Interessante vergelijking tussen verschillende dacs

Gestart door whoknows, december 25, 2013, 14:58:38

Vorige topic - Volgende topic

whoknows

htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Wookie

Mooi forum waar veel nuttige info, en veel gebruikers ervaringen( voor wat het waard is..) opstaan ;)

chansig

Brunk heeft in ieder geval al wat goede ideeën voor de TS.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

evilniek

Ik vraag me af hoe zinvol een vergelijk tegenwoordig nog is, om de haverklap komen er nieuwe DAC's op de markt, de een nog beter en goedkoper dan de ander, lijkt me bijna ondoenlijk tegenwoordig. Dus.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

whoknows

In zoverre dat hij verschillende types pakt: dacs gebaseerd op een ess 9018 chip, dac gebaseerd op een FPGA principe, dacs gebaseerd op andere chip typen en een NOS dac. De dacs die hij neemt zijn wel op dit board en dat van computeraudiophile.com als zeer goed bekend staande dacs. Aangezien ik potentieel een dac upgrade wil doen volg ik deze fora de laastste tijd wel goed.

Wat ik wel frappant vind is dat hij tijdens de eerste tests niet veel verschil kan vinden tussen de verschillende dacs. Ik denk dan ook dat de verschillen tussen de dacs, gehoormatig best wel klein zullen zijn bij dacs > 400 euro's. Denk ook dat de verschillen tussen dacs ook signifikant kleiner zullen zijn dan bijvoorbeeld speakers.

Wookie geeft mijns inziens terecht aan "gebruikservaringen, voor wat het waard is"alleen heb ik het idee dat de gast die de vergelijking doet wel objectief probeert te zijn. Vandaar dat ik dit initiatief wel interessant vond; hier is iemand die op eigen apparatuur een vergelijking wil uitvoeren (los van alle gesponsorde reviews en reviews van mensen die elkaar na-roeptoeteren). Het zgn FOTM(flaver of the month) principe speelt daarnaast echt wel mee, iemand geeft een goede review en de hele community gaat achter zo iemand staan, totdat er weer een nieuwe dac gevonden word die nog beter zou zijn.

Ook wel aardige link op dit gebied: http://www.digitalaudioreview.net/the-darko-dac-index/

John Wx

Citaat van: evilniek op december 26, 2013, 16:35:26
Ik vraag me af hoe zinvol een vergelijk tegenwoordig nog is, om de haverklap komen er nieuwe DAC's op de markt, de een nog beter en goedkoper dan de ander, lijkt me bijna ondoenlijk tegenwoordig. Dus.

Dus niet alles wat nieuwer is beter  :-\
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Mordante

Heeft iemand al ontdekt op welke paginas van dat draadje de reviews te vinden zijn. He draadje is nu 50 paginas lang en ik dat maakt het wel heel onoverzichtelijk.

AbZ

Informatiegehalte is daar ongeveer 2%, dus 2x zo hoog als hier.
Gewoon doorlezen, is best onderhoudend.

whoknows

Het komt er eigenlijk op neer dat verreweg de meeste van de goedkope emotiva tot de 4x zo dure PS Audio PWD MK2 ongeveer hetzelfde klinken. Met uitzondering van de ciunas en de metrum octave die anders klinken.
Daarnaast word er gesteld dat de yulong dac door de settings te veranderen men het geluid kan beïnvloeden van gelijk aan de anderen richting de metrum octave dac (schijnt wat meer nadruk te leggen op het middengebied) .

Daarnaast vind de reviewer native DSD (dus geen conversie naar PCM) mooier/beter  klinken.

Lijkt er dus op dat er dus niet zo veel verschillen zijn tussen de verschillende dacs op geluidgebied.

Linx

:withstupid:

whoknows

Nope emotiva doet het even goed als de PS Audio PWD MK2, volgens de reviewer is de geluidkwaliteit tussen deze en veel van de andere gelijk oftewel "Indistinguishable" van de meeste andere(in zijn set en met zijn koptelefoon tenminste) .Daarnaast vind ie dat de emotiva veel aansluitmogelijkheden heeft en het is de goedkoopste. Op zich wel opmerkelijk omdat de emotiva een andere chipset gebruikt dan de andere. De oudere emotiva dacs (voorganger van de Emotiva Stealth DC-1 nl de XDA1 en XDA2 worden elders wel afgeserveerd). Helaas zijn volgens mij is de de lynx Hilo niet meegenomen in de vergelijking omdat er problemen mee waren.

"the finalists, in no particular order, are the DM Source, the Yulong, the Metrum, the Emo Stealth and the Ciunas."

AbZ

De uitslag:  http://www.head-fi.org/t/689783/december-2013-mid-level-dac-comparison/1170

Pagina 79, posting #1173.  (Daarna nog 10 pagina's met onzin, niet aan te raden.)