DSD Dac keuze

Gestart door zoldar, augustus 4, 2014, 08:03:20

Vorige topic - Volgende topic

zoldar

Daarom heb ik de touch de deur uit gedaan. De mooiste oplossing die niet meteen de wereld kost is nu de auralic mini of nog goedkoper, een laptop met jriver.

Ik onderschrijf je bevindingen qua sound.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

erik s.

Binnenkort heb ik de PS Audio NuWave DSD beschikbaar voor demo.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Isflicka

Citaat van: kuiperik op juli 14, 2015, 12:30:11
De Touch "ziet" de Mytek dac niet als deze op de asynchrone usb-poort is aangesloten.
Dat probleem is toch allang opgelost met de 3rd party ALSA USB driver?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

kuiperik

Citaat van: Isflicka op juli 14, 2015, 16:06:51

Zal hier eens wat info over opzoeken, maak momenteel namelijk gebruik van de 'Enhanced Digital Output'. Hiermee herkent hij de Mytek alleen op de USB1 (de niet a-synchrone) poort.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

zoldar

Dan heb je nog geen praktische oplossing voor dsd
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC

martin778

Touch speelt .DFF en .DSF af via de zgn. "DSD over PCM". Je hebt dan wel nog een soort plugin nodig meen ik, en een tweak in je LMS.

AudioEnZo

Laatste firmware update van de Cambridge Audio Azur 851N maakt dat deze uitstekende  netwerkspeler/DAC ook DSD afspeelt:

Citeer007-a-101
Features:
Network playback of DSD64 - DSF and DFF files

Bron: https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/202750081-Click-here-for-information-about-the-latest-firmware-update
Gr. René
► Vinshine x Kinki Studio Taihang
    ► Vinshine x LYH SW-10pro
    ► Rockna Wavedream Reference Signature
    ► Vinshine  x Kinki Studio Dazzle
► Xanadu HRS22YH-MG

kuiperik

Citaat van: Isflicka op juli 14, 2015, 16:06:51

Kan het zijn dat je hiermee ook de EDO 'Enhanced Digital Output' bedoeld?

Met deze krijg ik een andere portable a-synchrone dac, de HRT Music Streamer trouwens wel aangestuurd. De kwaliteit van de HRT op USB blijft echter ver achter bij de Mytek op sp-dif.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Isflicka

Citaat van: kuiperik op juli 15, 2015, 13:22:00
Kan het zijn dat je hiermee ook de EDO 'Enhanced Digital Output' bedoeld?
Nee, je moest de driver apart laden maar ik kan hem niet meer vinden. Ik zoek nog even verder.

kuiperik

Twijfel nu toch flink wat met de dac te doen en of het niet verstandig is om van de retour mogelijkheid gebruik te maken.

Redenen om hem te houden:
- Geluid gaat er toch wel flink op vooruit, mede doordat de lexicon nu in de "analog bypass" geschakeld kan worden wordt het gehele geluidsbeeld een stuk opener.
- Heb al meerdere luidsprekers beluisterd in deze opstelling aangezien ik wat meer openheid en directere klank zocht. Met speakers niet direct kunnen vinden, totdat ik deze dac aan had gesloten.

Redenen om hem terug te sturen:
- Maakt niet gebruik van de UAC2 standaard voor USB, waardoor ondersteuning van een nieuwe renderer niet gegarandeerd is. Zie ook de (niet) huidige ondersteuning op de SB Touch.
- USB aansluiting is niet galvanisch ontkoppeld. Bij het aansluiten van mijn htpc ontstaat er een brom omdat deze PC gekoppeld zit aan onder andere de HDMI switch met daarop verschillende apparatuur.

Aangezien mijn voorkeur er niet direct naar uitgaat om een laptop als renderer te gebruiken wordt het maar afwachten of een nieuwe renderer samenwerkt met de Mytek. Opties die momenteel interessant lijken zijn de Bluesound Node, Auralic Aries (mini) of heel misschien wel een Aurender. Heb hier nog niet mee getest, dus geen idee hoeveel winst hier nog te halen is en of dit vergelijkbaar is met de stap die de dac zelf al heeft gebracht.

De vooruitgang in klankbeeld heeft volgens mij ook een groot gedeelte te maken doordat de Lexicon op de analoge bypass staat. Daarnaast heb ik de Mytek ook rechtstreeks aan de eindversterker getest, echter dat was toch minder dan achter de lexicon. Ruimtelijkheid en dergelijke bleven wel goed, echter de klankkleur wordt iets droger. Wel opvallend dat de Lexicon als surround processor nog zo goed deze verschillen laat horen.

Het zou dus goed kunnen zijn dat een andere dac het ook goed zou doen in combinatie met de Lexicon, echter de Mytek schijnt wel een hele goede prijs/kwaliteits verhouding te hebben en een wat directere klank. Zijn hier nog alternatieven die redelijk dezelfde upgrade in klank kunnen bieden als de Mytek of wordt dat een lastige zoektocht?

zoldar

Ik heb daar echt geen problemen mee. En voor de time being kan ik rustig kijken naar de renderers die op de markt komen terwijl ik in alle gemak DSD en PCM luister.

Roon ziet er ook mooi uit. En er komen er nog meer. Maar als je vooraan de innovatie staat (DSD streaming) heb je meestal niet de uitontwikkelde zaken.

De Touch mis ik geen seconde.

hifi-annemie

Citaat van: kuiperik op juli 22, 2015, 22:36:11

Het zou dus goed kunnen zijn dat een andere dac het ook goed zou doen in combinatie met de Lexicon, echter de Mytek schijnt wel een hele goede prijs/kwaliteits verhouding te hebben en een wat directere klank. Zijn hier nog alternatieven die redelijk dezelfde upgrade in klank kunnen bieden als de Mytek of wordt dat een lastige zoektocht?
Ik heb onlangs de IFI microdac 2 aangeschaft, kan dsd tot 256k aan. Wordt nu in Duitsland verkocht samen met iFI purifier voor €400,- deze heeft ook een wat directer klank , DSD opnames klinken geweldig.

kuiperik

Gisteren toch maar de knoop doorgehakt... en de Mytek is vandaag retour gegaan.

De opstelling zoals van Zoldar met een laptop is hier vanwege andere kast en opstelling niet mogelijk, wat zou inhouden dat de laptop boven op het tv meubel naast de tv komt te staan. Dat komt dus niet door de waf-commissie en eerlijk gezegd moet ik haar daar wel gelijk geven :-X. Daarnaast wil ik uiteindelijk toch terug naar een goede renderer als opvolger van de Touch. Is toch wel prettig wat betreft bediening en gebruikersgemak. Ook de vrouw kan het eenvoudig bedienen.

Wel ben ik nu overtuigd dat dit de richting gaat worden om tot het gewenste geluid te komen wat ik zoek. Wordt dus waarschijnlijk zoeken naar een mooie dac/renderer combinatie of een streamer met ingebouwde dac(/pre). In ieder geval zijn daar inmiddels flink wat mogelijkheden op de markt beschikbaar.

Aangezien de verschillen waarschijnlijk in een andere luisteromgeving moeilijk zijn te beoordelen, zal hier een demo thuis wel noodzakelijk gaan zijn.

Isflicka

Citaat van: kuiperik op juli 28, 2015, 21:48:47
Gisteren toch maar de knoop doorgehakt... en de Mytek is vandaag retour gegaan.

De opstelling zoals van Zoldar met een laptop is hier vanwege andere kast en opstelling niet mogelijk, wat zou inhouden dat de laptop boven op het tv meubel naast de tv komt te staan. Dat komt dus niet door de waf-commissie en eerlijk gezegd moet ik haar daar wel gelijk geven :-X. Daarnaast wil ik uiteindelijk toch terug naar een goede renderer als opvolger van de Touch. Is toch wel prettig wat betreft bediening en gebruikersgemak. Ook de vrouw kan het eenvoudig bedienen.

Wel ben ik nu overtuigd dat dit de richting gaat worden om tot het gewenste geluid te komen wat ik zoek. Wordt dus waarschijnlijk zoeken naar een mooie dac/renderer combinatie of een streamer met ingebouwde dac(/pre). In ieder geval zijn daar inmiddels flink wat mogelijkheden op de markt beschikbaar.

Aangezien de verschillen waarschijnlijk in een andere luisteromgeving moeilijk zijn te beoordelen, zal hier een demo thuis wel noodzakelijk gaan zijn.
Er zijn inderdaad genoeg mogelijkheden en het is leuk om er een paar te onderzoeken.

erik s.

Ik heb de eerste PS Audio NuWave DSD uitgeleverd, de klant vind hem weer een stap beter dan de eerste NuWave.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

zoldar

kuiperik

Heb nog wat gezocht en momenteel lijkt de Chord 2qute dac wel een mooie optie. Zit in dezelfde prijscategorie als de Mytek en er zijn veel positieve reacties over te vinden. In tegenstelling tot de Mytek zou deze (identiek aan de Hugo) een galvanisch ontkoppelde USB aansluiting hebben die ook uac2 compatibel is.

In hoeverre is het interessant om meteen voor een andere streamer te kijken? Zelf lijkt me de Auralic Aries wel een mooie vervanger voor de huidige SB Touch. Lees dat o.a. Isflicka de Aries wel een stuk beter vond klinken dan de Touch. Of is de grootste vooruitgang toch met de dac te behalen?

Zou op zich wel prettig zijn om meteen een goed functionerende combinatie neer te zetten en daar weer een flinke tijd mee vooruit te kunnen.

Isflicka

Citaat van: kuiperik op augustus 24, 2015, 23:03:56
Heb nog wat gezocht en momenteel lijkt de Chord 2qute dac wel een mooie optie. Zit in dezelfde prijscategorie als de Mytek en er zijn veel positieve reacties over te vinden. In tegenstelling tot de Mytek zou deze (identiek aan de Hugo) een galvanisch ontkoppelde USB aansluiting hebben die ook uac2 compatibel is.

In hoeverre is het interessant om meteen voor een andere streamer te kijken? Zelf lijkt me de Auralic Aries wel een mooie vervanger voor de huidige SB Touch. Lees dat o.a. Isflicka de Aries wel een stuk beter vond klinken dan de Touch. Of is de grootste vooruitgang toch met de dac te behalen?

Zou op zich wel prettig zijn om meteen een goed functionerende combinatie neer te zetten en daar weer een flinke tijd mee vooruit te kunnen.
Eerst de best haalbare dac uitzoeken en dan verder kijken naar een streamer. De SB Touch is een uitstekende basis om verder te bouwen.

zoldar

Ik heb de sbt dsd laten streamen. Met het zgn dop protocol. Maar daarvoor moest ik eerst elk dsd album met foobar omzetten naar een flac format. Heel veel werk.

Ik zou eerst de dac uitzoeken die het mooist klinkt. Dan de streamer uitzoeken. Ik kijk even de kat uit de boom. Auralic mini, roon, ik moet het eerst zo feilloos zien werken. Met dsd en lpcm voordat ik overstap van jriver.

Nu met win 10 start de vaio sneller op in jriver dan mijn buizen amp aan staat.

kuiperik

Isflicka en zoldar;

Bedankt voor de tip, lijkt mij inderdaad een goed pad om het in die volgorde te zoeken. Afgelopen weekend is de keuze voor de dac zo goed als gemaakt, het zal de chord 2qute gaan worden. Mijn bevindingen heb ik in mijn eigen topic beschreven:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141039.msg2830451#msg2830451

Als streamer zal ik voorlopig de SB Touch blijven gebruiken. Klinkt goed en ook de bediening is prettig. Lijkt me inderdaad niet onverstandig om de ontwikkelingen op gebied van streamers even af te wachten.

