Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Isflicka

Citaat van: Gitaarwerk__ op maart  5, 2016, 19:45:57
Kline update. Heb een hoop problemen gehad de boardjes aan de praat te krijgen. zover lijkt het als een van de goedkopere klokken niet werkte.

Nu heb ik een minimale niet ideale setup gebruikt om te testen. Dit betekent dat er goedkope klokken in zitten, via optische ingang omgezet naar i2s, terug de fifo en clockboard in gaat, zonder isolator board, een voltage regulator board in plaats van lifepo4 en dit alles gevoed door een goedkope 5V telefoonlader via de pi. (de hifiberry digi+ optische out gaat vanuit een andere pi erin). Zoals ik zei, niet ideaal, maar wauw, wat een verschil al. Nu ben ik heel benieuwd als alle optimalisaties gedaan zijn.

Impressies:
- strijkers heel gedetailleerd geworden
- soundstage veel opener
- vrouwenstem en piano enorm veel natuurlijker en meer definitie
- bassen strakker
- zachte instrumenten veel rustiger nog

Ondertussen ben ik ook een schakelsysteem aan het bouwen binnen dit circuit om mn PS-Audio quintet aan/uit te schakelen.

So far, so good :) binnenkort meer
Vervelend dat je nog niet alles aan de praat hebt gekregen. Zelf ben ik ook weer aan de slag gegaan met een 2B en nieuw 3B bordje.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Citaat van: Maikel_audionerd op maart  6, 2016, 03:03:05
Gaaf dat je dit aan t bouwen bent Gitaarwerk, leuk om te volgen. Succes

Dankje, het is succesvoller dan ik in eerste instantie dacht :)

Citaat van: Isflicka op maart  6, 2016, 11:04:41
Vervelend dat je nog niet alles aan de praat hebt gekregen. Zelf ben ik ook weer aan de slag gegaan met een 2B en nieuw 3B bordje.

Gaat nu stukken beter. Isolator board met lifepo4 er nu tussen. Ook dat is weer een enorm verschil. Alsof je ineens je hele installatie veranderd hebt. De nieuwe clocks er nog op, en de daadwerkelijke PI i2s uitgang nog fixen naar de fifo board. Het is wel echt heel erg gaaf als je Pat Metheny group hoort met de Orchestration album. Mijn mond viel open ineens wat je hoorde. Echt heel gaaf. En toen poef... batterij op :-) Toch maar een grotere mAh versie kopen ;-)

Het lijkt wel of de andere XO niet zo goed werkt. Hopelijk kan ik dat fixen met nieuwe clock. Die zijn dan wel de helft van de frequentie, maar meer niet nodig. Max is toch 24/192KHz wat ik draai :-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Citaat van: Gitaarwerk__ op maart  6, 2016, 18:34:50
Dankje, het is succesvoller dan ik in eerste instantie dacht :)

Gaat nu stukken beter. Isolator board met lifepo4 er nu tussen. Ook dat is weer een enorm verschil. Alsof je ineens je hele installatie veranderd hebt. De nieuwe clocks er nog op, en de daadwerkelijke PI i2s uitgang nog fixen naar de fifo board. Het is wel echt heel erg gaaf als je Pat Metheny group hoort met de Orchestration album. Mijn mond viel open ineens wat je hoorde. Echt heel gaaf. En toen poef... batterij op :-) Toch maar een grotere mAh versie kopen ;-)

Het lijkt wel of de andere XO niet zo goed werkt. Hopelijk kan ik dat fixen met nieuwe clock. Die zijn dan wel de helft van de frequentie, maar meer niet nodig. Max is toch 24/192KHz wat ik draai :-)
Ik wil de RPI vooral weer gaan inzetten voor mijn voorraad SACD's. Ik kwam afgelopen week tijdens het opruimen een flinke tas met SACD's tegen. Een groot deel heb ik al omgezet als PS3 rips maar ik heb nog wel wat te doen.  :pompom:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Oh dat klinkt als een flinke klus :D. Ik ga niet aan dat beginnen heb ik besloten. Lekker bij PCM houden ;-)... vooral omdat ik zie wat er bij komt kijken om dit goed te bewerkstelligen :-)

Overigens heb ik nu alle crystek klokken erop zitten en het was inderdaad de klok die niet werkte.

De 22 & 24Mhz klok weet ik niet of ik ze ga houden.. misschien toch de 45/49 versies... maar dat kan ik later nog doen :-) solderen ervan was wel k****  :coffee:

Impact van verandering van klokken was niet zo heel groot. Volgens Ian (van de bordjes) kwam dat omdat ik via s/pdif werkte en in de Gungnir weer een lock moest krijgen met eigen klokken. Idee is om de i2s ingang te zoeken van de Schiit en 'm daarin eens te injecteren... maar dat voor een later stadium. Voorlopig is dit al heel wat :-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Trabuca

#229
Interessant topic, ik zou al bijna een pi bestellen. Echter denk ik niet dat hij geschikt is voor mijn situatie, graag jullie advies.

Ik heb een Nuc met kodi en 6TB met media er aan via externe HDD's. Dit is een vaste opstelling aan mijn denon 4520 en TV.

Ik wil aan de andere kant van de kamer een koptelefoonopstelling maken. Ik wil met een streamer op mijn Oppo HA-2 Dac/head-amp en Oppo PM3 aangesloten de media van de Nuc benaderen.  De oppo heeft alleen een USB ingang en 3,5mm ingang, bij de laatste wordt de dac gebypassed dus die wil ik niet gebruiken.

Ik zoek nu een (low cost) streamer die via USB aan de DAC aangesloten kan worden. Ik lees dat de RPi niet genoeg bandbreedte op de USB bus heeft om dit storingsvrij te doen, klopt dat? Is er een manier om dit wel te doen met een RPi? En kan de RPi 3 dit wel? Ik vind een gelikte UI belangrijk, vandaar de voorkeur voor iets als Volumio. Nog een Nuc aanschaffen is een optie maar weer duurder. Budget < €100
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

SpeedyAndré

Citaat van: Gitaarwerk__ op maart  6, 2016, 18:34:50
Dankje, het is succesvoller dan ik in eerste instantie dacht :)
Het is wel echt heel erg gaaf als je Pat Metheny group hoort met de Orchestration album. Mijn mond viel open ineens wat je hoorde. Echt heel gaaf.

Die ken ik niet, Orchestrion ken ik wel  :police:
Een beetje zoals Mike Oldfield in het begin te werk ging :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Gitaarwerk__

Citaat van: Trabuca op maart 10, 2016, 13:04:05
Interessant topic, ik zou al bijna een pi bestellen. Echter denk ik niet dat hij geschikt is voor mijn situatie, graag jullie advies.

Ik heb een Nuc met kodi en 6TB met media er aan via externe HDD's. Dit is een vaste opstelling aan mijn denon 4520 en TV.

Ik wil aan de andere kant van de kamer een koptelefoonopstelling maken. Ik wil met een streamer op mijn Oppo HA-2 Dac/head-amp en Oppo PM3 aangesloten de media van de Nuc benaderen.  De oppo heeft alleen een USB ingang en 3,5mm ingang, bij de laatste wordt de dac gebypassed dus die wil ik niet gebruiken.

Ik zoek nu een (low cost) streamer die via USB aan de DAC aangesloten kan worden. Ik lees dat de RPi niet genoeg bandbreedte op de USB bus heeft om dit storingsvrij te doen, klopt dat? Is er een manier om dit wel te doen met een RPi? En kan de RPi 3 dit wel? Ik vind een gelikte UI belangrijk, vandaar de voorkeur voor iets als Volumio. Nog een Nuc aanschaffen is een optie maar weer duurder. Budget < €100

Ik heb begrepen dat je dit zonder problemen tegenwoordig kan doen. De CMedia chips in sommige USB/i2s receivers (usb dacs) kunnen nog wel eens problemen hebben. Dat was destijds mijn probleem ook exact. Zo te zien heeft de oppo best een paar prima chips. Pi 3 heeft meer power, maar denk niet dat je het nodig hebt. De bussnelheden zijn dacht ik nog steeds hetzelfde, maar daar heb ik nog niet naar gekeken eigenlijk.

Storingsvrij is deze inderdaad niet, ligt ook wel een beetje wat je kiest als voeding. Maar het mooie is dat je het zo gek kan maken als je wilt. Begin gewoon lekker met een RPI 2 of 3, het maakt weinig uit gok ik :-). Standbij is de PI 2 goedkoper.
Volumio die ikzelf gebruik heeft een prima interface. Beter nog, is dat gewoon bestuurd kan worden met ieder MPD-remote (als je mpd in een appstore zoekt, google play, windows of apple, vind je genoeg :-) ). Dus hoef je niet per se de webinterface te gebruiken. Het is de goedkoopste manier om te beginnen :-)

Volgende stappen die je kunt nemen is een "pi-hat" kopen met daarop een dac, alhoewel de oppo beter zal klinken. Of je maakt een usb isolator dat je alleen de signalen en niet de storing van de pi meeneemt. Dan ben je zo weer 100 euro extra kwijt... etc etc. Persoonlijk voor mijn koptelefoon vond ik het al meer dan zat zelf.

Citaat van: SpeedyAndré op maart 10, 2016, 14:39:14
Die ken ik niet, Orchestrion ken ik wel  :police:
Een beetje zoals Mike Oldfield in het begin te werk ging :)

André  8)

Haha!  :coffee:vooruit André ;-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Maikel_audionerd

Hoi Gitaarwerk,
Heb je Volumio naast andere player software gebruikt en onderling verschillen in geluidskwaliteit gehoord op je huidige config met accu en twee klokken? Ik draai m'n rpi2 op raspbian en ben nog op zoek naar een programma.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Trabuca

Bedankt Gitaarwerk voor het uitgebreide antwoord. Ik ga het gewoon proberen met een Pi3. Als het niets wordt slijt ik hem hier wel weer ;)
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Gitaarwerk__

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 11, 2016, 09:04:11
Hoi Gitaarwerk,
Heb je Volumio naast andere player software gebruikt en onderling verschillen in geluidskwaliteit gehoord op je huidige config met accu en twee klokken? Ik draai m'n rpi2 op raspbian en ben nog op zoek naar een programma.
Qua software eigenlijk niet, vooral omdat ik mee werk aan de ontwikkeling van Volumio. Er zijn mensen die het wel hebben dat Moode audio of andere distro's beter klinken. Het heeft ook met kernel instellingen te maken (kun je kiezen in Volumio). Ik heb zelf wel Moode audio geprobeerd maar vond de interface zo ingewikkeld dat ik snel ben afgehaakt.

Sowieso draait bijna iedere distro met Music Player Daemon (mpd), en een hoop commerciele streamers ook trouwens ;-) (shhhh).

Volumio en andere distros speciaal voor streaming hebben vooral de processen geoptimaliseerd zodat de focus echt ligt op audio reproductie. Je zult tussen Volumio en Raspbian mogelijk wel verschil horen. Voor mijzelf is het gewon het gemak, en de reproductie van audio vind ik erg fijn.

Citaat van: Trabuca op maart 11, 2016, 12:45:54
Bedankt Gitaarwerk voor het uitgebreide antwoord. Ik ga het gewoon proberen met een Pi3. Als het niets wordt slijt ik hem hier wel weer ;)

Top :) zo is het, en raspberry pi's zijn ook erg leuk als hele andere projecten ook!  O0
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Maikel_audionerd

Citaat van: Gitaarwerk__ op maart 11, 2016, 16:30:34
Qua software eigenlijk niet, vooral omdat ik mee werk aan de ontwikkeling van Volumio. Er zijn mensen die het wel hebben dat Moode audio of andere distro's beter klinken. Het heeft ook met kernel instellingen te maken (kun je kiezen in Volumio). Ik heb zelf wel Moode audio geprobeerd maar vond de interface zo ingewikkeld dat ik snel ben afgehaakt.

Sowieso draait bijna iedere distro met Music Player Daemon (mpd), en een hoop commerciele streamers ook trouwens ;-) (shhhh).

Volumio en andere distros speciaal voor streaming hebben vooral de processen geoptimaliseerd zodat de focus echt ligt op audio reproductie. Je zult tussen Volumio en Raspbian mogelijk wel verschil horen. Voor mijzelf is het gewon het gemak, en de reproductie van audio vind ik erg fijn.
Geweldig, dan is het voor mij wel duidelijk denk ik. Ik zal me nog wat beter inlezen betreffende de kernelinstellingen, de interface is voor mij ook wel belangrijk, t mag er best mooi uitzien, gebruiksvriendelijk zijn en ook goed klinken :) In mijn setup gaat de laatste bit detail toch niet uitmaken  :P
Dank je voor je duidelijke verhaal en succes met de volgende aanpassingen aan je boards. Wat gaan de volgende wijzigingen zijn?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kjelt

Voor de geinteresseerde WD maakt een pi-harddisk, beetje duur maar wel grappig dat ze het gemaakt hebben, of zou het een 1 april grap zijn?

http://nl.hardware.info/nieuws/47255/western-digital-kondigt-314-gb-pidrive-aan-voor-46-dollar

Jumping Jack

Het was gisteren internationale pi-dag  ;). Vandaar de grootte en de prijs, dus ik vermoed een grap.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

wackid

Citaat van: Gitaarwerk__ op maart 11, 2016, 16:30:34
Qua software eigenlijk niet, vooral omdat ik mee werk aan de ontwikkeling van Volumio. Er zijn mensen die het wel hebben dat Moode audio of andere distro's beter klinken. Het heeft ook met kernel instellingen te maken (kun je kiezen in Volumio). Ik heb zelf wel Moode audio geprobeerd maar vond de interface zo ingewikkeld dat ik snel ben afgehaakt.

Sowieso draait bijna iedere distro met Music Player Daemon (mpd), en een hoop commerciele streamers ook trouwens ;-) (shhhh).

Volumio en andere distros speciaal voor streaming hebben vooral de processen geoptimaliseerd zodat de focus echt ligt op audio reproductie. Je zult tussen Volumio en Raspbian mogelijk wel verschil horen. Voor mijzelf is het gewon het gemak, en de reproductie van audio vind ik erg fijn.

Top :) zo is het, en raspberry pi's zijn ook erg leuk als hele andere projecten ook!  O0
Zit er nog wel ontwikkeling in bij Volumio? Staat al een tijdje stil...

Betere en universele Samba integratie zou wel gewenst zijn. Moet altijd nog steeds de advanced settings gebruiken. Om iets te kunnen zien.

Gitaarwerk__

Citaat van: wackid op maart 15, 2016, 12:19:20
Zit er nog wel ontwikkeling in bij Volumio? Staat al een tijdje stil...

Betere en universele Samba integratie zou wel gewenst zijn. Moet altijd nog steeds de advanced settings gebruiken. Om iets te kunnen zien.

Er word nog heel actief gewerkt. Ik zie per dag ongeveer 20 comments en een aantal pull requests verschijnen aan Github. Ik ben zelf niet echt actief eigenlijk. Ik zal overigens je opmerking meenemen wanneer ik met de nieuwe interface aan de slag ga. Die zal niet initieel bij Volumio2 zijn.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kaakberg


Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

rovinggecko

Speelt als een tierelier, maar moet wel zeggen dat het met hqplayer en de pi als naa end point nog stukken beter klinkt.
Magisch wat er uit zo'n simpele pi en een digi+ boardje komt.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Citaat van: rovinggecko op maart 25, 2016, 17:57:30
Speelt als een tierelier, maar moet wel zeggen dat het met hqplayer en de pi als naa end point nog stukken beter klinkt.
Magisch wat er uit zo'n simpele pi en een digi+ boardje komt.

Hoe moet ik dit zien tov de ID40?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Tja, ik was niet echt impressed met de id40.
Ik ben nu blijer met mn G68 met rpi (met hqplayer en roon).

Maar heb ze niet naast elkaar kunnen vergelijken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Gitaarwerk__

De digi+ is al heel mooi. Als je asynchroon gaat reclocken vanuit de pi, waarbij de batterij de clocks voeden, dan word je gek van het verschil ;-) Maar dan ben je wel wat euros verder helaas :(

Ik ben nu bijna klaar met mn systeem. Alleen mn flip-flop schakelaars werken nog niet zoals behoren... met de relais erbij schakelt 'ie weer uit :(.. verder is meeste gemonteerd. Achterplaat moet nog verder geboord worden. Dat is beetje een traag process. De nieuwe hele dikke lifepo4 batterij gaat ook lekker lang mee, ipv 4 uur.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kjelt

Citaat van: Gitaarwerk__ op maart 26, 2016, 09:04:56
Ik ben nu bijna klaar met mn systeem. Alleen mn flip-flop schakelaars werken nog niet zoals behoren... met de relais erbij schakelt 'ie weer uit :(..
Vertel! Elektromechanische relais? Al een SSR geprobeerd. Wat schakel je precies?

Gitaarwerk__

Citaat van: Kjelt op maart 26, 2016, 10:17:15
Vertel! Elektromechanische relais? Al een SSR geprobeerd. Wat schakel je precies?

Kwestie van een slecht gesoldeerd contact. haha. Even goed testen later nog. De Fifo was gelijk over z'n nek gegaan, moet even de power draw bekijken van idle componenten.

Uiteindelijk moet ik 3x 5V relais aansturen, fifo board, battery charger en s/pdif board vanuit de Raspberry pi. Met de relais schakel ik de charger om naar het clock board, en zet ik met de andere 5v trigger de PS Audio quintet, aangezien m'n exposures en schiit dac geen remote control voor aan/uit hebben. One button to rule them all :-) (met een mooi ledje)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kjelt

Het is dus al opgelost? Mooi.
Welk ic gebruik je om de 5V relais aan te sturen, een ULN2803A ofzo?

Gitaarwerk__

Citaat van: Kjelt op maart 26, 2016, 17:42:31
Het is dus al opgelost? Mooi.
Welk ic gebruik je om de 5V relais aan te sturen, een ULN2803A ofzo?
Ik gebruik deze https://www.sparkfun.com/products/8904 :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016