KII Audio Three speakers.

Gestart door Bama, september 20, 2015, 13:15:38

Vorige topic - Volgende topic

Contour

Ik zeg niet dat het te duur is, maar de gebruikte units zeggen m.i. wel iets over de geboden kwaliteit. Je kan er mooie DSP en Ncore voorzetten, deze simpele drive units zijn beperkt in hun performance. 8 stuks per kast is echt wel nodig, maar de output bij 15Hz wil ik nog wel eens gaan besluisteren, daar zijn deze woofertjes totaal ongeschikt voor.

Als fervent zelfbouwer, zie ik liever dat een fabrikant top of the line drive units toepast, nu kun je zien dat er een compromis is gesloten door simpele units te gebruiken maar wel een luxe buitenkant om dit te maskeren.

Groetjes Walter

chansig

Citaat van: Contour op juni 17, 2018, 12:56:14
Geeft een idee van het kostenplaatje, zo'n woofertje zal normaal iets van 50 euro consumenten prijs zijn. Is een vrij simpel type, goedkope geperste korf, klein spreekspoeltje. Als dit zelfde woofertje in de BXT module zit, dan betaal je er aardig voor...   :laugh:

Gr. Walter

En ja in jouw speakers zitten hele dure en erg goede units. Dit post gedrag heb je ook een tijdje laten zien rondom de speakers van Dutch & Dutch. Je wilt een punt maken en zegt het half.

Jij bent erg gecharmeerd van Daudio, dat is geen geheim en die maken een product wat qua audiobeleving helemaal bij jou aansluit. Geniet ervan.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Hallo Hans,

Ik heb mijn bovenstaande post nog wat aangepast.

Ik hou er niet zo van als een fabrikant bezuinigd op het akoestisch meest belangrijke deel: de drive unit. Gelukkig staat er serieuze aansturing achter, dat maakt deels goed.

Verder mooie speakers hoor die Kii three en BXT, maar inderdaad, voor 30K zou ik iets anders kopen.

Gr. Walter

chansig

Nou volgens mij kan je een topic openen en daarin alle speakers in posten waar dit volgens jouw standaard/normen voor geldt.

Nogmaals jij waardeert dure spullen en combineert dit vervolgens aan kwaliteit. Prima...lekker doen. Daarom ga je voor Daudio.

Prima toch ? De winstmarge van het merk zal minder zijn dan die van Kii of Dutch & Dutch. Kwalitatief zou ik niet durven zeggen welke van de drie de mindere speaker is.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Hallo Hans,

Wellicht komt het door mijn >20 jaar ervaring met het bouwen van speakers. Na die vele jaren ben ik erachter gekomen dat je nog zulke goede filters en kasten en aansturing, versterkers kan toepassen, de drive units zijn op den duur de beperkende factor. Mijn huidige filosofie is dat je daar dus niet op moet gaan bezuinigen.

Ik snap ook wel dat het BXT concept veel te duur zou worden met bijv. 8 stuks Scanspeak Illuminator per kant. Ook de BXT kast zal een enorm deel van de totaalprijs opslokken, maar zo'n afwerking wordt verwacht in deze prijsklasse, dus die uitgave ontkom je ook niet aan als fabrikant. Dus zoals ik al zei, het is een compromis.

Groetjes Walter

chansig

Klopt...ik was even je ervaring vergeten. Sorry.

Ik hou erover op.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Contour

Goed idee, back on topic dan maar.

Gr. Walter

Contour

Intressante uitleg  over de BXT door Bruno himself:

https://darko.audio/2018/05/playback-pioneers-2018-bruno-putzeys-kii-audio/

Op het einde legt hij trouwens nog uit dat je beter een driver met lage vervorming kunt toepassen, dan dit in de DSP te proberen op te lossen...  :laugh:

Timvg

Het moet zijn dat de units, in de ogen van de ontwerper althans, de juiste zijn voor de bedoelde applicatie. Zinnetjes als 'niet duur genoeg dus minder kwaliteit' of 'ga maar eens luisteren naar' .. het zegt weinig. Wil je echt gaan testen, doe het dan dubbelblind. Al de rest is speculatie. Laat dat net ook deel van de filosofie zijn van Kii: iets dat mathematisch verantwoord is en koppelbaar aan echte resultaten.