Ook ik sta nu voor een DSD DAC keuze. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik de SACD speler Yamaha CD-S3000 aangeschaft. Op SACD werkelijk een topspeler in mijn set. Dit maakt muziek  :music: De ingebouwde USB DAC die DSD aan kon was meegenomen. Ik heb een tijdje met een Streaming4home streamer met JRiver gespeeld. Alles speelde perfect inclusief DSD64 en DSD128.

Ik wilde een stap hoger en kwam uit bij de Aurender X100L, klanktechnisch een grote stap verder.

Echter het lijkt erop dat de Yamaha DAC DSD niet wil snappen. Alleen DSD64 wordt afgespeeld, met hier en daar clicks en plops. Hoogst irritant. DSD128 wordt wel weergegeven door Aurender, maar de Yamaha produceert een hele lichte ruis. Op de Aurender is geen Yamaha ASIO Driver oid te laden.

Vandaar de zoektocht naar een DSD DAC die wel een juiste combinatie met de Aurender geeft.

Nu mijn vraag: Is de keuze van dedicated streamer naar DSD DAC zo kritisch? Heb ik een slechte match te pakken? En wat matched dan wel goed tot zeer goed.

StereoMike

Citaat van: jazzman op mei  4, 2016, 18:58:58
Ook ik sta nu voor een DSD DAC keuze. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik de SACD speler Yamaha CD-S3000 aangeschaft. Op SACD werkelijk een topspeler in mijn set. Dit maakt muziek  :music: De ingebouwde USB DAC die DSD aan kon was meegenomen. Ik heb een tijdje met een Streaming4home streamer met JRiver gespeeld. Alles speelde perfect inclusief DSD64 en DSD128.

Ik wilde een stap hoger en kwam uit bij de Aurender X100L, klanktechnisch een grote stap verder.

Echter het lijkt erop dat de Yamaha DAC DSD niet wil snappen. Alleen DSD64 wordt afgespeeld, met hier en daar clicks en plops. Hoogst irritant. DSD128 wordt wel weergegeven door Aurender, maar de Yamaha produceert een hele lichte ruis. Op de Aurender is geen Yamaha ASIO Driver oid te laden.

Vandaar de zoektocht naar een DSD DAC die wel een juiste combinatie met de Aurender geeft.

Nu mijn vraag: Is de keuze van dedicated streamer naar DSD DAC zo kritisch? Heb ik een slechte match te pakken? En wat matched dan wel goed tot zeer goed.
Ik weet niet of het aan Aurender ligt maar we hadden bij een luistertest hetzelfde met een Aurender X100 en Auralic Vega. In meest kritische stand "Exact" viel het signaal ook regelmatig weg. In de auto stand ging het wel goed maar het was wel een domper. Bij andere streamers hebben we gewoon in "Exact" kunnen spelen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Citaat van: StereoMike op mei  5, 2016, 09:45:50
Ik weet niet of het aan Aurender ligt maar we hadden bij een luistertest hetzelfde met een Aurender X100 en Auralic Vega. In meest kritische stand "Exact" viel het signaal ook regelmatig weg. In de auto stand ging het wel goed maar het was wel een domper. Bij andere streamers hebben we gewoon in "Exact" kunnen spelen.

Het signaal valt bij mij absoluut niet weg, het doet me denken aan kleine tikjes zoals op een LP kan voorkomen.

StereoMike

Citaat van: jazzman op mei  5, 2016, 09:59:38
Het signaal valt bij mij absoluut niet weg, het doet me denken aan kleine tikjes zoals op een LP kan voorkomen.
Bij de Vega in de "Exact" modus is het signaal goed of niet goed en dus ook aan of uit. In de andere standen hoor je inderdaad tikjes.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Citaat van: jazzman op mei  5, 2016, 09:59:38
Is deze op een externe dac aangesloten?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.