Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jenkins

Er is geen VTA ring, shim of anderszins Easy Rider achtige constructies aan de arm.
Ja, de Incognito bekabeling. Maar de arm is verder standaard.

Achten jullie de Benz MC Gold geen handige combinatie indien ik geen shims, VTA ringen e.d. wil gaan gebruiken?

Robiwan

#101
Quote from: Jenkins on November  3, 2014, 15:05:55
Er is geen VTA ring, shim of anderszins Easy Rider achtige constructies aan de arm.
Ja, de Incognito bekabeling. Maar de arm is verder standaard.

Achten jullie de Benz MC Gold geen handige combinatie indien ik geen shims, VTA ringen e.d. wil gaan gebruiken?

hoe hoog is dit element van naaldtip tot bovenkant body (wel voorzichtig doen aub)?

volgens mij zijn alle Rega elementen 14 mm hoog.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Groovy

Benz micro gold is inclu naaldtip 18 mm hoog.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Robiwan

Quote from: Groovy on November  3, 2014, 15:31:26
Benz micro gold is inclu naaldtip 18 mm hoog.

in principe zou een vta ring met een dikte van 4 mm noodzakelijk zijn.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Jenkins

 :o

wauw... Waarom heeft me nog nooit iemand gezegd dat dit element voor deze draaitafel te hoog is voor 'n correcte VTA!?!


scrutinizer

 "Ik heb het element laten monteren door Roger Poulussen (onze huidige voorzitter van Audioclub Limburg)"

Ask him!! :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Quote from: scrutinizer on November  3, 2014, 17:47:00
"Ik heb het element laten monteren door Roger Poulussen (onze huidige voorzitter van Audioclub Limburg)"

Ask him!! :)

de arm hangt nu naar achteren (de arm loopt af naar achteren toe). Met de meeste elementen is dit een no no, alleen met bijv. een Sumiko Blackbird is dit oke.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mediator

Quote from: Jenkins on November  3, 2014, 12:02:50
Je doet je nickname eer aan, Scrutinizer...  ;D
Ik heb onder de voetjes houten vierkantjes geschoven.
Idem onder de versterker en Phone pré.

@ LPlover: eigenlijk mis ik niks in de weergave.
Behalve dat mindere LP's gauw vervelende S- en T-klanken laten horen.

"s" en "t" vind ik altijd erg vervelend en leidt me compleet van de muziek af ook al speel ik op dat moment met een plaat die alles goed weergeeft ( ik ga me er aan storen!). Vroeger heb ik altijd gelooft dat dit bij vinyl hoort. Maar juist toen ik in het jaar 2000 of 2001 een P25 kocht kwam ik erachter dat dit niet zo is. Mijn P25 met Exact en Eos phonotrap speelde uiterst muzikaal (levendig, rust, transparant, ritmisch, etc.) en zonder enige vorm van scherpte of "s" of "t". Met mijn huidige combi van P7, Apheta en Ios is het niet anders. Platen die ontsporen zijn op een hand te tellen en dan ligt het ook echt aan de opname. Met zo'n Apheta zijn er zelfs opnames die bij wijze van spreken klinken als een CD speler. Je hoort gewoon dat het goed spoort.

Jenkins

#108
Quote from: Mediator on November  3, 2014, 22:06:56
"s" en "t" vind ik altijd erg vervelend en leidt me compleet van de muziek af ook al speel ik op dat moment met een plaat die alles goed weergeeft. Mijn P25 met Exact en Eos phonotrap speelde uiterst muzikaal (levendig, rust, transparant, ritmisch, etc.) en zonder enige vorm van scherpte of "s" of "t".

Heel interessant!
In mijn analoge onkunde vond ik MC's technisch beter dan MM's of MI's (inmiddels ben ik grijzer en wijzer geworden).
Welke elementen kunnen jullie me, naast deze Exact, adviseren als ik graag naar tweedehands vinyl luister
Ik wil niet met shims of opvulringen werken.
Swing en driven genieten de voorkeur boven de laatste centimeters van de bühne uitgelicht of het kunnen horen of de triangel een een katoenen of nylon draadje hangt.

scrutinizer

#109
Mc is niet alleen technisch beter, jenkins. Maar vergt iets meer insight om tot wasdom te brengen.

Grijzer worden we allemaal......en is, mits verven voor het zicht, onomkeerbaar. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jpmoree

Volgende week haal ik mijn geharde glasplaatje op voor onder mijn Rega.

Enkele weken een mooie Linn LP12 luisteravond beleefd bij BBEG, waarbij ik heb besloten dat mijn volgende draaitafel een LP12 gaat worden. Echter, door een financiele tegenvaller is een LP12 in de configuratie die ik ambieer (Valhalla, Akito2, Adikt, Trampolin2) voorlopig niet bereikbaar,snik.

Deze week kwam ik een nog nieuwe Rega RP40 tegen. Deze heeft tov mijn P3-24 een stijvere plinth en stijvere constructie tussen arm en lager. Ook de afstemming motor en TTPSU is optimaler. iTijdens de luistersessie bij BBEG heb ik zelf mogen horen dat dit de SQ aanzienlijk kan verbeteren, bij de LP12 in ieder geval. Ik kon met de verkoper een deal maken om tegen een wel heel geringe bijdrage mijn p3-24 te verruilen voor de RP40. Mijn Rega Exact element houd ik. Volgende week haal ik hem op. ik hoop/verwacht dat deze tafel mijn vinyl plezier wat verder op kan krikken totdat een LP12 binnen bereik is!

jpmoree

over smaak valt te twisten, mooi lelijk, in het oog springend is hij wel (hoop dat de bijlage zichtbaar is)

Jenkins

Ik had het laatst met R.Poulussen nog eens over die vervorming die ik op sommige platen,
en vooral op Norwegian Mood, hoor.

Hij meent dat dit een typisch geval van inner groove distortion is.
Een vervorming die toeneemt, naar mate de LP vordert. En nog eens erger wordt zodra Kari Bremnes luider gaat zingen.
Misschien een kwestie van het element een klein tikje verdraaien of de overhang verschuiven, zodat deze daardoor beter spoort...

Of overstappen op een MM of MI!?

Wordt vervolgd.

eddy135

Quote from: jpmoree on November 13, 2014, 15:22:31
over smaak valt te twisten, mooi lelijk, in het oog springend is hij wel (hoop dat de bijlage zichtbaar is)
Ik vind 'm iig. prachtig; kan geen oubollige lp12 tegenop, hihi.  ;)

     (is tenslotte Rega-topic)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

jpmoree

Quote from: eddy135 on November 13, 2014, 16:58:24
Ik vind 'm iig. prachtig; kan geen oubollige lp12 tegenop, hihi.  ;)

     (is tenslotte Rega-topic)
oubollig?Klassiek zul je bedoelen!

lynch1979

Wat spreekt je aan in Rega en wat spreekt je aan in een LP12?


jpmoree

Quote from: lynch1979 on November 13, 2014, 19:02:38
Wat spreekt je aan in Rega en wat spreekt je aan in een LP12?

De Rega heeft mijn plezier in vinyl teruggebracht. Dat was er niet meer na jaren met een slecht afgestelde draaitafel (een LP12 met Dynavector 20XH notabene) te hebben gespeeld. Ik vind hem  coherent in midden en hoog. Stemmen vind ik mooi. Ik vind het moeilijk te omschrijven, omdat ik niet iets kan benoemen waarom ik hem specifiek mooi vind klinken, ik kom niet verder dan "muzikaal". Wat ik vooral mis is voldoende definitie in het laag.

De LP12 is meer upfront, uitgesprokener en veeeeel strakker/gedefinieerder in het laag. Is meer des Naims, waar ik zo van houd.

lynch1979

#117
Quote from: jpmoree on November 13, 2014, 19:42:30
De Rega heeft mijn plezier in vinyl teruggebracht. Dat was er niet meer na jaren met een slecht afgestelde draaitafel (een LP12 met Dynavector 20XH notabene) te hebben gespeeld. Ik vind hem  coherent in midden en hoog. Stemmen vind ik mooi. Ik vind het moeilijk te omschrijven, omdat ik niet iets kan benoemen waarom ik hem specifiek mooi vind klinken, ik kom niet verder dan "muzikaal". Wat ik vooral mis is voldoende definitie in het laag.

De LP12 is meer upfront, uitgesprokener en veeeeel strakker/gedefinieerder in het laag. Is meer des Naims, waar ik zo van houd.

Ik kan het niet meer dan eens met je zijn, maar definitie in het laag mis ik persoonlijk niet.
Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik alleen met een RP6 en nu met een RP10 speel, meer vergelijkingsmateriaal binnen Rega heb ik niet.

Een LP12 heb ik 2 keer gehoord, en wat je schrijft kan ik tot op zekere hoogte beamen, maar ik vind hem helemaal niet upfront.
Nu weten we dat het afhangt van veel factoren.

Maar zoveel smaken en zoveel wensen  ;)

garmtz


lynch1979

Quote from: garmtz on November 13, 2014, 20:10:36
LP12 upfront?? Hmmm...

Moest juist zijn niet upfront, heb even mijn zin aangepast.

Ik vond hem juist te tam.

eddy135

Ik mis ook totaal geen definitie in 't laag, met m'n P25...
Denk dat er zoveel factoren meespelen, dat zoiets onmogelijk des Rega genoemd kan worden
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

garmtz

#121
Quote from: lynch1979 on November 13, 2014, 20:17:31
Moest juist zijn niet upfront, heb even mijn zin aangepast.

Ik vond hem juist te tam.

O.k. :)

Persoonlijk vind ik het nogal afhankelijk van de complete configuratie of de LP12 upfront of laid-back klinkt... In de beste configuraties is hij noch laid-back, noch upfront. Maargoed, het is maar net hoe de gebruiker de LP12 uitrust naar zijn smaak. Het kan beide kanten op... :)

garmtz

#122
Quote from: eddy135 on November 13, 2014, 20:25:47
Ik mis ook totaal geen definitie in 't laag, met m'n P25...
Denk dat er zoveel factoren meespelen, dat zoiets onmogelijk des Rega genoemd kan worden

Een Rega heeft zeker geen slechte definitie in het laag. Verre van... Een goede LP12 is echter wel meer 'tuneful' in het laag: het is makkelijker om baslijnen te volgen. Een RP10 komt op dit punt echter wel enorm dicht in de buurt of is zelfs beter afhankelijk van de configuratie van de LP12.

lynch1979

Quote from: garmtz on November 13, 2014, 20:50:57
O.k. :)

Persoonlijk vind ik het nogal afhankelijk van de complete configuratie of de LP12 upfront of laid-back klinkt... In de beste configuraties is hij noch laid-back, noch upfront. Maargoed, het is maar net hoe de gebruiker de LP12 uitrust naar zijn smaak. Het kan beide kanten op... :)

Het is inderdaad afhankelijk van veel factoren, maar dat is bij Rega ook het geval  ;)


lynch1979

Quote from: garmtz on November 13, 2014, 20:54:51
Een Rega heeft zeker geen slechte definitie in het laag. Verre van... Een goede LP12 is echter wel meer 'tuneful' in het laag: het is makkelijker om baslijnen te volgen. Een RP10 komt op dit punt echter wel enorm dicht in de buurt of is zelfs beter afhankelijk van de configuratie van de LP12.

In welke samenstelling heb jij de RP10 gehoord?