Luisterervaring DiDiT DAC 212

Gestart door Roksan, augustus 2, 2014, 08:33:44

Vorige topic - Volgende topic

daanvanduif

Nuc kreeg ik met foobar niet werkend, alleen met Qubuz(nuc via USB naar Didit). Dat zal ik eerst eens goed moeten uitzoeken.
Ook de optical out van de Majik gebruikt op de Didit. Mooie is dat je dan mooi kan schakelen tussen de Majik en de Didit.
Citaat van: Isflicka op augustus 14, 2014, 08:41:49
Dus je hebt de Intel Nuc Didit combinatie vergeleken met de Majik DS?
Corazón

Passion4Sound

Citaat van: daanvanduif op augustus 13, 2014, 23:57:34
Vandaag Alex even op bezoek gehad met de Didit Dac (bedankt daarvoor Alex!)

Ondanks de niet ideale luisteromstandigheden (2 kinderen die niet graag stil zijn  ;D) viel toch wel duidelijk een verbetering te horen ten opzichte van mijn Linn Majik DS. Stemmen waren voller, bas op de Linn is wat wolliger en algeheel was er meer detail. Daarnaast vond ik het zeker voor een pre-productie model een erg mooi apparaat om te zien (straalt kwaliteit uit).

Nu maar eens overwegen om de Majik DS te koop te zetten en voor een Didit te gaan.

Hoi Daan,

Ik wil je via deze weg nogmaals bedanken voor jullie gastvrijheid en de luistersessie.
De Dali's die je hebt staan zijn een geweldige speakers en in combinatie met de Plinius klinken ze helemaal top.

grtz,

Alex
Passion4Sound

Nahpets

Alex heeft net mijn huisje verlaten. Dank voor het bezoek en demonstreren van de DAC212.

Ik zal wat uitgebreider schrijven wanneer ik weer een beetje energie heb. 1 staat voor mij wel vast, de DiDit hoeft zich naast een dCS DAC niet te schamen.

Allesbehalve.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Zoals beloofd zal ik nog een stukje schrijven over de sessie met de DiDiT 212DAC.

Allereerst zal ik in het kort omschrijven waar de DAC zijn kunstje moest doen. In mijn eigen set. Wel zo prettig. En waarvoor mijn hartelijke dank aan Alex voor het langskomen en meeluisteren. Mijn set staat in een luisterruimte (annex logeerkamer). Lekker rommelig, gordijnen langs alle muren, eigenlijk geen harde oppervlakken, en in totaal 7 akoestische panelen (3 basstraps, 4 normale absorbers).
De set bestaat uit 2 DIY luidsprekers (2 weg, gebouwd door Wijx, qua unitbezetting en kast een Kharma-kloon, filter is eigen ontwerp), 2 Audio Analogue Maestro Mono blokken, audio PC obv Linux met JRiver MC19, rijtje iFi (iLink, iPower, iUSB) USB->Spdif converter, Shigaclone CD-transport en dCS Purcell/Elgar pre/DAC. In deze sessie zijn de audio PC en dCS niet gebruikt. Als bron dus alleen de Shigaclone, en de DiDiT is ingezet als DAC en pre.
Muziek die langs is gekomen, oa:
Diverse nummers van STS Marantz Test CD 2nd edition, met name de Beatrix ShowBand en het laatste nummer met de percussie (heerlijk om alle details te horen)
Diverse nummers van STS – Dynamic Experience (de originele, eerste)
Jennifer Warnes – First we take Manhattan (van Famous Blue Raincoat)
Nils Loffgren – Keith Don't Go (van Acoustic Live)
Gregory Porter – Bright Missisippi
Arne Domnerus – Antiphone Blues

De DAC ziet er superstrak en goed afgewerkt uit. Een prachtige behuizing van aluminium. Aan de voorkant een stel lampjes die wat info geven. Aan de achterkant zitten de aansluitingen onder een soort afdakje (net als bij de Linn DS-sen volgens mij). De AB is cilindervormig met plastic toetsjes. De DAC heeft tijdens de sessie geen enkele hik gegeven, de AB functioneerde 100%.
Aansluiten was een fluitje van een cent. Even een ander kabeltje naar de eindblokken (de DiDit stuurt alleen over RCA uit, ik gebruik normaal gesproken XLR).
Alles bij elkaar zo'n 2 uur zitten luisteren (en kletsen).
En dan de sound. De + punten:
Zo ongeveer alles. Detaillering zoals nooit eerder gehoord in mijn set. Breedte, diepte en hoogte(!) weergave is prima. Dit brengt met zich mee dat de ruimte waarin opgenomen is ook goed hoorbaar (bijna voelbaar) is. Een kerk klinkt als een kerk, je hoort de muren staan. En live is live. Iets dat mijn dCS ook doet, de DiDit doet het net wat beter.
Mid en hoog wordt zijdezacht weergeven als het zo in de opname zit. En snerpend hard als het zo in de opname zit. Het is geen lieve DAC. Geen 'mantel der liefde'. Het is wat het is.   
De voetjes gingen lekker mee met de muziek, altijd een goed teken.

De – punten. Helaas die zijn er ook.
Het laag. Lijkt wat minder definitie te hebben als ik gewend ben. De track van de zoon van Pjotr dendert lekker door de kamer, maar mist net het puntje op de i. Overigens niet in dusdanige mate dat dit een dealbreaker zou zijn voor mij.
Het volume. En dat is wel een dealbreaker. Bij volle uitsturing (max vermogen vanuit de DiDit) ging het wel hard, maar niet hard genoeg. Ik mag graag op een stevig geluidsdruk niveau spelen maar de DiDit kreeg mij niet zover om naar de AB te grijpen om de boel zachter te zetten, ik had het wel gaar nog iets harder gehad. We hebben geen meting gedaan maar ik denk dat we max 90-95 dB hebben zitten luisteren, en ik wil graag de mogelijkheid hebben daar iets boven te kunnen zitten. Alex neemt nog contact op met de ontwerper om te zien wat er aan de hand kan zijn geweest. Voorlopig houden we het op een ongelukkige match tussen het uitgangsniveau van de DiDiT en het ingangscircuit van de Maestro monoblokjes.

Alex, nogmaals dank voor je bezoek. Ik heb genoten van de DAC en je gezelschap.
I love everybody!
some I love to avoid,

Pjotr27

Leuk geschreven en mijn zoon glimt weer een beetje....
Maar sluit je de Didit rechtstreeks aan op je eindversterkers?
Ik zou er zeker een goede voorversterker tussen zetten....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Nahpets

Daar mag hij best trots op zijn. Het is mooie, lekkere droge drumsolo. Goed om de snelheid van een systeem en de laagweergave te beoordelen.

Ik heb wel een ECS ECSPre staan, maar we zijn er niet aan toegekomen. Ook omdat mijn energieniveau momenteel vrij beperkt is.
I love everybody!
some I love to avoid,

Deleted Member 2

Mooie review van een zo als ik het lees, prachtige dac.

Is de minder goede weergave van het laag alleen bij jou opgevallen of is dit een "eigenheid" van de dac? Je durft het op dit forum bijna niet meer te vragen, maar zou het met bekabeling te beïnvloeden zijn of is het iets dat nog aangepast zal worden in de definitieve versie?

Gr
Henk

Nahpets

Met verschillen in het laag vind ik het vaak moeilijk om aan te geven waar het aan zou kunnen liggen. Wat minder druk in het laag kan veroorzaakt worden doordat de bas wat minder wollig is en beter qua spreiding in het laag wordt weergegeven. Maar dat wil dus niet zeggen dat de basweergave minder is.

In dit geval heb ik het idee dat ik wat detaillering/doortekening van het laag miste tov de dCS. Het vel van de trommels kwam minder door.

Het kabelverhaal kan maar een beperkte invloed hebben. De kabels die afweken tov mijn normale situatie waren alleen de signaalkabels van de DAC naar de eindversterkers (Siltech SQ58 rca ipv NBS Monitor XLR). Alle overige kabels waren gelijk.
Daar staat tegenover dat het verschil in het laag dusdanig beperkt was dat ik niet kan uitsluiten dat het idd door kabels veroorzaakt werd.

En ja, het is een prachtige DAC. Elke DAC die mijn dCS kan laten zweten is serieus te nemen.
I love everybody!
some I love to avoid,

Passion4Sound

Citaat van: Nahpets op september  3, 2014, 23:06:00

De – punten. Helaas die zijn er ook.
Het laag. Lijkt wat minder definitie te hebben als ik gewend ben. De track van de zoon van Pjotr dendert lekker door de kamer, maar mist net het puntje op de i. Overigens niet in dusdanige mate dat dit een dealbreaker zou zijn voor mij.
Het volume. En dat is wel een dealbreaker. Bij volle uitsturing (max vermogen vanuit de DiDit) ging het wel hard, maar niet hard genoeg. Ik mag graag op een stevig geluidsdruk niveau spelen maar de DiDit kreeg mij niet zover om naar de AB te grijpen om de boel zachter te zetten, ik had het wel gaar nog iets harder gehad. We hebben geen meting gedaan maar ik denk dat we max 90-95 dB hebben zitten luisteren, en ik wil graag de mogelijkheid hebben daar iets boven te kunnen zitten. Alex neemt nog contact op met de ontwerper om te zien wat er aan de hand kan zijn geweest. Voorlopig houden we het op een ongelukkige match tussen het uitgangsniveau van de DiDiT en het ingangscircuit van de Maestro monoblokjes.

