De set van Rob46

Gestart door Rob46, februari 19, 2015, 16:24:02

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: Rob46 op februari 21, 2026, 11:37:08Soms kom je op een punt in je audio-hobby dat je beseft dat cijfers en merknamen niet alles zeggen. Jarenlang was een Accuphase het stabiele middelpunt van mijn set. Een dijk van een versterker: technisch perfect, prachtig gebouwd en met die typische Japanse autoriteit. Toch is de Accuphase onlangs vertrokken. Waarom? Omdat ik viel voor de charme en de ongekende muzikaliteit van een hand gebouwd meesterwerk van de Nederlandse bouwer John Eekels.

De overstap: Van perfectie naar bezieling
De Accuphase is een machine die alles goed doet, maar bij mijn voorkeur voor rustige muziek op bescheiden volumes miste ik soms die laatste 'vonk'. Mijn nieuwe aanwinst is een EL84 Push-Pull buizenversterker (bouwjaar 2025). Voor de kenners: de EL84 staat bekend als een van de meest lineaire en muzikale buisjes ooit ontworpen, en in dit ontwerp van John Eekels komt dat volledig tot zijn recht.

De bouwkwaliteit is werkelijk 'no-compromise'. Geen massaproductie met printplaten, maar volledige point-to-point bedrading op massief koperen rails. De kast is gemaakt van massief Wengé hout, afgewerkt met lijnzaadolie, wat de versterker bijna de uitstraling van een muziekinstrument geeft.

Onder de motorkap
Wat deze versterker echt bijzonder maakt, is de selectie van onderdelen die je in de commerciële handel bijna niet meer tegenkomt:
De legendarische ISO (Tango Japan) uitgangstrafo's.
Miflex koperfolie condensatoren en Takman audio-weerstanden.
Een volledige bezetting van NOS Philips/Mullard buizen.

In combinatie met mijn Focal Kanta N1 monitoren is het resultaat verbluffend. Hoewel de Focals officieel 8 Ohm zijn, duiken ze in de praktijk naar 3,8 Ohm. Door de versterker op de 4 Ohm stand te zetten, is er een controle en rust in het geluid gekomen die ik met de Accuphase niet op deze manier ervaarde. Het hoog van de Beryllium weeter is zijdezacht en het middengebied is tastbaar en rijk.

Wat zou dit 'in de winkel' kosten?
Ik heb me wel eens afgevraagd wat een groot high-end merk zou vragen voor een versterker met deze specificaties. Als je kijkt naar het gebruik van de ISO-trafo's, het handwerk en de exotische componenten, dan zou zo'n versterker via de normale commerciële weg waarschijnlijk tussen de €8.000 en €12.000 moeten kosten. Merken als Audio Note of Kondo gebruiken dit soort onderdelen pas in hun absolute topsegment. Dat maakt dit project van John Eekels niet alleen een muzikaal juweeltje, maar technisch gezien ook een enorme 'bargain'.

Het genot van luisteren (en kijken)
De rest van de keten bestaat uit een Auralic Altair G2.2 (die ook de volumeregeling doet) en een Pro-Ject platenspeler met een 2M Blue element. Het is een set die me uitnodigt om urenlang te luisteren zonder enige vorm van luistermoeheid. Het kijken naar de gloeiende buizen tegen de donkere structuur van het Wengé hout maakt de beleving compleet.

Soms is een stap 'terug' in wattage juist een enorme stap vooruit in luisterplezier!

https://postimg.cc/gallery/cLrRq1P

Mooie stap Rob!
Heb je ook een foto waar de versterker in zijn geheel te zien is?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Rien59

Citaat van: brt op februari 21, 2026, 15:01:53Mooie stap Rob!
Ja ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!!
Leuke stap weer Rob
Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

Marco66

Leuk, ik heb zijn laatst gebouwde monitoren in huis.
Vakman die helaas gestopt is, tenminste dat is wat ik met aanschaf toen te horen kreeg.
Maar gezien het bouwjaar van deze amp is ie wellicht weer actief.
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

Rob46

[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

Richi

Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Rob46

Marco66

Prachtig! Bij Rick in Woerden vandaan denk.
Heb inmiddels contact gehad met John zelf over mijn monitoren van zijn hand.
Verder info volgt in mijn eigen topic als ik toestemming heb om zijn foto's te plaatsen vd bouw.
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

Rien59

Wat een beauty....zo in het donker👌
Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

Spijkie

Citaat van: Rob46 op februari 22, 2026, 10:10:20
Citaat van: Richi op februari 22, 2026, 10:07:19^^

😂Gelukt👍

Heel mooi! Kan er niks aan doen maar doet me denken aan de T+A v10
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mediator

Als flipsjes op zijn plaats vallen is er eigenlijk niets mooiers  :yinyang:
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Marco66

Citaat van: brt op februari 21, 2026, 15:01:53Mooie stap Rob!

Heb je ook getest met de altair fixed en volume via de buizenamp?
Wat is de reden om volume via de Auralic te doen, lijkt mij inferieur aan de versterker?

Rob46

Heb mij laten vertellen dat dit met de ruisvloer te maken heeft. Zal eens luisteren naar het effect als ik de volumeknop van de versterker gebruik. Daarnaast het gemak om het volume via de app te regelen.

tompj

Dat klinkt vast geweldig Rob! Ik heb die grote versterker van zijn hand thuis beluisterd. Geweldig mooi, kan niet anders zeggen.
IMG_2738.jpeg
EL84 ook gehad in een versterker (Leben). Ook heel mooi.

Ik herken ook wat je zegt over de vergelijking met Accuphase. Mijn E650 is 'perfect', maar mist net die 'bezieling' zoals jij dat noemt van mijn buizenversterker.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r of Accuphase E-650 (te koop❗️)
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS

Rob46

Citaat van: Marco66 op februari 22, 2026, 13:17:52Heb je ook getest met de altair fixed en volume via de buizenamp?
Wat is de reden om volume via de Auralic te doen, lijkt mij inferieur aan de versterker?

Inmiddels gebruik ik de volumeknop van de EL84. Gaat heel erg goed! Geen verschil in geluid. Deze buizenversterker is dan ook (zonder muziek natuurlijk) muisstil...

Rob46

Weinig te melden. Een maand verder en de Eekels speelt als een tierelier. 'Plat' Nederlands wellicht, maar serieus: het geheel klinkt echt heel erg mooi. Zo ontspannen, groots en 'tastbaar'. Ook plaatje draaien wat ik nu regelmatig doe, heeft naast 'vinyl' sound ook een sfeer iets. De combinatie met de Focals is mjammie. Dat gaat erg goed. Het is genieten..

Xander32

Wellicht nog een keer iets uitzoeken wat hoger geplaatst in de Focal-boom 🙃
Een mede forumlid heeft fraaie Sopra 1's te koop 🎶

Citaat van: Rob46 op maart 28, 2026, 10:04:15Weinig te melden. Een maand verder en de Eekels speelt als een tierelier. 'Plat' Nederlands wellicht, maar serieus: het geheel klinkt echt heel erg mooi. Zo ontspannen, groots en 'tastbaar'. Ook plaatje draaien wat ik nu regelmatig doe, heeft naast 'vinyl' sound ook een sfeer iets. De combinatie met de Focals is mjammie. Dat gaat erg goed. Het is genieten..
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Citaat van: Xander32 op maart 28, 2026, 10:41:06Wellicht nog een keer iets uitzoeken wat hoger geplaatst in de Focal-boom 🙃
Een mede forumlid heeft fraaie Sopra 1's te koop 🎶

Haha, klopt!
En die gaan érg mooi op buizen, weet ik uit ervaring 👌
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue