Set van Walt

Gestart door Contour, oktober 24, 2015, 20:50:26

Vorige topic - Volgende topic

toetertje

Citaat van: Rogers Hifi op mei  5, 2026, 19:50:54Fysische aspecten zijn bijvoorbeeld : frequentie (toonhoogte, Hz), amplitude (luidheid/intensiteit) golflengte, snelheid en timbre

Maar en geluk dat geluid verdwijnt of uitdoofd. Anders zou je alles horen wat ze aan de andere kant van de oceaan vertelden.

In een kleine ruimte treedt meer compressie op.

Op dat laatste van je ga ik niet in.

Als ik in een kleine ruimte wat testtonen afspeel, op zeg 1000hz, 500hz, 100hz, en 20hz.
Dan pak ik een meetmicrofoon, en meet deze frequenties allemaal rond de 70dB. Wat meet ik dan?
Alleen de 2 eerste frequenties, en die andere verzint de microfoon erbij?   :smile:
Ik snap het verhaal van golflengte wel, maar metingen vertellen iets anders. Kijk maar eens welke
frequenties soms in auto's gehaald worden.

Marc Heijligers

Citaat van: Rogers Hifi op mei  5, 2026, 19:50:54Fysische aspecten zijn bijvoorbeeld : frequentie (toonhoogte, Hz), amplitude (luidheid/intensiteit) golflengte, snelheid en timbre

Dat zijn fysische grootheden. Welk fysisch aspect zorgt er voor "in een kleinere ruimte kan een lagere toon nooit in zijn geheel uitklinken"?

In mijn luisterruimte van zeg 4m x 6m kunnen lage tonen prima "in zijn geheel uitklinken".

Citaat van: Rogers Hifi op mei  5, 2026, 19:50:54Maar en geluk dat geluid verdwijnt of uitdoofd. Anders zou je alles horen wat ze aan de andere kant van de oceaan vertelden.

Dat heeft met de afstand, afstraling en absorptie te maken (geluid wordt omgezet in andere vormen van energie). Er is geen relatie met kleine ruimtes en "in zijn geheel naklinken".

Citaat van: Rogers Hifi op mei  5, 2026, 19:50:54In een kleine ruimte treedt meer compressie op.

Je bedoelt waarschijnlijk staande golven. Compressie is er alleen op bepaalde punten in een ruimte voor een bepaalde frequentie. Op andere punten in de ruimte zal je bijna niks horen voor dezelfde frequentie omdat je op een knoop zit ipv een buik van een golf. Hoe dan ook, het heeft weinig te maken met het begrip uitdoving.

Citaat van: Rogers Hifi op mei  5, 2026, 19:50:54Op dat laatste van je ga ik niet in.

Dat is terug te lezen.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

mmuetst

Ben je er een paar dagen niet @Contour staat je hele topic vol akoestiek  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Contour

Ik ben er wel, en lees wel mee hoor. Maar op onzin reageer ik niet, denk dat het met de nieuwe sub hier nu hoorbaar tot 20Hz doorloopt, ondanks maximale kamerlengte omgeveer 4.5 meter.

In de tussentijd kastje voor de Thommessen 2.4 plate amp gemaakt van stuk MDF afvalhout:

Groetjes Walter

Contour

Cradle voor de 18 inch woofers:

Kurt

Waarom heb je die niet zwevend opgehangen? Er gaat zich sowieso resonantie overzetten in de hout structuur.

Contour

Zal wel loslopen, 27mm dik massief eiken. Het is overigens nog steeds maar een test opstelling, maar nu wat minder houtje touwtje.

Kurt

Hier een fotootje van Blackmonk op 't Zenaudio forum: https://i.imgur.com/sI2rbkb.jpeg
Hij heeft die woofers opgehangen in stalen kabels omdat die dingen toch wel wat bewegen als ze onder load staan. Op youtube kan je daar filmpjes over vinden. Die uitslag is echt niet miniem onder belasting. Vandaar mijn opmerking dat in het geval van een houten frame, als die energie op 't frame wordt gezet, wat eigenlijk niet ok is.

Contour

Ik heb mijn front speakers een tijdje horizontaal ontkoppeld (een beetje als de Townsend platforms) maar ik vind het laag toch beter klinken met een starre koppeling. Ik ben zelfs zover gegaan een koppelstang tussen bovenkant baffle en achterwand te plaatsen, dat schoonde het laag ook enorm op, voor een investering van een paar euro.

Groetjes Walter

Markus2

Excuus, mijn antwoord was al eerder gegeven.

Contour

Iemand een tip voor mooi soepel zwart speakerdraad zuiver koper 2 x 2.5mm kwadraat? Het is voor de nieuwe subwoofer.

holco

Iets dikker  ;)

Sommer Cable Elephant SPM440, heel erg soepel en is heel donker groen maar op het eerste gezicht lijkt het zwart.
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Wat betere foto van het monstertje, 18 inch is fors formaat woofer, maar voor een 2 x 18" ontwerp is dit wel compact te noemen.

chansig

Ik vind het een mooi geheel. Ik ben bang dat het ook mijn geluid zal zijn. Want de basis is DAudio en daar ben ik wel van gecharmeerd.

Grappig vind ik wel je reactie (zal wel loslopen) op de opmerkingen over de constructie waar de sub units op rusten wetende dat je allemaal sjoelschijven in de kamer hebt liggen die wel wat doen met de weergave.

Grappig is dan het voor mij het onlogische.

Maar neemt niet weg dat het een mooi setje blijft om te zien.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Hallo Hans,

Wellicht spelen een aantal hier regelmatig op oorlogssterkte, maar ik luister meestal van 20:00 tot 22:00 op zeer beschaafd volume, er zijn dan geen problemen met schuiven of resonantie van de woofer korf. Het geheel is trouwens nog steeds wel een quick en dirty test opstelling, om te zien of een sub hier nog wat brengt. De eerste resultaten zijn wel positief.

Groetjes Walter

chansig

👌

Helemaal goed. Wordt het niet minder onlogisch voor mij. Maar dat maakt niet uit.

Wat voor een muziek draai je over het algemeen ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Ha Hans,

Dat gaat beetje in fases, nu vaak Melody Gardot, Maaike Ouboter, Alan Taylor, Arooj Aftab, Melanie de Biaso etc.

Groetjes Walter

chansig

👍

Heel af en toe mijn ding. Wel lang mijn ding geweest. Peyroux, Katie Melua, Norah Jones etc.

Maar mijn smaak is wel drastisch veranderd. Meer de elektronische kant op.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Spijkie

Citaat van: chansig op mei 17, 2026, 09:37:22👍

Heel af en toe mijn ding. Wel lang mijn ding geweest. Peyroux, Katie Melua, Norah Jones etc.

Maar mijn smaak is wel drastisch veranderd. Meer de elektronische kant op.

Gr. Hans

Meer london grammar ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

brt

[quote link=msg=3881815 date=1779004472]
Meer london grammar ?
[/quote]

Meer Pet Shop Boys  :pompom:  :D
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

chansig

Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: brt op mei 17, 2026, 09:59:17Meer Pet Shop Boys  :pompom:  :D

Leuke muziek. Vond het in die tijd niet veel. Kan het nu meer waarderen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

brt

Citaat van: chansig op mei 17, 2026, 10:04:07Leuke muziek. Vond het in die tijd niet veel. Kan het nu meer waarderen.

Gr. Hans

Ze hebben onlangs een live album uitgebracht, met een soort greatest hits. Ik vond heel veel materiaal toch nog wel matig. Ik vind hun sound wel lekker, maar de liedjes houden vaak niet over. Voel me toch weer tegen helaas
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Spijkie

Pet shop boys doen me denken aan de camping disco , goede tijden gehad  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

holco

Citaat van: Contour op mei 17, 2026, 09:03:01Hallo Hans,

Wellicht spelen een aantal hier regelmatig op oorlogssterkte, maar ik luister meestal van 20:00 tot 22:00 op zeer beschaafd volume, er zijn dan geen problemen met schuiven of resonantie van de woofer korf. Het geheel is trouwens nog steeds wel een quick en dirty test opstelling, om te zien of een sub hier nog wat brengt. De eerste resultaten zijn wel positief.

Groetjes Walter

Mede omdat we beide een redelijk vergelijkbare setup hebben, ben ik best wel benieuwd hoe het nu klinkt bij jou 🤔
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.