Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Gestart door holco, mei 5, 2015, 14:52:19

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

holco

Ben nu niet thuis, maar zal beide metingen eens naast elkaar zetten.

Citaat van: Contour op september 15, 2018, 20:25:17
Met correctie is 30-40hz toch bijna 10dB luider dan het middengebied, of kijk ik verkeerd?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jahtari

Performance-wise, the differences among the R floorstanders appear to have mostly to do with the bass, something that's affected mainly by cabinet and woofer size. KEF's measurements for the R700 and R900 are, respectively, 42.1"H x 8.3"W x 13.6"D and 44.5"H x 9.4"W x 14.4"D (sans outrigger feet), vs. 40"H x 7.1"W x 12"D for the R500. The R700's and R900's woofers are 6.5" and 8", respectively, vs. 5.25" for the R500. The larger cabinets and bigger woofers allow the R700 and R900 to reach deeper in the bass and have higher output capability in that range. Essentially, you pick the speaker based on your room size, and the importance you place on bass depth and output capability. But that doesn't mean the R500 is lightweight -- KEF specs the R500's -6dB point in the bass as a deep 39Hz, which is believable, based on its performance in my room. (KEF says 37Hz and 35Hz for the R700 and R900, which doesn't sound like much of a difference, but I suspect they have far greater SPL capability in that region, something that simply stating the frequency limits doesn't show.)
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

holco

Ik heb de meting (rood) zonder enige DSP correcties samengevoegd met de uitkomst (blauw) van de Dirac Live correctie met de
8db laag boost zoals besproken in de tutorial van Austin Jerry, je ziet duidelijk dat het niet gecorrigeerde pure signaal gemeten
op de luisterplek ook een boost in het laag geeft, deze boost is op 39hz zelfs 10db hoger als het gebied tussen de 1k en 10k,
dit is dus hoe deze (en vele andere) speaker standaard speelt zonder enige correctie gemeten vanaf de luisterplek, een vlak metende
speaker in een dode kamer zal dus nooit in een normale kamer vanaf de luisterplek vlak meten omdat op die plek de room gain ook
een rol gaat spelen, zou je de correctie met een vlakke curve uitvoeren (je filtert dan de room gain eruit) krijg je vrijwel geen laag meer uit je speakers.

De target curve van Austin Jerry is bij benadering een curve die je ook zou (willen) zien gemeten vanaf de luisterplek in een ideale luisterruimte.

Hoop dat het een en ander zo een beetje duidelijk is.




<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 01:28:12
Hoop dat het een en ander zo een beetje duidelijk is.

Nog niet helemaal....

Wanneer ik deze targetcurve zou gebruiken zou ik echt gek worden van de overdosis laag. Mijn speakers zijn redelijk neutraal en ik speel altijd zonder welke-dan-ook-curve omdat ik een neutraal geluid nastreef op mijn luisterplek. Ik vind zelfs een housecurve van 3db al vervelend klinken....

Ik zal er vandaag nog eens wat op kauwen....

op eigen verzoek verwijderd.

Bijvoorbeeld...

Die roomgain is er toch altijd al, je zit tenslotte niet in een dode kamer te luisteren, dus waarom zou je die nog eens kunstmatig benadrukken?

Analoge roomgain + digitale roomgain = een bak roomgain?

;D

chansig

Dat is het makkelijke bij de Paradigm....het is erg makkelijk bij te voegen. Ik prefereer ook zonder.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#831
Dit is wat mijn kamer doet met vlak metende speakers:



Begrijp de stelling dus niet helemaal dat een wanneer je een vlak metende speaker zonder housecurve corrigeert er mogelijk geen laag meer overblijft.

Dit is namelijk de gecorrigeerde versie zonder house curve:



En onderstaande met toevoeging van 4 dB roomgain:



Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

is dat gemeten met of zonder de akoestische demping die jij in je kamer hebt aangebracht, Hans ? (of zijn dit metingen uit de woonkamer en niet de zolderkamer ?)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Contour

Ik vind het ook een beetje een vaag verhaal, die laagboost lijkt me vooral een persoonlijke voorkeur, het klinkt dan of er een serieuze sub mee staat te spelen. Kan zeker aangenaam klinken, maar is niet wat er op de cd is opgenomen.

Groetjes Waltef

Contour

#834
De grafiek van Hans met 4dB roomgain lijkt me dan trouwens beter, een licht aflopende respons van laag naar hoog, klinkt lekker en geeft niet teveel sublaag in verhouding tot het lage midden.

op eigen verzoek verwijderd.

Een echte serieuze sub is juist niet hoorbaar als extra laag maar als aanvulling in het laag.

holco

Ik zie hier toch echt over heel de linie een positieve bas curve van zo'n 10db,
verschil met de Austin Jerry curve is dat bij jou in vergelijk rond de 200hz meer boost
aanwezig is wat feitelijk een warmer klinkende speaker als resultaat geeft,
vergeet niet dat in het hoog dempen gelijk staat aan het laag boosten ;)

Zal wel lekker klinken trouwens  ;D



<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Die curve van Hans, continu dalend van laag naar hoog, klinkt beter dan vlak met alleen een boost in het laag, althans zo is mijn ervaring. Ik vraag me ook af of je deze methode, bedoeld voor koptelefoons, zo 1:1 op speakers kunt loslaten. En dan is dit alles gebaseerd op luistertest met willekeurige personen, of dat de beste graadmeter is voor goed geluid, vraag ik me af. Zoals in het Harman onderzoek ook te lezen is, hoe meer luisterervaring, hoe minder de behoefte aan de house curve.