scoc

Citaat van: bva op juni 16, 2018, 22:28:47
Enkele punten:
1. Er was veel vraag naar een vloerstaande luidspreker. Om de kopers van de Kii three niet in de kou te laten staan hebben zij het upgrade pad met de BXT bedacht.
2. BXT is geen subwoofer. De BXT werkt tot 250Hz.
3. De Kii three heeft het -3db punt op 30Hz en het -6db punt op 20Hz. Met de BXT mudule zit het -3db punt op 15Hz.
4. Door de BXT hoeven de luidspreker units minder hard te werken waardoor de vervorming kleiner is geworden.
5. Door de BXT module zouden ook de midden en hoge tonen beter worden.
6. De BXT module zorgt ervoor dat er minder vloer reflecties optreden.
7. Door de BXT module zouden de lage tonen geen compressie meer hebben.
8. De uitlevering voor klanten is vanaf kwartaal 4 2018.
9. De kracht van de Kii three zit hem in de timing en er zouden geen fase draaiingen zijn.

De Kii three inclusief BXT zien er minder massief uit dan je zou verwachten van de foto's.
De Kii three met BXT klinkt erg dynamisch en realistisch. Een directe vergelijking met en zonder BXT was helaas niet mogelijk. Dit zal later nog wel geimplementeerd worden.

Een kompleet systeem systeem kost rond de 30000 Euro.
Voor die prijs lijkt het mij erg moeilijk om een beter kompleet systeem te kopen.

Sorry ... maar voor 30k moeilijk om een beter compleet systeem te kopen? Er zijn zat mogelijkheden voor minder die gelijkaardig of beter zullen spelen maar mischien niet zo compact.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 440 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Sony XR-55A95L
Office: KEF LSX II LT
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

bva

Citaat van: scoc op juni 17, 2018, 22:23:17
Sorry ... maar voor 30k moeilijk om een beter compleet systeem te kopen? Er zijn zat mogelijkheden voor minder die gelijkaardig of beter zullen spelen maar mischien niet zo compact.

Geef eens een paar voorbeelden.

katwax

Citaat van: scoc op juni 17, 2018, 22:23:17
Zeg het mij welke?

Btw Contour ik vind dat jij veel blabla verkoopt voor iemand die ze nog niet heeft horen spelen, maar ik denk dat ik hierin Blue Eyes post volledig moet volgen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Citaat van: chansig op juni 17, 2018, 10:29:57
Probeer eens in het hoofd van een audiofiel te kruipen.  :D

Ik ben van de goed genoeg gedachte. Iets van 500 euro is voor mij net zo goed als iets van 5000 euro (zeker als het om bv kabels gaat). Maar ik vind de Kii in deze configuratie ook erg duur. Ondanks dat je dan misschien klaar bent. Maar dat ligt aan mijn baas, die wilt me namelijk niet meer betalen.  :D

Gr. Hans
Ik begrijp wat je wil zeggen en ik kan geen prijs plakken om gemoedsrust, maar je kan je ook de vraag stellen is Kii of D&D niet te modern voor een audiofiel  ;D

Een volledige Kii setup (Three + Control + BXT) is inderdaad niet goedkoop, maar volgens mijn oren kunnen ze zonder problemen op tegen systemen die het dubbel en meer kosten.

Citaat van: Bama op juni 17, 2018, 11:14:21
Wat betreft de Vivid speakers hoef je geen 30 uit te geven, een setje b1 is voldoende en die kosten 16k maar dan ben je wel nog steeds veel meer kwijt.
Ik kan alleen vergelijken met Giya reeks, de setup was toen zo goed dat ik nooit tot in de ruimte met de b1 ben geraakt. Setup die ik toen heb horen spelen was met de G2 in een show met als titel "Cost no object show", de kabels alleen waren al de prijs van een setje Kii Three :)

scoc

Citaat van: bva op juni 17, 2018, 23:52:25
Geef eens een paar voorbeelden.

Om er eens een exotische te noemen Steinway Lyngdorf S-serie in 2.2 setup.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 440 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

katwax

Citaat van: scoc op juni 18, 2018, 14:19:50
Om er eens een exotische te noemen Steinway Lyngdorf S-serie in 2.2 setup.
En dit zeg je nadat de Kii Three + BXT hebt horen spelen?

Btw in de setup zoals jij ze zegt moet er nog een DAC en DSP bij om zelfde te bieden, dan ga je ongeveer aan zelfde prijs komen.

Contour

Beste Katwax,

Het enige wat ik constateer is dat er best wel low budget drive units zijn gebruikt, en dat dit niet mijn keuze zou zijn. Je kan zelf nog eens naar de prijzen en performance van deze toegepaste componenten kijken, of wellicht de mening vragen van iemand die je vertrouwd op dit gebied.

