Thuisbioscoop op zolder

Gestart door timster, mei 8, 2015, 10:42:12

Vorige topic - Volgende topic

timster

Hoi,

Helemaal nieuw hier en zit met een aantal vraagjes.

Ik ben bezig om op mijn zolder een eigen thuisbioscoop te bouwen. Nu wil ik ongeveer maximaal €1500,- euro uitgeven en dan natuurlijk het beste spul voor deze prijs hebben ;-). Ik wil graag een full HD beamer en het liefst een vast scherm met de afmeting rond de 220 x 125 com (BxH). Ik zat zelf aan onderstaande te denken. Daarnaast moet er een home cinema set komen en daar loop ik een beetje vast. Het moet natuurlijk in de buurt komen bij het prachtige bioscoop geluid. Hebben jullie tips voor mij? Tips voor een goede beamer of scherm zijn ook welkom.

http://tweakers.net/pricewatch/417964/optoma-hd141x.html
http://www.projectieschermen.com/frame-hd-series-projectiescherm.html (optie 4)

mikekiwi

Ik zeg: goed idee! En een leuke bezigheid...

Heb je wat meer informatie over je luisterruimte? Grootte, vorm, etc...

timster

Thanx voor je reply.

Mijn zolder heeft een schuin dak. Dus het is qua scherm al passen en meten. De ruimte is ongeveer 5m bij 3m groot. (zal het nog even exact opmeten). Ik wil proberen om de receiver, pc e.d. achter de schotten weg te werken. Ik zal eens zien of ik vanmiddag foto`s kan maken om hier te plaatsen. Misschien hebben jullie nog wel meer goede tips.

bmateijsen

Ga voor een tweedehands full HD projector en scherm, maar je budget zal echt passen en meten worden ;)

luuk123456

`n spanscherm van 2 meter kan je, als je interesse hebt, gratis af komen halen hier (Limburg)
Mocht projecteren je goed bevallen, kan je altijd nog `n ander/beter/nieuw scherm kopen...

Voor 1500 euro kan je met `n beetje zoeken `n héle leuke nieuwe of gebruikte projector kopen!

Gr. Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

mikekiwi

Onderstaand mijn setje toen ik een  kleine 2 jaar geleden ging opbouwen. Alles gebruikt gekocht. Inmiddels van alles veranderd en niet van alles de meest recente versie, maar dit geeft aan dat er ook met een klein budget veel mogelijk is en je er veel plezier aan kunt beleven...

timster

Bedankt voor jullie adviezen. :worship: Limburg is een beetje ver uit de buurt ;-). Is het scherm dat ik aangaf niet goed genoeg dan? Ben nog een beetje een leek wat dat betreft denk ik. Voor mij hoeft het ook niet allemaal state of the art te zijn ( kan ik ook niet betalen nu). Zoals Mikekiwi aangeeft is het een starterskit. Wil later wat meer uitbreiden. Als ik tussen de €1500 en €2000 euro een goed scherm, goede beamer en goede surround set heb ben ik zeker tevreden. Tweedehands beamer ben ik een beetje huiverig voor, omdat ik niet weet waar ik precies op moet letten. 

luuk123456

Ik heb helemaal niet gekeken of het een goed scherm is wat je hebt uitgezocht, maar ik dacht; een gratis scherm is altijd goedkoper dan een niet gratis scherm ;D
Mijn eerste projector was de Benq W1070. deze gaf naar mijn bescheiden mening een meer dan prima plaatje voor dat geld.

Gr. Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

timster

Haha dat klopt Luuk. Dank je in ieder geval ;)

The Bar

Ik heb recent met hetzelfde geworsteld en ik heb de hd141x ook gehad. Ik heb hem terug gestuurd omdat hij naar mijn mening te veel herrie maakte. Maar ik geloof dat dat voor iedereen persoonlijk is.
En ga jezelf goed verdiepen in de materie want er is erg veel mogelijk op projectie  gebied! Ook daar ben ik door (mis)kopen achter gekomen.
Succes!!

timster

Ben ik wel benieuwd welke je nu aangeschaft hebt. Was je wel tevreden over de beeldkwaliteit?

timster

Even een kleine wijziging. Ik ga mijn surround set van beneden naar boven halen. Ik heb een mooie Harman Kardon set waar ik uiterst tevreden over ben. Een goede beamer en projectiescherm blijft over (kan ik dus wat meer aan uit geven). Ik lees goede verhalen over Kingpin, maar ik ben ook benieuwd wat jullie van het scherm vinden die ik heb aangegeven. Maakt dat veel verschil in kwaliteit?

The Bar

Ik heb uiteindelijk de optoma gt1070x gekocht. Is een short throw zodat het gezoem van de projector niet recht boven je zitplaats is.
Ik vond de beeldkwaliteit bij alletwee (gezien het budget) goed.
Bij de 1070 had ik een heel stuk minder (lees: bijna geen) last van het regenboog effect.
Alleen het scherm moet bij een short throw superstrak zijn anders ga je golven zien in het beeld.

timster

Ik heb er ff iemand naar laten kijken thuis en ben bang dat het een te groot gedoe wordt om alles op zolder te instaleren. Ik ga dus wachten tot mijn zoon naar zolder verhuist en dan neem ik die kamer.  :P

Ik ga mijn surround set dus upgraden. Voor tips zal ik binnenkort wel ff een nieuw topic openen.

wolfkampf

heyy leuk idee op zolder  :D en het gedoe valt best wel mee hoor :tounge2: ligt eraan wat je allemaal wilt.
ik heb nog een scherm voor je in de aanbieding  :)  :pompom:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

timster

Citaat van: wolfkampf op mei  9, 2015, 20:06:59
heyy leuk idee op zolder  :D en het gedoe valt best wel mee hoor :tounge2: ligt eraan wat je allemaal wilt.
ik heb nog een scherm voor je in de aanbieding  :)  :pompom:

Zoal jij het hebt wil ik het ook.  :worship: Echt heel erg gaaf. Helaas ben ik niet zo handig. Krijg nog geen spijker in de muur haha.

wolfkampf

Citaat van: timster op mei 11, 2015, 17:39:16
Zoal jij het hebt wil ik het ook.  :worship: Echt heel erg gaaf. Helaas ben ik niet zo handig. Krijg nog geen spijker in de muur haha.

ik ben ook absoluut geen timmerman.
ik ben gewoon begonnen. als je ergens tegen aan loopt kun je vast wel ergens hulp vragen.
ik heb alles zelf gedaan op het stroom na  :tounge2: dat durfde ik niet aan (brand)
ik denk dat je eens bij iemand moet gaan kijken in real life dan kun je zien of het je de moeite waard is!~waar kom je ergens uit de buurt dan?
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs

wolfkampf

Citaat van: wolfkampf op mei 11, 2015, 18:12:50
ik ben ook absoluut geen timmerman.
ik ben gewoon begonnen. als je ergens tegen aan loopt kun je vast wel ergens hulp vragen.
ik heb alles zelf gedaan op het stroom na  :tounge2: dat durfde ik niet aan (brand)
ik denk dat je eens bij iemand moet gaan kijken in real life dan kun je zien of het je de moeite waard is!~waar kom je ergens uit de buurt dan?

zo dat zijn wel een hoop ikken wat ik heb getypt  :-X

r_flagg

Hoi
hoe staat het met de verbouwplannen ondertussen ?

Ook ik heb een Ht op zolder gemaakt... Met 3 schuine zijde ..
Net als Wolfkampf alles zelf gedaan behalve de E
En met een beetje creativiteit kom je met een minimaal budget ook een heel eind  ;D

Start idd met 2e hands spullekes dat scheelt ook veel. En hier in de markt sectie staat heel veel moois aan scherpe prijzen. Daarna kun je alsnog gaan upgraden. ...... maar pas op: dit virus is erg hardnekkig  :P

Succes
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

timster

De verbouwingsplannen liggen op een laag pitje. Gewoonweg te weinig ruimte op zolder. Ik wacht tot mijn zoon naar boven verhuisd en dan neem ik zijn kamer. Deze is veel beter/makkelijker ingericht om zoiets te maken.

RonG

Een zolder als HT in te richten is idd niet makkelijk met al die schuine wanden en hoeken, maar wel mogelijk natuurlijk :).
Ik wenste dat ik een grote kelder had, dat zou e.e.a. makkelijker maken ;).

r_flagg

Citaat van: RonG op juni 22, 2015, 16:21:09

+1

.....zucht.....
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

CinéHome

Inzake kamerakoestiek is een zolder met schuine wanden vaak wel een voordeel. Plus de herrie gaat doorgaans veel makkelijker naar boven dan naar beneden storen, dus dat scheelt ook alweer. :colgate:
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

timster

Citaat van: RonG op juni 22, 2015, 16:21:09
Een zolder als HT in te richten is idd niet makkelijk met al die schuine wanden en hoeken, maar wel mogelijk natuurlijk :).

Bij jou is het schuine dak nog redelijk hoog lijkt het. Mijne is zo laag dat een fatsoenlijk scherm al op de grond hangt :P

Pinda13

Ik ben begonnen met een jvd hd1. Prachtige beamer en heeft mij ooit €500 gekost.
Nu wel een enorme sprong gemaakt naar sony, maar ik vond de jvc hd1 echt al heel mooi!!

Helaas is deze al verkocht(en snel ook, want er was veel animo voor!).

Verder kingpin spanscherm van €390 100". Moet je alleen goed zoeken naar receiver en boxen, maar dan heb je zeker een prachtige set die nog jaren mee kan!
" no loss of fine detail "