Speakerkeuze rockmuziek

Gestart door kuiperik, februari 19, 2014, 22:34:12

Vorige topic - Volgende topic

kuiperik

Gisteren bij Alpha in Brasschaat een gedeelte van de PMC Twenty reeks kunnen beluisteren. Dit op een wel heel erg mooie set van Burmester, de 111 en 911 streamer/pre/eindversterker. Vanwege een probleempje met het uitlezen van onze usb stick met (flac) muziek op de burmester, is de naim ndx als streamer gebruikt.

Als eerste naar de Twenty 22 geluisterd. Meteen viel op dat het heel ruimtelijk en open klonk, instrument klinken mooi en de stemmen lijken zelfs te ademen. Laagweergave was goed, maar niet in overmaat aanwezig. Dit zou mede komen door de, voor ht doeleinden, ingerichte luisterruimte die flink gedempt was.

Daarna naar de 26 geluisterd. Deze leek iets minder ruimtelijk en wat minder rust te weergeven als de 22. Ook was het laag een stuk voller, wat in onze ruimte wel eens voor problemen zou kunnen gaan zorgen. Persoonlijk ging mijn voorkeur dan ook eerder naar de 22. Volgens degene die ons aan het helpen was, zou doordat de speaker meer detaillering geeft eerder de weergave van slechtere opnames afstraffen.

Terug naar een tweeweg, de slanke zuil Twenty 23. Ook deze gaf weer een goed ruimtelijk beeld, echter had ik hiervan het idee dat het wat "geknepen" leek, waarschijnlijk miste het hier iets aan body. Bij het beluisteren van Dream Theater en de daar vaak gebruikte snelle dubbele basdrum, leek het laag dit niet goed bij te kunnen houden. Waarschijnlijk was de kleinere driver niet helemaal in staat om dit drukke en snelle laag weer te geven.

Om eens een keer wat anders te beluisteren werd nu de Burmester B25 geplaatst. Het duurde wel even voor de laagweergave goed op orde kwam met de plaatsing. De speakers stonden nu ook recht op de luisterplek ingedraaid, waar dat de PMC wat meer recht vooruit stond. Hier kregen we echter wel een scherp geluidsbeeld voor terug. Dit geluidsbeeld leek wel wat minder diepte en rust te bevatten als de 22, maar had wel iets meer expressie in bijvoorbeeld de stemmenweergave. Op hogere volumes hadden we wel eerder de neiging om het volume weer wat terug te draaien, maar daar stond tegen over dat op laag volume het ook aangenaam bleef klinken. Op zich dus een heel mooie speaker, echter verwacht ik in onze ruimte toch wel problemen met het laag.

Om toch weer terug te komen bij een kleinere speaker werd nu een monitor van Gato opgesteld. Deze speaker was opgebouwd op scan speak units uit de revelator serie met een ringradiator. Zelf vond ik deze speaker erg druk overkomen, met name op de wat slechtere opnames vond ik het persoonlijk wat te druk worden. Volgens mij is deze speaker niet al te vergevingsgezind bij mindere opnames.

Daarna als afsluiter toch nog even de Twenty 22 beluisterd. Bij mindere opnames viel op dat het hoog toch nog wat aan de speaker bleef plakken, echter bij de betere opnames kwam toch wel het voordeel van een 2-weg monitor naar voren. Een groot geluidsbeeld en erg lekkere timing. Ook nu viel weer de rijke klankkleur op bij diverse instrumenten en de rust in de weergave.

Al met al een erg leuke ervaring, positieve indruk van de PMC 22 en keurig geholpen door de medewerkers bij Alpha.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Trouwens tijdens de luistersessie nog een hele tijd met een medewerker van Alpha, die ook erg overtuigd was hoe belangrijk een goede akoestiek is om tot een goede weergave te komen, van gedachten gewisseld. Aangezien meerdere vrienden van hem in de studio wereld werkzaam waren, had hij hier ook erg veel kennis en ervaring in opgedaan.

Wel leuk om het een keer daar met iemand over te kunnen hebben, aangezien het in veel gevallen voornamelijk over de gebruikte apparatuur gaat. Dit terwijl je met een goede akoestiek als basis al snel een heel goed resultaat kunt bereiken. Zijn beredenering was dan ook dat je met een goede akoestiek en een paar goede luidsprekers die correct staan opgesteld al een meer dan uitstekende basis zou hebben staan.

Daarnaast nog gesproken over hoe groot de invloed en het nut in dergelijke situatie dan is van de bron en dac. In ieder geval weer de nodige input om eens over na te denken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

the limp man

Heb je ook Dynaudio overwogen? Ze zijn best kieskeurig qua versterking, maar het maakt mooi muziek!

djoeri

Maar heb je alleen naar de burmester versterker geluisterd of ook nog een ander merk. Ze zullen zeker wel de controle hebben maar misschien wat clean klinken en pmc laat goed horen wat je ervoor hangt. Ze worden niet voor niets in studio's gebruikt.

Gr Djoeri

kuiperik

@the limp man:
Dynaudio heb ik tijdens de diverse luistersessies nog niet kunnen beluisteren. Heb inderdaad vaker gelezen dat ze inderdaad niet al te makkelijk met alle versterkers combineren.

@djoeru:
Heb de PMC inderdaad alleen op de burmester beluisterd. Heb die dag vrij veel beluisterd en het was er ook best druk, dus uiteindelijk is er niet meer gewisseld in de versterking. Als streamer werd er trouwens gebruik gemaakt van de NAIM NDX, aangezien de muziek op flac op een usb stick stond en de NDX daar het snelst mee op weg was.

kuiperik

Afgelopen week een vrij verrassende wending in mijn zoektocht. Naar aanleiding van de opmerking "source first" en "wat je er niet in stopt kan je er ook niet uit halen" van de medewerker van Alpha eens wat gekeken in de richting van een betere dac. Volgens hem zou je met een dac in de categorie "Ayre QB9" nog een aanzienlijk verschil kunnen realiseren t.o.v. de wat gangbaar geprijsde dac's.

Nu was op dit forum Zoldar vrij enthousiast over de Mytek 192 DSD dac en zijn bevindingen leken erg op hetgeen waar ik naar op zoek was. Deze dac wordt blijkbaar voornamelijk binnen de studio omgevingen gebruikt en zou een hele goede prijs/kwaliteit verhouding bieden. Aangezien een leverancier in het buitenland deze kon leveren met de mogelijkheid om hem binnen 4 weken te retourneren er uit nieuwsgierigheid maar 1 besteld.

In eerste instantie stond ik er vrij sceptisch tegenover, heb namelijk al meerdere dac's in het verleden getest en meestal waren de verschillen maar minimaal, of de omgeving compleet nieuwe waardoor het lastig werd deze goed waar te nemen. Anderzijds is me ook vaker opgevallen dat je met goede versterking en bron ook op een "niet heel exclusieve" of neutrale speaker al heel mooie resultaten kunt bereiken.

Het voordeel van een externe dac, ten opzichte van de interne dac's van de Lexicon is dat de processor in de "2ch analog bypass" geschakeld kan worden. Heb dit begin dit jaar eens getest tijdens een luistersessie bij iemand met als streamer een  Marantz NA11. Hiermee bleek dat het geluid al iets beter werd en wat meer diepte en openheid kreeg. Daarbij veranderde de klankkleur niet direct, dus bleef nog steeds wat terughoudend. Kanttekening hierbij is wel dat de akoestiek tijdens de luistersessie een stuk harder was als bij mij thuis.

Na het aansluiten van de Squeezebox Touch middels spdif op de Mytek bleek deze combinatie een stuk beter te spelen dan voorheen de touch rechtstreeks op de Lexicon. Het geluidsbeeld werd een stuk groter en ruimtelijker, maar voornamelijk meer open en directer. Het verschil is ook duidelijk waarneembaar wanneer de Lexicon tussen de normale analoge ingang en de "2ch analog bypass" wordt geschakeld. Zonder gebruik van de bypass is direct de terughoudendheid weer herkenbaar terug.

Wel opvallend is dat de Dac erg afhankelijk is van een goede bron. Een laptop met foobar op usb doet het redelijk, maar de Touch op SPDIF gaat toch weer een stukje verder. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Touch achter een goede voeding hangt en de laptop niet speciaal voor muziek is ingericht. Waarschijnlijk is hier met een goede bron dus ook nog wel wat winst te boeken.

Al met al een verrassende en leerzame ervaring.

djoeri

Ik zou in het begin de versterker ed zo constant mogelijk houden zodat je goed speakers kan vergelijken, als je ook versterkers gaat wisselen weet je soms niet meer wat wat doet met het geluid. Maar een goede combi kan een set maken of breken.

simsalabim

Citaat van: kuiperik op juli 15, 2015, 20:22:09
Afgelopen week een vrij verrassende wending in mijn zoektocht. Naar aanleiding van de opmerking "source first" en "wat je er niet in stopt kan je er ook niet uit halen" van de medewerker van Alpha eens wat gekeken in de richting van een betere dac. Volgens hem zou je met een dac in de categorie "Ayre QB9" nog een aanzienlijk verschil kunnen realiseren t.o.v. de wat gangbaar geprijsde dac's.

Nu was op dit forum Zoldar vrij enthousiast over de Mytek 192 DSD dac en zijn bevindingen leken erg op hetgeen waar ik naar op zoek was. Deze dac wordt blijkbaar voornamelijk binnen de studio omgevingen gebruikt en zou een hele goede prijs/kwaliteit verhouding bieden. Aangezien een leverancier in het buitenland deze kon leveren met de mogelijkheid om hem binnen 4 weken te retourneren er uit nieuwsgierigheid maar 1 besteld.

In eerste instantie stond ik er vrij sceptisch tegenover, heb namelijk al meerdere dac's in het verleden getest en meestal waren de verschillen maar minimaal, of de omgeving compleet nieuwe waardoor het lastig werd deze goed waar te nemen. Anderzijds is me ook vaker opgevallen dat je met goede versterking en bron ook op een "niet heel exclusieve" of neutrale speaker al heel mooie resultaten kunt bereiken.

Het voordeel van een externe dac, ten opzichte van de interne dac's van de Lexicon is dat de processor in de "2ch analog bypass" geschakeld kan worden. Heb dit begin dit jaar eens getest tijdens een luistersessie bij iemand met als streamer een  Marantz NA11. Hiermee bleek dat het geluid al iets beter werd en wat meer diepte en openheid kreeg. Daarbij veranderde de klankkleur niet direct, dus bleef nog steeds wat terughoudend. Kanttekening hierbij is wel dat de akoestiek tijdens de luistersessie een stuk harder was als bij mij thuis.

Na het aansluiten van de Squeezebox Touch middels spdif op de Mytek bleek deze combinatie een stuk beter te spelen dan voorheen de touch rechtstreeks op de Lexicon. Het geluidsbeeld werd een stuk groter en ruimtelijker, maar voornamelijk meer open en directer. Het verschil is ook duidelijk waarneembaar wanneer de Lexicon tussen de normale analoge ingang en de "2ch analog bypass" wordt geschakeld. Zonder gebruik van de bypass is direct de terughoudendheid weer herkenbaar terug.

Wel opvallend is dat de Dac erg afhankelijk is van een goede bron. Een laptop met foobar op usb doet het redelijk, maar de Touch op SPDIF gaat toch weer een stukje verder. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Touch achter een goede voeding hangt en de laptop niet speciaal voor muziek is ingericht. Waarschijnlijk is hier met een goede bron dus ook nog wel wat winst te boeken.

Al met al een verrassende en leerzame ervaring.
Leuk om te lezen!
Wil terzijnertijd ook eens experimenteren met een dergelijke set.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

kuiperik

Citaat van: simsatit op juli 28, 2015, 12:24:49
Leuk om te lezen!
Wil terzijnertijd ook eens experimenteren met een dergelijke set.

Was inderdaad een heel leuk en leerzaam experiment. Moet zeggen dat het ook heel verrassend was om met een dac (en de analog bypass op de lexicon) dergelijke verschillen te kunnen verkrijgen. En toch wonderlijk dat de Lexicon nog dergelijke verschillen laat horen, toch wel een kwalitatief mooie processor.

Maar....... vandaag is de dac toch weer terug gegaan binnen de mogelijke retour-periode. Niet dat de klank niet bevalt, echter om hem optimaal te benutten (met mijn thuis beschikbare middelen) kom je toch wel op een opstelling met een pc uit, wat niet mijn voorkeur heeft. Helaas werkt de SB Touch niet over de asynchrone poort samen met de Mytek en heb ik niet de mogelijkheid om binnen de zichtperiode een andere streamer erbij te zoeken.

Na de vakantie periode dus maar eens opnieuw gaan zoeken wat er dan gaat komen. In ieder geval is dit een richting waar nog wel flink wat vooruitgang te behalen is, waarschijnlijk zelfs nog wel noodzakelijk om tot het geluidsbeeld te komen waar ik naar op zoek ben.

sauron

Gisteren een bijzondere meet en greet gehad met Kuiperik en partner. Twee redenen, de eerste was een goedmakertje in de vorm van een tapas buffet voor de metingen die Kuiperik gedaan had eerder dit jaar betreffende mijn akoestiek, de tweede reden speakerkeuze rockmuziek ;).
Na aankomst en het bewonderen van de akoestische aanpassingen (trouwens de beste, en goedkoopste, investering van de laatste jaren) natuurlijk muziek gedraaid en Kuiperik kennis laten maken met Zingali. Ja ben weer terug bij mijn oude liefde. De harbeths waren nog vers in kuiperiks geheugen en zijn mening zal hij zelf nog wel geven want die kan ik niet voor hem geven. Had wel de indruk dat de Zingali's wel zijn ding waren.
We hebben nog gekscherend een opmerking geplaatst dat 2 flessen wijn en een halve krat bier de beste upgrade is ;D . Na wat luisteren hebben we enkele uren van de tapa's en drankjes genoten om vervolgens nog muziek te luisteren, wat film en muziek fragmenten gekeken en heel laat de bijzonder gezellige M&G af te sluiten. Natuurlijk veel gepraat over van alles en nog wat ook de mytek die Kuiperik op het oog heeft. Of deze sessie kuiperik aan het denken gezet heeft weet ik niet, upgrades kosten altijd geld en het is maar net wat je wil en kan spenderen ;) Ben wel benieuwd of de speakerkeuze rockmuziek een deel beantwoord is.
in elk geval wordt het een en ander vervolgd.
erik bedankt voor de gezellige dag.

Groet Sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

kuiperik

Was inderdaad een zeer leuke meet and greet. Ook mijn vriendin had erg genoten en vond het super gezellig. Het eten en drinken was goed verzorgd, daar had je de nodige moeite in gestopt met al die lekkere gerechten. In ieder geval leuk dat je dat zo uitgebreid hebt verzorgd, ondanks dat ik je natuurlijk anders ook wel had geholpen met de akoestiek.  ;)

Ten eerste viel al bij het betreden van de ruimte de verbetering in de akoestiek op. Gelukkig niet voor het oog, want dat was toch wel een beetje de zorg van je vriendin, aangezien er iets aan het plafond moest komen hangen. Wat dat betreft passen de toch vrij grote platen absoluut netjes in het geheel en maakten het een erg rustig geheel. Persoonlijk vond ik het zelfs met de platen een mooier geheel als het grote lege plafond oppervlakte. Akoestisch gezien was het ook een goede verbetering, je hebt mij in ieder geval niet meer mijn oren zien dicht houden vanwege de hoeveelheid echo bij luidere volumes tijdens de vorige sessie  :-X. Daarnaast was het ook wat aangenamer en rustiger als we zaten te "buurten" in de ruimte. In ieder geval prettig dat je hiermee geholpen bent.

De nieuwe Zingali's zijn heel net afgewerkte speakers. Ook de gekozen kleurstelling past goed in het interieur en zelfs de center past weer perfect in het op maat gemaakte meubel. Wat betreft klank was het volgens mij vrij goed herkenbaar met je vorige zingali's en misschien zelfs wel weer wat beter, maar dat is te lang geleden voor mij om dat goed te kunnen beoordelen. Wat wel opvalt is dat de speaker ook op lagere volumes al snel lekker klinkt, wat prettig is als achtergrond muziek. Ten opzichte van de Harbeths geven ze een toch wat volwassener en opener-directer geluidsbeeld. Wat afstemming betreft sluit de Zingali ook erg goed aan bij de muziek de je beluisterd en in dat opzichte een betere keuze als de harbeths. Voor HT gebruik was het wel opvallend hoe makkelijk ze op hogere volumes eigenlijk nog zo rustig bleven klinken. Dit terwijl er toch een flink pak dynamiek uit kwam. O0

Voor mijn eigen zoektocht zou de zingali best een goede optie kunnen zijn. Echter de ervaring met de Mytek dac heeft me wel duidelijk gemaakt dat het toch ook wel een totaalplaatje blijft en dat waarschijnlijk niet noodzakelijk alleen een andere speaker hier een oplossing gaat bieden. Wat dat betreft is het wel jammer dat zingali in Nederland niet te beluisteren is om zo ook eens op verschillende apparatuur te kunnen testen.  :music:

Ook wij vonden het een gezellige meet and greet en het was ook al laat voordat we het in de gaten hadden. In ieder geval vannacht maar een kort nachtje gehad  :yawnee:. Bij deze nogmaals bedankt voor de heerlijke versnaperingen en de gezellige dag.  :thumbs-up:

sauron

CiteerVoor mijn eigen zoektocht zou de zingali best een goede optie kunnen zijn. Echter de ervaring met de Mytek dac heeft me wel duidelijk gemaakt dat het toch ook wel een totaalplaatje blijft en dat waarschijnlijk niet noodzakelijk alleen een andere speaker hier een oplossing gaat bieden. Wat dat betreft is het wel jammer dat zingali in Nederland niet te beluisteren is om zo ook eens op verschillende apparatuur te kunnen testen.  :music:

Bij een volgende M&G zal ik eens kijken of de "kleintjes "  meekunnen  ;)
Is denk ik wel interessant

groet Sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

kuiperik

Citaat van: sauron op augustus 17, 2015, 18:49:36
We hebben nog gekscherend een opmerking geplaatst dat 2 flessen wijn en een halve krat bier de beste upgrade is ;D .

Tja, soms heb je inderdaad van die momenten.

Gisteravond dus buiten onder de overkapping bij de open haard naar muziek zitten luisteren. Onder het genot van een wijntje  op de  :-X ipad enkele uren diverse nummers middels :lookaround: Youtube laten passeren.

Geen moment nagedacht over de laagweergave, ruimtelijkheid, plaatsing, luchtigheid, details, nagalmtijden, reflecties, maar gewoon lekker genieten van de muziek :music:.

Xander32

M&G's zijn een mooie "bijkomstigheid" van deze hobby. Leuk om jullie ervaringen te lezen.
M'n volgende upgrade zal dus een Grolsch knalpot moeten worden ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

kuiperik

Vandaag mijn keuze voor de dac kunnen maken in s'gravenmoer. Om een goed vergelijk te kunnen maken, had ik de lexicon losgekoppeld en meegenomen. Dit was eigenlijk de enige manier om goed inzichtelijk te krijgen wat een dac nog zou verbeteren in combinatie met de lexicon.

Na mijn verhaal te hebben gedaan over het verbeteren van de lexicon met een dac had Michel zo'n beetje zijn twijfels of we niet beter naar een losse stereoset konden kijken. Op zich geen probleem om ook daar naar te kijken en dan ook enkele andere opties doorgenomen. Uiteindelijk toch de MC12 op zijn plek gezet en aangesloten om te kijken wat dat zou brengen.
Als dac werd de Chord 2qute gebruikt met een RipnPlay 2Tb als streamer, aangesloten via USB.
Toevallig had Michel nog een 2e hands parasound eindtrap staan die we ook konden gebruiken. Mijn eigen parasound mocht vanwege het gewicht niet mee op reis. De nu gebruikte eindtrap was wel wat lichter, maar waarschijnlijk wel redelijk hetzelfde geluidsbeeld.
Als speakers werden de egglestonworks isabel signature aangesloten, overigens blijkt later ook een hele fijne luidspreker. Dit merk zou misschien later ook nog in het assortiment worden opgenomen.
Alles aangesloten, ingesteld en het luisteren kon beginnen.

We gingen beiden in een luisterstoel zitten en middels de ipad werden door Michel de diverse nummers opgestart. Vond het zelf wel goed klinken, maar het viel wel op dat Michel eigenlijk zelf met de tablet bleef zitten en zo verschillende nummers liet passeren. Dit varieerde van nummers van goede kwaliteit maar ook de slechtere opnames.

Omdat er gebeld werd kreeg ik de tablet en kon zelf even wat muziek beluisteren. Had niet mijn eigen voorkeur nummers er tussen staan, maar toch wel wat verschillende nummers kunnen beluisteren die wel wat bekender waren. Ook de set werd inmiddels wat warm gespeeld. Hmmmm, deze combinatie klinkt toch wel erg lekker. Wat opviel was de natuurlijkheid, openheid en het ritme waarmee alles werd weergegeven, absoluut niet opvallend maar wel erg prettig om naar te luisteren.

Even later toen Michel terug was nog met hem gesproken wat hij er van vond. Hij moest toegeven dat hij vandaag positief verrast was, aangezien hij in eerste instantie dacht "wat moet ik nu met iemand met een Processor?". Op mijn vraag in welke richting ik moest denken wanneer ik dit wilde verbeteren met een stereo versterker kreeg ik het antwoord "volgens mij heb je nog niet half in de gaten op welk niveau dit staat te spelen." Advies was dan ook om hier niet te veel aan te veranderen en lekker van te gaan genieten.

Later nog een 2e hands Parasound C2 processor aangesloten om te kijken hoe die in deze opstelling zou spelen. Het duurde even voordat we de goede ingang aan de praat hadden, maar uiteindelijk was er via de 7.1 analog channel dan toch muziek. Wat betreft klank bleef dit redelijk gelijk, echter op natuurlijkheid en openheid was dit niet vergelijkbaar.

Het was in ieder geval een leerzame middag en een bevestiging dat het in deze richting gezocht moest worden. Had zelf aan de hand van de test met de vorige dac al wel in de gaten dat het niet onaardig speelde, echter had dit resultaat niet verwacht.

kathos

Mooie DAC, die 2Qute, heb hem zelf ook sinds woensdag, van dezelfde leverancier :-)
Ben er erg tevreden mee, en voor mij een mooie upgrade tov de DA-300USB DAC.

Veel plezier ermee!
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

Richi

Leuk, ben benieuwd. Ga je topic dus volgen.  ;D
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear