Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rovinggecko

Heb alvast effe zon isolator boardje besteld.  Ben benieuwd.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Gitaarwerk__

Ik kan je eigenlijk heel weinig tips geven dan wat ik al heb gedaan. Daar reikt mijn kennis niet. Ik ga als ik het boardje ook heb meer tijd in steken.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

#202
Ik heb de pcb's van Ian binnen. Ik moet nog wel wat SMD's gaan solderen..en heb ik wat spullen voor nodig. Dus moet nog eerst ff flink voorwerk doen :)
Heb ook een 2U audio case genomen met wat extra dingen erbij. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken.

Mocht alles lukken (inclusief battery charger / manager voor de klokken) dan moet de RPi een behoorlijk goede streamer gaan worden. Kosten zijn uiteindelijk wel tegen de 700 euro  :crazy: maar dan hebben we wel mooie klokken en goede voedingen. Dan durf ik wel eens shootout doen met een  Linn en Auralis en Moon streamers ;-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Citaat van: Gitaarwerk__ op december 17, 2015, 12:39:23
Mocht alles lukken (inclusief battery charger / manager voor de klokken) dan moet de RPi een behoorlijk goede streamer gaan worden.
Dat mag ik wel hopen..... wat een geld
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Uiteindelijk moet het een hoop opleveren. Mooie is dat je ale kanten op kan. De streamer is maar een klein gedeelte. Ipv s/pdif board kan er ook gekozen worden direct een es9018 dac eraan te koppelen. Nu gooi ik 'm naar de multibit dac via spdif. Clocks kunnen ook heel duur zijn. . Femto ben je vor 60 euro klaar. Ga je voor pulseaudio klokken,.. Military grade,.. Tja. 350 euro de stuk en dan komt een voeding er nog bij. Prijs is dan ook vrijwaring van materiaal
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kjelt

Ach beetje fatsoenlijke rubidium frequentie standaard kost al gauw een paar mille  ;D

Gitaarwerk__

Dat bedoel ik. En de clock en voedingen zijn toch wel een heel belangrijk onderdeel in de dac. De DAC zelf is eigenlijk niet eens zo heel bijzonder duur. Chip van een paar tientjes. Clocks... iets meer =)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Citaat van: Gitaarwerk__ op december 18, 2015, 12:35:07
Dat bedoel ik. En de clock en voedingen zijn toch wel een heel belangrijk onderdeel in de dac. De DAC zelf is eigenlijk niet eens zo heel bijzonder duur. Chip van een paar tientjes. Clocks... iets meer =)
Ben wel nieuwsgierig wat je allemaal hebt besteld. Kom er met teruglezen niet helemaal achter dus misschien kun je het in een rijtje opsommen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

#208
Komt 'ie :)

En dan ook met wat ik al had voor; dus het eindresultaat (hopelijk)

- Raspberry pi 2
- SBooster RPi (http://www.pressebox.de/pressemitteilung/higoto-gmbh-distribution/SBooster-BOTWs-mit-Micro-USB-Adapter-fuer-Mini-PCs-zB-Raspberry-Pi/boxid/647125)
- 2U audio case van Audiophonics met wat accessoires (dempingsmateriaal en wat mumetaal platen komen er nog in, maar moet ik research na doen. Klokken kunnen gevoelig zijn hiervoor).
- Ian i2s Fifo kit 2.
- Ian dual XO board (nu nog standaard klokken)
- Ian S/PDIF interface board
- i2s backdoor kit for s/pdif board
- Ian fifo isolator board (voor galvanische scheiding van de pi)
- Ian TPS7A4700 voltage regulator board voor clock board
- Ian Raspberry Pi Hat
- Ian Battery Management kit
- en nog wat kleine accessoires
- Clocks gaan gevoed worden met een LiFo batterij.

Ik probeer wel helemaal voor de beste dingen te gaan. Ik vind de klokken upgraden nog wel een ding. Ik ga starten met wat betaalbaardere klokken om te kijken of ik het verschil ga horen. Namelijk de Crystek CCHD-957 serie. ( http://www.crystek.com/crystal/spec-sheets/clock/CCHD-957.pdf ) Dat zijn volgens mij geen femto clocks, maar dit is een paar tientjes bij elkaar. Dat durf ik wel aan. De Pule Audio zijn 350 euro per stuk... daar moet ik dan twee van hebben denk ik... en dat is misschien wat veel voor nu zonder te hebben geprobeerd. Daarnaast is er vast veel nog te tweaken aan voedingen

Verder ga ik naast mijn ethernet aansluiting (wil geen wifi ivm gewoon veel storing in mijn omgeving), met fibre channel werken. Ik heb toch die in mijn switch zitten, en zijn redelijk goedkope upgrades als je werkt met TP link. De voeding ervan moet even kijken. Dat zal vast ook Lineair worden, maar gaat op een andere stroomgroep komen.

Verdere optimalisaties die ik ga doen is alle RPi lampjes op het board uitzetten, aangezien die ook kunnen storen.

Het is wel.... beetje overdreven.. maar is ook voor mij een leuk leerproject. Ik heb geen meters, dus is puur op gepubliceerde research en artikelen over hoe het moet werken. Of ik het verschil ga horen... tja... :-) Wat ik wel weet is dat de clocks wel een verschil gaat maken omdat de hifiberry nu niet electrisch niet geisoleerd is en heel vies met een goedkope clock werkt.

Overigens zal ik wellicht ook een i2s uitgang maken met ethernet poort. Anders ben ik aan S/PDIF gebonden wat niet de beste overdracht heeft.

Al met al.. best een leuk project om gewoon te klussen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

rovinggecko

Oh, zo'n sbooster classic heb ik ook nog liggen, da's vast 5Volt, dus eens kijken hoe ik die aan de rpi hang hier. Goed idee.

Software is ook belangrijk, bij mij draait hij nu picoreplayer (volledig in memory) met Roon. Dus maximale user experience.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Gitaarwerk__

Citaat van: rovinggecko op december 21, 2015, 13:14:42
Oh, zo'n sbooster classic heb ik ook nog liggen, da's vast 5Volt, dus eens kijken hoe ik die aan de rpi hang hier. Goed idee.

Software is ook belangrijk, bij mij draait hij nu picoreplayer (volledig in memory) met Roon. Dus maximale user experience.

Ik ga rustig nog eens vergelijken. Mooie is gewoon dan een SD-kaartje vervangen. Die Lineaire PSU geeft bij de hifiberry's iig goede upgrade =)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

rovinggecko

Zal effe een contrastekkertje scoren zodat ik de sbooster er aan kan hangen.
Snel switchen met een sd kaartje is inderdaad een prima oplossing, doe ik zelf ook.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Isflicka

Citaat van: Gitaarwerk__ op december 21, 2015, 11:55:35
Komt 'ie :)

En dan ook met wat ik al had voor; dus het eindresultaat (hopelijk)

- Raspberry pi 2
- SBooster RPi (http://www.pressebox.de/pressemitteilung/higoto-gmbh-distribution/SBooster-BOTWs-mit-Micro-USB-Adapter-fuer-Mini-PCs-zB-Raspberry-Pi/boxid/647125)
- 2U audio case van Audiophonics met wat accessoires (dempingsmateriaal en wat mumetaal platen komen er nog in, maar moet ik research na doen. Klokken kunnen gevoelig zijn hiervoor).
- Ian i2s Fifo kit 2.
- Ian dual XO board (nu nog standaard klokken)
- Ian S/PDIF interface board
- i2s backdoor kit for s/pdif board
- Ian fifo isolator board (voor galvanische scheiding van de pi)
- Ian TPS7A4700 voltage regulator board voor clock board
- Ian Raspberry Pi Hat
- Ian Battery Management kit
- en nog wat kleine accessoires
- Clocks gaan gevoed worden met een LiFo batterij.

Ik probeer wel helemaal voor de beste dingen te gaan. Ik vind de klokken upgraden nog wel een ding. Ik ga starten met wat betaalbaardere klokken om te kijken of ik het verschil ga horen. Namelijk de Crystek CCHD-957 serie. ( http://www.crystek.com/crystal/spec-sheets/clock/CCHD-957.pdf ) Dat zijn volgens mij geen femto clocks, maar dit is een paar tientjes bij elkaar. Dat durf ik wel aan. De Pule Audio zijn 350 euro per stuk... daar moet ik dan twee van hebben denk ik... en dat is misschien wat veel voor nu zonder te hebben geprobeerd. Daarnaast is er vast veel nog te tweaken aan voedingen

Verder ga ik naast mijn ethernet aansluiting (wil geen wifi ivm gewoon veel storing in mijn omgeving), met fibre channel werken. Ik heb toch die in mijn switch zitten, en zijn redelijk goedkope upgrades als je werkt met TP link. De voeding ervan moet even kijken. Dat zal vast ook Lineair worden, maar gaat op een andere stroomgroep komen.

Verdere optimalisaties die ik ga doen is alle RPi lampjes op het board uitzetten, aangezien die ook kunnen storen.

Het is wel.... beetje overdreven.. maar is ook voor mij een leuk leerproject. Ik heb geen meters, dus is puur op gepubliceerde research en artikelen over hoe het moet werken. Of ik het verschil ga horen... tja... :-) Wat ik wel weet is dat de clocks wel een verschil gaat maken omdat de hifiberry nu niet electrisch niet geisoleerd is en heel vies met een goedkope clock werkt.

Overigens zal ik wellicht ook een i2s uitgang maken met ethernet poort. Anders ben ik aan S/PDIF gebonden wat niet de beste overdracht heeft.

Al met al.. best een leuk project om gewoon te klussen.
Dat ziet er indrukwekkend uit. De Crystek CCHD-957 is al behoorlijk goed hoor.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Thanks :-)

Ik hoop wel heel erg dat het gaat werken. Ik moet echt alles leren nog, ook betreft solderen (kleine chips). Ik ben ook erg benieuwd naar die clocks. Ze schijnen inderdaad erg goed te zijn, maar heb zelf nog niets gehoord. Maar stap voor stap beginnen. Het netwerk en pi optimalisaties zijn echt de laatste stapjes (hoop ik).  Ik zal updates geven wanneer ik aan de slag ga/stap verder ben. Wacht nog op Audiophonics en ondertussen soldeerstation en accessoires kopen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

iweinm

Volg dit vol verwachting,  kwil je zeker niet opjagen.... :colgate:
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

iweinm

Was eens aan het rondkijken of er nog varianten op de Sbooster voeding bestaan. Ik kwam uit op dit:
TerraDak 5v 3A voor 135€ te krijgen.
Jays Audio 5V 3,5A voor 106€ te krijgen.
Worden beide omschreven als hifi voedingen.
Iemand hier ervaring mee met 1 van deze?

Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

frank2

Terradak heb ik thuis gehoord, betere voeding dan de botw maar wel een beetje helder. De andere voeding ken ik niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

iweinm

Citaat van: frank2 op januari  6, 2016, 10:28:43
Terradak heb ik thuis gehoord, betere voeding dan de botw maar wel een beetje helder. De andere voeding ken ik niet.
Aha bedankt voor de feedback!
Ik kan wel wat helderheid gebruiken eigenlijk, kwa klank zit ik erg neutraal momenteel. Of zou dat heldere gevoel na enige tijd gaan irriteren?
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

rovinggecko

Qua software overigens klinkt HQPlayer met een NAA client op de pi heel aardig :).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

frank2

Citaat van: iweinm op januari  9, 2016, 11:47:00
Aha bedankt voor de feedback!
Ik kan wel wat helderheid gebruiken eigenlijk, kwa klank zit ik erg neutraal momenteel. Of zou dat heldere gevoel na enige tijd gaan irriteren?

Geen idee ik ken je set niet, de terradak klinkt iets frisser maar zeker erg mooi.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Cloontje

Citaat van: rovinggecko op januari  9, 2016, 12:24:33
Qua software overigens klinkt HQPlayer met een NAA client op de pi heel aardig :).

iets meer info graag

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Gitaarwerk__

Update op mijn project;

Ik heb momenteel alle PCBs getest. De hele lijn is nu:

Squeezeupgrade psu -> raspberry pi -> Pi-HAT -> Ian's FIFO board -> Isolator board -> Re-clock board (met simpele klokken) -> S/PDIF board

De clock board krijgt z'n stroom nu van een LiFePo4 batterij 3.3V, en wordt via battery management board aangestuurd. Op de PI zit een lifepo4 3.6V lader die vervolgens weer in de lader ingang van de battery management board gaat. Daar zit nog een beetje een probleem dat de lader niet de batterij herkend via management board.

Wanneer dat werkt test ik het geheel nogmaals door. De PI-HAT moet ik de UF.L connectoren opnieuw solderen. 2mm X 2mm is best lastig solderen....

Verder nog de laatste onderdelen kopen om de kast mooi af te monteren (cat6, usb, schakelaar en hoop boutjes en moertjes, verzwaringen, kegels etc) en dan nog een arduino / pi based aan/uit schakelaar met 5V trigger & led. De 5V trigger schakel ik mijn PS Audio quintet ook aan/uit delayed voor de DAC en Amps, die kunnen namelijk niet met AB bediend worden.

Wellicht doe ik dat via Bluetooth, en bouw ik een Bluetooth / NodeJS service om daarmee de pi + randapparaten mee te bedienen. De AB zal dan een Nuimo Senic worden, wanneer ik die binnen krijg. Dus een hoop 'tinkering' te doen nog ;-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

#223
Kline update. Heb een hoop problemen gehad de boardjes aan de praat te krijgen. zover lijkt het als een van de goedkopere klokken niet werkte.

Nu heb ik een minimale niet ideale setup gebruikt om te testen. Dit betekent dat er goedkope klokken in zitten, via optische ingang omgezet naar i2s, terug de fifo en clockboard in gaat, zonder isolator board, een voltage regulator board in plaats van lifepo4 en dit alles gevoed door een goedkope 5V telefoonlader via de pi. (de hifiberry digi+ optische out gaat vanuit een andere pi erin). Zoals ik zei, niet ideaal, maar wauw, wat een verschil al. Nu ben ik heel benieuwd als alle optimalisaties gedaan zijn.

Impressies:
- strijkers heel gedetailleerd geworden
- soundstage veel opener
- vrouwenstem en piano enorm veel natuurlijker en meer definitie
- bassen strakker
- zachte instrumenten veel rustiger nog

Ondertussen ben ik ook een schakelsysteem aan het bouwen binnen dit circuit om mn PS-Audio quintet aan/uit te schakelen.

So far, so good :) binnenkort meer
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Maikel_audionerd

Gaaf dat je dit aan t bouwen bent Gitaarwerk, leuk om te volgen. Succes
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0