Klipsch subwoofers & speakers Topic

Gestart door negotiata, juli 12, 2015, 14:14:46

Vorige topic - Volgende topic

GOOS88

Citaat van: RonG op juni 22, 2016, 23:27:11
Kwam toevallig ter sprake, in de nok een basstrap., een verlaagd plafond met daarin dempingsmateriaal.

Niet dat ik het doe, ben uiterst tevreden zo :)

Ziet er idd al top uit zo
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Ejorne

Citaat van: morca op juni 23, 2016, 01:08:02
Minder reflectie,s.....het gaat niet over een piek in de spl.

Minder reflecties zorgt ook voor minder pieken en dalen. Hoe minder golven terugkaatsen hoe minder deze elkaar kunnen versterken/uitdoven. Maar inderdaad is het vooral de nagalm welke voor een betere geluidservaring zorgt.

Weinig nagalm > strakke droge bas.
Veel nagalm > blubberige vette bas.

Raymond187

Hopelijk snel even tijd om de R 115 in te stellen. Heb nummers waar je sub zo over ze nek kan gaan  :headbanging:

N1v3K

Ik had de vraag al gesteld in het Anthem topic, maar voor de volledigheid kom ik hier ook nog even peilen...  ::)

Ik heb onlangs mijn kamerindeling veranderd (vanwege projectie)..

Nu alles op zijn plaats staat, ben ik aan het meten gegaan.
En uitgerekend op de sweetspot (!) zit ik met een dip tussen de 40 en 50 Hz.
Voor de speakers rondom niet zo'n probleem. Die laat ik aflopen vanaf 70-80 Hz, maar de sub klinkt daar niet zo goed als eerst.
En hoewel de Anthem het nodige corrigeert, het laag is gewoon minder vol dan eerst.
Ik heb wat bekende filmstukken getest, maar de impact is gewoon weg  :unhappy:

Hieronder nog een Acad tekening van mijn woonkamer en de setup.
Rood zijn de speakers. De sub staat links in de hoek.
Het groene cirkeltje op de bank is uiteraard de sweetspot.

Ik heb inmiddels geprobeerd de sub te verplaatsen.
Linksvoor in de hoek is dit de meting:

Vervolgens heb ik hem verplaatst naar rechtsvoor.
Tussen de FR en de deur naar de gang.

Helaas dezelfde dip tussen 40 en 50 Hz. Dus daar krijg ik het niet mee opgelost.
Andere plekken kan ik ivm kabellengte van de sub op het moment niet testen.

Wat kan ik hieraan doen?
De bank een halve meter naar achter zetten, gaat helaas niet lukken. Dan kom ik achter mijn surrounds te zitten. En de surrounds naar achter verplaatsen, is geen optie. De bipolen hangen al op hun uiterste plaats op de muur (zie SR).
Naar voren is ook geen optie. Dan zit ik te dicht op het scherm.

Kan ik dit oplossen met een 2e sub? Bijvoorbeeld aan de rechterzijde direct onder de SR?
Of is de plaats van de sweetspot in de kamer hierin de bepalende factor?

CinéHome

Als je de bank niet kan verplaatsen, zal enkel een 2e sub mogelijk een oplossing bieden.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Remco

Als je links en rechts praktisch dezelfde dip hebt, hef je die dip dan op door er 2 te plaatsen?
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6 Passive CM upgrade | Ascendo The6 Passive Wedge30 CM upgrade | Cabasse Eole-4 (Atmos) | 2x JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

GOOS88

Citaat van: N1v3K op juli  2, 2016, 12:35:29
Ik had de vraag al gesteld in het Anthem topic, maar voor de volledigheid kom ik hier ook nog even peilen...  ::)

Ik heb onlangs mijn kamerindeling veranderd (vanwege projectie)..

