DSD Dac keuze

Gestart door zoldar, augustus 4, 2014, 08:03:20

Vorige topic - Volgende topic

zoldar

Nu SACD ook als download beschikbaar worden zit ik te denken aan een DSD DAC.
Ik ga niet over 1 nacht ijs en wil de DAC eerst eens beluisteren. Maar waar kan dat nu nog?

Het gaat mij om onderstaande modellen.

Mytek Stereo 192 DSD DAC uit de pro audio hoek
North Star Designs Impulso
Oppo BDP-105
TEAC UD-501

Deze Dac moet dan wel mijn huidige Sony scd-555es van de troon stoten of evenaren in zowel DSD als PCM. Iets wat de Metrum Octave niet is gelukt.

Wie o wie heeft bovenstaande modellen staan of weet dealers in de randstad voor een shoot-out?

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Isflicka

Citaat van: zoldar op augustus  4, 2014, 08:03:20
Nu SACD ook als download beschikbaar worden zit ik te denken aan een DSD DAC.
Ik ga niet over 1 nacht ijs en wil de DAC eerst eens beluisteren. Maar waar kan dat nu nog?

Het gaat mij om onderstaande modellen.

Mytek Stereo 192 DSD DAC uit de pro audio hoek
North Star Designs Impulso
Oppo BDP-105

Deze Dac moet dan wel mijn huidige Sony scd-555es van de troon stoten of evenaren in zowel DSD als PCM. Iets wat de Metrum Octave niet is gelukt.

Wie o wie heft bovenstaande modellen staan of weet dealers in de randstad voor een shoot-out?
Wat is het budget?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

zoldar

Bovenstaande DAC's zitten zo rond de 1600 euro of minder natuurlijk op de 2de hands markt. Duurder kan altijd maar levert m.i. niet heel veel meer op tenzij in kuku-lala land wil shoppen (Meitner, DCs ed).
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC

zoldar

Oh en het liefst met gebalanceerde uitgangen i.v.m. Graaf GM50 die ook zo is opgebouwd.

Qua sound zoek ik een dynamische, levendige sound. Strakke, punchy bass. Geen muurbloem of smoothie in het hoog maar zeker geen grain in het hoog.

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

zoldar

Goede optie die TEAC. Ga ik zeker mee nemen in luistertests. Is ook voordelig tov de rest.

John Wx

Citaat van: zoldar op augustus  4, 2014, 10:42:33
Goede optie die TEAC. Ga ik zeker mee nemen in luistertests. Is ook voordelig tov de rest.

Sony weg  :(
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

zoldar

Ja, maar hij is wel de eindbaas waar ik de anderen aan ga afmeten. De Musical Fidelity M1 en Moon 300D is ie gewoon de baas. Metrum octave was zo goed als identiek.

Maar ja, als ik de SACD die nog op mijn lijstje staan moet gaan kopen (out of print) dan ben je 100 euro per SACD kwijt, soms. Nu met downloads komen die titels weer in het vizier.

Op zich is de Sony ES streamer ook een kandidaat.

AbZ

1 vd meer interessante shootouts van het afgelopen jaar:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139468.0

schedel

Oppo HA-1 erg goed getest en in budget
T+A | REL | Denon | JVC

zoldar

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2014, 11:58:03
1 vd meer interessante shootouts van het afgelopen jaar:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139468.0

Alleen getest op koptelefoon. En ik luister eigenlijk alleen nog maar over mijn speakers en dat is niet vergelijkbaar met head-fi ervaring.

AbZ

Citaat van: zoldar op augustus  4, 2014, 13:15:36
Alleen getest op koptelefoon. En ik luister eigenlijk alleen nog maar over mijn speakers en dat is niet vergelijkbaar met head-fi ervaring.
Tja je doet hier een aantal aannamen die ik niet deel.  Nvm

zoldar

Geen aanname. Ik heb ook een head-fi set met Graham Slee Solo ultra linear en AKG K701. En ik zou geen DAC uitzoeken op basis van hoe die daar op klinkt. Is voor mij wezenlijk anders dan mijn speakers, kamer en buizenbak.

Daar komt bij dat de plaatsing wel heel anders is, van voor je naar tussen je oren.

Wat niet wegneemt dat ik de genoemde Yulong wel graag zou willen horen in de stereo set. ff checken of die XLR out heft.

Voor mij is het niet zo dat ik de 2 ervaringen uitwisselbaar vind.   

John Wx

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2014, 13:21:35
Tja je doet hier een aantal aannamen die ik niet deel.  Nvm

Tis toch naar 2 x mono luisteren  8)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AbZ

Citaat van: John Wx op augustus  4, 2014, 13:41:07
Tis toch naar 2 x mono luisteren  8)
Nee mono is iets heel anders maar dit maakt verder niet uit voor zoldar.

zoldar

De mytek wordt in september beluisterd bij een dealer.

CZ79

Ligt Schiit ook niet in de prijsklasse waarin je wat zoekt? Heeft ook DSD
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

zoldar

De loki is niet gebalanceerd end de rest van de dacs doen geen dsd.

Waar haal jij die DSD downloads vandaan? DSD downloads vanuit buitenland (USA) worden vooralnog geblokt.

audiotic

Niet alle. En ik heb mijn DSD's grotendeels door mijn SACD's te laten rippen. Enzo...
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

Maro

Wist niet eens dat de Oppo 105 ook DSD deed. Dan wist ik het wel. Een multifunctionele DAC die ook nog een op hoog niveau presteerd. Ik heb hiervoor ook de MF M1 gehad en een paar jaar gelden een Metrum Quad DAC. De Oppo is echt een grote stap vooruit kwa dynamiek, plaatsing en muzikaliteit.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

RobertVanWoerden

Let wel op met de Oppo 105, als ik het goed heb kan de Oppo 105D meer soorten DSD files verwerken.

John Wx

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2014, 14:09:35
Nee mono is iets heel anders maar dit maakt verder niet uit voor zoldar.

Een koptelefoon is toch echt 2 x mono onze hersenen maken er wat van  ;)

Kingpin

Citaat van: John Wx op augustus  4, 2014, 22:57:41
Een koptelefoon is toch echt 2 x mono onze hersenen maken er wat van  ;)
?
Volgens mij heb je met een koptelefoon gewoon een linker en een rechterkanaal en geen 2x mono kanaal waarbij het stereosignaal naar 1 kanaal is gemixed.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Isflicka

Voor DSD (en DXD) gebruik ik zelf de M2Tech Young DSD DAC of de Marantz NA11S1.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff