullen met isolatie en afwerken (onder en zijkant)?

jvanhambelgium

Citaat van: marc1911 op november 13, 2015, 06:15:41
Ok heren. Dank voor het geven van richting hier als ook het extra leesvoer ;-). Werk aan de winkel om met een aantal paneel absorbers aan de slag te gaan. Wel nog een vraagje. Als plaat absorbers te tricky zijn, wat adviseren jullie mij met die koof te doen vwb vullen met isolatie en afwerken (onder en zijkant)?

Gewoon volsteken met rockwool. Allesinds zou ik niet te veel holle ruimtes laten.
De afwerking is relatief. Als je zou opteren om rondomrond royaal absorptie te voorzien, afgewerkt met soort stof kan je gerust de onderkant van de koof waar spotjes zitten gewoon met "hard" materiaal (vb MDF) netjes afwerken met daarin de spots. Dat gaat het 'em ook niet meer doen denk ik...
Zelfs als je dan de koof onderkant + zijkant met Gyproc/MDF afwerkt lijkt me dat geen enkel probleem...

...maar ongetwijfeld heeft Bert hier ook wel een mening over  :popcorn:



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

Bert's mening is dat je het aardig goed hebt  ;D.
Ik bazel maar wat.

marc1911

ok....welk type rockwool plaat zouden jullie adviseren voor de koof en welke voor de panelen....dan ga ik ermee aan de slag.

bert stoltenborg

Het maakt allemaal niet veel uit.
Gewoon spul van de bouwmarkt voldoet uitstekend.
Voor basstraps werkt een iets dichtere voorzijde (zoals een Rockfon plafondtegel) met daarachter vulling goed.
Ik bazel maar wat.

morca

Citaat van: morca op november 11, 2015, 22:33:26
Gevonden, lees ook even de pfd  ;)

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3465&p=48208&hilit=david+french#p48208

http://www.readyacoustics.com/documents/137_EwApp.pdf
Citaat van: jvanhambelgium op november 12, 2015, 07:26:57
Waarom is 50mm niet verstandig ? Zou je dan vb 100mm of 150mm voorzien om meer ook de onderkant van het spectrum te gaan absorberen ?
Lees de PDF even door en de metingen met dikkere platen.
Als ik nog panelen toe ga passen probeer ik wel zoiets.

Ik hecht wel enige waarde aan advies van akoestische expert zoals in de test/pdf.

bert stoltenborg

Wat bedoel je Morca?
Ik ken die verhalen nogal goed omdat ik er zelf bij betrokken was, bij die Ready Acoustics metingen.
Ik bazel maar wat.

marc1911

Om die bass panelen te bouwen zoek ik nog naar specificaties voor de bouw. Ik kom nog al wat tegen op inernet. Maar daarbij wordt het mij niet duidelijk welke vorm (licht bol, plat), dikte, rockwool dikte (10 - 15 cm uit eerdere reacties),  holle ruimte, type doek moet worden toegepast. Heeft iemand van jullie nog interessante links en pdfs?

bert stoltenborg

http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8&sid=7898393f2bf5e54d8347b72bae938313

Wat hier staat klopt allemaal en is eigenlijk waar al die wijsneuzen op het net het vandaan hebben.
Ik bazel maar wat.