Nu alles op zijn plaats staat, ben ik aan het meten gegaan.
En uitgerekend op de sweetspot (!) zit ik met een dip tussen de 40 en 50 Hz.
Voor de speakers rondom niet zo'n probleem. Die laat ik aflopen vanaf 70-80 Hz, maar de sub klinkt daar niet zo goed als eerst.
En hoewel de Anthem het nodige corrigeert, het laag is gewoon minder vol dan eerst.
Ik heb wat bekende filmstukken getest, maar de impact is gewoon weg  :unhappy:

Hieronder nog een Acad tekening van mijn woonkamer en de setup.
Rood zijn de speakers. De sub staat links in de hoek.
Het groene cirkeltje op de bank is uiteraard de sweetspot.

Ik heb inmiddels geprobeerd de sub te verplaatsen.
Linksvoor in de hoek is dit de meting:

Vervolgens heb ik hem verplaatst naar rechtsvoor.
Tussen de FR en de deur naar de gang.

Helaas dezelfde dip tussen 40 en 50 Hz. Dus daar krijg ik het niet mee opgelost.
Andere plekken kan ik ivm kabellengte van de sub op het moment niet testen.

Wat kan ik hieraan doen?
De bank een halve meter naar achter zetten, gaat helaas niet lukken. Dan kom ik achter mijn surrounds te zitten. En de surrounds naar achter verplaatsen, is geen optie. De bipolen hangen al op hun uiterste plaats op de muur (zie SR).
Naar voren is ook geen optie. Dan zit ik te dicht op het scherm.

Kan ik dit oplossen met een 2e sub? Bijvoorbeeld aan de rechterzijde direct onder de SR?

Of is de plaats van de sweetspot in de kamer hierin de bepalende factor?

Heb je de sub al op die plek getest?
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

N1v3K

Citaat van: Remco op juli  2, 2016, 13:01:55
Als je links en rechts praktisch dezelfde dip hebt, hef je die dip dan op door er 2 te plaatsen?
De 2e zou dan onder de SR moeten komen. Maar je hebt een punt. Zal ik daar eerst moeten meten.

N1v3K

Citaat van: GOOS88 op juli  2, 2016, 13:13:20
Heb je de sub al op die plek getest?

Nee. Moet ik eerst een langere kabel regelen..

GPO

Citaat van: N1v3K op juli  2, 2016, 13:14:28
Nee. Moet ik eerst een langere kabel regelen..
Lijkt op de situatie bij mij thuis. Ik heb het opgelost door een 2e sub achterin te plaatsen. Scheelt enorm in impact.

Dips zijn altijd bitches. Lastig te verhelpen.

Hoe stond de opstelling eerst?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

N1v3K

De opstelling was eerst een kwartslag linksom.
Dus met de bank aan de rechterzijde (en kwam je achter de bank de kamer in). En de kijkrichting dus van rechts naar links.
De eettafel stond toen waar nu ongeveer de bank staat.

Alleen toen had ik de surrounds achter me hangen ipv naast me.

CinéHome

Je kan met 1 sub nooit het effect van 2 subs simuleren. De geluidsgolven werken immers op elkaar in en kunnen zo de dip mogelijk opvangen.
Dat zou ik alvast eerst uittesten met een sub die je kan lenen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

N1v3K

Ik kan sowieso geen 2 subs tegelijk testen. Maar ga nog wel kijken wat het oplevert als ik de Klipsch onder de SR plaats. Resultaat zal ik hier plaatsen ;)

N1v3K

Ondertussen aan het schuiven gegaan.
Omdat mijn subkabel te kort was, heb ik de receiver uit de kast gehaald en mee verplaatst  ;D

Ik heb nu op 4 plekken de sub getest t.o.v. de sweetspot (het cirkeltje).

Resultaten:

Sub linksvoor (oorspronkelijke positie en een enorme dip bij 40-50 Hz)

Sub rechtsvoor (dezelfde dip rondom 50 Hz)

Sub rechts (onder de SR nog steeds een dip rondom 50 Hz, maar wel minder)

Sub linksachter (geen dip bij 50 Hz, maar wel tussen de 20-30 Hz)

N.B. Ik heb dus een quick measure gedaan op de sweetspot  :exclamation:

Wat is nu wijsheid?
1. Een tweede sub erbij zetten? (en welke 2 plekken zouden het dan moeten zijn?)
2. Gewoon bij 1 sub houden en die linksachter plaatsen?

