Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cobaltjeh

Vandaag bij de home cinema happening, een Dolby Atmos beluisterd in de vorm van 9.4.4.

De atmos demo disc klonk hier nog beter als bij mijn vorige luistersessie bij Iear. Tot mijn verbazing klonk zelfs het stukje transformers hier goed.
Het was nog steeds minder goed als de demo disc, maar het was een duidelijke verbetering ten opzichte van een normaal 5.1 systeem.

Echter heb ik vandaag ook Auro 3d gehoord, en ik moet toch eerlijk zeggen dat dit formaat realistischer is dan het atmos systeem. Het atmos systeem weet echter net iets meer de effecten te plaatsen. Erg lastige keuze om dus te kiezen tussen deze 2.

home@the movies

Citaat van: cobaltjeh op november  1, 2014, 19:18:14
Vandaag bij de home cinema happening, een Dolby Atmos beluisterd in de vorm van 9.4.4.

De atmos demo disc klonk hier nog beter als bij mijn vorige luistersessie bij Iear. Tot mijn verbazing klonk zelfs het stukje transformers hier goed.
Het was nog steeds minder goed als de demo disc, maar het was een duidelijke verbetering ten opzichte van een normaal 5.1 systeem.

Echter heb ik vandaag ook Auro 3d gehoord, en ik moet toch eerlijk zeggen dat dit formaat realistischer is dan het atmos systeem. Het atmos systeem weet echter net iets meer de effecten te plaatsen. Erg lastige keuze om dus te kiezen tussen deze 2.

Dank voor je bezoek, hopelijk wat kunnen genieten van al het mooie speelgoed maar dat zat wel snor blijkbaar  :headbanging:
Gr.
Werner

jaco

Citaat van: cobaltjeh op november  1, 2014, 19:18:14
Echter heb ik vandaag ook Auro 3d gehoord, en ik moet toch eerlijk zeggen dat dit formaat realistischer is dan het atmos systeem. Het atmos systeem weet echter net iets meer de effecten te plaatsen. Erg lastige keuze om dus te kiezen tussen deze 2.
Wat heb je in Auro3D kunnen beluisteren ? Er is met name muziek volgens mij.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

home@the movies

Citaat van: jaco op november  1, 2014, 21:12:09
Wat heb je in Auro3D kunnen beluisteren ? Er is met name muziek volgens mij.

Er zijn al heel wat films in Auro opgenomen, en aangezien de mensen van Auro zelf over de content beschikken is er een heel erg goede demo disc met tal van filmfragmenten in native Auro.
Als je de demo wil bijwonen een kleine tip, de sweetspot is uitgerekend tussen de twee rijen stoelen.
Ga dus liever niet achter de stoelen staan want dan is het effect een stuk minder indrukwekkend.

GR.
Werner

dvd-fan

Er was een demo disk met verschillende voorbeelden. Was wel leuk dat er op de demo auro aan en uitgeschakeld werd. Verder inderdaad muziek. Kerkorgel en een Duitse band met elektromuziek.
De demoniseren zijn meestal, wel mooi omdat je vaak op 1 geluid focust. Bijv een vliegtuig dat van voor naar achtergaat. Bij een film bijv transformers heb je zoveel verschillend geluid dat het minder opvallend is. Er werd ook een 5.1 muziekstuk geupsampled naar auro, maar dat leek nergens op.
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

cobaltjeh

Citaat van: jaco op november  1, 2014, 21:12:09
Wat heb je in Auro3D kunnen beluisteren ? Er is met name muziek volgens mij.

Het stukje film was van Turbo, de andere opnames waren stadsgeluiden, en een opname in een bos, met een traktor die voorbij reed.
De demo disc van Auro had erg veel content, en flink wat filmfragmenten. Helaas maar een klein gedeelte beluisterd in demo.

riwi

#431
Ik was er ook gisteren. Ik vond de Auro demo erg mooi kwa ruimtelijkheid. Goede uitleg van de dame van Auro. Ik vond alleen de subs erg 'fout' afgesteld dwz ipv laag was er alleen gerammel en geresoneer. Op gevoel zeg ik dat de subs 18dB te hard stonden :) Dat ligt ook aan de ruimte denk ik. Maar het effect van de hoogte laag in Auro was erg mooi en het was duidelijk een meerwaarde. Lichtmond3 was de muziek demo. En de Auro demo disk was erg mooi met de langsrijdende diesel truck en de stads opnames.

Bij een Epson tw9200 projector stond een Atmos set met Onkyo die pijn deed aan de oren. Stond te hard en bijzonder slechte speakers naar mijn smaak.

De Trinnov opstelling met Klipsch was wel erg goed. De Atmos demo disk klonk hier inderdaad nog een stuk beter dan bij iEar vorige week. Mooi ruimtelijke plaatsing van de geluiden. Dit was een setup met veel speakers (2x fronts 2xrears, 4x sides, center, 4x plafond, 4x woofer)
Tijdens de demo kon je geluiden daardoor nog mooier plaatsen.

Kwa normaal 7.1 was er ook nog een Steinway Lyngdorf demo die erg strak klonk. Kwa bass had deze demo het het beste onder controle. Dit is een volledig digitaal systeem met 7 kleinere speakers en 2 corner woofers. Er werd wel wat luid gedraaid.

Kwa projectoren verraste de vw300 mij. Ik had gedacht dat deze niet veel mooier zou zijn dan de vw95 die ik thuis heb hangen. Maar scherpte en licht waren gewoon een stap beter met de vw300. De vw500 draaide op een acoustisch transparant doek (bij de trinnov/Klipsch setup) en daardoor zag je de structuur van het doek. Dat was minder mooi. Veel projectoren stonden op een Blackdiamond doek te spelen. Daardoor kan je de projector niet zo goed beoordelen want door die doeken krijg je een soort fosfor achtige twinkel in het beeld wat ik persoonlijk niet mooi vind (lees : erg lelijk).
De Espon TW10000 speelde mooi maar had duidelijk minder licht dan andere projectoren. En op blackdiamond doek ook.
De JVC RS49 vond ik er erg goed uit zien. Nu  JVC deze projector in prijs heeft verlaagd is dit een mooi alternatief voor de Sony hw55 en hw40 denk ik.
Er was ook een Sim projector Domino Nero3 single DLP met LED (dus geen kleuren wiel). We hebben met onze ogen knipperend en draaiende hoofden geprobeerd regenbogen te zien maar dat was er eigenlijk niet. Het beeld was minder scherp dan van andere projectoren maar zag er wel plastisch uit.

Werner bedankt voor de leuke informatieve dag! Alle demo's waren goed verzorgd. Duidelijk aangegeven wat in welke ruimte speelde. Ik vond het erg leuk.

Da-lite

Ik denk dat de filmstudio's begrepen hebben dat ze hun films die in atmos zijn opgenomen, ook beter uitbrengen of her uitbrengen op blu-ray met atmos.

Hier is alvast de eerste waar ze mee beginnen.

" Gravity "  :pompom:

Het word dan zo gezegd een luxe editie , maar ja... je hebt dan wel atmos.
Het spijtige is , dat het nog even wachten is tot februari 2015.
Ik hoop dat er snel meer volgen.



Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jaco

#433
Tja het gaat niet snel.

Eerst komt deze maand nog Expendables 3 uit met Atmos (tenzij de Studio zich weer 'vergist'heeft net zoals met Hercules)

Dus we hebben nu: Transformers, Step up Right in, Lichtmond 3 en Enchanted Kingdom.

Allemaal toppers  ;)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

yorkie13


Kjelt

Citaat van: Da-lite op november 11, 2014, 11:20:06
Ik denk dat de filmstudio's begrepen hebben dat ze hun films die in atmos zijn opgenomen, ook beter uitbrengen of her uitbrengen op blu-ray met atmos.
Hier is alvast de eerste waar ze mee beginnen.
" Gravity "  :pompom:
hahaha briljante marketing :
bonus feature: new silence space version, experience the film without any sound at all.
Ben benieuwd of die met Atmos dan beter stil is  ;D

riwi

Gravity had de stilte juist met een boel subwoofer druk mooi beklemmend neer gezet. Het verbaasde me hoe mooi dat gedaan was. Ik denk dat Atmos hier best wat toevoegt. Bovendien hebben non atmos gebruikers er geen last van als de TrueHD track atmos bevat want dan speelt gewoon de normale 7.1 TrueHD track.

hcfreak

Ben al druk aan het plannen om in de Kerst vakantie mijn HC uit te breiden naar Atmos. Eerst maar eens een demo meemaken bij mijn dealer in Eindhoven, die over 2 weken een geheel nieuwe Atmos Home Cinema (met alle toeters en akoestische bellen) gereed heeft. De B&W in ceiling boxen CSM 7.5 lijken me wel wat (een hele investering ze kosten 700 euro per stuk dat maal vier dus) omdat die qua diepte (nog geen 20 centimeter) tussen het plafond en de vloer van mijn zolder passen. Toch nog een hele nachtmerrie  >:D; de vloer op mijn zolder open maken, gaten maken in het steengaas plafond en nog erger de rails van mijn halogeen spotjes verplaatsen en nog erger ook nog een extra versterker aanschaffen.
(mijn Front Height laat ik dan uiteraard vervallen maar dan kom ik nog 2 kanalen te kort) Nog niet duidelijk welke speakers die extra versterker moet gaan aansturen. Ik wacht nog op de opvolger van mijn Denon 4520 en niet duidelijk is me nog welke speaker uitgangen je zelf kunt toewijzen en welke niet (je zou logischerwijze de extra amp moeten inzetten voor je Front speakers toch?). Heeft iemand al ervaring met de aanschaf van "Atmos speakers"  en suggesties voor alternatieve dan de B&W? (eventueel ook on ceiling, hoewel dat optisch weer minder fraai is)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

hcfreak

Ben al druk aan het plannen om in de Kerst vakantie mijn HC uit te breiden naar Atmos. Eerst maar eens een demo meemaken bij mijn dealer in Eindhoven, die over 2 weken een geheel nieuwe Atmos Home Cinema (met alle toeters en akoestische bellen) gereed heeft. De B&W in ceiling boxen CSM 7.5 lijken me wel wat (een hele investering ze kosten 700 euro per stuk dat maal vier dus) omdat die qua diepte (nog geen 20 centimeter) tussen het plafond en de vloer van mijn zolder passen. Toch nog een hele nachtmerrie  >:D; de vloer op mijn zolder open maken, gaten maken in het steengaas plafond en nog erger de rails van mijn halogeen spotjes verplaatsen en nog erger ook nog een extra versterker aanschaffen.
(mijn Front Height laat ik dan uiteraard vervallen maar dan kom ik nog 2 kanalen te kort) Nog niet duidelijk welke speakers die extra versterker moet gaan aansturen. Ik wacht nog op de opvolger van mijn Denon 4520 en niet duidelijk is me nog welke speaker uitgangen je zelf kunt toewijzen en welke niet (je zou logischerwijze de extra amp moeten inzetten voor je Front speakers toch?). Heeft iemand al ervaring met de aanschaf van "Atmos speakers"  en suggesties voor alternatieve dan de B&W? (eventueel ook on ceiling, hoewel dat optisch weer minder fraai is)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

cobaltjeh

Ik zit te denken om een stel zelfbouw monitoren te gebruiken als Atmos speakers.

Dit model: http://www.speakerland.nl/luidsprekermodellen/compakte-luidsprekers/vifa-pillarmini.html

Heb deze laatst beluisterd, en zet voor zijn formaat een prima geluid neer. De bouwprijs van 200 euro per stuk is al helemaal een no-brainer.

De ceiling speakers zijn in mijn ogen, niet meer als een driver, wat plastic in een te klein kastje met een filter wat dit compenseert.
Om hier nu 700 euro voor te betalen is in mijn ogen zonde van het geld. En ik durf te gokken dat de zelfbouw monitoren beter klinken.
Echter zijn deze wel een stukje moeilijker te bevestigen, daar moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik dat wil oplossen.

Kwam tijdens een zoektocht ook deze tegen, wellicht kan ik een zelfde soort constructie gebruiken voor de ophanging van de zelfbouwspeakers:
http://www.avsforum.com/forum/19-dedicated-theater-design-construction/1179128-deadwood-theater-comes-alive.html#post17170132

jaco

Je zou die speakers die Roger Dressler gebruikt kunnen overwegen. Die zijn redelijk geprijsd volgens mij en bevallen meerdere mensen op avsforums goed.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

rovinggecko

De rest van je speakers is toch ook Vifa zelfbouw? Heb je in ieder geval een goede kans dat dit kleurt bij elkaar. En ook leuk om je zelfbouw set verder zelf uit te bouwen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cobaltjeh

Citaat van: rovinggecko op november 15, 2014, 20:33:16
De rest van je speakers is toch ook Vifa zelfbouw? Heb je in ieder geval een goede kans dat dit kleurt bij elkaar. En ook leuk om je zelfbouw set verder zelf uit te bouwen.

Klopt, de premium 11 zou nog beter matchen wegens dezelfde tweeter.
Achter is deze flink wat groter en zwaarder.

De pillarmini gebruikt echter de nieuwe vifa reeks met Neodynium magneet, technisch veel mooier. Dit tezamen met het formaat wat een stuk compacter is doet me waarschijnlijk toch kiezen voor deze.
En tja de drivers zijn gewoon ook erg mooi  :headbanging::


rovinggecko

Die heeft een 2x zo grote inhoud zo te zien. Zou ik niet voor de lol aan het plafond hangen. Zou het wel weten :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

jaco

Ik ga als 1e film maar expendables 3 in Atmos doen, die is er nu al beschikbaar via sommige kanalen.. :pompom:
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#445
Vandaag de AV7702 binnen gekregen.

Eerste indruk van het apparaat: het aluminium was op, dus ze hebben de zijkanten van het front van plastic gemaakt.
Beetje jammer dat het niet een geheel metaal front is. Maar goed als hij in het rack staat en goed klinkt maakt de buitenkant niet uit.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op november 21, 2014, 21:17:39
Vandaag de AV7702 binnen gekregen.
Maar goed als hij in het rack staat en goed klinkt maakt de buitenkant niet uit.
Ben benieuwd  :)

Robbo

Citaat van: jaco op november 21, 2014, 21:17:39
Vandaag de AV7702 binnen gekregen.

Eerste indruk van het apparaat: het aluminium was op, dus ze hebben de zijkanten van het front van plastic gemaakt.
Beetje jammer dat het niet een geheel metaal front is. Maar goed als hij in het rack staat en goed klinkt maakt de buitenkant niet uit.

Toch een vooruitgang tov de 861. Daar is de front geheel van plastic  ;) :tounge:

jaco

Hmm, dat was meer composiet materiaal. Dit is echt aluminium in het midden en plastic aan de zijkant. Nu kost deze unit ook maar 15% van een 861, dus wellicht moet je niet meer verwachten.
Echter herinner ik me van de yamaha 2070 die ik ooit had dat die mechanisch ook goed aanvoelde.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Cobraatje

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Op het AVSforum geven gebruikers van de AV7702 aan dat de AV7702 door o.a. andere Hdams beter zou klinken dan de AV8801.