Jep's zolder HT

Gestart door Jep, september 12, 2015, 14:55:22

Vorige topic - Volgende topic

Jep

Gisteravond werd het RCA → XLR verloopkabeltje afgeleverd, waarmee de MiniDSP 2x4HD op de nieuwe Hypex Ncore versterker wordt aangesloten. Dat was het puntje op de i, de rest had ik al klaar staan. Het MiniDSP programma opgestart en, nauwelijks gehinderd door enige kennis over EQ en filters voor tactile transducers, heb ik me laten informeren door ChatGPT. Tot mijn verbazing kreeg ik een net overzicht van X-over en PEQ settings. Ik heb echter geen idee of dit de juiste instellingen zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld af of het high pass filter niet te laag staat ingesteld en zou de low pass niet nog wat hoger gezet kunnen worden? Iemand nog advies?

Ik heb een aantal scènes gekeken (Ready Player One race, de pod race van The Phantom Menace en Top Gun Maverick) en mijn eerste indrukken zijn wel positief. Het voegt wel wat toe aan de film. Ik krijg het gevoel dat de subs harder staan of beter zijn ingesteld.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Jep

Wat bedoel je precies Sjaak? De twee subs worden ook via de MiniDSP aangestuurd. EQ's ingemeten met REW en de Umik.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Shadowfox

Hij bedoeld dit. Bij sommige films word het laag heel snel af gekapt. Door in de minidsp in het laag een bump te geven zoals rechtsboven word aangegeven zodat het weer genieten is  :headbanging:
Ik heb de atmos geprobeerd...nou alsof er een soundbar te spelen staat.

Die cijfers kun je dus overnemen zoals jij het hebt gedaan.

de link hieronder geeft je een overzicht aan films zoals hieronder.
https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/

Sjaak_Banaan

Die bedoelde ik ja. :)

Wanneer je dit mooi vindt, kun je het hele proces nog flink vereenvoudigen door ezBEQ te installeren.
Hier heb ik dat op een Raspberry Pi gedaan.
Daarna kun je gewoon op je laptop, tablet of telefoon jouw film selecteren in de catalogus met het audiospoor dat je wil 'recoveren' en klaar (zonder verder iets in te stellen).
De BEQ-filters worden dan automatisch geladen in jouw MiniDSP, naar jouw shared input filters.

Het klinkt misschien ingewikkeld omdat ik slecht kan uitleggen, maar eenmaal ingesteld, stelt het niets meer voor.

https://ezbeq.readthedocs.io/en/latest/

Als het goed is loopt hier al ergens een draadje hiervoor.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Beq rocks  :headbanging:
Zwaar belachelijk dat ze zoveel weghalen bij veel films.
Gelukkig weten we hoe het terug te halen  :popcorn:

Jep

Weer wat geleerd vandaag. Dit BEQ is nieuw voor mij. Na mijn vakantie eens proberen.  :thumbs-up:

Leander112

Ik val een beetje half in dit topic, maar wel super interessant.
Is dat BEQ ook iets wat ik kan gebruiken met Dirac Live?

Gabor

Houd er rekening mee dat er een aantal gevallen zijn waarbij het laag daadwerkelijk is aangepast door de dienstdoende mixer (overigens NIET de productiemaatschappij of distributeur zoals steevast geclaimed wordt) en dan met name in het geval van remasters en upmixen van oude films naar Atmos. Maar veruit het merendeel van die BEQ lijst is natte vingerwerk om een soort van rechte lijn te creëren op een grafiek. Dit heeft verder niks te maken met het verwijderen van origineel geluid en ook vrij weinig met de inhoud van het geluid zelf.
Dat neemt niet weg dat je prima een goede ervaring kan hebben met het boosten van (infra) sublaag, maar je bent niet iets aan het terughalen wat je is 'afgenomen' zoals op het AVS forum gesteld wordt. (Op een aantal remaster uitzonderingen na.)

Jep

Zoiets vroeg ik me af. Als ik het goed begrijp, wordt het weghalen van sub laag voor blurays lang niet altijd gedaan. Edge of Tomorrow, Blade Runner 2049 en Mad Max Fury Road zouden daar voorbeelden van zijn. Die titels komen echter wel op de lijst van BEQ Catalogue voor.

Gabor

Alle films komen in de lijst voor, maar het zijn er maar een aantal waar daadwerkelijk iets mee aan de hand is geweest vanwege een heruitgave, remaster of upmix naar Atmos. En een aantal waarbij er misschien een bewuste keuze is gemaakt voor home/nearfield distributie. Maar verreweg de meesten is niks mee aan de hand. Het afval onder de 20Hz is een natuurlijk verloop. Je zou dan ook per productie moeten onderzoeken wat er naar het LFE kanaal wordt gestuurd. Als de hele film voorzien is van LFE activiteit (te zien aan de heatmap van boven tot onder) dan kun je er veilig van uit gaan dat de muziek altijd onderdeel is van het LFE kanaal (niet ongewoon) en niet alleen maar sound effects. Hoeveel instrumenten uit het orkest lopen door tot de 10Hz? Alleen al hierdoor krijg je vanzelf een grafiek met een natuurlijk afvallend verloop in het (sub)laag waardoor je dus de grafieken krijgt uit de BEQ lijst.

Ook allerhande Netflix producties staan op de lijst, daarvan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat de mixen onaangetast het net op gaan.