GPO

Citaat van: N1v3K op juli  3, 2016, 12:08:44
Ondertussen aan het schuiven gegaan.
Omdat mijn subkabel te kort was, heb ik de receiver uit de kast gehaald en mee verplaatst  ;D

Ik heb nu op 4 plekken de sub getest t.o.v. de sweetspot (het cirkeltje).

Resultaten:

Sub linksvoor (oorspronkelijke positie en een enorme dip bij 40-50 Hz)

Sub rechtsvoor (dezelfde dip rondom 50 Hz)

Sub rechts (onder de SR nog steeds een dip rondom 50 Hz, maar wel minder)

Sub linksachter (geen dip bij 50 Hz, maar wel tussen de 20-30 Hz)

N.B. Ik heb dus een quick measure gedaan op de sweetspot  :exclamation:

Wat is nu wijsheid?
1. Een tweede sub erbij zetten? (en welke 2 plekken zouden het dan moeten zijn?)
2. Gewoon bij 1 sub houden en die linksachter plaatsen?
Naar een 2 subopstelling gaan. 1 rechts- of links-voor en 1 linksachter. Die plekken lijken elkaar goed aan te vullen.

Kun je dual r-115 sw kwijt?
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

N1v3K

Citaat van: GPO op juli  3, 2016, 14:50:43
Naar een 2 subopstelling gaan. 1 rechts- of links-voor en 1 linksachter. Die plekken lijken elkaar goed aan te vullen.

Kun je dual r-115 sw kwijt?
Ik denk dat ik dan eerder de 115 zou omruilen voor 2x een 112, eerlijk gezegd ;)

yorkie13

Dan zou ik voor de volgende optie kiezen

R115 en 1 x R112 erbij

Ben zelf van 2xR112 naar 115 gegaan, en voor HT komt de R112 niet in de buurt.

Daarom ook weer weg gedaan , er was niet aan een 2de R115te komen.

Telkens uitverkocht of niet leverbaar.

N1v3K

Citaat van: RA SUBS op juli  3, 2016, 15:07:01
Dan zou ik voor de volgende optie kiezen

R115 en 1 x R112 erbij

Ben zelf van 2xR112 naar 115 gegaan, en voor HT komt de R112 niet in de buurt.

Daarom ook weer weg gedaan , er was niet aan een 2de R115te komen.

Telkens uitverkocht of niet leverbaar.
Dat kan ook. En dan die 112 linksachter zetten.
Moet ik alleen nog wel een Y-splitter regelen, aangezien de Anthem maar 1 pre-out heeft..

H&C Hifi

de 115sw is op het moment weer redelijk leverbaar mocht je daarvoor willen gaan.

MLCinema

Citaat van: HcHifi.nl op juli  3, 2016, 20:35:02
de 115sw is op het moment weer redelijk leverbaar mocht je daarvoor willen gaan.
Tempting! Zelfde prijs nog steeds?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

N1v3K

Twijfel  ::) ... een 2e 115 of toch gewoon een 112 om dat dipje op te vullen.

MLCinema

Als het past. Een tweede 115. Is toch het mooiste. Ik ga nog ff meten of ik een tweede kwijt kan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

Raymond187

Citaat van: N1v3K op juli  5, 2016, 14:36:00
Twijfel  ::) ... een 2e 115 of toch gewoon een 112 om dat dipje op te vullen.
2e  :headbanging:

Kan je die van mij overnemen. Zit nog 20 *edit* 23 maanden garantie op  :thumbs-up:

yorkie13

Daarom toch maar (weer) 2 R115sw besteld bij Marcel

flakkees

Citaat van: RA SUBS op juli  5, 2016, 18:11:40
Daarom toch maar (weer) 2 R115sw besteld bij Marcel
;D , kijk , zo hou je de hobby in beweging
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx