Mijn Onkyo-beest (TX NR5000E) vervangen voor..? Of toch niet...

Started by Claudio, October 21, 2014, 13:28:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Claudio

Hoi allemaal.

Gewoon omdat het kan en ik jarenlang vast heb gehouden aan de forse investering die ik toen gedaan heb, vond ik een upgrade niet nodig.
Ik heb nu de Onkyo TX NR5000E. Een hele (toen) dure monsterversterker. Probleem is - alhoewel probleem - dat het HDMI 1.0 is en geen High resolution audio codecs biedt. Ooit gekocht als modulair d.m.v. insteekmodules en upgradebaar, maar daar is natuurlijk nooit wat van terecht gekomen. HD-audio komt analoog binnen via mijn Oppo en dat biedt op een goede versterker een heel mooi geluid. De Oppo doet dat gelukkig heel goed. Door de investering en kwaliteit van mijn versterker heb ik het dus nooit aangedurfd of nodig gevonden om hem te vervangen. Maar qua gemak is het soms wel eens lastig. HDMI kan ik totaal niet gebruiken en heb nu een IXOS HDMI-switch. Het werkt allemaal goed, maar een beetje omslachtig is het wel en misschien is er wel verbetering mogelijk?

Maar nu ben ik toch een beetje aan het rondkijken naar een min of meer gelijkwaardige vervanger en wat moderner. Natuurlijk kwam ik als eerste uit op de Onkyo TX NR5010. Een wat ouder model (2013), maar hij komt heel goed uit de test. Echter komt er een nieuwe lijn van Onkyo met de waarschijnlijk niet toevoegende Dolby Atmos-codecs. Alleen gaat dit om de TX NR 3030 en niet de TX NR 5030. Wil ik dus helemaal up to date zijn moet ik twee stappen terug doen, wil ik meer in de richting blijven, dan moet ik voor de 5010 gaan... of heel wat anders! Kwan er nog een nieuwe niet pre amp uit in de zin van de TX NR 5030, dan was ik er denk ik wel uit, maar de TX NR 3030 twijfel ik over. Ik ben bang dat dit teveel concessies zijn.

Meer dan 3000 wil ik niet meer uitgeven voor een receiver, maar ik wil op audio-gebied er zeker niet op achteruit gaan, want dat is de wereld op zijn kop!

Mijn voorkeur gaat - wellicht onterecht - uit naar een Onkyo, maar misschien zie ik dat verkeerd. Sceptisch ben ik wel, want zo heb ik ooit mijn Kuro vervangen voor een 65VT50 en dat viel enorm tegen. Gelukkig dat de VT60 dat ruimschoots goed maakte, maar het zorgt er wel voor dat ik me bewust ben dat nieuwer niet altijd beter is. Maar ja, als het gewoon kan, dan ga je toch eens nadenken en dus oriënteren.

Iemand een goed advies of gewoon op- of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

WickedGame


Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Claudio

Natuurlijk heb ik verder dan Onkyo gekeken - op AVforums geneusd - , want het zou dom zijn om alleen daar naar te zoeken. De Denon had ik dus ook naar gekeken, maar dacht gelijk hetzelfde en waar is de AVx-1 of hoe het 'echte' vlaggenschip heet, maar die was er niet... Hetzelfde zag ik (toen) bij Onkyo als opvolger van mijn 5000E. Geen vervanger daarna.

Die nieuwe pre-amp en amp combo van Onkyo vind ik overdreven en kunstmatig duur, daar ga ik niet zovel geld aan uitgeven.
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

vik

Dit is misschien een mooie vervanger, de Denon AVC-A1HD :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=145876.0

Over de prijs valt te onderhandelen.




Quote from: Claudio on October 21, 2014, 13:28:04
Hoi allemaal.

Gewoon omdat het kan en ik jarenlang vast heb gehouden aan de forse investering die ik toen gedaan heb, vond ik een upgrade niet nodig.
Ik heb nu de Onkyo TX NR5000E. Een hele (toen) dure monsterversterker. Probleem is - alhoewel probleem - dat het HDMI 1.0 is en geen High resolution audio codecs biedt. Ooit gekocht als modulair d.m.v. insteekmodules en upgradebaar, maar daar is natuurlijk nooit wat van terecht gekomen. HD-audio komt analoog binnen via mijn Oppo en dat biedt op een goede versterker een heel mooi geluid. De Oppo doet dat gelukkig heel goed. Door de investering en kwaliteit van mijn versterker heb ik het dus nooit aangedurfd of nodig gevonden om hem te vervangen. Maar qua gemak is het soms wel eens lastig. HDMI kan ik totaal niet gebruiken en heb nu een IXOS HDMI-switch. Het werkt allemaal goed, maar een beetje omslachtig is het wel en misschien is er wel verbetering mogelijk?

Maar nu ben ik toch een beetje aan het rondkijken naar een min of meer gelijkwaardige vervanger en wat moderner. Natuurlijk kwam ik als eerste uit op de Onkyo TX NR5010. Een wat ouder model (2013), maar hij komt heel goed uit de test. Echter komt er een nieuwe lijn van Onkyo met de waarschijnlijk niet toevoegende Dolby Atmos-codecs. Alleen gaat dit om de TX NR 3030 en niet de TX NR 5030. Wil ik dus helemaal up to date zijn moet ik twee stappen terug doen, wil ik meer in de richting blijven, dan moet ik voor de 5010 gaan... of heel wat anders! Kwan er nog een nieuwe niet pre amp uit in de zin van de TX NR 5030, dan was ik er denk ik wel uit, maar de TX NR 3030 twijfel ik over. Ik ben bang dat dit teveel concessies zijn.

Meer dan 3000 wil ik niet meer uitgeven voor een receiver, maar ik wil op audio-gebied er zeker niet op achteruit gaan, want dat is de wereld op zijn kop!

Mijn voorkeur gaat - wellicht onterecht - uit naar een Onkyo, maar misschien zie ik dat verkeerd. Sceptisch ben ik wel, want zo heb ik ooit mijn Kuro vervangen voor een 65VT50 en dat viel enorm tegen. Gelukkig dat de VT60 dat ruimschoots goed maakte, maar het zorgt er wel voor dat ik me bewust ben dat nieuwer niet altijd beter is. Maar ja, als het gewoon kan, dan ga je toch eens nadenken en dus oriënteren.

Iemand een goed advies of gewoon op- of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Claudio

Dank je, dat is een serieus beest. Neem het mee in mijn keuzes.
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

boefje

Anthem MRX710?

Geen Atmos welliswaar maar ga je dat missen de komende 3-4 jaar???
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Meridian DSP5200|Sony VPL-HW40ES|Marantz SR7008|Marantz UD5007|Sonos Connect|2x Boxee Box|Synology 412|KEF CI200QR|Logitech Harmony Ultimate

Flavio

Misschien is het verstandig om een losse meerkanaals eindversterker i.c.m. een goede pre/pro of receiver te overwegen.

De eindtrappen in een receiver zullen waarschijnlijk niet de kwaliteit hebben van de eindtrappen in je huidige Onkyo en een losse eindversterker gaat veel langer mee dan de pre/pro of receiver. Die laatste kan je na een paar jaar weer upgraden als er weer nieuwe geluidsformaten e.d. ingeburgerd zijn.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Fox

Meer dan 3000 wil ik niet meer uitgeven voor een receiver, maar ik wil op audio-gebied er zeker niet op achteruit gaan, want dat is de wereld op zijn kop!

Misschien een Tip?

Op MP voor 3000 eu

Onkyo PR-SC5509/PA-MC5501 Zwart, nieuw met 2 jaar Garantie
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m830026087-onkyo-pr-sc5509-pa-mc5501-zwart-nieuw-met-2-jaar-garantie.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr

of

Op MP voor 2000 eu
Onkyo PR-SC5509 + PA-MC5500 set !!!
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m858386169-onkyo-pr-sc5509-pa-mc5500-set.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr

Claudio

Dank voor je bericht. Ik ben inderdaad toch verder aan het kijken naar een losse AV-controller en eindtrap.
Wederom heb ik als eerste naar Onkyo gekeken en kwam (als oriëntatie) uit op de nieuwe PR-SC5530 met dolby atmos en de PM-MC5501 eindtrap. Uiteraard red ik dat niet met 3000, maar achteraf denk ik of wat meer uitgegeven en helemaal up to date zijn of gewoon niks doen. Want spijt wil ik niet hebben.

Ik lees Iig dat ik dingen uit de xxx9 serie moet mijden wil ik geen faulty HDMI-bord krijgen. Ook moet ik nog even denken of ik toch niet voor een apparaat met Audessey X32 chip moet gaan. Dan geen Atmos en dan is de 5010 een optie. Het bedrag was meer een eerste principe kwestie.

Iemand een tip waar ik vertrouwd, maar scherp geprijsd iets kan kopen en zelfs kan inruilen? Of een winkel die dit leest en denkt daar kan ik wat mee....
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

RalphH

Marcel van H&C Hifi is zeker scherp geprijsd en daarnaast ook liefhebber met verstand van zaken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Claudio

Ik gelijk even kijken, maar zag dat er - net als sommige andere High-End winkels - geen Onkyo wordt aangeboden, wat wellicht met de vele HDMI-problemen te maken heeft. Wellicht staat ook niet alles op zijn site. Ik wacht wel even af...
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

AndreC

Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

mijkie

Quote from: RalphH on October 25, 2014, 17:51:37
Marcel van H&C Hifi is zeker scherp geprijsd en daarnaast ook liefhebber met verstand van zaken.

+1
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

RvD

AV8801 + MM8077 voor 2900 euro samen als vraagprijs

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m851634928-marantz-av8801-mm8077-als-nieuw.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Heb je geen Atmos maar voor de rest wel up to date met XT32 en streaming mogelijkheden inclusief Spotify. Beide apparaten mooi opgebouwd in koperen chassis. Je oude receiver was wel echt iets aparts dat ga je denk ik niet redden met een 5010 om het beter te hebben.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Claudio

Ik hou alles open en zal zeker geen impuls aankoop doen. Heb geen haast, juist door mijn Onkyo. Zou de eerder voorgestelde complete Onkyo-set overigens wel vergelijkbaar zijn?  5530+5501. Het idee van een goede eindtrap en dan eenvoudig eens een up to date pre halen vind ik eigenlijk wel een goeie. Atmos zal ik niet eens direct gebruiken, maar als ik dan mijn (not so futureproof ?? ) Onkyo ga vervangen, moet hij toch ook wel geheel up to date zijn. Anders is het te relatief.

Thanks voor de input. Alle suggesties zijn welkom.
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

jaco

De tijd van de super receivers lijkt wel voorbij.
ZaL wel met het aantal kanalen te maken hebben, dat neemt alsmaar toe.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Cobraatje

Ik verwacht van niet, denk als je in het Onkyokamp wilt blijven je naar een Integra set moet gaan kijken.
B.v. Integra DHC-80.6 met de DTA-70.1.

Hoewel ik zelf nu een Integra(Onkyo) voorversterker heb die zeer goed bevalt, zal de vervanging zeer waarschijnlijk geen Integra worden.
Ik vind het onbegrijplijk dat Onkyo in de nieuwste modellen geen Audyssey XT32 meer aanbiedt en dat is voor mij een no go.
Wil je de laatste codecs, hdmi e.d. en een goed inregelsysteem, dan kom je imo op dit moment bij Denon en Marantz uit.

Er zijn nog betere oplossingen, b.v. Lyngdorf, Trinnov maar dat is een heel ander prijssegment.



TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

jaco

Her-orientatie op lager prijs segment.

De product cycle wordt korter volgens mij. Vroeger 3 jaar, toen 2 jaar, en nu wellicht 1 jaar.

Met higher-end is dat niet vol te houden qua verkoop aantalen.
Dus mid-end of hoe het ook heet doen ze nog, en daaronder massa producten.


Onkyo is blijven steken op 2 of 3 dsp chips om de kosten te drukken.
Je kunt geen Atmos en audyssey op 1 dsp draaien blijkbaar.

D&M hebben er een extra dsp ingestoken voor atmos. Maar dat kost een paar $ meer aan begin van de keten, en bij verkoop dan te veel voor de segmenten waarin ze willen verkopen denk ik (voor onkyo)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

fluissie


Claudio

Gek fenomeen eigenlijk, mijn oude KURO vervangen die al wat jaren oud was. Ik dacht de tijd en ontwikkeling staat niet stil, dus dat zal wel los lopen. Nou tot op de dag van vandaag dus niet. Nu met de Panasonic min of meer hetzelfde. Niet stuk gaan nog dus....

Hetzelfde kan dus eigenlijk ook gezegd worden van mijn Onkyo. Eigenlijk besef ik achteraf pas hoe bijzonder de versterker is, terwijl er nog best wat aan te merken was op dit type.., toendertijd...
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

Cobraatje

Vergelijking gaat imo niet helemaal op.

Door het veel betere inregelsysteem, Audyssey XT32, is voor HT de 5000 kansloos tegen de huidige receivers.
Een huidige middenklasser 'wint' het al van de 5000.

Stereo is natuurlijk een heel ander verhaal.

CoSo


Claudio

Quote from: Cobraatje on October 29, 2014, 09:07:15
Vergelijking gaat imo niet helemaal op.

Door het veel betere inregelsysteem, Audyssey XT32, is voor HT de 5000 kansloos tegen de huidige receivers.
Een huidige middenklasser 'wint' het al van de 5000.

Stereo is natuurlijk een heel ander verhaal.

Dat heb ik ook steeds in mijn achterhoofd. Natuurlijk is de 5000 een unieke versterker, maar perfect is hij nooit echt geweest. Mijn passie ligt vooral bij films en surround. Ondanks dat ik zelf bassist en muzikant ben, merk ik dat ik thuis bijna nooit de kans krijg om echt naar muziek te luisteren. In de praktijk doe ik dat overal behalve thuis. De prioriteit en passie ligt dus bij HT, anders hoefde ik ook nimmer te upgraden. In die zin gaat mijn voorkeur wel uit naar Atmos en dan vooral omdat ik mezelf ken. Daarnaast wil ik alleen vervangen als hij zo compleet mogelijk is... En met de twee chips van Onkyo is ook dat weer een concessie... Wat kan geld willen uitgeven soms toch lastig zijn...  ;D
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!