Hoe houden jullie overzicht van je verzameling?

Gestart door Mordante, oktober 1, 2014, 09:54:13

Vorige topic - Volgende topic

Mordante

Mijn verzameling LP's is niet bijzonder groot. Ik gok op ongeveer 300 LP's. Maar toch gebeurt het mij dat ik sommige LP's vergeet. Niet dat ik ze dubbel heb, maar puur dat ik er gewoon niet aan denk om ze te draaien. Bij een CD kast is het makkelijker zoekn vind ik.

Wel heb ik in Excel een lijst met alle CD's en LP's die ik heb. Maar om die iedere keer te openen is ook lastig. Zo kwam ik er achter dat ik volgens mij de LP Wish you were here drie keer heb. een 2011 180gram reissue, en oude en nog een op gekleurd vinyl.

chansig

Dus de vraag is: Hoe anderen sommige lp's niet vergeten te draaien en of ze daar een systeem voor hebben ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

lynch1979

Citaat van: Mordante op oktober  1, 2014, 09:54:13
Mijn verzameling LP's is niet bijzonder groot. Ik gok op ongeveer 300 LP's. Maar toch gebeurt het mij dat ik sommige LP's vergeet. Niet dat ik ze dubbel heb, maar puur dat ik er gewoon niet aan denk om ze te draaien. Bij een CD kast is het makkelijker zoekn vind ik.

Wel heb ik in Excel een lijst met alle CD's en LP's die ik heb. Maar om die iedere keer te openen is ook lastig. Zo kwam ik er achter dat ik volgens mij de LP Wish you were here drie keer heb. een 2011 180gram reissue, en oude en nog een op gekleurd vinyl.

Net als bij een cd kast...een Lp kast is ook erg handig.

Ik hou geen lijst bij van wat ik heb, maar snuffel gewoon eens in de zoveel tijd in mijn collectie en dan kom je inderdaad muziek tegen die je een tijd niet hebt gedraaid.

Mordante

Citaat van: chansig op oktober  1, 2014, 09:58:05
Dus de vraag is: Hoe anderen sommige lp's niet vergeten te draaien en of ze daar een systeem voor hebben ?

Gr Hans

Inderdaad

Citaat van: lynch1979 op oktober  1, 2014, 10:03:30
Net als bij een cd kast...een Lp kast is ook erg handig.

Ik hou geen lijst bij van wat ik heb, maar snuffel gewoon eens in de zoveel tijd in mijn collectie en dan kom je inderdaad muziek tegen die je een tijd niet hebt gedraaid.

Ik heb niet 1 kast waar all mijn LPs in staan. Ze staan verdeeld over twee kasten waar er plek is. Uiteraard wel op alphabetische volgorde.

Ik zit te denk om een stuk of 10-12 van deze kastjes aan te schaffen

http://www.cubit-shop.com/nl/alle-onderdelen/lp20-lp-rek-wit.html

Jumping Jack

Mijn collectie hou ik bij met Discogs en in de kast zitten ze alfabetisch geordend met tussenschotten. Sommige artiesten waar ik meerdere albums van heb, hebben een eigen onderverdeling... Met mijn telefoon kan ik Discogs raadplegen als ik twijfel over een album of ik het al of niet heb.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Ik draaide gewoon waar ik zin in had. En er stonden bij mij ook lp´s tussen welke ik nooit draaide. Dat is met de cd´s net zo. Nu ik stream merk dat ik meer variatie heb en ook albums draai welke ik al jaren niet meer heb gehoord.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

lynch1979

Citaat van: Mordante op oktober  1, 2014, 10:16:33
Inderdaad

Ik heb niet 1 kast waar all mijn LPs in staan. Ze staan verdeeld over twee kasten waar er plek is. Uiteraard wel op alphabetische volgorde.

Ik zit te denk om een stuk of 10-12 van deze kastjes aan te schaffen

http://www.cubit-shop.com/nl/alle-onderdelen/lp20-lp-rek-wit.html

Die kastjes zijn erg handig....maar zou je ze niet zelf maken...want de prijs is extreem hoog, voor een beetje MDF met een laagje verf.

Mordante

Citaat van: lynch1979 op oktober  1, 2014, 10:44:32
Die kastjes zijn erg handig....maar zou je ze niet zelf maken...want de prijs is extreem hoog, voor een beetje MDF met een laagje verf.

Volgens mij is MDF verfen niet zo makkelijk. het schijnt nogal een zuigende werking te hebben. de kastjes wil ik in walnotenfineer, ze zijn dan nog duurder €74 de stuk. Als jij ze voor minder kan maken, inculsief een handig ophangsysteem hou ik mij aanbevolen :)

lynch1979

Citaat van: Mordante op oktober  1, 2014, 11:01:20
Volgens mij is MDF verfen niet zo makkelijk. het schijnt nogal een zuigende werking te hebben. de kastjes wil ik in walnotenfineer, ze zijn dan nog duurder €74 de stuk. Als jij ze voor minder kan maken, inculsief een handig ophangsysteem hou ik mij aanbevolen :)

MDF verven valt mee, de zuigende werking klopt, maar met drie lagen verf is het prima afgewerkt.

Fineren is goed te doen, kost alleen wat tijd.....als ik tijd had had ik het voor je gedaan, maar ik kom nu al tijd te kort  :(

LABO

Citaat van: Jumping Jack op oktober  1, 2014, 10:19:09
Mijn collectie hou ik bij met Discogs en in de kast zitten ze alfabetisch geordend met tussenschotten. Sommige artiesten waar ik meerdere albums van heb, hebben een eigen onderverdeling... Met mijn telefoon kan ik Discogs raadplegen als ik twijfel over een album of ik het al of niet heb.
Naast Disdogs gebruik ik ook Music Collector ( http://www.collectorz.com/music/ ) die o.a. ook gebruik maakt van de Disdogs database maar waar je o.a. ook kunt vastleggen wat jouw aanschafprijs was etc.
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | DIW7022
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

schieper

Ik heb 3 planken

De bovenste zijn platen die weg kunnen. Ik luister ze niet.

De 2e plank zijn platen waar ik aan twijfel. Ik ga ze af en toe door. Als ik ze speel en ze bevallen, promoveer ik ze naar plank 1. Bij twijfel blijven ze. Bevallen ze definitief niet dan gaan ze naar plank 3

Plank een zijn de pareltjes. Als ik een plaat luister dan zet ik hem daarna vooraan terug. Als ik een specifieke plaat zoek dan weet ik al naar gelang hoe lang geleden gehoord, ongeveer waar dies staat.

Meer een ritueel als een systeem [emoji1]

Isflicka

Mis al jaren het overzicht over mijn verzamelingen...... dus ook mijn CD's en LP's.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Henkjan_O

Citaat van: Mordante op oktober  1, 2014, 11:01:20
wat dacht je van deze kastjes van onze Zweedse vrienden:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40275813/#/20275814

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

patsijb

alles opgeslagen in me zweedsvrienden kast
en min of meer weet ik wat ikheb ..uit me hoofd
dus als ik zoek in de platenzaak kom ik nooit met iets thuis wat ik al heb..

Paul Demo

Ik hou ze bij in een excel file en ze staan alfabetisch in de kast

Paul1967

Hou mijn verzameling bij op mijn computer met een excel file.
Alles staat alfabetisch in kasten en rekken.
Als ik iets nieuws heb gekocht gaat het ff apart tot ik wat meer nieuws heb, en dan pas plaats ik het alfabetisch ertussen.
Al blijf ik alles uit de rekken halen voor elke nieuwe aankoop.

Bama

Heb een "afdeling" jazz en een "afdeling" overig in een Ikea kast in de woonkamer en op mijn kantoor een afdeling twijfel/ nog te beluisteren. Alle 3 op alfabet.
Moet het wel gaan vastleggen want heb al diverse keren wat gekocht wat ik al heb.

Henkjan_O

ik denk er aan alles een keer in discogs.com te zetten, scheelt een hoop typewerk  :D

in de kast heb ik ook al 3 afdelingen: klassiek (gesorteerd op aflbet van de componist), pop/jazz/blues (gesorteerd op alfabet uitvoerende), en nogtebeluisterenvandekringloop (niet gesorteerd)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Bierdopje071

Ik vraag mij eigenlijk meer af, in hoeverre is dit een probleem? Als je ze vergeet te draaien, mis je de LP's kennelijk niet op dat moment. Dat is toch geen probleem?  :mellow:
Versterkering: Vecteur Ai6; Cambridge Audio DacMagic | Speakers: B&W 805 Nautilus | Beeld: Philips Cineos 42'' | Bronnen: Technics SL-D3; PC |

Cantodea

Alles in 2 kasten zoals hierboven en alfabetisch en chronologisch gerangschikt met Music Collector http://www.collectorz.nl/music/

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Bama

Ik heb even gekeken naar music collector dus even een free trail genomen. De eerste de beste plaat die ik wil invoeren kent hij niet alleen maar op cd en om nu te zeggen gebruiksvriendelijk..

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Cantodea

Citaat van: Bama op november 17, 2014, 20:19:45
Ik heb even gekeken naar music collector dus even een free trail genomen. De eerste de beste plaat die ik wil invoeren kent hij niet alleen maar op cd en om nu te zeggen gebruiksvriendelijk..

Bij mij heeft hij nochtans allemaal gevonden er zitten best enkele, eerder onbekend werk tussen, zoals 2 Belgen, Dirk Blanchaert, Allez Allez..
Bij mij is hij zo ingesteld dat hij zoekt in de database van discogs.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

LABO

Bij mij vindt hij tot op heden zo'n 90-95 % van mijn LP's op basis van het catalog number en/of barcode. Voordeel is dat ik daarmee ook mijn hele verzameling altijd bij me heb op de iPhone en dat voorkomt weer dat ik LP's dubbel koop :-)

Maar de eerlijkheid gebied om te melden dat er m.i. wel nog wat bugs in zitten (bijv. in de sortering die niet 100% is).
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | DIW7022
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op oktober  1, 2014, 10:19:09
Handig! Zo kan je het in de winkel even snel raadplegen.
Ik heb nog niet zoveel platen, al gaat het hard. Op alfabetische volgorde heb ik ze nog niet gezet, maar moet dat wel snel gaan doen. Nu heb ik de platen die ik al heb gewassen helemaal links, ongewassen platen die ik wil houden staan er naast, twijfelaars daar weer naast en verkoop daar weer naast. De linkerkant ga ik dus op alfabetische volgorde zetten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten