Set van Walt

Gestart door Contour, oktober 24, 2015, 20:50:26

Vorige topic - Volgende topic

Contour

Mijn front speakers lopen (gemeten) al tot 30Hz, deze sub is puur bedoeld als een aanvulling voor het laagste laag. De huidige aansluiting is high level, afgetapt van de woofers van de fronts. Een mooiere oplossing is mijn actieve filter / ASP door Daudio laten aanpassen met een dedicated subwoofer uitgang, maar daar zijn wel de nodige kosten aan verbonden. Alvorens die keuze te maken, wil ik nu eerst bepalen of een sub echt meerwaarde heeft voor mij.

kappa9

En hoe beschrijf je het laag wat ze toevoegen/weergeven? Hoe klinkt het eenvoudig gezegd?
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

Rogers Hifi

Wat ik me afvraag is het volgende; leuk en aardig dat je lager wilt gaan dan 30Hz. Maar hoe kan je dit überhaupt weergeven in zo`n kleine ruimte? Ik denk dat je in jouw geval niet lager kan gaan dan 100Hz( gezien de lengte van de ruimte)  30 Hz heeft al een golflengte van ruim 11 meter nodig om volledig uit te klinken. Verklaar je eens nader.

chansig

Nou, daar gaan we weer. 😁

Heb je wel eens hoofdtelefoon opgehad ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Rogers Hifi

Dat is appels met peren vergelijken. Ik ben gewoon benieuwd hoe je dat op gaat lossen zonder het te manipuleren en in mijn ogen negatief te corrigeren.

RCD

Je hoeft niets te corrigeren.
Laag kan ook in een kleine ruimte, alleen de golflengte past niet.
Omdat de kamer kleiner is als de golflengte krijg je druk opbouw waardoor je het toch ervaart.

Rob

chansig

Citaat van: Rogers Hifi op mei  3, 2026, 15:02:32Dat is appels met peren vergelijken. Ik ben gewoon benieuwd hoe je dat op gaat lossen zonder het te manipuleren en in mijn ogen negatief te corrigeren.

Waarom is dit appels met peren ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Nee, dat is niet waar. De hele golflengte van een toon hoeft niet in een ruimte te passen om hoorbaar te zijn. Dan zou een koptelefoon immers ook alleen tonen weer kunnen geven die tussen membraan en oor "passen" en dat is overduidelijk niet het geval: je kunt tonen van 30 Hz nog met gemak horen uit een koptelefoon.

De verwarring ontstaat waarschijnlijk doordat men denkt dat geluid zich in lucht net zo gedraagt als een trilling in de snaar van een gitaar: díe kan inderdaad niet langer worden dan de lengte van de snaar. Logisch, want beide uiteinden van de snaar zitten vast, waardoor de amplitude van de trilling daar sowieso altijd nul is. Een geluidsgolf in lucht heeft echter alleen een begin en ondervindt dus ook geen beperking qua golflengte.

Als je het wat preciezer wilt weten: geluid is niks anders dan een periodiek variërende luchtdruk. Een speaker veroorzaakt die periodiek variërende luchtdruk door een conus heen en weer te laten wapperen. Hierdoor gaan luchtmoleculen trillen. Die moleculen brengen hun buren dan weer in trilling, die hun buren, etc. etc. etc. en zo geven de moleculen de golf door totdat 'ie bij je oor komt. Als de frequentie van de drukwisselingen ruwweg tussen 20 Hz en 20 kHz ligt kun je dat horen, ongeacht hoe ver de bron van je verwijderd is.

Hieronder kun je schematisch zien hoe een golf zich voortplant in lucht (als je Magnepans hebt  ;) ). De verticale lijnen vertegenwoordigen luchtmoleculen die heen en weer gaan en daardoor de volgende moleculen in beweging brengen.