Ik geloof trouwens best wel dat het prima zal klinken, want ook met 16 drive units uit het budget segment en 4000W vermogen kun je aardig wat SPL opwekken!

:worship: :worship: :worship:

Groetjes Walter

chansig

Ja en de SPL is waar het om draait bij de Kii.  ;D

Vanuit je eigen benoemde ervaring met speakerbouw ga ik ervan uit dat je ook door hebt dat je SPL opmerking enigszins misplaatst is. Opnieuw.....wil ik daar aan toevoegen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

scoc

Citaat van: katwax op juni 18, 2018, 16:24:02
En dit zeg je nadat de Kii Three + BXT hebt horen spelen?

Btw in de setup zoals jij ze zegt moet er nog een DAC en DSP bij om zelfde te bieden, dan ga je ongeveer aan zelfde prijs komen.

Euh ... Steinway Lyngdorf heeft ingebouwde dac en Roomperfect dsp.

En nee heb Kii nooit horen spelen maar ik heb het moeilijk met het statement "voor 30k vind je niet beter". Anyway ... ieder zijn mening.

Contour

Hallo Hans,

Laten we maar geen welles nietes discussie starten, ik zal ze dit jaar nog wel een keer gaan beluisteren denk ik, misschien is het, ondanks de toepassing van vrij goedkope woofertjes, een positieve verrassing. .

Groetjes Walter

chansig

Geen welles/ nietes ???? Euhhhh...oke.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

bva

Citaat van: scoc op juni 18, 2018, 18:57:34

En nee heb Kii nooit horen spelen maar ik heb het moeilijk met het statement "voor 30k vind je niet beter". Anyway ... ieder zijn mening.

Er staat "Voor die prijs lijkt het mij erg moeilijk om een beter kompleet systeem te kopen." en niet "voor 30k vind je niet beter".

Verder maakt het ook niets uit. Het is gewoon een mooi en goed systeem/concept.

myself

Het is dan wel weer opmerkelijk dat het volgende bedrijf dat de geestelijke vader (mede) heeft opgericht, zich gaat bezighouden met het verbeteren van ls-units omdat ze vinden dat daar nog een grote stap in te maken is

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168798.0

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Dirk

niet zo opmerkelijk, er is al lang consensus dat luidspreker-drivers de zwakste schakel in de keten zijn inzake vervorming, als je die afzet tegen bvb deze vd electronica die je ervoor hangt.
op zich is het dus logisch dat ze eerst die zwakste schakel trachten aan te pakken, daar is potentieel idd het meeste winst te behalen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Citaat van: myself op juni 19, 2018, 04:32:44
Het is dan wel weer opmerkelijk dat het volgende bedrijf dat de geestelijke vader (mede) heeft opgericht, zich gaat bezighouden met het verbeteren van ls-units omdat ze vinden dat daar nog een grote stap in te maken is

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168798.0

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nee toch? Als je met Bruno spreekt dan voel je zijn passie voor de technische kant en dat hij hierin de perfectie tracht te bereiken. Dus als hij ervan overtuigd is dat er nog veel verbetering mogelijk is door zelf units te bouwen dan kunnen wij als audio liefhebbers dit alleen maar aanmoedigen.

katwax

Citaat van: Contour op juni 18, 2018, 17:27:21
Beste Katwax,

Het enige wat ik constateer is dat er best wel low budget drive units zijn gebruikt, en dat dit niet mijn keuze zou zijn. Je kan zelf nog eens naar de prijzen en performance van deze toegepaste componenten kijken, of wellicht de mening vragen van iemand die je vertrouwd op dit gebied.

Ik geloof trouwens best wel dat het prima zal klinken, want ook met 16 drive units uit het budget segment en 4000W vermogen kun je aardig wat SPL opwekken!

:worship: :worship: :worship:

Groetjes Walter
Je kan dit op 2 manieren benaderen vanuit jouw achtergrond. Jouw manier is het louter bekritiseren van een systeem op basis van componenten ofwel de andere weg waarop je bewondering toont dat men met zulke componenten zo'n goed systeem kan bouwen. Wat de prijs betreft kan je het teveel vinden, maar er zijn zat van hifi componenten waarbij je je kan afvragen of de prijs wel correct is, in vergelijking met de directe concurrentie vind ik de Kii Three nog aan de lage kant.

Citaat van: scoc op juni 18, 2018, 18:57:34

Daar heb ik dan over gelezen en ja volgens mij gaat het heel moeilijk worden om voor 30K (of minder) beter te vinden, maar dat is mijn mening :)