Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Joske007 op december  2, 2014, 21:54:27
Een lage Freq. toon van 5Hz hoeft er voor mij part niet uit mijn vals plafond te komen  :music: vrees dat er nogal heel wat gaat resoneren  :crazy:
Tja sommige films wil je dan wellicht niet in Atmos bekijken:
http://www.imdb.com/title/tt3488056

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op december  3, 2014, 11:25:47
Auro3D update is er nu:
Marantz
Tja bij Marantz moet je dus eigenlijk kiezen of je Auro of Atmos wilt bij bepaalde setups. Aangezien ik voor een Top Front en  Top Rear combinatie ga kiezen is dit niet compatible. Dus geen Auro voor mij, ach ik luister toch nauwelijks naar surround muziek concerten. Wil je het echt goed doen heb je dus dubbele aantal plafond speakers met schakelaars nodig of twee av receivers.  :tounge2:

CitaatAfter performing the Auro-3D upgrade you will be able to fully enjoy Auro-3D playback if you properly place the speakers for Auro-3D. Please note that Auro-3D does not support a Dolby Atoms configuration using Top Front, Top Middle, Top Rear, Rear Height, or any Dolby Atoms Enabled speakers. If you are using these speakers and want to take advantage of the Auro-3D Upgrade, you need to relocate them to Front Height and Surround Height speaker locations as shown above. It is possible to support both an Auro-3D and Dolby Atoms by adding Front Height speakers to a 5.1-channel configuration

bmateijsen

Citaat van: Joske007 op december  2, 2014, 21:54:27
Een lage Freq. toon van 5Hz hoeft er voor mij part niet uit mijn vals plafond te komen  :music: vrees dat er nogal heel wat gaat resoneren  :crazy:
Daar is immers een sub voor bedoeld  ;)

Dus gewoon bass-management gebruiken ;)

bmateijsen

Citaat van: Kjelt op december  3, 2014, 11:33:50
Tja bij Marantz moet je dus eigenlijk kiezen of je Auro of Atmos wilt bij bepaalde setups. Aangezien ik voor een Top Front en  Top Rear combinatie ga kiezen is dit niet compatible. Dus geen Auro voor mij, ach ik luister toch nauwelijks naar surround muziek concerten. Wil je het echt goed doen heb je dus dubbele aantal plafond speakers met schakelaars nodig of twee av receivers.  :tounge2:


Niet alleen bij Marantz, maar dat geldt voor iedere setup die je wilt doen waarbij je en Auro-3D en Atmos wilt combineren ;)

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op december  3, 2014, 11:34:54
Niet alleen bij Marantz, maar dat geldt voor iedere setup die je wilt doen waarbij je en Auro-3D en Atmos wilt combineren ;)
d'r is vantevoren goed afgestemd zie ik wel :nowink:

zoldar

Citaat van: bmateijsen op december  3, 2014, 11:34:10
Dus gewoon bass-management gebruiken ;)

Dat bedoel ik. Een setup met iedentieke monitors (met een response tot zon 40-50 kz) en een setje puike subwoofers en je komt een heel eind denk ik.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

Het lijkt goed te gaan met monitoren, nog geen issues ondervonden.
Sub eerst maar met 1 begonnen, niet zo'n grote ruimte. (19 Hz -3dB)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

broodro0ster

De receivers kunnen upmixen naar Atmos, maar hoe zit het met DTS(-HD) soundtracks? Kunnen die ook geupmixed worden naar Atmos? Of kan enkel een DD/TrueHD soundtrack geupmixed worden?
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

jaco

DSU kan (bijna) alles via alle kanalen doorgeven (wellicht mono niet..)
Het doet er niet zo veel toe in welke codec het aankomt. Die wordt eerst uitgepakt, daarna komt het DSU algoritme en die doet zijn ding en dan heb je ook hoogte kanalen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

Citaat van: bmateijsen op december  3, 2014, 11:34:54
Niet alleen bij Marantz, maar dat geldt voor iedere setup die je wilt doen waarbij je en Auro-3D en Atmos wilt combineren ;)
Wat mij betreft mag Auro vlot het loodje leggen.
Tegen de marketingmacht van Dolby is het niet opgewassen en het bestaan van de twee naast elkaar met wezenlijk verschillende speakerposities schept alleen maar verwarring.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Citaat van: bmateijsen op december  3, 2014, 11:34:10
Dus gewoon bass-management gebruiken ;)
Daarom zei ik ook dat hiervoor de sub (lage Freq. 5Hz) bedoeld is, daar je dit moeilijk kan aanvullen met Full-range speakers aan het plafond :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

zoldar

Dan zijn we het met elkaar eens
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

De keuze in geschikte Atmos inbouwluidsprekers (plafond) is momenteel nog zeer beperkt, niet iedere inbouwluidspreker of merk heeft een model met kantelbare tweeter! Dit is naar mijn mening toch een must voor wat meer afstelling en diverse afstraal mogelijkheden.

De luidsprekerfabrikanten zijn er duidelijk nog niet helemaal klaar voor.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mathbovy

Kijk eens naar de b&w CCM8.5. Top.

jaco

Auro geupdate en het werkt wel goed, al is het gelimiteerd zoals ik het nu heb tot 7.1.
Werkt dan zelf nog aardig met slechts 2 hoogte kanalen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Citaat van: Joske007 op december  3, 2014, 20:40:07
De keuze in geschikte Atmos inbouwluidsprekers (plafond) is momenteel nog zeer beperkt, niet iedere inbouwluidspreker of merk heeft een model met kantelbare tweeter! Dit is naar mijn mening toch een must voor wat meer afstelling en diverse afstraal mogelijkheden.

De luidsprekerfabrikanten zijn er duidelijk nog niet helemaal klaar voor.

Focal wel :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

yorkie13

#543
toch ook maar de Auro3D update aangeschaft voor de Denon X4100

van het weekend verder instellen.

4 x JBL control 1 als front en rear heigth  speakers

yorkie13

Net even voor de grap een 5.1.2 ingemeten met Audyssey XT32.

Transformers 4 erin en ipv Dolby Atmos nu voor afspelen met Auro 3D gekozen.

klinkt best goed, maar er wordt natuurlijk wel een vorm van upsampling gedaan.

jaco

Ik wordt ook steeds blijer met DSU, dat werkt prima bij standaard 5.1 en 7.1 materiaal.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

broodro0ster

Zou 5.1.4 en grote meerwaarde bieden over 5.1.2? Ik heb een Denon X4100, maar dan heb ik al een externe 2ch amp nodig voor de top rears als ik 5.1.4 wil draaien.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Kjelt

Citaat van: broodro0ster op december 10, 2014, 11:20:23
Zou 5.1.4 en grote meerwaarde bieden over 5.1.2? Ik heb een Denon X4100, maar dan heb ik al een externe 2ch amp nodig voor de top rears als ik 5.1.4 wil draaien.
Ik verwacht van wel, ik ga het ook doen als je tenmiste de x.x.4. speakers als Top Front Overhead en Top Rear Overhead configureert. Hangt natuurlijk ook van de mix of upsampling resultaat af maar de weergever heeft meer mogelijkheden om het geluidsobject exacter in de 3D ruimte te kunnen weergeven want je hebt meer mogelijkheden. Maar je kunt altijd met 5.1.2 beginnen, dan eens bij een vriend ofzo zijn stereo setje lenen en er bij hangen om te kijken of het voor jou meerwaarde heeft. Ik vind het zo'n heisa ik ga meteen over.

broodro0ster

Als wil beginnen met 5.1.2, dan is het ideaal op top middle speakers te hangen.
Als je upgrade naar 5.1.4, dan zou ik top front en top rear nemen, maar dan zit wel met de gaten in het plafond van de top middle speakers.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

zoldar

Ik draai nu met 7.1 (zonder center eigenlijk 6.1) en ga naar 7.1.4 met add-on speakers. Als dit erg bevalt kan ik altijd nog naar ceiling speakers.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech