Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Gestart door Zodiac, augustus 29, 2014, 08:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik s.

Citaat van: Zodiac op november  3, 2014, 10:58:33
@ Erik: Ben je bekend met de Bussmann zekeringhouder?
Jij verkoopt toch Siemens, zo'n dubbele?
de Siemens zijn dubbel, dat moet in Nederland, de contacten zijn verzilverd.
heb je Cooper Bussmann uberhaup voor in de huis-meterkast?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Citaat van: erik s. op november  3, 2014, 11:34:47
de Siemens zijn dubbel, dat moet in Nederland, de contacten zijn verzilverd.
heb je Cooper Bussmann uberhaup voor in de huis-meterkast?

Collega 'Pie kok' Je weet wel ;), verkoopt ze als alternatief voor de Siemens (dubbele). Zie zijn site onder 'tweaks'.

Waarom moet die dubbel zijn? Al mijn zekeringen zijn enkel!
Een audiogroep is in wezen toch niets anders dan een gewone E-groep. 16A en zo...

Ik begin het weer moeilijk te vinden. Was net op het punt dat ik zeker van de zaak was.....
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: Zodiac op november  3, 2014, 14:30:46
Waarom moet die dubbel zijn? Al mijn zekeringen zijn enkel!
Een audiogroep is in wezen toch niets anders dan een gewone E-groep. 16A en zo...
De NEN standaard in NL schrijft voor dat een automaat of zekering bij openen zowel de fase als de neutraal afschakelt zodat het aangesloten apparaat volledig losgekoppeld is van de netspanning. Dit voorkomt ellende bij verkeerde montage maar ook kan er spanning op de neutraal staan tov de aarde (bij lange draden en of fouten in een apparaat).

Zodiac

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 14:35:43
De NEN standaard in NL schrijft voor dat een automaat of zekering bij openen zowel de fase als de neutraal afschakelt zodat het aangesloten apparaat volledig losgekoppeld is van de netspanning. Dit voorkomt ellende bij verkeerde montage maar ook kan er spanning op de neutraal staan tov de aarde (bij lange draden en of fouten in een apparaat).

Maar als er ook nog een aardlek 'achter' staat? Maakt dat uit?
Ik weet toch 100% zeker dat al mijn groepen thuis op 1 zo'n ding zitten (5 jaar geleden geheel opnieuw aangelegd). Zijn er refgels veranderd?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: Zodiac op november  3, 2014, 14:53:25
Maar als er ook nog een aardlek 'achter' staat? Maakt dat uit?
Ik weet toch 100% zeker dat al mijn groepen thuis op 1 zo'n ding zitten (5 jaar geleden geheel opnieuw aangelegd). Zijn er refgels veranderd?
Volgens mij praten we naast elkaar.
Kijk nog eens goed in je kast of maak een foto als het goed is zien je automaten er zo uit, twee aansluiting een voor fase en een voor neutraal twee in , twee uit dus totaal vier schroefaansluitingen.

Zodiac

#180
Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 15:17:03
Volgens mij praten we naast elkaar.

Denk het ook.
Ik heb even een foto van mijn mk geplaatst.
In mijn ogen praten we over 1) een zekeringhouder (de zwarte) en 2)een aardlekschakelaar (per 4 groepen 1x, ivm NEN1010, de blauwe). Laatsgenoemde is inderdaad dubbel. De zekering(houder) is echter enkel en beveiligt de afzonderlijke groep. Nietwaar?

Resume: ik heb nu acht groepen en 2 aardlekschakelaars.
Wil ik nu een audiogroep bijplaatsen, dan moet ik zowel een aardlekschakelaar als 1 zekeringhouder (tbv deze groep) bijplaatsen. Correct? Deze laatse is volgens Erik OOK dubbel.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

#181
je hebt idd een extra aardlek nodig.
ik zie bij alle groepen L en N staan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Citaat van: erik s. op november  3, 2014, 15:35:41
je hebt idd een extra aardlek nodig.
ik zie bij alle groepen L en N staan.

En daarnaast
a) een enkele of
b)een dubbele zekeringhouder?

kies uw antwoord. Dit bepaalt mijn bestelling aan uw adres: ;D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

een enkele mag je niet gebruiken, je hebt dus een dubbele nodig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Citaat van: Zodiac op november  3, 2014, 15:26:35
De zekering(houder) is echter enkel en beveiligt de afzonderlijke groep. Nietwaar?
Een groep bestaat uit een fase (bruine draad) en neutraal (blauwe draad).
De zekeringautomaat is welliswaar een enkele unit maar deze schakelt zowel de Neutraal als de Fase tegelijk uit in geval van een te grote stroom (>16A).
Daarom zitten er ook vier aansluitingen op je automaat, twee ingangen voor de F en N en twee uitgangen voor de F' en N'.

Je praat dus niet over dubbel of enkel in deze zin. Wat Erik (denk ik) probeert uit te leggen is dat er audiofiele zekeringhouders zijn waar slechts één ingang en één uitgang op zit waar je dus alleen de fase mee zult en kunt zekeren. Die zijn echter in NL inderdaad niet toegestaan.

Je hebt in NL een zekeringhouder nodig die zowel de Neutraal als de Fase uitschakelt als je hem opent bij bv de AHP units heb je voor NL een aparte versie waarbij voor de neutraal een koperen of zilveren staafje zit maar als je hem opent worden zowel de Neutraal als Fase verbroken.

CitaatResume: ik heb nu acht groepen en 2 aardlekschakelaars.
Wil ik nu een audiogroep bijplaatsen, dan moet ik zowel een aardlekschakelaar als 1 zekeringhouder (tbv deze groep) bijplaatsen. Correct?
Dat is correct.

Kjelt

#185
Om het nog wat duidelijker te maken met een voorbeeldfoto, zie hieronder.
De linkse foto (met twee stuks, een van boven en een van onderen) heeft per stuk twee aansluitingen dus alleen voor de fase en deze zal bij het openen slechts de fase onderbreken. Deze zijn in Duitsland toegestaan maar niet in Nederland. Een nederlandse electricien mag deze dan ook niet aansluiten.
De rechtse heeft vier aansluitingen en bij het openen zal deze zowel de fase als de neutraal verbreken, deze zijn in Nederland en Oostenrijk toegestaan.

Om het nog lastiger te maken, het is ook niet toegestaan om twee enkele te gebruiken want dan kun je nog een van de twee openen zonder de andere te onderbreken en daar gaat het uiteindelijk om dat als je de zekeringhouder opent zowel de neutraal als fase tegelijk worden onderbroken.

Zodiac

Dank jullie beiden voor het eindeloze geduld met deze nitwit.....!!!! Ik stel dat zeer op prijs en weet van een aantal 'lotgenoten'dat die dat ook doen.

Ik denk dat ik het snap. En dit alles is 16A (er wordt ook geroepen dat het 25A moet zijn namelijk)?

Als laatste om het concreet te maken...wat kost de meest voordelige (audiofiele) zekeringhouder en wat kost een aardlekschakelaar. Dan heb ik die info once and for all compleet.

Dank Heren!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Raphie

#187
vandaag eens gesproken met een ingenieur over aparte groepen.
Hij vertelde een aantal opvallende zaken:

- meerdere zekeringen om zaken te "splitsen" op een fase, maakt geen drol uit, het enige wat je doet is je belastbaarheid vergroten doordat je je apparatuur over meerdere 16amp groepen kan verdelen. "geluids" technisch wordt er niks gescheiden.
- Een aardpen meet ALTIJD slechter als de retour in het gesloten systeem na de aanvoer. is je huis van na 1990 en staat het niet midden op de hei, dan doe je jezelf vreselijk te kort met het slaan van een eigen aardpen.

Het enige wat nut zou kunnen hebben is een audiogroep z'n eigen fase geven. maar over het algemeen is dat niet mogelijk, behalve bij woningen die een 3-fase hebben om te kijken of je er tijdens de bouw nog een 4e bij kan krijgen.

VDH vervangen door "audiofiele" stroomkabel heeft ook geen nut. stroom is een gesloten lus en gaat alle kanten uit binnen dezelfde fase. (let op dus NIET alleen binnen dezelfde groep!) met het uitzetten van de groep kan je dus wel een gedeelte van je fase uitschakelen. maar tenzij je tijdens het luisteren alle andere groepen op die fase uitzet :D is het lood om oud ijzer. zie een groep gewoon als een grote stekkerdoos met zekering, meer is het niet.


JBL PRX Power!

erik s.

de Siemens/Kemp kost 99 euro incl. reserve zekering.
aardlek verkoop ik niet, zou ik laten meenemen door de monteur.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Citaat van: erik s. op november  3, 2014, 17:18:42
de Siemens/Kemp kost 99 euro incl. reserve zekering.
aardlek verkoop ik niet, zou ik laten meenemen door de monteur.

Toch nog 1x: wat is het verschil met deze Kemp/ Siemens en een 'gewone'. Ik besef dat ik deze vraag stel aan de de verkoper, maar doe het toch.. ;)
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

een gewone is een automaat, de Siemens is een smeltzekering.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Citaat van: erik s. op november  3, 2014, 21:18:06
een gewone is een automaat, de Siemens is een smeltzekering.

Ok! Nog even geduld met me Erik, ben er bijna...

En het voordeel daarvan is?
(Het lijkt of ik je uit de tent aan het lokken ben of een een beetje kritisch zit te doen, maar ben oprecht zoekende.....en jij bent een soort 'strohalm', zie het maar zo :D)
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

een automaat veroorzaakt oa storing.
de contacten worden slechter als hij enkele malen is afgeslagen.
een Siemens heeft mooiere geleiders.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Henrie

Citaat van: erik s. op november  3, 2014, 21:44:34
een automaat veroorzaakt oa storing.
de contacten worden slechter als hij enkele malen is afgeslagen.
Wat een onzin. Op mijn werk hebben we installatieautomaten van 40 à 50 jaar oud en die doen het gewoon nog. Niks storing...

En de contacten branden wel wat af bij afschakelen, maar er moet toch wel een gruwelijk hoge stroom hebben gelopen wil dat echt problemen geven. Een doodnormale automaat is namelijk al gemaakt om 6kA (ja, 6000 Ampère!) te kunnen afschakelen. En dat niet 1 keer, maar 3 keer achter elkaar, met tussenpozen van (ik mee) 1 minuut, dus zonder al te veel tijd om af te kunnen koelen. In een gemiddelde woning zal er bij een kortsluiting niet veel meer dan een paar honderd Ampère gaan lopen. Peanuts dus voor een installatieautomaat...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Han S

Slechte contacten hebben weerstand en worden heet, gloeiend heet.

Henrie

#195
Citaat van: Raphie op november  3, 2014, 17:12:02
Het enige wat nut zou kunnen hebben is een audiogroep z'n eigen fase geven. maar over het algemeen is dat niet mogelijk, behalve bij woningen die een 3-fase hebben om te kijken of je er tijdens de bouw nog een 4e bij kan krijgen.
Elektriciteit wordt opgewekt in 3 fasen. Een 4e fase bestaat dus niet. Daarom zie je bij hoogspanningsmasten ook altijd een meervoud van 3 draden aan de isolatoren hangen. Meestal rechts van de mast 3 fasen en links van de mast nog eens 3 fasen (2x dezelfde fasen dus; is redundant uitgevoerd). Bij grote masten, of bij combimasten (=masten met meerdere spanningsniveaus) zijn het er nog wel eens 6 fasen aan beide zijden. En verder zit er vaak (altijd?) nog een losse aarddraad direct op de mast zit (meestal in top; werkt ie gelijk ook als bliksemdraad), maar dat is geen fase...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Henrie

#196
Citaat van: Han S op november  3, 2014, 22:08:00
Slechte contacten hebben weerstand en worden heet, gloeiend heet.
Ja, dat klopt. Maar die contacten van een installatieautomaat zijn zo slecht niet hoor. Ze hebben een behoorlijke contactdruk en tenzij ze meerdere keren een flinke stroom (orde grootte kilo-Ampères) hebben afgeschakeld zijn de contacten zelf ook prima...

Een flink belaste smeltzekering wordt veel warmer dan een installatieautomaat, maar dat is dan ook juist de bedoeling. Hij moet immers doorsmelten als de stroom een bepaalde tijd boven een bepaalde waarde is geweest. Hoe hoger de stroom, hoog sneller hij smelt. En bij kortsluitstromen smelt hij vrijwel meteen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Zodiac

Er is veel discussie over alles wat met een audiogroep te maken heeft.
Interessante materie!
Even een zijstapje:
Ik zag dat een ook een combinatie bestaat van zekering en aardlekschakelaar, een aardlekautomaat.
Van ETI of Holec. Da's op zich wel heel handig.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: Henrie op november  3, 2014, 22:04:30
Wat een onzin. Op mijn werk hebben we installatieautomaten van 40 à 50 jaar oud en die doen het gewoon nog. Niks storing...
Geen onzin. Meet de contactweerstand voor de lol eens bij die oude beestjes val je van je stoel kan gerust een halve ohm of meer zijn als die zo oud zijn en enkele malen zijn afgeschakeld.
Ik was er eerst ook sceptisch over maar in een whitepaper van Holec hebben ze het gewoon met experimenten bewezen dat als een installatieautomaat afschakeld dit eigenlijk alleen gebeurd bij kortsluiting en dan kan er gedurende enkele ms honderden amperes lopen. De contacten schakelen af en op dat moment krijg je omdat er geen MOV of schnubber of andere beveiliging over de contacten staat een vonkoverslag die de contacten erodeert. En dit is na enkele malen al te meten.
Voor normale gebruikers is dit trouwens geen enkel probleem. Maar als je flink investeert in je audio installatie zoals sommige audiofielen die wandcontactdozen van Rhodium kopen om oxydering tegen te gaan en de laagst mogelijke overgangsweerstand willen dan zou je juist bij deze automaat meer winst behalen dan welke dure netspanningssnoer dan ook  ;)

Kjelt

Citaat van: Zodiac op november  3, 2014, 22:40:19
Er is veel discussie over alles wat met een audiogroep te maken heeft.
Interessante materie!
Even een zijstapje:
Ik zag dat een ook een combinatie bestaat van zekering en aardlekschakelaar, een aardlekautomaat.
Van ETI of Holec. Da's op zich wel heel handig.
Ja maar voor de audiofiel dus weer niet want je wilt juist een zo laag mogelijke overgangsweerstand. Nou een aardlek schakelt al af bij een zwerfstroom van 35mA daarvan gaan je contacten niet vonken. Maar een automaat schakelt af bij overbelasting en dan gaat het enorm vonken tijdens het afschakelen. Laat nu net de automaat twee tientjes kosten en de aardlek bijna 100 euro.