Meridian introduceert nieuw muziekformaat

Gestart door pameijer, december 5, 2014, 17:57:13

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Citaat van: thepioneer op januari 11, 2015, 08:24:51
De SE serie kan wel meer dan dat weergeven in de toekomst
Krijg je dan hdmi of lightning verbinding of zo ?
Kun je de hele infrastructuur weer veranderen en 3K € per speaker voor upgrade afpellen.

Steeds blijer dat ik uitgestapt ben..
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

djaxx

Citaat van: garmtz op januari  9, 2015, 17:47:37
Mosschien kun jij me een andere manier aanreiken?

Sterk bezig

jvanhambelgium

Alvast wel geen kleine budgetten voor promofilmpjes en goed georganiseerde events dus misschien gaat het wel wat worden ...
Tijd voor een shootout zeker met snel switchen tussen "MQA" enabled en "legacy" PCM streams zeg maar 😈
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

rovinggecko

MQA is een muziek formaat. Met daarin (in mijn vertaling) drie grote drivers:
- Er zit een ' checksum' op de stream, die je garandeerd dat wat je krijgt ook hetzelfde als wat de studio uit komt.
    o Zie nu alle discussie bij streaming of je ook echt krijgt waar je voor betaald!
- De kwaliteit van het geluid wordt opgeschroeft door een switch in aandacht over de hele keten naar timing ipv resolution (waar wel weer een stukje resolutie bij nodig is).
    o op zoek naar de volgende stap in kwaliteit, want alleen de resolutie opschroeven zal snel diminishing returns hebben.
- Er is significant minder bandbreedte nodig voor 'HD'
    o Relevant voor de grote getallen en streaming (niet mijn lokale opslag, maar zou graag mobiel HD streamen :)), niet voor niks dat 7digital dit omarmd.

Met dan de aside dat voor mij 'lossless' een ' business' term is: we gooien tussen studio en weergever niets van de ervaring weg.

Praktisch gezien ligt de adoptie bij de streaming services en de studio's.

Je moet dit ook niet zien als een Meridian ding. Tidal gaat dit gewoon gebruiken voor hun high def streaming. Niet alleen voor Meridian gebruikers, maar voor al hun gebruikers. Gewoon naar hun ' endpoint'.  Dus ook op een Marantz\Genelec setje (de nieuwe hype hier op het forum :) ).

De vraag is dan met name hoeveel benefit je er bij de 'renderer' van kan maken. Als 'timing' inderdaad de volgende kwaliteits stap is in stereo, dan heeft Meridian met hun hardware setup en hun kennis en (tijdelijke) voorsprong op het format een stapje voor. Maar dat mag toch als uitvinder van het format?

De product roadmap mist nog, dus het is niet duidelijk welke producten nu al klaar zijn voor MQA, welke met een upgrade geschikt worden en welke niet.
Terug naar bovenstaande is de reality check dat op alle Meridian apparatuur (en je iphone met tidal app) je MQA kan afspelen (neem een explorer2), de discussie is in welke setting haal je het maximale er uit en in welke stapjes gaat dit dan terug. Je houdt altijd dat je zeker weet naar welke kwaliteit je luistert, en dat je minder bandbreedte nodig hebt, hoeveel haal je nog uit de timing verbetering etc.

Voor wat betreft de kosten:
- Meridian is nooit goedkoop geweest (op de kleine dac's na).
- Feedback van de CES is dat het 3k USD is om de 818 te upgraden naar volledig MQA capable. Twee nieuwe boards en backplane (voor het alignen van de tekst :)). Beide input boards zo schijnt het. Als dat zo is, en ze bieden de boards ook los aan, dan zou je met 1 kaart wellicht al bij zijn. High res USB + MQA voor de kosten van een nieuwe kaart. Er zijn duurdere dac's in de markt die het onderspit zullen delven tegen Meridian.
- Voor de 861 wordt aangegeven dat er wellicht nog meer gaat gebeuren (atmos?), maar dat komt pas later in het jaar, dus daar is nog geen pijl op te trekken qua features, kosten en upgradability. Ik persoonlijk hoop dat dezelfde input kaart er ook gewoon in kan en voldoende is voor high res usb en mqa, want met atmos oid heb ik nog geen haast.
- De explorer2 doet al MQA: voor zo'n 300 euro heb jij ook MQA en een leuk dacje in je set :).

Ieder zo zijn eigen afwegingen voor zijn set. Voor mij is het lastig om in de woonkamer speakers aan het plafond te gaan hangen voor een format waar ik nog moet zien dat er veel op uit gaat komen op enigszins afzienbare termijn en het zoveel extra in beleving brengt (maar ik zit dan ook nog op 5.1). Had ik een dedicated ruimte gehad dan was dit wellicht weer anders geweest, maar dan had ik (vermoed ik) nog issues gehad met de Marantz sound (niet voor niks geswitched van Marantz naar Meridian). Ik vind Meridian processors gewoon lekker klinken en als dat met MQA nog beter wordt, ach, dan klaag ik niet :).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RZeemering

tja.. zowel de whitepaper (als niet techneut) en de promo video (als videomaker) zeggen me helemaal niets. Voor mij allemaal bla bla. Het is niet zo moeilijk om mensen uitspraken te laten doen dat ze nog nooit zoiets moois hebben gehoord, terwijl in werkelijkheid ze dit wel hebben gehoord...
Maar... ik vind het wel interessant mochten ze daadwerkelijk met een andere manier van muziek reproduceren bezig zijn.
Wat ik een aantal keren terug heb zien komen is dat ze 'iets' doen met timing. DAC ontwerpers zijn natuurlijk al jaren bezig met timing.
Dus theoretisch gezien zie ik wel voordelen van een systeem wat extra informatie meegeeft over timing.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Kjelt

Citaat van: rovinggecko op januari 11, 2015, 10:57:18
- De kwaliteit van het geluid wordt opgeschroeft door een switch in aandacht over de hele keten naar timing ipv resolution (waar wel weer een stukje resolutie bij nodig is).
Dat zou dan extra informatie betreffen die bij de opname vastgelegd dient te worden? Of hoe wil je anders die nieuwe timing informatie uit reeds bestaande opnames halen?
Als het inderdaad om nieuwe opnames en nieuw data in het materiaal gaat tja dan zijn all bets off, maar denk jij dat alle artiesten jouw hele cd collectie opnieuw gaan opnemen? :D

CiteerMet dan de aside dat voor mij 'lossless' een ' business' term is: we gooien tussen studio en weergever niets van de ervaring weg.
Tja business term of marketing bullshit term, het is een verkeerde manier van het gebruiken van een industrie definitie.
Ze willen gewoon niet communiceren dat ze informatie weg gooien. Maar lees het patent eens.
Ik heb er helaas nog niet de tijd voor gehad om alle 50 pagina's te lezen maar een kennis van me (ir) wel en die zegt dus dat in het patent vermeld staat, dat ze om van 192kHz naar 96kHz te gaan ieder tweede sample gewoon weg gooien. Een korte scan van het patent laat dit inderdaad zien (fig. 3) en de term downsampling wordt ook gewoon gebruikt. Maar goed ik hou nog een slag om de arm sinds ik eerst alles zelf gelezen wil hebben (en begrepen) wat nog niet meevalt met die juristen patent taal.

Kingpin

Zouden ze SoundBlasters "Crystalization" technologie toepassen  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

An encoder for digital audio signals at a higher sample rate creates a stream for consumer distribution at a lower sampling rate, with compatibility for standard PCM players without a decoder. In conjunction with a suitable decoder, two enhanced playback options are supported, the first option allowing full lossless reconstruction of a noise-shaped higher sampling rate signal, the second option allowing lossy bandwidth extension even if an intervening transmission chain has truncated the least-significant-bits of the encoder's output signal.

Patent description van Meridian.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

thepioneer

De informatie is al opgenomen. Het hoeft alleen maar opnieuw weggeschreven worden. De studio masters moeten beschikbaar zijn om mqa toe te kunnen voegen aan het bestand.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Kjelt

:exclamation:
Citaat van: thepioneer op januari 11, 2015, 16:08:21
De informatie is al opgenomen. Het hoeft alleen maar opnieuw weggeschreven worden. De studio masters moeten beschikbaar zijn om mqa toe te kunnen voegen aan het bestand.
De studio masters zijn al opgenomen met een filter dit kun je niet ongedaan maken.
Wat betreft de extra timing informatie oftewel de correctie van de gebruikte adc lijkt me onmogelijk achteraf nog toe te voegen.
Dus nieuwe opnames zouden met dit systeem wel beter kunnen klinken als ze afwijking van de adc als metadata meegeven en bij het weergeven weer corrigeren.

thepioneer

ach wat de technische achtergronden ook zijn het lijkt me erg leuk om het te gaan beluisteren. Ik hoop het straks ook te kunnen afspelen in mijn set om het thuis te kunnen proberen.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

RZeemering

Over wat voor timing zaken hebben we het hier?
Niet klok zaken toch?
Daadwerkelijk aanzetten van een muziek noot die door een ADconverter niet goed getimed wordt?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Robbo

Kjelt

Citaat van: Robbo op januari 12, 2015, 09:50:23
Meridian's MQA: One Listener's Impression
http://www.stereophile.com/content/meridians-mqa-one-listeners-impression
Jammer dat er nergens gesproken wordt over welke resolutie de originele opnames hadden en met welke apparatuur ze de diverse nummers hebben afgespeeld.

en dan het verschil in geluid dat hij ervaarde:
Citeerwith far more color to the sound,
wie kan me uitleggen wat hij hier bedoeld? ;D

eric_audio

Citaat van: Kjelt op januari 12, 2015, 10:15:13

en dan het verschil in geluid dat hij ervaarde:wie kan me uitleggen wat hij hier bedoeld? ;D

maar ook:

CiteerWith MQA, I heard far more definition and separation between instruments and lines in the lighter beginning of the track
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Kjelt

Robbo

Wat ik niet snap ik dat Bob Stuart stelt dat ook een 'MQA file' (?) zonder MQA decoder beter kan klinken dan CD.

Kjelt

Meridian demonstreert momenteel het MQA systeem, eerst in NY en nu op de CES. Ze vergelijken daar, zo blijkt uit onderstaande post met foto's van de demo als bewijs, hun 1.1 tot 1.5 Mbps MQA file met wat denk je voor file?
Niet met een 192kHz/24 bits WAV of Flac neeeeeee, ook niet een 96kHz/24 bits wav of flac, zelfs niet een 48 of 44kHz/16 bits wav of flac.
Nee ze demonstreren hun "superieure" MQA files tegenover een 128kbps mp3 file  :dry:

Ik zal je iets schokkends vertellen, ik geloof nu opeens dat MQA inderdaad beter klinkt.
Echt ik geloof meteen dat een 1,5Mbps MQA file 96kHz 24 bits beter klinkt dan een 128kbps mp3 file met 44kHz en 16 bits.
Ik hoef niet eens te luisteren ik neem het meteen van ze aan.
Het zou ook diep triest zijn als het niet zo zou zijn.  ;D

http://www.avsforum.com/forum/173-2-channel-audio/1844737-revisiting-meridian-mqa-ces-2015-a.html

RZeemering

Citaat van: Kjelt op januari 12, 2015, 20:42:14

Nee ze demonstreren hun "superieure" MQA files tegenover een 128kbps mp3 file  :dry:

bwhaha, suf!

Kingpin

En daarna gewoon keihard beweren dat MQA zelfs beter klinkt dan plain 24/192 PCM ....
Tja het is maar hoe je het brengt.
Neemt niet weg dat MQA voor broadcast misschien wel beter klinkt dan de doorsnee uitzendingen.

rovinggecko

Je hoeft er niet in te geloven :).

Het verkoop argument is niet dat een heel klein tipje van de huidige muziek berg (HD flacs @ 192kHz/24bit ) zo gigantisch veel beter gaan klinken in MQA (niet iedereen heeft een Meridian set staan thuis).

Als je kijkt naar https://www.meridian-audio.com/sounds-too-good-but-true/ , dan gaat het over Authenticity en Ultimate Convenience.
Zaken die in de huidige streaming wereld er toe doen.

De focus is niet op de ene fanaat die een 192kHz/24bit track op HDtracks heeft weten te scoren, maar op de streaming massa.

Zelfs als het niet beter zou klinken.... dan is het toch een interessante standaard voor de industrie.
En als het stiekum toch beter klinkt en onze 'renderer' dit dan ook nog eens daadwerkelijk weer kan geven... dan is dat toch heel mooi meegenomen. Kunnen we met een beetje geduld zelf uit testen, en dat weet Meridian ook. Ze hebben 40 studio's bezocht en masters daarvan omgezet in MQA en een mobiel apparaat aangeboden om dit af te spelen (ik gok een explorer2). Hoeveel kritischer publiek kan je vinden?
Maar nogmaals, zelfs als het niet beter zou klinken als een 384kHz HD track, dan nog is er winst: convencience en authenticity.

Ik ben heel benieuwd, als dit streaming naar HD kwaliteit gaat liften, dan gaat de nas de cd's achter het schot gezelschap houden :).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RZeemering

Dit lees ik in de stereophile recensie:

"As compelling as the untreated hi-res file sounded, I literally laughed at the difference when the MQA version began. Not only did it feel as though a veil had been lifted, with far more color to the sound, but instruments also possessed more body. With more meat on dem bones, I also noticed less of a digital edge on the violin. I've heard Hahn in concert several times, and this was the closest to real I've ever heard her violin sound on recording."

Dat leest toch alsof er een vergelijk is gemaakt met met een niet-MQA high-res file en dat de MQA file beter is bevonden.

Maro

Citaat van: rovinggecko op januari 12, 2015, 21:20:13
Je hoeft er niet in te geloven :).

Het verkoop argument is niet dat een heel klein tipje van de huidige muziek berg (HD flacs @ 192kHz/24bit ) zo gigantisch veel beter gaan klinken in MQA (niet iedereen heeft een Meridian set staan thuis).

Als je kijkt naar https://www.meridian-audio.com/sounds-too-good-but-true/ , dan gaat het over Authenticity en Ultimate Convenience.
Zaken die in de huidige streaming wereld er toe doen.

De focus is niet op de ene fanaat die een 192kHz/24bit track op HDtracks heeft weten te scoren, maar op de streaming massa.

Zelfs als het niet beter zou klinken.... dan is het toch een interessante standaard voor de industrie.
En als het stiekum toch beter klinkt en onze 'renderer' dit dan ook nog eens daadwerkelijk weer kan geven... dan is dat toch heel mooi meegenomen. Kunnen we met een beetje geduld zelf uit testen, en dat weet Meridian ook. Ze hebben 40 studio's bezocht en masters daarvan omgezet in MQA en een mobiel apparaat aangeboden om dit af te spelen (ik gok een explorer2). Hoeveel kritischer publiek kan je vinden?
Maar nogmaals, zelfs als het niet beter zou klinken als een 384kHz HD track, dan nog is er winst: convencience en authenticity.

Ik ben heel benieuwd, als dit streaming naar HD kwaliteit gaat liften, dan gaat de nas de cd's achter het schot gezelschap houden :).

^^
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Erik

128kb is niet meer zo slecht als de eerste codecs he ;-)
Zeker met Lame op VBR niet.
Maar wel een zeer verhelderende screenshot 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill