KII Audio Three speakers.

Gestart door Bama, september 20, 2015, 13:15:38

Vorige topic - Volgende topic

Contour

Op klasse D gebied is Bruno een pioneer en guru, op het gebied van luidspreker chassis ontwikkeling is hij relatief gezien nog een schooljongen... nou, dat is misschien wat overdreven, maar hier krijg je te maken met de 'grote jongens' die al tientallen jaren hiermee bezig zijn...

Maar op zich goed dat hij zich hierin gaat verdiepen, juist de keuze van de drive units lijken mij momenteel de zwakke schakels in het kii concept.

Groetjes Walter

Dirk

veel last van galm in deze hoek vh forum... ::)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Misschien ben je het over 3 jaar wel met me eens, ik herinner me nog wel het advies dat ik je eens gaf over je toenmalige luidspreker systeem...  :laugh:

bva

Citaat van: Contour op juni 19, 2018, 20:26:56
Op klasse D gebied is Bruno een pioneer en guru, op het gebied van luidspreker chassis ontwikkeling is hij relatief gezien nog een schooljongen... nou, dat is misschien wat overdreven, maar hier krijg je te maken met de 'grote jongens' die al tientallen jaren hiermee bezig zijn...

Maar op zich goed dat hij zich hierin gaat verdiepen, juist de keuze van de drive units lijken mij momenteel de zwakke schakels in het kii concept.

Groetjes Walter
Dat valt wel mee. Hij heeft ook mee geholpen de luidsprekers van Grimm te ontwikkelen. De meeste 'grote jongens' ontwikkelen hun luidsprekers nu met speciale ontwerp software waarbij alles wordt doorberekend. Ik neem aan dat Bruno en zijn mensen ook dat soort software gebruiken. Verder is het een actieve luidspreker en ik vermoed dat hij daar heel veel van af weet.

Ga eens de Kii three beluisteren.

Dirk

Citaat van: Contour op juni 19, 2018, 21:57:28
Misschien ben je het over 3 jaar wel met me eens, ik herinner me nog wel het advies dat ik je eens gaf over je toenmalige luidspreker systeem...  :laugh:
je adviseert wel vaker ongevraagd...dan is het niet zo gek dat iets wel eens steek houdt ;)  dat sluit nog niet uit dat je ook veel BS neerpent
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Contour

Ik heb het niet over het ontwerpen van de complete luidspreker, maar over de losse drive units.

Timvg

Toch lees ik van jou: duurder = automatisch beter. Om nog maar te zwijgen over het punt van verminderde meeropbrengst. Zolang je hier geen relevante luistertests (dubbelblind) kunt koppelen aan technische metingen kunnen er geen conclusies getrokken worden. 

chansig

Je vergeet de zelfbenoemde zoveel jaren aanwezige ervaring...waarbij vergeleken Bruno nog maar een schooljongetje is. :D

Gr. Hans

Ps: Ik weet dat ik 2 uitspraken aan elkaar koppel die Countour zelf niet aan elkaar heeft gekoppeld....maar wel los van elkaar heeft gemaakt.
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Richi

Citaat van: Contour op juni 20, 2018, 06:12:59
Ik heb het niet over het ontwerpen van de complete luidspreker, maar over de losse drive units.
Eigenlijk vind ik dit niet zo relevant als het resultaat fantastisch klinkt. ik heb de KII Audio Three meerdere keren beluisterd en ze klinken wat mij betreft fantastisch. Op de Nord Deutsche Hifi Tage vond ik het de beste klinkende set, samen met een set Vivids aangedreven door Mola Mola versterking (ja, ook uit de koker van Bruno).
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

katwax

Citaat van: Richi op juni 20, 2018, 11:43:18
Eigenlijk vind ik dit niet zo relevant als het resultaat fantastisch klinkt. ik heb de KII Audio Three meerdere keren beluisterd en ze klinken wat mij betreft fantastisch. Op de Nord Deutsche Hifi Tage vond ik het de beste klinkende set, samen met een set Vivids aangedreven door Mola Mola versterking (ja, ook uit de koker van Bruno).

Koppel hieraan de uitspraak van Contour dat Bruno nog een schooljongetje is dan belooft dit enkel maar oorstrelende systemen in de toekomst, ver boven wat we nu al fantastisch vinden :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Contour

Duurder is inderdaad ook beter bij luidspreker units, tenminste uitgaande van 1 fabrikant, bijv. Seas: Een fabrikant als Seas maakt doorgaans een instap model, een midden model en het 'flagship' model.

De goedkope series = het instap model hebben doorgaans een geperste stalen korf. Dit is minder robuust als een stalen korf, tevens een relatief kleine spreekspoel en magneet dus meer compressie. Ook weinig ventilatie in het magneet systeem en daarmee een hogere RMS waarde en een minder accurate weergave. De konus is uit een eenvoudiger materiaal en daardoor minder stijf, een minder strakke bas.

De duurdere series verbeteren stapsgewijs op de bovenstaande punten. De unit wordt steeds beter.

De drive units uit de Kii zou ik inschalen als maximaal medium budget.

Groetjes Walter

bert stoltenborg

Citaat van: Contour op juni 20, 2018, 19:36:15
Duurder is inderdaad ook beter bij luidspreker units, tenminste uitgaande van 1 fabrikant, bijv. Seas: Een fabrikant als Seas maakt doorgaans een instap model, een midden model en het 'flagship' model.

De goedkope series = het instap model hebben doorgaans een geperste stalen korf. Dit is minder robuust als een stalen korf, tevens een relatief kleine spreekspoel en magneet dus meer compressie. Ook weinig ventilatie in het magneet systeem en daarmee een hogere RMS waarde en een minder accurate weergave. De konus is uit een eenvoudiger materiaal en daardoor minder stijf, een minder strakke bas.

De duurdere series verbeteren stapsgewijs op de bovenstaande punten. De unit wordt steeds beter.

De drive units uit de Kii zou ik inschalen als maximaal medium budget.

Groetjes Walter

Ik heb wel eens, ruim 20 jaar geleden, aan iemand die er veel van weet gevraagd wat het kwaliteitsverschil is tussen een vifa 25 mm dome tweeter en een scanspeak 25 mm tweeter (die dingen kwamen allemaal uit dezelfde fabriek). Het antwoord was dat er GEEN reden was om voor de kwaliteit voor de dure scanspeak te kiezen, maar dat er wel andere redenen zijn.  ;D.
Ik en de toenmalige ontwikkelaar van Stage Accompany hebben gedurende een paar jaar duizenden vifa units gemeten; ik weet alleen dat er een keer een probleem was met een nieuw soort ferrofluid dat in de dome trok (dat is opgelost) en dat de P17 of P13 (weet ik niet meer) een nieuwe lijm kregen zodat de domes van de speaker schoten als er een paar uur vol vermogen op werd gezet. Verder altijd metingen binnen een tolerantie van 2 %. Die speakers werden machinaal gemaakt. De handgemaakte Scanspeakes hadden toleranties van wel 15%, als ik het me goed herinner.

Dus het argument dat duur altijd beter is lijkt me een onterechte generalisatie, dat duur altijd duurder is schijnt dan wel weer waar te zijn.   
;D
Ik bazel maar wat.

Dirk

Citaat van: bert stoltenborg op juni 20, 2018, 21:26:03
Dus het argument dat duur altijd beter is lijkt me een onterechte generalisatie, dat duur altijd duurder is schijnt dan wel weer waar te zijn.   
;D
^^

Contour

Ik heb het niet over vifa versus scanspeak of Peerless versus Seas, maar over low budget, medium budget en high budget units van DEZELFDE fabrikant. Een Scanspeak d2908/7140 van 500 euro klinkt beter dan een Scanspeak d2606/9200 tweeter van 35 euro. Als iemand het tegendeel wil beweren, ga je gang. 

Gr. Walter

bva

De Kii three heeft 6 drive units per luidspreker dus per paar 12 drive units. Laten wij drive units nemen welke per stuk 200 Euro duurder zijn. Dit kost dus 2400 Euro.
De verkoop prijs zal dan waarschijnlijk 4800 Euro duurder worden.
De BXT heeft 8 drive units dus per paar 16 drive units. Dit kost dus 3200 Euro. De verkoop prijs zal dan waarschijnlijk 6400 Euro meer worden.

Conclusie de prijs wordt te hoog. Zeker voor de professionele klanten.

De ontwerpers zijn gegaan voor een goede prijs kwaliteits verhouding.

Contour

Inkoop betaald een fabrikant natuurlijk maar iets van 50% van de consumentenprijs, dan valt de meerprijs best mee. Ik denk dat men vooral genoeg winst wil overhouden, en dat is hun goed recht.

bert stoltenborg

Citaat van: bva op juni 20, 2018, 22:52:14
De Kii three heeft 6 drive units per luidspreker dus per paar 12 drive units. Laten wij drive units nemen welke per stuk 200 Euro duurder zijn. Dit kost dus 2400 Euro.
De verkoop prijs zal dan waarschijnlijk 4800 Euro duurder worden.
De BXT heeft 8 drive units dus per paar 16 drive units. Dit kost dus 3200 Euro. De verkoop prijs zal dan waarschijnlijk 6400 Euro meer worden.

Conclusie de prijs wordt te hoog. Zeker voor de professionele klanten.

De ontwerpers zijn gegaan voor een goede prijs kwaliteits verhouding.
Luidsprekers zijn zo duur als de marketingimbeciel ze kan doen zijn.
Heeft niets te doen met de realiteit.
Als je iets hoog inzet in de markt en het werkt niet, jammer.
Als het wel werkt mooi.
Hele dure PMC boxen waren geladen met goedkope Vifaspeakers.
B&W units die stuk zijn blijken ook niet erg speciaal, en Bose vroeg voor die 1 dollar speakers in de 801 als ze stuk waten 100 gulden, oude ding inleveren.

Word nou toch eens wakker, lui, je wordt de hele tijd keihard en superdroog in je poepert genomen :-).
Ik bazel maar wat.

chansig

Naast dat ik hem geliked heb...toch ook nog even een:

:D :D :D :D

Mn om de laatste zin.

Daarnaast als iets goed klinkt....ach. Datzelfde geldt ook voor de Dutch & Dutch speakers. Zitten ook geen dure componenten in, al is de versterking wel terug te vinden in hele dure versterkers. Dat zou ze dan weer fanatisch moeten laten zijn.

De gedachte dat het per definitie beter gaat klinken met duurdere spullen is inderdaad een fabel. En daar mag een ieder wel/niet in geloven.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

kermy

Het gaat altijd om de som der delen, er zijn ontwerpers die zelfs met dure componenten er nog niets van bakken, en er zijn er die met goedkopere componenten de mooiste resultaten bereiken.

Daar komt ook de kennis en kunde van de ontwerper om de hoek kijken. Om maar eens een dwarsstraat te noemen, de eerste versterker van MF ook wel het tosti-ijzer genoemd. De componenten waren min of meer standaard of zelfs sub standaard, het resultaat was verre van dat. Het is meer dan 20 jaar geleden en er word nog over gepraat.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Sirius666

Citaat van: kermy op juni 21, 2018, 11:31:42
Het gaat altijd om de som der delen, er zijn ontwerpers die zelfs met dure componenten er nog niets van bakken, en er zijn er die met goedkopere componenten de mooiste resultaten bereiken.

Daar komt ook de kennis en kunde van de ontwerper om de hoek kijken. Om maar eens een dwarsstraat te noemen, de eerste versterker van MF ook wel het tosti-ijzer genoemd. De componenten waren min of meer standaard of zelfs sub standaard, het resultaat was verre van dat. Het is meer dan 20 jaar geleden en er word nog over gepraat.

Met vriendelijke groet,

Kermy

De zwakste schakel in het proces bepaalt de uiteindelijke kwaliteit. Ik denk dat de units van ondergeschikt belang zijn aan de versterking en de interne opbouw van de speaker zelf.

katwax

Vandaag (en gisteren) was er een Kii show van Gydotron in Schilde, waar je kon genieten van 2 sets:
-Kii Three
-Kii Three met BXT module

Beide in het wit en de eerste uitleveringen van BXT worden verwacht eerste kwartaal 2019

Het fijne was dat men de setup zo had gemaakt dat 1 bron beide sets aanstuurde dit was een SotM source. Dit gaf je dan ook de mogelijkheid om de verschillen tussen Kii Three met BXT of zonder BXT te beluisteren, waarbij je vrij snel kon switchen tussen de systemen.
Dit verschil is zeer duidelijk in het laag, waar er meer controle is en je nog meer de lage in het laag kan onderscheiden, ook gaat deze BXT nog lager. De muziek klinkt ook nog ruimtelijker, bv de stem van Lou Reed is voller/dieper. Kortweg is het een mooie upgrade van Kii Three naar Kii Three met BXT module.
De Kii Three op zich is al een fenomenale luidspreker en zal voor vele een eindhalte kunnen zijn in de zoektocht naar een top systeem, echter voor Kii Three "lovers" is er nu een mogelijke upgrade bijgekomen.

Is deze upgrade het waard, dat is iets wat ieder voor zich moet uitmaken, ik kan enkel zeggen dat de verschillen duidelijk hoorbaar zijn zonder er moeite voor te moeten doen.

katwax

Bovenstaande is trouwens niet enkel mijn mening.
Mijn vrouw was ook mee naar de show, aangezien ik ze al had horen spelen met de BXT en mogelijk dus bevooroordeeld was, heb ik mij afzijdig gehouden zodat ze zelf kon waarnemen wat de BXT extra doet.
Ze heeft ook zelf beginnen vragen/zoeken naar nummers die ze kent om op beide systemen te beluisteren.

Haar conclusie sluit zeer goed aan bij mijn waarnemingen en wat ze hoorde kon haar bekoren  ;)

Dirk

interessant om te lezen
ben je er al uit of de BXT er bij jullie ook aan wordt toegevoegd?

jvanhambelgium

Citaat van: katwax op oktober  6, 2018, 23:03:03
Is deze upgrade het waard, dat is iets wat ieder voor zich moet uitmaken, ik kan enkel zeggen dat de verschillen duidelijk hoorbaar zijn zonder er moeite voor te moeten doen.

Is er iets van pricing geweten ? Het concept van de BXT is goed gevonden (vb snel koppelbaar, software past zich aan bij detectie etc), maar lijkt me dan dat de speaker wel een héél grote prijs-sprong maakt ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Contour

Als de BXT modules boven budget zijn, kun je zelf iets gelijksoortigs bouwen, zie mijn eerdere link voor de in de BXT toegepaste losse Peerless woofertjes, Hypex Fusion amp erbij en je komt aardig in de richting voor een fractie van de prijs. De mooie afwerking van ee BXT heb je dan niet, maar je zou de basdelen als neutrale zwarte sokkels kunnen vermommen.

Groetjes Walter