RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

Laan

Citaat van: RZeemering op juli 24, 2024, 21:28:54Vind ik ook :)
Jij hebt nu helemaal een Grimm sprookje er tussen hangen ;)

Zeker. Ik hoor verschillen die niet bestaan. Hoe gaaf is dat!

RZeemering

Citaat van: Laan op juli 24, 2024, 22:11:43Zeker. Ik hoor verschillen die niet bestaan. Hoe gaaf is dat!
Zolang je er geen gekke dingen door gaat doen is dat helemaal te gek :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Struis

Hmm, dit riekt wel een beetje naar paddo's hoor... Of LSD ofzo.. ;)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

RZeemering

Citaat van: Struis op juli 26, 2024, 12:08:27Hmm, dit riekt wel een beetje naar paddo's hoor... Of LSD ofzo.. ;)
Niks mis met een beetje psychonauten :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Laan

Citaat van: RZeemering op juli 26, 2024, 14:21:57Niks mis met een beetje psychonauten :)

Noem je mij nou een psychonaut?  ::)

RZeemering

Via de associatie van @Struis wel ja :)

RZeemering

Zo! Heerlijk! Vakantie.
Lekker aan de Mosel en eindelijk de druivenranken in het echt zien waar de wijn van wordt gemaakt die ik zo lekker vindt: Riesling.

En op de derde avond had ik heel even een momentje: oh! Ik zou nu heel graag even wat lekkere relaxte muziek willen luisteren op mijn set.

Gelukkig is er genoeg leuks hier om het geen probleem te laten zijn ;)

RZeemering

Zo aan het eind van de vakantie heb ik eindelijk de moed verzameld om 1 van mijn 20.1's open te halen om op onderzoek te gaan waar precies de 'rattle' of 'buzz' vandaan komt. Vanaf een bepaald volume is vooral rond 50hz een 'rattle' te horen. Dit komt bijna 100% zeker van een draadje waarvan de lijm is opgedroogd en dus tegen het mylar en metaal klappert.
Ik kon online heel moeilijk vinden hoe een 20.1 precies open te maken. Van veel andere vooral in de lagere series is goed te vinden hoe dat moet. Uiteindelijk op de site van Magnepan zelf e.e.a. gevonden. Alleen in tekst maar uiteindelijk ging dat best goed.
In drie uur tijd de speaker zo goed als helemaal uit elkaar. Vooral de nietjes loshalen is echt een geduldig werkje...
Helaas kom ik niet helemaal waar ik zijn wil. De push-pull panels zitten op elkaar geschroefd of gepopnageld. Iets wat ik niet los krijg. En de draadjes liggen daar precies tussen in... grrr
Iemand enig idee wat dit voor verbinding is? Aan de andere kant is alleen MDF te zien, niet iets wat er doorheen is geschroefd in ieder geval.IMG_4171 2.JPG

RZeemering

En dan gelijk ook maar wat meer plaatjes van de naakte 20.1...

chansig

Citaat van: RZeemering op augustus 21, 2024, 18:55:32Zo aan het eind van de vakantie heb ik eindelijk de moed verzameld om 1 van mijn 20.1's open te halen om op onderzoek te gaan waar precies de 'rattle' of 'buzz' vandaan komt. Vanaf een bepaald volume is vooral rond 50hz een 'rattle' te horen. Dit komt bijna 100% zeker van een draadje waarvan de lijm is opgedroogd en dus tegen het mylar en metaal klappert.
Ik kon online heel moeilijk vinden hoe een 20.1 precies open te maken. Van veel andere vooral in de lagere series is goed te vinden hoe dat moet. Uiteindelijk op de site van Magnepan zelf e.e.a. gevonden. Alleen in tekst maar uiteindelijk ging dat best goed.
In drie uur tijd de speaker zo goed als helemaal uit elkaar. Vooral de nietjes loshalen is echt een geduldig werkje...
Helaas kom ik niet helemaal waar ik zijn wil. De push-pull panels zitten op elkaar geschroefd of gepopnageld. Iets wat ik niet los krijg. En de draadjes liggen daar precies tussen in... grrr
Iemand enig idee wat dit voor verbinding is? Aan de andere kant is alleen MDF te zien, niet iets wat er doorheen is geschroefd in ieder geval.IMG_4171 2.JPG

Klinknagels ? Uitboren ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

uitboren op een plek waar zeer dun mylar zit vind ik heel erg eng... ;)
En dan ook nog weer opnieuw popnagelen erin... nog enger! :P

chansig

Er staan vraagtekens...dus vooral niet doen zonder dat een expert het bevestigd of ontkend heeft.

Toeval wil dat ik ze net bij Wheeler dealers voorbij zag komen. Ik heb ook nog de tip als ze met uitboren niet loskomen. 😂

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

Dat ga ik ook zeker niet doen.
Sterker nog: als het uitgeboord moet gaan worden dan laat ik het repareren/ inruilen of wat dan ook.
Dat ga ik zelf niet doen. Vond het al heel wat dat ik tot zover kwam :P

RZeemering

update:
toen ik het paneel weg wilde zetten bleek dat de hele bups er gewoon uitgetild kan worden. Aan de achterkant zitten schroeven ;)

RZeemering

Nou bummer...
Ik heb de hele reutemeteut uit elkaar en ben ik eindelijk bij de gelijmde draadjes, lijkt alles goed vast te zitten!
Ondertussen is het te donker om fatsoenlijk nog wat te kunnen doen. Dus de 1.7's sluit ik zo aan en doe een paar kalmering muziekjes op ;)

De boel is wel zichtbaar gerepareerd een keer (de verkoper zei ook dat dat zo was, volgens mij een jaartje of 9 geleden)
De punten die niet goed waren zijn nog omcirkeld door de reparateur. Ik moet zeggen dat ik het er netjes uit vind zien zoals de lijm nu is.
Ik denk dat ik de boel nog maar een keer met 3M 30-NF lijm extra vastmaak en de boel weer in elkaar schroef. Dan eens luisteren of de 'rattle' er nog is...
Dat is nog kluswerk genoeg...IMG_4180.JPGIMG_4181.JPG 

brt

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

brt

Maar man, wat een klus joh. Dat je dat aandurft!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

RZeemering

Citaat van: brt op augustus 21, 2024, 21:15:57Muziektip:

:tounge2:

hahaha, gelukkig hebben de 1.7's geen ratel ;)

RZeemering

Citaat van: brt op augustus 21, 2024, 21:16:25Maar man, wat een klus joh. Dat je dat aandurft!
Ik hik er ook al 2 jaar tegenaan ;)
Gisteren met Abel een en ander luisteren maakte dat ik keuzes moet gaan maken over wat te doen in de toekomst.
Daarvoor is het handig om te weten wat er precies aan de hand is en wat bijvoorbeeld reparatie moet gaan kosten.
Het fijne is wel dat ik nu zeker weet dat er gerepareerd is. Dus ik maak me niet veel zorgen voor de rechterspeaker in de nabije toekomst. De nieuwe lijm is in de basis goed.
Ik gok dat er iets niet goed is gegaan met het vervoer vanuit DLD met die dingen. Al is de pest dat ik nog niet precies weet wat er niet goed is... Morgen dus maar verder kijken!

brt

Citaat van: RZeemering op augustus 21, 2024, 21:27:18Ik hik er ook al 2 jaar tegenaan ;)
Gisteren met Abel een en ander luisteren maakte dat ik keuzes moet gaan maken over wat te doen in de toekomst.
Daarvoor is het handig om te weten wat er precies aan de hand is en wat bijvoorbeeld reparatie moet gaan kosten.
Het fijne is wel dat ik nu zeker weet dat er gerepareerd is. Dus ik maak me niet veel zorgen voor de rechterspeaker in de nabije toekomst. De nieuwe lijm is in de basis goed.
Ik gok dat er iets niet goed is gegaan met het vervoer vanuit DLD met die dingen. Al is de pest dat ik nog niet precies weet wat er niet goed is... Morgen dus maar verder kijken!

Pff, wat een gedoe joh. Is naar een reparateur brengen niet een optie? Loopt misschien wel in de papieren..

RZeemering

Dat is mijn uiterste optie.
De kosten zijn best hoog met dit soort reparaties. En dat is logisch als je ziet hoeveel er moet gebeuren.
Daarnaast verplaats ik deze speakers liever niet te vaak. Ze zijn groot en onhandelbaar en passen bovendien niet eens in mijn auto ;) Dus dan moet ik ook nog een bus huren/lenen x 2 naar ergens in het westen van het land. Nogal veel gedoe. Als het zo kan heb ik het liever.
Ik heb in de afgelopen jaren best veel gelezen over Magnepan reparaties. Ik snap een klein beetje wat ik aan het doen ben. Nadeel is dan wel dat er over deze specifieke speakers geen plaatjes bij praatjes te vinden zijn.

brt

Citaat van: RZeemering op augustus 21, 2024, 22:46:54Dat is mijn uiterste optie.
De kosten zijn best hoog met dit soort reparaties. En dat is logisch als je ziet hoeveel er moet gebeuren.
Daarnaast verplaats ik deze speakers liever niet te vaak. Ze zijn groot en onhandelbaar en passen bovendien niet eens in mijn auto ;) Dus dan moet ik ook nog een bus huren/lenen x 2 naar ergens in het westen van het land. Nogal veel gedoe. Als het zo kan heb ik het liever.
Ik heb in de afgelopen jaren best veel gelezen over Magnepan reparaties. Ik snap een klein beetje wat ik aan het doen ben. Nadeel is dan wel dat er over deze specifieke speakers geen plaatjes bij praatjes te vinden zijn.

Kun je Magnepan niet contacten en de situatie voorleggen? Misschien hebben ze wel plaatjes of advies?

RZeemering

Ik denk dat ik net het probleem heb gevonden.
Op 1 plek ligt het mylar heel dicht tegen metaal aan. Doordat het metaal daar in is gedrukt. Er lijkt al een keer een poging gedaan te zijn om dit te corrigeren. Ik ga eens kijken of me dat lukt.

simsalabim

Citaat van: RZeemering op augustus 22, 2024, 10:07:31Ik denk dat ik net het probleem heb gevonden.
Op 1 plek ligt het mylar heel dicht tegen metaal aan. Doordat het metaal daar in is gedrukt. Er lijkt al een keer een poging gedaan te zijn om dit te corrigeren. Ik ga eens kijken of me dat lukt.

Zou top zijn!
Heb zelf ook eens een Magnepan onder handen genomen (filter vervangen voor 'mooiere' componenten).
Toen helemaal uit elkaar zag ik ook koperdraad los hangen, de leeftijd zeg maar, lijm houd een keer op, op de bassen heb je natuurlijk best veel uitslag.
Sterkte met de revisie, hoop dat het je gaat lukken, mooie luidsprekers!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

chansig

Waardering voor je inspanningen. Ik moet nog steeds een conus eruit schroeven om te zien of er in de kast iets is wat zorgt voor een resonantie welke ik hoor tijdens het meten en heeeeeeel incidenteel bij het luisteren van muziek.

Gr. Hans