DSD Dac keuze

Gestart door zoldar, augustus 4, 2014, 08:03:20

Vorige topic - Volgende topic

Pjotr27

Citaat van: Isflicka op augustus  5, 2014, 08:38:42
Voor DSD (en DXD) gebruik ik zelf de M2Tech Young DSD DAC of de Marantz NA11S1.

De nieuwe versie van mijn oude DAC.... leuk....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Isflicka

Citaat van: Pjotr27 op augustus  5, 2014, 09:05:03
De nieuwe versie van mijn oude DAC.... leuk....
En door een vergissing voor een heel leuk prijsje....
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

zoldar

Hoe verhoud de Young zich tov de NA11?
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

John Wx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Isflicka

Citaat van: zoldar op augustus  5, 2014, 09:37:38
Hoe verhoud de Young zich tov de NA11?
Als ik mag kiezen dan kies ik toch voor de NA11. Ik ben een NOS fan (Metrum) en de DAC van de NA11 komt wel dichter bij de Metrum Hex dan de Young.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

zoldar

Zitten er ook instelbare filters op de young?

Ik ben met de sony sacd speler met een slow filter setting (en wat kabel keuzes) ook op een nagenoeg identieke sound gekomen als de octave. En dat is echt een fijne sound.

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC

AirTimeDMC12

Ik zou ook de Chord Hugo op je lijstje zetten. Lees je erg goede verhalen over.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

zoldar

Deze week een demo van de Northstar design impulso dsd dac. Ik ga op triangles luisteren en neem de sony sacd speler mee als referentie.

zoldar

Citaat van: John Wx op augustus  5, 2014, 11:37:49
http://artsexcellence.com/site/dsd-afspelen-met-jriver-of-audirvana/

kende je deze site al ?

groet John

Nee, maar zowel foobar als de sbt maken het al mogelijk om dsd te streamen naar de dac. Denk niet dat ik nu op andere sofware overga.

AbZ

Citaat van: John Wx op augustus  4, 2014, 22:57:41
Een koptelefoon is toch echt 2 x mono onze hersenen maken er wat van  ;)
Gevalletje onzin in jouw hersenen.  Mono is gewoon maar 1 signaal; ook als het naar 2 oren gaat. 
Bij een koptelefoon krijg je doorgaans 2 verschillende signalen (meestal stereo, soms binaural of iets anders).

Citaat van: Kingpin op augustus  5, 2014, 00:21:03
?
Volgens mij heb je met een koptelefoon gewoon een linker en een rechterkanaal en geen 2x mono kanaal waarbij het stereosignaal naar 1 kanaal is gemixed.
Klopt.

zoldar

Deze discussie graag in een ander draadje.

John Wx

Citaat van: zoldar op augustus  5, 2014, 13:32:40
Nee, maar zowel foobar als de sbt maken het al mogelijk om dsd te streamen naar de dac. Denk niet dat ik nu op andere sofware overga.

Wist ik niet eens  ;) maar Spotify alleen nog maar 2 speakers en een receiver en veel fietsen en sportschool maar volg sommige nog wel  :thumbs-up:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mordante

Ik heb ook wel eens naar DSD gekeken. Maar ik betwijfel een beetje of DSD ooit wat gaat worden. Op een paar klassieke albums en wat Jazz na is er bijna geen DSD content.

buizesmurf

Dacht dat een ander nederlands merk,Pinkfaun,ook een dsd dac heeft..Ken alleen niet de prijs...

zoldar

En laat ik die deze week naast de northstar impulso gaan beluisteren op een setje Triangle speakers uit de Magellan reeks...

John Wx

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2014, 13:51:54
Gevalletje onzin in jouw hersenen.  Mono is gewoon maar 1 signaal; ook als het naar 2 oren gaat. 
Bij een koptelefoon krijg je doorgaans 2 verschillende signalen (meestal stereo, soms binaural of iets anders).
Klopt.

Ja 1 signaal in 1 oor 1 signaal in andere oor dus 2 x een mono signaal

Er is niet zoals bij speakers dat je de rechter of de linker speaker ook hoort wat het stereo effect geeft

Stereo uit 1 signaal erg knap  :thumbs-up:

Onzin ga is logisch nadenken  :withstupid:

John Wx

Citaat van: Kingpin op augustus  5, 2014, 00:21:03
?
Volgens mij heb je met een koptelefoon gewoon een linker en een rechterkanaal en geen 2x mono kanaal waarbij het stereosignaal naar 1 kanaal is gemixed.

Ja klopt maar 1 signaal is altijd mono dus op je ene oor krijg je een mono signaal op de andere ook en je hersenen maken er wat van wat op stereo lijkt want je hoort niet zoals bij een stereo opstelling ook de andere speaker

Wat jij zegt heb ik ook nergens vermeld dat word er van gemaakt door sommige 1 signaal uit 1 speaker of wat dan ook is mono signaal

Kingpin

Citaat van: John Wx op augustus  5, 2014, 19:05:57
Ja 1 signaal in 1 oor 1 signaal in andere oor dus 2 x een mono signaal

Er is niet zoals bij speakers dat je de rechter of de linker speaker ook hoort wat het stereo effect geeft

Stereo uit 1 signaal erg knap  :thumbs-up:

Onzin ga is logisch nadenken  :withstupid:

Wiki:

Het principe van een stereo-opname is deze ruimtelijke luisterervaring vast te leggen door deze twee signalen als twee aparte kanalen op te nemen. Het doel van stereo-weergave is dat door middel van het weergeven van deze twee aparte kanalen de twee verschillende signalen de ruimtelijkheid (voor een deel) reproduceren. Bij monogeluid is dit niet mogelijk. Men spreekt bij stereo dus over een linker- en een rechterkanaal.

Mono betekent één en is in de geluidstechniek de term om aan te duiden dat alle geluiden via een enkel kanaal worden gedistribueerd en weergegeven. Het is vanouds de gebruikelijke wijze, en het woord mono kwam dan ook pas in gebruik toen weergave via twee kanalen - stereo - werd ingevoerd.

Wordt een mono-opname weergeven door een stereo-installatie, dan klinkt uit beide luidsprekers hetzelfde geluid. Hierdoor lijkt het alsof het geluid in het midden tussen de twee luidsprekers ontstaat. Soms wordt op elektronische wijze - bijvoorbeeld door hoge tonen door de ene en lage tonen door de andere luidspreker weer te geven - getracht toch enige diepte in het geluid te krijgen.

Een stereo-opname kan ook worden weergegeven door een mono-installatie. De twee kanalen worden dan samengevoegd en klinken uit de ene luidspreker. Dit is ook een oplossing als een FM-stereozender slecht ontvangen wordt: door het radiotoestel om te schakelen naar mono, heeft men minder last van ruis.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Citaat van: John Wx op augustus  5, 2014, 19:10:30
Ja klopt maar 1 signaal is altijd mono dus op je ene oor krijg je een mono signaal op de andere ook en je hersenen maken er wat van wat op stereo lijkt want je hoort niet zoals bij een stereo opstelling ook de andere speaker

Wat jij zegt heb ik ook nergens vermeld dat word er van gemaakt door sommige 1 signaal uit 1 speaker of wat dan ook is mono signaal
Jij verward mono met een gescheiden linker/rechter kanaal uit een stereo signaal.
Misschien bedoel je het goed maar zeg je het verkeerd.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

John Wx

Zoals al WIKI al zegt:

Mono betekent één en is in de geluidstechniek de term om aan te duiden dat alle geluiden via een enkel kanaal worden gedistribueerd en weergegeven

Dus als ik 2 microfoons neerzet en het opneem is het stereo volgens WIKI en jou ?

Nogmaals stereo ervaring heeft te maken dat je ene oor ook wat meekrijgt van de andere speaker dat is met een koptelefoon niet

John Wx

Citaat van: Kingpin op augustus  5, 2014, 19:14:50
Jij verward mono met een gescheiden linker/rechter kanaal uit een stereo signaal.
Misschien bedoel je het goed maar zeg je het verkeerd.

Nee als jij aan het luisteren bent over je speakers en ik haal de stekkers uit een speaker heb je mono

WIKI  moet je niet altijd geloven

Stop is 1 oor dicht met een plug en ga is stereo luisteren

Mono = enkel kanaal

Daarom snap ik ook niet dat mensen zoveel geld uitgeven aan een hoofdtelefoon met versterker als je niet naar realiteit kan luisteren om wat voor reden dan ook, maar is mijn mening

John Wx

Kingpin

Citaat van: John Wx op augustus  5, 2014, 19:17:11
Zoals al WIKI al zegt:

Mono betekent één en is in de geluidstechniek de term om aan te duiden dat alle geluiden via een enkel kanaal worden gedistribueerd en weergegeven
Klopt

Citeer
Dus als ik 2 microfoons neerzet en het opneem is het stereo volgens WIKI en jou ?
Klopt. In de stereo opname (L/R) kun je "pannen", iets wat met mono niet lukt, hierdoor creëer je "plaatsing" van instrumenten.
Of denk jij dat alles 100% links en 100% rechts wordt opgenomen in de studio?

Citeer
Nogmaals stereo ervaring heeft te maken dat je ene oor ook wat meekrijgt van de andere speaker dat is met een koptelefoon niet
Dat wat uitgestuurd wordt naar je linker speaker en het signaal naar je rechterspeaker is identiek aan de uitgang van je koptelefoon.
Beweer jij nu dat dit verschillend is?

John Wx

Citaat van: Kingpin op augustus  5, 2014, 19:27:03
Klopt
Klopt. In de stereo opname (L/R) kun je "pannen", iets wat met mono niet lukt, hierdoor creëer je "plaatsing" van instrumenten.
Of denk jij dat alles 100% links en 100% rechts wordt opgenomen in de studio?
Dat wat uitgestuurd wordt naar je linker speaker en het signaal naar je rechterspeaker is identiek aan de uitgang van je koptelefoon.
Beweer jij nu dat dit verschillend is?

Waar beweer ik deze stellingen ?

Nee dat zeg ik niet, alleen dat je bij het luisteren naar speakers je ook de rechter hoort en vice versa bij een hoofdtelefoon niet en mono is 1 signaal maakt niet uit wat voor signaal en in 1 oor komt 1 signaal en in het andere ook 1 signaal en ons brein maakt er wat van als jij dat niet zo ziet het zei zo