Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Gestart door holco, mei 5, 2015, 14:52:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 11:20:39
Ik heb met deze target curve totaal geen overdosis in het laag, het klinkt juist heel erg goed in balans.

Heb je metingen vanaf je luisterplek?

Heb ik, maar niet bij de hand. Zal straks even kijken.

Maar ik blijf het een apart verhaal vinden... Het voelt als precies andersom werken. Je hebt een speaker, zet deze in een ruimte en dan krijg een laagboost. Maar die speaker is niet ontworpen met die boost als bedoeling. Die boost is namelijk altijd anders, geen akoestiek is hetzelfde immers. Mijn logica zegt dan dat ik de akoestiek waarin de speaker staat zoveel als mogelijk moet gaan maken zoals deze was met het maken van de speaker, de dode kamer. Daarom klinkt het bij Hans ook vrij lekker.

Nogmaals, als ik hier een curve instel van 8dB vanaf 100hz ofzo dan klinkt het echt verre van neutraal, of waarheidsgetrouw zo je wilt.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 11:15:14
White  paper  authored  by  Sean  Olive,  Todd  Welti,  and  Elisabeth  McMullin  titled  "Listener  Preferences  for  In-Room  Loudspeaker  and  Headphone  Target  Responses",  dated  October  2013,  available  for  downloading here.

https://www.dropbox.com/referrer_cleansing_redirect?hmac=iSM%2BiRYXZfdL9L5P4R%2B9EjzQHJsjnDXVFuX2w2GS%2Bls%3D&url=https%3A%2F%2Fwww.dropbox.com%2Fs%2F3ocp8oxi93yaqml%2FSean%2520Olive%2520on%2520Target%2520Responses.pdf%3Fdl%3D0

Deze link doet het hier niet...

:(

holco

De AJ curve die ik gebruik is juist de uitkomst van een gedegen onderzoek uitgevoerd door Harman International Industries Inc.

Listeners  completed  a  total  of  27  trials(3  programs  x  9  observations)  for  the  five  different  listening  tasks.  Each  task  was  repeatedfor  both  loudspeaker  and  headphone  reproduction.  In  total,each  listener  completed  270  trials  (27  trials  x5  tasks  x  2  playback  conditions  =  270  trials).Approximately  half  the  listeners  completed  the  loudspeaker  tests  first,  while  the  other  half  completed  the  headphone  tests  first.  The  order  in  which  the  fivetasks  were  completed  was  randomized  to  minimize  order-related  effects.Most  listeners  completed  the  three  sessions  within  30  minutes.

A  total  of  eleven  listeners  participated  in  these  listening  tests:  eight  males  and  threefemales.  Their  ages  ranged  from  23  to  53  years  with  a  median  age  of  34  years  (SD  =  10.1  years).  Eight  of  the  listeners  were  employees  of  Harman  International  possessingaudiometric  normalhearing  and  achieving  a  skill  level  of  eight  or  higherin  all  tasks  of  theHarman  How  to  Listen  training  software  [16].The  remaining  three  external  listeners  were  between  21  and  30  years  of  age,and  had  no  formal  listener  training.  One  of  theuntrained  listenerswas  aprofessional  bass  player,  while  the  remaining  two  were  junior  level  recording  engineers  working  in  the  film  industry.The  listeners  were  remunerated  for  their  participation.



Citaat van: Contour op september 16, 2018, 11:24:08
Ik zou eerst eens een maandje ofzo luisteren, het is een bekend fenomeen dat men het laag in eerste instantie veel te luid insteld en dit toch lekker vind klinken, na verloop van tijd blijkt het laag dan vermoeiend te worden en zet met het laag steeds zachter.

Groetjes Walter
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Zal ik wel eerst Dropbox moeten installeren...

:crazy:

Contour

Hallo Holco,

Als jij het zo goed vind klinken is het prima toch?

Groetjes Walter

holco

Die boost komt mede door de room gain, oftewel een kaars recht metende speaker zal vanaf de luisterplek gemeten een laag boost laten zien.

Met Dirac Live dwing ik als het ware een bepaalde room gaine af in het geluid die vanaf de luisterplek als prettig ervaren wordt (Convention  Paper  8994), zou zo maar kunnen zijn dat als je met deze curve de speaker in een dode kamer zou meten hij vrij recht meet met (contra) uitschieters die de fouten in mijn ruimte aangeven.

Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 11:30:07
Heb ik, maar niet bij de hand. Zal straks even kijken.

Maar ik blijf het een apart verhaal vinden... Het voelt als precies andersom werken. Je hebt een speaker, zet deze in een ruimte en dan krijg een laagboost. Maar die speaker is niet ontworpen met die boost als bedoeling. Die boost is namelijk altijd anders, geen akoestiek is hetzelfde immers. Mijn logica zegt dan dat ik de akoestiek waarin de speaker staat zoveel als mogelijk moet gaan maken zoals deze was met het maken van de speaker, de dode kamer. Daarom klinkt het bij Hans ook vrij lekker.

Nogmaals, als ik hier een curve instel van 8dB vanaf 100hz ofzo dan klinkt het echt verre van neutraal, of waarheidsgetrouw zo je wilt.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Meer dan prima zelfs ;)

Wel jammer dat je suggereert dat ik hier alleen in sta, tenminste als ik je goed begrijp.

Citaat van: Contour op september 16, 2018, 11:51:11
Hallo Holco,

Als jij het zo goed vind klinken is het prima toch?

Groetjes Walter
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


op eigen verzoek verwijderd.

#860
Citaat van: holco op september 16, 2018, 11:57:13
Die boost komt mede door de room gain, oftewel een kaars recht metende speaker zal vanaf de luisterplek gemeten een laag boost laten zien.

Met Dirac Live dwing ik als het ware een bepaalde room gaine af in het geluid die vanaf de luisterplek als prettig ervaren wordt (Convention  Paper  8994), zou zo maar kunnen zijn dat als je met deze curve de speaker in een dode kamer zou meten hij vrij recht meet met (contra) uitschieters die de fouten in mijn ruimte aangeven.

Huh? Dan neem je toch die roomgain van jouw kamer mee de dode kamer in?



holco

Heb je je metingen al gevonden?

Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 12:20:32
Huh? Dan neem je toch die roomgain van jouw kamer mee de dode kamer in?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Nee, je haalt wat dingen door elkaar.

Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 12:20:32
Huh? Dan neem je toch die roomgain van jouw kamer mee de dode kamer in?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 12:26:01
Heb je je metingen al gevonden?

;D

Zal over een uurtje zijn, denk ik.

Nog even geduld.

;)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 12:29:16
Nee, je haalt wat dingen door elkaar.

Okay.

Je hebt een speaker. Hiervan is de FR zo goed als mogelijk vlak gemaakt wanneer deze wordt gemeten in een dode kamer. Dan zet je deze speaker in jouw ruimte met bijbehorende akoestiek. Door de kamer krijg je een lift in het laag. Nu ga je deze aanpassen doormiddel van een DSP. Dan haal je de speaker uit jouw kamer en zet je hem weer in die dode kamer. En dan meet je een rechte curve?

holco

Nee natuurlijk niet, je zal in de dode kamer meting de fouten in mijn ruimte zien maar dan contra.

Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 12:36:10
Okay.

Je hebt een speaker. Hiervan is de FR zo goed als mogelijk vlak gemaakt wanneer deze wordt gemeten in een dode kamer. Dan zet je deze speaker in jouw ruimte met bijbehorende akoestiek. Door de kamer krijg je een lift in het laag. Nu ga je deze aanpassen doormiddel van een DSP. Dan haal je de speaker uit jouw kamer en zet je hem weer in die dode kamer. En dan meet je een rechte curve?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 12:50:55
Nee natuurlijk niet, je zal in de dode kamer meting de fouten in mijn ruimte zien maar dan contra.

Dus je corrigeert het stukje roomgain niet, of minimaal, maar alleen de staande golven?

In plaats van de FR eerst neutraal krijgen en vanuit daar een housecurve, ga je eerst een targetcurve bedenken en laat je corrigeren tot daar. Daar zit nog wel wat in...



chansig

Tot waar gecorrigeerd en heb je er ook 1 zonder correctie ? Ben benieuwd wat jouw kamer wel/niet doet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: holco op september 16, 2018, 10:57:10
Als je fictief op zeg 20hz een draaipunt hebt en je trekt op 20K het hoog naar beneden krijg je meer laag.

Ligt aan mij hoor...maar ik begrijp het nog steeds niet. Wat bedoel je met draaipunt ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 13:42:37
Tot waar gecorrigeerd en heb je er ook 1 zonder correctie ? Ben benieuwd wat jouw kamer wel/niet doet.

Zojuist even ingesteld op 2000hz, dit is het resultaat.

Ik zal straks de laptop nog eens opstarten.

holco

Laten we er van uit gaan dat een vlak metende top speaker (meestal niet vlak) in een goed gedempte dedicated audio ruimte vanaf de luisterplek een bepaalde room gain oplevert die door velen als ideaal ervaren wordt, er is dus als we vanaf de luisterplek meten een laag boost te zien in de curve, deze zelfde speaker zal buiten in een open veld (geen room gain) als een platte plank klinken, eens?

Nu deze curve inclusief room gain vanaf de luisterplek vanuit die dedicated audio ruimte bekent is kopiëren we deze curve naar een target curve en plaatsen deze in (mijn geval) Dirac Live nadat hij mijn ruimte gemeten heeft op 9 posities, Dirac Live zal vervolgens zo veel als mogelijk proberen op mijn luisterplek het resultaat neer te zetten gelijk aan die in de dedicated ruimte.

Los hiervan geeft de eerder aangehaalde Convention Paper 8994 van Harman International Industries  Inc. aan dat in een goede dedicated audio ruimte door degelijk uitgevoerde luister tests er een bepaalde frequentie curve uitgerold is die vanaf de luisterplek als meest gewaardeerd gezien mag worden, hier is dan ook de target curve die ik gebruik op gebaseerd.




   
Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 13:01:49
Dus je corrigeert het stukje roomgain niet, of minimaal, maar alleen de staande golven?

In plaats van de FR eerst neutraal krijgen en vanuit daar een housecurve, ga je eerst een targetcurve bedenken en laat je corrigeren tot daar. Daar zit nog wel wat in...
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 13:42:37
Tot waar gecorrigeerd en heb je er ook 1 zonder correctie ? Ben benieuwd wat jouw kamer wel/niet doet.

alstublieft.