Alex, nogmaals dank voor je bezoek. Ik heb genoten van de DAC en je gezelschap.

Hoi Stephan,

Buiten dat ik jaloers ben op jouw dedicated luisterruimte vind je jouw installatie lekker swingen en super muzikaal. Ik heb me enorm vermaakt en die twee uren waren dus ook zo voorbij.
Ik wil je ook hier hartelijk bedanken voor je feedback over de DiDiT HighEnd Audio 32Bit pre-DAC212. 

Ik heb zoals beloofd  navraag gedaan over de volume kwestie, iets wat mijn ten zeerste bevreemde omdat dit de eerste keer is dat ik dit meemaak. Dit terwijl ik meerdere luistersessie op verschillende audioset samen met de DiDiT DAC212 heb bijgewoond.

Maar goed ik heb het uitgezocht,

De Maestro versterker heeft een gevoeligheid aangegeven in Voltage Peak to Peak waarde. Verifieer gaarne met de fabrikant of dit daadwerkelijk een "peak to peak" waarde is i.p.v RMS, want dit is zeer ongebruikelijk in audio specificaties.

Vanuitgaande dat de specificaties kloppen, even een rekensom.

De Maestro bereikt zijn volle uitgangs voltage bij 0.7VRMS. (VRMS = 2Vpp/0.35355)

De DAC212 stuurt 2VRMS uit bij 0dBFS. Dit houdt in dat de DAC212 op -9dB volume stand het volle uitgangs vermogen van de Meastro moet bereiken. (20 × log (voltage ratio VOUT/ VIN) in dB.)

Indien dit daadwerkelijk het geval is, is dit een goed teken. Van de 32 bits volume regeling blijft zo nog vrijwel de gehele resolutie intact.

Normaliter heeft men het gevoel dat er graag wat "marge" is in volume regeling. Dit is van toepassing op analoge voorversterkers. In digitale volume regeling wil je idealiter dat de 0dB stand het volle uitgangs vermogen van de versterker is. Dit om de maximale resolutie te behouden.

In zeldzame gevallen heeft de eindversterker een lagere ingangs gevoeligheid. Daarvoor kan in de DAC212 intern een jumper omgezet worden voor een extra gain van 6dB. 0dBFS. is in dat geval 4VRMS uit. Dit houdt in een vesterker moet een ingangs gevoeligheid hebben van 4VRMS, en bereikt het maximale uitgangsvermogen bij 4VRMS.

Dus in het kort, het verplaatsen van de jumper in de DiDiT HighEnd DAC212 zal het volumeprobleem met jouw monoblokken verhelpen. Dit gaan wij (Jij en ik) natuurlijk uitproberen op jouw set om hiervan zeker te zijn.  :)

Ik wil je nogmaals bedanken voor je gastvrijheid en we spreken elkaar snel weer,

grtz,

Alex
Passion4Sound

Isflicka

Eindelijk krijgt de DidiT DAC212 wat meer aandacht. Nu nog duimen voor een Blue Moon award bij 6moons en het komt helemaal goed. Marja & Henk.....zet h'm op! of liever aan...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Pjotr27

Citaat van: Isflicka op november 29, 2014, 11:09:16
Eindelijk krijgt de DidiT DAC212 wat meer aandacht. Nu nog duimen voor een Blue Moon award bij 6moons en het komt helemaal goed. Marja & Henk.....zet h'm op! of liever aan...

Inderdaad leuk die aandacht en ik hoop dat het een positieve review wordt.
Maar wel heel jammer dat je tegenwoordig voor een review op 6moons moet betalen......
Je kunt je afvragen of het dan nog wel een objectieve review wordt...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Isflicka

Citaat van: Pjotr27 op november 29, 2014, 11:32:27
Inderdaad leuk die aandacht en ik hoop dat het een positieve review wordt.
Maar wel heel jammer dat je tegenwoordig voor een review op 6moons moet betalen......
Je kunt je afvragen of het dan nog wel een objectieve review wordt...
Ben een beetje thuis in de uitgeverijbranche en 'ze' doen het echt allemaal.....

Passion4Sound

Citaat van: Isflicka op november 29, 2014, 11:09:16

Er zijn inderdaad contacten met 6moons en een paar andere bekende reviewers, dus binnenkort meer feedback over de DiDiT HighEnd Audio DAC212.
Het moment dat deze publiceren zal ik de links hier posten.

Bedankt voor je reactie,

grtz,

Alex
Passion4Sound

twani

Citaat van: Passion4Sound op november 29, 2014, 21:02:50
Er zijn inderdaad contacten met 6moons en een paar andere bekende reviewers, dus binnenkort meer feedback over de DiDiT HighEnd Audio DAC212.
Het moment dat deze publiceren zal ik de links hier posten.

Bedankt voor je reactie,

grtz,

Alex
Passion4Sound

Er wordt nog onderhandeld over de hóógte van het "omkoopbedrag" begrijp ik :D

Passion4Sound

Citaat van: twani op november 30, 2014, 08:57:57
Er wordt nog onderhandeld over de hóógte van het "omkoopbedrag" begrijp ik :D
LOL, als je de DiDiT HighEnd DAC212 ooit beluisterd hebt weet je dat omkopen totaal niet nodig is voor een goed review ;D grtz, Alex

Nahpets

Ik heb de DiDit gehoord, en die is goed. Erg goed.

Als ik hem echter niet gehoord zou hebben vraag ik mij af of een review op 6Moons mij zou helpen. Dat is voor mij eerder een nono dan een aanbeveling.
I love everybody!
some I love to avoid,

twani

Citaat van: Passion4Sound op november 30, 2014, 11:22:45
LOL, als je de DiDiT HighEnd DAC212 ooit beluisterd hebt weet je dat omkopen totaal niet nodig is voor een goed review ;D grtz, Alex

Daar geloof ik in ;)

Passion4Sound

DiDiT HighEnd DAC212 binnenkort bij 6Moons in de review.

Als je goed kijkt zie je DiDiT HighEnd er al tussen staan.  8)

http://www.6moons.com/audioreviews2/audioreviews.html

FF raar maar ik weet natuurlijk hoe goed de DAC212 klinkt omdat ik deze meermalen hebt mogen beluisteren op verschillende topset her en der.
Tevens ook een behoorlijke tijd thuis beluisterd, maar ik vind het toch spannend om te kijken van de mensen van 6Moons er van vinden.

ik houd iedereen op de hoogte over de verdere ontwikkelingen omtrent de komend review, tot snel..

grtz,

Alex
Passion4Sound

drevox

Ik moet even reageren want....boh wat een vet uiterlijk heeft deze dac. Die puntjes. Het alluminium. De vorm.
ik zou hem daar alleen al voor willen hebben. En ook nog zwaar. Hoef je maar een kleine steen op te leggen dan....he he he
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Passion4Sound

even een foto posten, kon het niet laten. grtz, Alex Passion4Sound

Passion4Sound

en nog 2

Isflicka

Vik

Mooi werk van Sebastiaan Alex en wens jullie veel suc6 met deze mooie DAC.  :thumbs-up:

Wel jammer dat er enkel Hypex Ncore 1200 eindversterkers zijn gebruikt voor de review, en geen mooie klasse A/AB ontwerpen. Ik gok dat er meer winst te halen valt met een goede klasse A/AB versterker.

De toekomstige XLR balanced outputs is een goede set!

De OPA 1612 OP amp zie ik ook hier voorbij komen.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Passion4Sound

Hoi Vik,
Inderdaad is het een goede zaak dat er XLR aankomt, en met een klasse A amp zal de DAC212 nog beter tot zijn recht komen. OPA1612 blijft een top opAmp en een waanzinnige mod.

Dit is echt een waanzinnige DAC, waar we heel blij mee zijn. DiDiT HighEnd Audio bestaat uit 4 uitermate gedreven partners: Roy, Patrick, Rients en Sebastiaan en deze mensen geven aan het woord team een geheel nieuwe betekenis, met 1 zeer gefocust doel: perfectie. Het is leuk om deze mensen aan het werk te zien. Vik, je moet echt een keer de DAC212  beluisteren. Ik spreek je snel.

Bedankt voor je reactie,

Grtz,

Alex

Midcall

Citaat van: Isflicka op januari  5, 2015, 12:18:01
Het audioreview staat online: http://6moons.com/audioreviews2/didit/1.html
Nu zijn 6moons reviews wel betaalde reviews, dus objectiviteit moet je niet verwachten en kan je geen waarde hechten aan een eindoordeel. Maar informatief zijn ze zeker, met over het algemeen goede foto's en dat maken deze 'reviews' toch nog de moeite van het lezen waard.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.