Om aan de hand van bovenstaande gelijk nog maar een misvatting aan te pakken: Luchtmoleculen vliegen dus ook níet met de geluidssnelheid van speaker naar oor maar bewegen in feite maar een heel klein beetje ten opzichte van hun uitgangspositie: precies genoeg om hun "buren" in beweging te brengen zodat die de geluidsgolf weer verder doorgeven.

Kortom: de popschool Maastricht zit ernaast  :laugh:

Bovenstaande is niet van mijn hand.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Rogers Hifi

Ik ga even uit van die 30Hz voor het gemak. Dat is de laagste toon van bijvoorbeeld een piano. Als je deze neer zou zetten in een kleine ruimte gaat het instrument nergens naar klinken en is er ook geen toegevoegde relatie tot de rest van de hoger gelegen tonen. het instrument produceert immers deze toon pas goed als de ruimte minimaal 11 meter aan lengte heeft. Gaan je hier aan sleutelen, creëer je staande golven omdat deze langer zijn dan de ruimte.  De ervaring/weergave is er inderdaad, maar wel op de totaal verkeerde manier. Vraag je het mij, liever minder laag maar wel correct. 

Rogers Hifi

Citaat van: chansig op mei  3, 2026, 15:12:45Nee, dat is niet waar. De hele golflengte van een toon hoeft niet in een ruimte te passen om hoorbaar te zijn. Dan zou een koptelefoon immers ook alleen tonen weer kunnen geven die tussen membraan en oor "passen" en dat is overduidelijk niet het geval: je kunt tonen van 30 Hz nog met gemak horen uit een koptelefoon.

De verwarring ontstaat waarschijnlijk doordat men denkt dat geluid zich in lucht net zo gedraagt als een trilling in de snaar van een gitaar: díe kan inderdaad niet langer worden dan de lengte van de snaar. Logisch, want beide uiteinden van de snaar zitten vast, waardoor de amplitude van de trilling daar sowieso altijd nul is. Een geluidsgolf in lucht heeft echter alleen een begin en ondervindt dus ook geen beperking qua golflengte.

Als je het wat preciezer wilt weten: geluid is niks anders dan een periodiek variërende luchtdruk. Een speaker veroorzaakt die periodiek variërende luchtdruk door een conus heen en weer te laten wapperen. Hierdoor gaan luchtmoleculen trillen. Die moleculen brengen hun buren dan weer in trilling, die hun buren, etc. etc. etc. en zo geven de moleculen de golf door totdat 'ie bij je oor komt. Als de frequentie van de drukwisselingen ruwweg tussen 20 Hz en 20 kHz ligt kun je dat horen, ongeacht hoe ver de bron van je verwijderd is.

Hieronder kun je schematisch zien hoe een golf zich voortplant in lucht (als je Magnepans hebt  ;) ). De verticale lijnen vertegenwoordigen luchtmoleculen die heen en weer gaan en daardoor de volgende moleculen in beweging brengen.

Om aan de hand van bovenstaande gelijk nog maar een misvatting aan te pakken: Luchtmoleculen vliegen dus ook níet met de geluidssnelheid van speaker naar oor maar bewegen in feite maar een heel klein beetje ten opzichte van hun uitgangspositie: precies genoeg om hun "buren" in beweging te brengen zodat die de geluidsgolf weer verder doorgeven.

Kortom: de popschool Maastricht zit ernaast  :laugh:

Bovenstaande is niet van mijn hand.

Gr. Hans

Het is ja logisch dat een hoofdtelefoon lagere tonen kan weergeven. Je geeft hier eigenlijk zelf het antwoord op je vraag / opmerking. Je hoeft immers minder energie te gebruiken of een afstand te overbruggen.

RCD

Citaat van: Rogers Hifi op mei  3, 2026, 15:14:03Ik ga even uit van die 30Hz voor het gemak. Dat is de laagste toon van bijvoorbeeld een piano. Als je deze neer zou zetten in een kleine ruimte gaat het instrument nergens naar klinken en is er ook geen toegevoegde relatie tot de rest van de hoger gelegen tonen. het instrument produceert immers deze toon pas goed als de ruimte minimaal 11 meter aan lengte heeft. Gaan je hier aan sleutelen, creëer je staande golven omdat deze langer zijn dan de ruimte.  De ervaring/weergave is er inderdaad, maar wel op de totaal verkeerde manier. Vraag je het mij, liever minder laag maar wel correct. 
Niet

Rob

Rogers Hifi

Hoe je het ook wendt of keert, je blijft met de fysische eigenschappen van geluid zitten. Dat je links en rechts eraan kan sleutelen ben ik met je eens. Ik luister liever naar iets waar dat niet mee is gedaan. Persoonlijk iets.

DofN

Citaat van: RCD op mei  3, 2026, 15:04:25Je hoeft niets te corrigeren.
Laag kan ook in een kleine ruimte, alleen de golflengte past niet.
Omdat de kamer kleiner is als de golflengte krijg je druk opbouw waardoor je het toch ervaart.

Rob

Precies dat.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Marc Heijligers

Citaat van: Rogers Hifi op mei  3, 2026, 15:14:03Ik ga even uit van die 30Hz voor het gemak. Dat is de laagste toon van bijvoorbeeld een piano. Als je deze neer zou zetten in een kleine ruimte gaat het instrument nergens naar klinken en is er ook geen toegevoegde relatie tot de rest van de hoger gelegen tonen. het instrument produceert immers deze toon pas goed als de ruimte minimaal 11 meter aan lengte heeft. Gaan je hier aan sleutelen, creëer je staande golven omdat deze langer zijn dan de ruimte.  De ervaring/weergave is er inderdaad, maar wel op de totaal verkeerde manier. Vraag je het mij, liever minder laag maar wel correct. 

Ook in een ruimte groter dan 11 meter krijg je staande golven... Ze zullen hooguit iets minder dominant zijn (van modaal naar diffuus).

De meeste kamermuziek voor piano's is geschreven in kleinere ruimtes. Ik denk dat componisten wel wisten hoe ze daar mee om moeten gaan. Ik vind zelf persoonlijk een piano in een kleinere ruimte veel plezieriger klinken dan in een grote concertzaal. Dus dat "nergens naar klinken" lijkt me nogal overdreven.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Church of Noise

Exact.

We zijn allemaal bekend met het feit dat golven weerkaatsen tegen muren mag ik hopen...
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

DofN

Citaat van: Marc Heijligers op mei  3, 2026, 18:57:54Ook in een ruimte groter dan 11 meter krijg je staande golven... Ze zullen hooguit iets minder dominant zijn (van modaal naar diffuus).

De meeste kamermuziek voor piano's is geschreven in kleinere ruimtes. Ik denk dat componisten wel wisten hoe ze daar mee om moeten gaan. Ik vind zelf persoonlijk een piano in een kleinere ruimte veel plezieriger klinken dan in een grote concertzaal. Dus dat "nergens naar klinken" lijkt me nogal overdreven.

En hoe klinkt een piano op een koptelefoon?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Marc Heijligers

Citaat van: DofN op mei  3, 2026, 19:22:33En hoe klinkt een piano op een koptelefoon?

De meeste koptelefoons gaan dan kapot  :hehe:
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

chansig

Citaat van: DofN op mei  3, 2026, 19:22:33En hoe klinkt een piano op een koptelefoon?

Bagger....of als een viool.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Rogers Hifi op mei  3, 2026, 15:17:07Het is ja logisch dat een hoofdtelefoon lagere tonen kan weergeven. Je geeft hier eigenlijk zelf het antwoord op je vraag / opmerking. Je hoeft immers minder energie te gebruiken of een afstand te overbruggen.

Ik begrijp niet zo goed waarom het in hoofdtelefoon logisch is dat er laag wordt weergegeven en het in een kleine kamer een probleem zou moeten zijn ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Rogers Hifi

We hadden het over lage frequenties, bijvoorbeeld onder de 30Hz. Omdat het geluid verplaatst moet worden door de lucht treedt er altijd verlies op. Het weergeven van deze lage frequenties kost dus bij een luidspreker meer energie dan het verplaatsen van nagenoeg geen lucht in een hoofdtelefoon. In een kleinere ruimte kan een lagere toon nooit in zijn geheel uitklinken omdat je dan tegen fysische aspecten aanloopt. Lage frequenties zijn omnidirectioneel, waardoor de energie zich verspreidt en verdwijnt voordat deze het oor bereikt, dit in tegenstelling tot een gesloten hoofdtelefoon waar het geluid opgesloten zit.

chansig

Citaat van: Rogers Hifi op mei  3, 2026, 14:42:38Wat ik me afvraag is het volgende; leuk en aardig dat je lager wilt gaan dan 30Hz. Maar hoe kan je dit überhaupt weergeven in zo`n kleine ruimte? Ik denk dat je in jouw geval niet lager kan gaan dan 100Hz( gezien de lengte van de ruimte)  30 Hz heeft al een golflengte van ruim 11 meter nodig om volledig uit te klinken. Verklaar je eens nader.

Dit is wat je aangaf.

Of hetgeen je schrijft gaat boven mijn technische pet. Maar ik begrijp de appels en peren nog steeds niet.

Een ruimte is toch ook afgesloten ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Rogers Hifi

Hoe groter de ruimte, des te meer lucht er verplaatst moet worden en des te meer energie er verloren gaat. Dat hangt los van het gegeven dat een 100HZ een golflengte heeft van zo`n 3,5 meter. De toon van 100Hz klinkt dus in zijn geheel uit zonder ongewenste neveneffecten. Een toon van 30Hz kan dus in zo`n kleine ruimte nooit in zijn geheel uitklinken ook niet met het gebruik van een subwoofer of weet ik wat.

chansig

Ik lees elders anders. Maar zoals gezegd gaat het mij boven mijn pet.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Marc Heijligers

Citaat van: Rogers Hifi op mei  4, 2026, 18:52:53We hadden het over lage frequenties, bijvoorbeeld onder de 30Hz. Omdat het geluid verplaatst moet worden door de lucht treedt er altijd verlies op. Het weergeven van deze lage frequenties kost dus bij een luidspreker meer energie dan het verplaatsen van nagenoeg geen lucht in een hoofdtelefoon.

Dat geldt evenredig voor alle frequenties.

Citaat van: Rogers Hifi op mei  4, 2026, 18:52:53In een kleinere ruimte kan een lagere toon nooit in zijn geheel uitklinken omdat je dan tegen fysische aspecten aanloopt.

Welke fysische aspecten?

Citaat van: Rogers Hifi op mei  4, 2026, 18:52:53Lage frequenties zijn omnidirectioneel, waardoor de energie zich verspreidt en verdwijnt voordat deze het oor bereikt.

De energie verdwijnt niet, hoe kom je daar nu bij? 

Citaat van: Rogers Hifi op mei  4, 2026, 18:52:53dit in tegenstelling tot een gesloten hoofdtelefoon waar het geluid opgesloten zit.

Ook dat is niet waar. Het enige verschil is de interactie van de staande golven met de ruimte (pressure zone, modaal of diffuus). Bij een hoofdtelefoon heb je overigens staande golven in het 3-8kHz gebied door interactie met je oor schelp en kanaal.

Misschien eerst een goed boek over akoestiek lezen?

Rogers Hifi

Fysische aspecten zijn bijvoorbeeld : frequentie (toonhoogte, Hz), amplitude (luidheid/intensiteit) golflengte, snelheid en timbre

Maar en geluk dat geluid verdwijnt of uitdoofd. Anders zou je alles horen wat ze aan de andere kant van de oceaan vertelden.

In een kleine ruimte treedt meer compressie op.

Op dat laatste van je ga ik niet in.