Groetjes Walter

chansig

De boost bij mij vind ik niet tof klinken. Dus ik heb zonder curve. Hoog dempen staat gelijk aan laag boosten ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Hans, ik denk dat jij van een zeer neutraal geluid houdt, en Holco wil graag de bas goed kunnen horen.

Contour

In dat onderzoek waren er slechts twee knoppen om aan te draaien, bass en treble, net zoals op een versterker, mijns inziens veel te breedbandig om een beste luistercurve te bepalen, leuk onderzoek, maar veel te grof opgezet, een goede luisteraar hoort het effect van 0.5db teveel bij een bepaalde frequentie. Ik snap ook niet waarom je dan ook precies die bass curve zou overnemen, lijkt mij uit verhouding tot het lage midden.

Gr. Walter

Lion of Judah

Citaat van: holco op september 16, 2018, 01:28:12
Ik heb de meting (rood) zonder enige DSP correcties samengevoegd met de uitkomst (blauw) van de Dirac Live correctie met de
8db laag boost zoals besproken in de tutorial van Austin Jerry, je ziet duidelijk dat het niet gecorrigeerde pure signaal gemeten
op de luisterplek ook een boost in het laag geeft, deze boost is op 39hz zelfs 10db hoger als het gebied tussen de 1k en 10k,
dit is dus hoe deze (en vele andere) speaker standaard speelt zonder enige correctie gemeten vanaf de luisterplek, een vlak metende
speaker in een dode kamer zal dus nooit in een normale kamer vanaf de luisterplek vlak meten omdat op die plek de room gain ook
een rol gaat spelen, zou je de correctie met een vlakke curve uitvoeren (je filtert dan de room gain eruit) krijg je vrijwel geen laag meer uit je speakers.

En daar heb ik dan blijkbaar ook last van en daar (geen laag) gruwel ik dan weer van. Nu geloof ik niet dat Hans bijv geen laag zou hebben dus nu word ik erg nieuwsgierig hoe het bij hem klinkt.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

holco

Als je fictief op zeg 20hz een draaipunt hebt en je trekt op 20K het hoog naar beneden krijg je meer laag.

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 10:45:31
De boost bij mij vind ik niet tof klinken. Dus ik heb zonder curve. Hoog dempen staat gelijk aan laag boosten ?

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Fraaie mooie curve!! als dit vanaf de luisterplek gemeten is.

Citaat van: Lion of Judah op september 16, 2018, 10:55:57
En daar heb ik dan blijkbaar ook last van en daar (geen laag) gruwel ik dan weer van. Nu geloof ik niet dat Hans bijv geen laag zou hebben dus nu word ik erg nieuwsgierig hoe het bij hem klinkt.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Contour op september 16, 2018, 10:55:50
....een goede luisteraar hoort het effect van 0.5db teveel bij een bepaalde frequentie...

Dan ben je echt een heel goede getrainde luisteraar van 16.


Contour

Ik lees net dat het Harman onderzoek niet 'loudness compensated' was, doorgaans klinkt luider beter, dus dat is wel een zeer zwakke factor in het onderzoek.

Groetjes Walter

holco

White  paper  authored  by  Sean  Olive,  Todd  Welti,  and  Elisabeth  McMullin  titled  "Listener  Preferences  for  In-Room  Loudspeaker  and  Headphone  Target  Responses",  dated  October  2013,  available  for  downloading here.

https://www.dropbox.com/referrer_cleansing_redirect?hmac=iSM%2BiRYXZfdL9L5P4R%2B9EjzQHJsjnDXVFuX2w2GS%2Bls%3D&url=https%3A%2F%2Fwww.dropbox.com%2Fs%2F3ocp8oxi93yaqml%2FSean%2520Olive%2520on%2520Target%2520Responses.pdf%3Fdl%3D0
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

#847
Ik heb met deze target curve totaal geen overdosis in het laag, het klinkt juist heel erg goed in balans.

Heb je metingen vanaf je luisterplek?

Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 07:33:01
Nog niet helemaal....

Wanneer ik deze targetcurve zou gebruiken zou ik echt gek worden van de overdosis laag. Mijn speakers zijn redelijk neutraal en ik speel altijd zonder welke-dan-ook-curve omdat ik een neutraal geluid nastreef op mijn luisterplek. Ik vind zelfs een housecurve van 3db al vervelend klinken....

Ik zal er vandaag nog eens wat op kauwen....
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Lion of Judah

Citaat van: holco op september 16, 2018, 11:00:37
Fraaie mooie curve!! als dit vanaf de luisterplek gemeten is.
Vanaf de luisterplek idd.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Contour

Ik zou eerst eens een maandje ofzo luisteren, het is een bekend fenomeen dat men het laag in eerste instantie veel te luid insteld en dit toch lekker vind klinken, na verloop van tijd blijkt het laag dan vermoeiend te worden en zet met het laag steeds zachter.

Groetjes Walter