Maar nogmaals, als je een lekker low-shelf filter op je sub wilt zetten staat niemand je in de weg. Hooguit de DA converter als je digitaal clipt :)

morca

Citaat van: Gabor op augustus 26, 2025, 15:59:11Alle films komen in de lijst voor, maar het zijn er maar een aantal waar daadwerkelijk iets mee aan de hand is geweest vanwege een heruitgave, remaster of upmix naar Atmos. En een aantal waarbij er misschien een bewuste keuze is gemaakt voor home/nearfield distributie. Maar verreweg de meesten is niks mee aan de hand. Het afval onder de 20Hz is een natuurlijk verloop. Je zou dan ook per productie moeten onderzoeken wat er naar het LFE kanaal wordt gestuurd. Als de hele film voorzien is van LFE activiteit (te zien aan de heatmap van boven tot onder) dan kun je er veilig van uit gaan dat de muziek altijd onderdeel is van het LFE kanaal (niet ongewoon) en niet alleen maar sound effects. Hoeveel instrumenten uit het orkest lopen door tot de 10Hz? Alleen al hierdoor krijg je vanzelf een grafiek met een natuurlijk afvallend verloop in het (sub)laag waardoor je dus de grafieken krijgt uit de BEQ lijst.

Ook allerhande Netflix producties staan op de lijst, daarvan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat de mixen onaangetast het net op gaan.

Maar nogmaals, als je een lekker low-shelf filter op je sub wilt zetten staat niemand je in de weg. Hooguit de DA converter als je digitaal clipt :)
Dat is absoluut niet waar.
Dvd klonk de subwoofer bij veel films beter op dts.
De converter clipt niet.
Omdat er alleen teruggehaald word wat eruit gefilterd is.

morca

Citaat van: Leander112 op augustus 26, 2025, 10:06:47Ik val een beetje half in dit topic, maar wel super interessant.
Is dat BEQ ook iets wat ik kan gebruiken met Dirac Live?
Nee die files kan je niet in dirac laden.

pameijer

Citaat van: Gabor op augustus 26, 2025, 15:59:11Alle films komen in de lijst voor, maar het zijn er maar een aantal waar daadwerkelijk iets mee aan de hand is geweest vanwege een heruitgave, remaster of upmix naar Atmos. En een aantal waarbij er misschien een bewuste keuze is gemaakt voor home/nearfield distributie. Maar verreweg de meesten is niks mee aan de hand. Het afval onder de 20Hz is een natuurlijk verloop. Je zou dan ook per productie moeten onderzoeken wat er naar het LFE kanaal wordt gestuurd. Als de hele film voorzien is van LFE activiteit (te zien aan de heatmap van boven tot onder) dan kun je er veilig van uit gaan dat de muziek altijd onderdeel is van het LFE kanaal (niet ongewoon) en niet alleen maar sound effects. Hoeveel instrumenten uit het orkest lopen door tot de 10Hz? Alleen al hierdoor krijg je vanzelf een grafiek met een natuurlijk afvallend verloop in het (sub)laag waardoor je dus de grafieken krijgt uit de BEQ lijst.

Interessant! Ik sta ook op het punt BEQ te gaan implementeren hier. Mag ik vragen wat jouw bronnen van informatie zijn?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

reza

Het is Gabor zijn werk ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Shadowfox

Gewoon zelf uitproberen

Jep

Dit weekend weer tijd gehad voor project Buttkicker LFE. Ik heb wat zitten experimenteren met de toongenerator in REW om te kijken wat de constructie van de bank precies doet met de trillingen van de BK. Al snel kwam ik erachter dat de eigenfrequentie van de bank rond de 30 Hz ligt, die frequenties kwamen dus prima door. Onder de 20 Hz was echter nauwelijks iets te voelen, en vanaf ongeveer 45 Hz en hoger ook niet veel meer. Door de vering in de zitting van de bank en de dikke kussens worden de trillingen behoorlijk geabsorbeerd. Precies niet de bedoeling...

Om dit te verbeteren heb ik vandaag de BK horizontaal geplaatst. Het viel me eerder al op dat de dempers waar de bank op staat in horizontale richting flexibeler zijn. De bank heeft in die richting dus meer bewegingsvrijheid en dat leek me BK-technisch gezien alleen maar beter. Na de ombouw REW weer opgestart en opnieuw getest. Resultaat: tussen 13 en 60 Hz waren de trillingen duidelijk voelbaar! Onder de 13Hz werd het snel minder, maar dat komt door het high pass filter. De eigenfrequentie van de bank in horizontale richting lag wat lager, zo rond de 25 Hz. Dat gebied heb ik met de MiniDSP teruggeschroefd om op gevoel een redelijk vlak frequentieverloop te krijgen. Het gevolg is dat de BK nu veel beter integreert met de subwoofers.

Conclusie tot nu toe is dat de montagewijze van een tactile transducer echt het verschil kan maken. Dat zal voor elke bank of stoel weer anders zijn. En een goede EQ is geen overbodige luxe.

Nu ga ik eerst weer eens wat films kijken voordat ik verder ga met fine-tunen. Maar ik moet zeggen: ik ben al behoorlijk tevreden met het resultaat. Het is echt een leuke toevoeging aan de HT!

Refie

Marantz AV10 + Dirac ART, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. 2x Dayton MX15-22, Dynacord L1800FD, ButtKicker Pro + BKA1000,  ATV 4K, Sony UBP-X800M2, JVC N7, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla