Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Maro

#250
Citaat van: rovinggecko op maart 25, 2016, 19:22:59
Tja, ik was niet echt impressed met de id40.
Ik ben nu blijer met mn G68 met rpi (met hqplayer en roon).

Maar heb ze niet naast elkaar kunnen vergelijken.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met de ID40. Veel lekkerder dan bv de Moon MiND180 en Linn die ik hier heb gehad. Moet wel zeggen dat bv Mac Mini middels HDMI over de HD621 ook niet verkeerd klinkt. Blijft allemaal subjectief natuurlijk. Het bedieningsgemak (volume regeling en aan/uit zetten van de set) met de iPad app is doorslaggevend om met de ID40 te blijven werken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Gitaarwerk__

Als je op MPD gebaseerd systeem hebt, kun je een hoop met remotes doen.. je kan van alles zelf bouwen als je wilt.. van bluetooth controller, hardwarematig, of softwarematig.. :) dat is het mooie van open source ook.

Ik ben benieuwd heo de RPi zometeen tov een MiND of Linn staat met het ReClock board met spdif / i2s out. Ik durf 't wel aan.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

Crosspost beetje :)

het resultaat:
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Cloontje

Mooie behuizing :clapping:
Wellicht gemist maar welke is dat?

Gitaarwerk__

Thanks :)

Het is een behuizing van Audiophonics. 2U, full width (42/43cm) met 10mm dikke alu bezel. (Ik zou zelf toch eerder de 4/5 mm kiezen, maar had toen geen keuze :) )
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Cloontje

Dus een Hifi2000 :)
Zijn niet in Nederland te koop geloof ik.

Kjelt

Hoe doe je power down? Ik neem aan dat je hem niet hard met de voeding uit zet?

Gitaarwerk__

Citaat van: Kjelt op april 15, 2016, 11:17:07
Hoe doe je power down? Ik neem aan dat je hem niet hard met de voeding uit zet?

Goeie vraag.. ik zet 'm helemaal niet uit. Een pi heeft zo weinig stroomverbruik dat ik 'm altijd aan laat eigenlijk. Gaat om een paar Watt eigenlijk.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Leeuwarden

Citaat van: Cloontje op april 15, 2016, 11:04:52
Dus een Hifi2000 :)
Zijn niet in Nederland te koop geloof ik.

Het oogt net even anders als een Hifi2000 kast maar daar kan ik me in vergissen...
Hifi2000 is overigens wel in Nederland te koop maar de ervaring leert dat je hetzelfde of zelfs minder betaald in Italie en
je hebt het sowieso sneller in huis...

Maikel_audionerd

Ik maak sinds enkele maanden gebruik van een Raspberry pi 2 die altijd aanstaat. Nu heb ik laatst een powerfail gehad waardoor ik al mijn volumes moest checken (LVM op 3 USB sticks), heeft me een hele zaterdag gekost. Helaas is het powernet hier onbetrouwbaar dus ik gebruik m'n pi nu niet totdat ik een UPS oplossing heb.
Nu zou ik graag een powerbank gebruiken die ik al heb (Yoobao 13000mAh) icm een Adafruit 1000c (met zgn load-charger circuit). Als voeding gebruik ik nu een SPSS 5V 2,5A
Ik wil graag gedurende de dag dat de Adafruit de batterij laad zodat ie altijd vol is en bouw dan een schakelaar tussen de SPSS en de Adafruit zodat ik smiddags en savonds via batterij kan luisteren. Het mooie van de Adafruit is dat je de SPSS (laadvoeding) of de batterij kan kiezen als voeding voor de pi.

Nu heb ik gelezen dat batterijen zoals mijn Yoobao ook geen schone voeding voeding leveren (HF storing op de 5V spanning. Zijn hier bekende oplossingen voor zoals een laagdoorlaatfilter oid?
De Adafruit 1000c is een zogenaamde booster, zou dit circuit voor (veel) extra storing zorgen richting de pi?
Uiteindelijk wil ik eigenlijk een mooie schone voeding voor m'n pi maar wel met een UPS mogelijkheid en dan ook nog betaalbaar  :-X

Wie kan me hiermee een eindje op weg helpen en wie heeft hier wat ervaring mee?

PS: ik zou ook voor nu een UPS kunnen aanschaffen en later een mooie lineaire voeding bouwen, maar vraag me dan weer af of een lineaire voeding achter een UPS wel toegevoegde waarde heeft
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Citaat van: Maikel_audionerd op mei  2, 2016, 16:34:16
Ik maak sinds enkele maanden gebruik van een Raspberry pi 2 die altijd aanstaat. Nu heb ik laatst een powerfail gehad waardoor ik al mijn volumes moest checken (LVM op 3 USB sticks), heeft me een hele zaterdag gekost. Helaas is het powernet hier onbetrouwbaar dus ik gebruik m'n pi nu niet totdat ik een UPS oplossing heb.
Nu zou ik graag een powerbank gebruiken die ik al heb (Yoobao 13000mAh) icm een Adafruit 1000c (met zgn load-charger circuit). Als voeding gebruik ik nu een SPSS 5V 2,5A
Ik wil graag gedurende de dag dat de Adafruit de batterij laad zodat ie altijd vol is en bouw dan een schakelaar tussen de SPSS en de Adafruit zodat ik smiddags en savonds via batterij kan luisteren. Het mooie van de Adafruit is dat je de SPSS (laadvoeding) of de batterij kan kiezen als voeding voor de pi.

Nu heb ik gelezen dat batterijen zoals mijn Yoobao ook geen schone voeding voeding leveren (HF storing op de 5V spanning. Zijn hier bekende oplossingen voor zoals een laagdoorlaatfilter oid?
De Adafruit 1000c is een zogenaamde booster, zou dit circuit voor (veel) extra storing zorgen richting de pi?
Uiteindelijk wil ik eigenlijk een mooie schone voeding voor m'n pi maar wel met een UPS mogelijkheid en dan ook nog betaalbaar  :-X

Wie kan me hiermee een eindje op weg helpen en wie heeft hier wat ervaring mee?

PS: ik zou ook voor nu een UPS kunnen aanschaffen en later een mooie lineaire voeding bouwen, maar vraag me dan weer af of een lineaire voeding achter een UPS wel toegevoegde waarde heeft
Iemand misschien een heel klein beetje ervaring??
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kingpin

#262
Ik zou een regulator circuit toepassen bij de batterijvoeding, zodat je zeker weet dat deze constant op 5V blijft.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Maikel_audionerd

#263
Citaat van: Kingpin op mei  3, 2016, 18:23:55
Ik zou een regulator circuit toepassen bij de batterijvoeding, zodat je zeker weet dat deze constant op 5V blijft.
Volgens mij zit er een regulator in de powerboost 1000c om de voeding op 5V (5,3V no load) te houden. Ik heb geprobeerd wat info samen te vatten (bron:  https://learn.adafruit.com/adafruit-powerboost-1000c-load-share-usb-charge-boost/overview  en   https://www.adafruit.com/products/2465)

De powerbooster maakt gebruik van een DC-DC Booster chip TPS6109x synchronous boost converter en een MCP73871T-2CCI liPoli charger chip:

DC-DC Booster chip TPS6109x synchronous boost converter:

Block diagram:

Voltage output:

Load en line transient response:


Power booster schematic:


MCP73871T-2CCI liPoli charger chip:

Block diagram:


De blokgolf baart me wel wat zorgen. Begrijp ik het nu goed dat deze voeding dan de chargerchip ingaat en dat die de voeding netjes reguleerd? Is dat dan een nettere voeding of gewoon hetzelfde?

Edit: typfout
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Inmiddels een hoop uitzoekwerk verder heb ik besloten om een nieuwe powerbank aan te schaffen, en wel een specifiek exemplaar die gemaakt is om te voeden en tegelijk opgeladen te worden (Tecknet).
Voordeel is dat dit vooral een eenvoudige manier is in tegenstelling tot complexe gecombineerde schakelingen. De pi wordt dan dus altijd vanuit de batterij gevoed en bij stroomuitval blijft dit onveranderd. Laadcircuit met geavanceerde laadcurve en druppellader, bescherming, vaste uitgangsspanning zitten allemaal intern in de batterij.
Ik zit nog wel te kijken naar de mogelijkheid om enkele condensatoren parallel over de uitgang van de powerbank te zetten.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kingpin

Citaat van: Maikel_audionerd op mei  4, 2016, 11:39:39
... De powerbooster maakt gebruik van een DC-DC Booster chip TPS6109x synchronous boost converter en een MCP73871T-2CCI liPoli charger chip:
Dit is een 'switching' regulator en geen 'lineair'. Zou niet mijn keuze zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Maikel_audionerd

Gaat m ook niet worden. Te duur en te complex.

Ik zit te twijfelen een UPS PIco (kaartje met lipo die op GPIO aangesloten wordt) of een powerbank (laden en tegelijk voeding voor pi) te gebruiken. PIco kaartje is best aan de prijs voor 1000mAh voor 32€+6€ verzendkosten  :O ten opzichte van de powerbank TeckNet PowerZen 6400 mAh incl verzendkosten voor 20€. Wordt waarschijnlijk de powerbank, die wil ik dan via GPIO pins direct buiten de pi rgulator om voeden.

Voordeel van batterijvoeding is ook een wat meer high end benadering als ik later een HifiBerry DAC PRO+ ga gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat een lineaire voeding beter is maar heb voor de werking van de pi wel echt een UPS nodig, wellicht dat ik de HifiBerry middels lineaire voeding voed.

Echter,... De powerbank (en volgens mij ook de PIco) hebben een ook regulator en volgens mij ontkom ik daar ook niet aan als ik en UPS oplossing wil, of denk jij dat het anders zou kunnen??
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kingpin

De powerbank heeft een 'switching' regulator. Wil je beter dan kan je ook gewoon een lipo aan een lineaire regulator circuit aansluiten.
Dus eigenlijk hetzelfde als een lineaire geregelde voeding maar ipv de 230V sluit je de lipo erop aan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Wbt de UPS zijn de geboden oplossingen wel mooi als het alleen maar voor het opvangen van stroomstoringen is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Zitten er op de pi ook niet een aantal lokale switch mode regulators om vd 5V een 3,3 of nog lager te maken voor de processor?

Kingpin

#270
Citaat van: Kjelt op mei  8, 2016, 10:30:05
Zitten er op de pi ook niet een aantal lokale switch mode regulators om vd 5V een 3,3 of nog lager te maken voor de processor?
Ja volgens mij wel. Toch blijkt dat wanneer je er een lineaire voeding voorplaatst het een voordeel geeft. Beste zou zijn om deze te overbruggen of eraf te halen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Lijkt me dan interessant om alle lokale SMPS ook te vervangen mocht je deze kant op willen gaan.

Maikel_audionerd

Citaat van: Kingpin op mei  8, 2016, 10:27:02
De powerbank heeft een 'switching' regulator. Wil je beter dan kan je ook gewoon een lipo aan een lineaire regulator circuit aansluiten.
Dus eigenlijk hetzelfde als een lineaire geregelde voeding maar ipv de 230V sluit je de lipo erop aan.
Hey dat is een goeie, dat zou inderdaad helemaal mooi zijn. Moet ik alleen wel een schakeling vóór de lipo hebben om m correct te laden (div laadstadia en druppellading wanneer vol), en ná de lipo voor een uitgangsspanning die altijd 5V is +/- enkele %
Citaat van: Kingpin op mei  8, 2016, 10:27:02
Ja volgens mij wel. Toch blijkt dat wanneer je er een lineaire voeding voorplaatst het een voordeel geeft. Beste zou zijn om deze te overbruggen of eraf te halen.
Je kunt de pi direct op de GPIO poort voeden waardoor je, zo zegt men, de regulator(s) overslaat maar ook geen beveiliging hebt (spanning mag niet te hoog of laag zijn en polariteit moet correct zijn)
Citaat
Lijkt me dan interessant om alle lokale SMPS ook te vervangen mocht je deze kant op willen gaan.
Bedoel je de regulator chips op de pi? Indien ja, dat is een beetje te hardcore voor mij, aangezien ik geen smd-desoldeerstation met bijbehorende ervaring heb  :-\

Ik zal eens kijken of ik kant en klare boards kan vinden voor laden van de lipo (vast wel) en een lineaire regulator houd de spanning altijd constant neem ik aan?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kingpin

Als je de switching regulators kunt overslaan door de lineaire voeding gelijk op de GPIO poorten aan te sluiten dan ben je er.

Druppelladers met lipo ... Ik weet het niet, ik zou er niet teveel mee knoeien ivm explosie/brand gevaar, zeker de grotere lipo's.
Mijn systeem wordt ook via een grote LiPo gevoed, daar kan ik enkele avonden mee luisteren.
Als je er 2 hebt dan heb je er altijd 1 op reserve.
Ik laad ze altijd met een professionele lader.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Dan zou ik voor NiMH accus gaan, failsafe als je met 0,1C laadt.