Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cobaltjeh

Klopt dat had ik ook gelezen.

Maar ik lees ook dat de Transformers film in Atmos flink tegenvalt, ten opzichte van de Demo disc van Dolby zelf.

Geluidstechnisch zou hij erg goed moeten zijn, wat ik tot nu toe lees. Een vind hem bijna op het niveau van zijn 8801 zitten. Echter had hij ook maar 1,5 uur om te vergelijken.

jaco

Tja 1e titel en wellicht is het geen 1:1 copy van de cinema versie en moest de engineer er nog inkomen ?

Ik las ook tussen de regels door dat veel mensen de film transformers 4 niets vinden..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

Tjah, daar verandert techniek natuurlijk weinig aan...  :thumbs-up:

bmateijsen

Citaat van: jaco op oktober 14, 2014, 12:04:59
Tja 1e titel en wellicht is het geen 1:1 copy van de cinema versie en moest de engineer er nog inkomen ?

Ik denk dat dit vaker het geval zal zijn....

CitaatIk las ook tussen de regels door dat veel mensen de film transformers 4 niets vinden..

Die is ook niet echt geweldig, op een paar grote scenes na. Ik heb hem niet in de bioscoop gezien met Atmos, dat maakt de vertaling naar thuis lastig....


bmateijsen

Ik zie overigens veel oplossingen met extra luidsprekers bovenop bestaande luidsprekers. Wat is jullie mening daarover??

cobaltjeh

Citaat van: bmateijsen op oktober 14, 2014, 16:36:45
Ik zie overigens veel oplossingen met extra luidsprekers bovenop bestaande luidsprekers. Wat is jullie mening daarover??

Mijn plafond is voorzien van dempingspanelen dus de reflectie optie valt voor mij meteen af.

Ik denk de extra luidsprekers, of luidsprekers met geïntegreerde Atmos speakers meer als doel hebben om het verantwoord te maken in de huiskamer.
Ik denk dat niemand het daar verkocht krijgt om speakers in het plafond te bouwen / hangen.

Maar ik gok dat speakers in het plafond wel het beste resultaat geven.

Staaled

Het zal per situatie verschillen.
Plafond moet idd reflecteren voor de -enabled of -add-ons.

Daarentegen loop je met speakers aan het plafond het risico van lokaliseren.
Die moeten én goed matchen én goed geplaatst worden is mijn inschatting
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

zoldar

Ik ga beginnen met ad ons. Dat is minder ingrijpend in het interieur. Ik zitten stoeien met een setje tannoy efx satteliet speakers, die passen makkelijk op de triangles. Bevalt het niet, zijn ze er zo weer af.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

Hier komen 4 speakers aan het plafond.
Alles hangt aan flamco rail systeem, dus redelijk flexibel.

Ik dacht top front en top rear te hebben, maar de hoek aan de achterkant is niet groot genoeg voor top rear. Dus dat moet top mid worden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Ik heb inmiddels een aantal wat commercielere opstellingen gehoord met add-ons en ik ben verre van overtuigd dat dit Atmos ten goede komt. Effect met add-ons was minimaal in die opstellingen en gaven vooral een veel diffuser beeld.

denoontje

Citaat van: bmateijsen op oktober 14, 2014, 18:03:08
Ik heb inmiddels een aantal wat commercielere opstellingen gehoord met add-ons en ik ben verre van overtuigd dat dit Atmos ten goede komt. Effect met add-ons was minimaal in die opstellingen en gaven vooral een veel diffuser beeld.

Dus jij denkt dat plafond speakers of monitoren opgehangen aan het plafond beter klinken?

Wanneer gaan jullie in de HT een demo houden?

zoldar

Voor een demo ben ik in. Jtvlaardingen als referentie.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

bmateijsen

Citaat van: denoontje op oktober 14, 2014, 20:30:08
Dus jij denkt dat plafond speakers of monitoren opgehangen aan het plafond beter klinken?

Wanneer gaan jullie in de HT een demo houden?

Ik denk dat een add-on, helemaal als de luidsprekers niet hetzelfde zijn, totaal geen goed idee is.

Wij zijn nog druk bezig met de planning van Atmos, veel dingen om echt goed over na te denken want het idee is om dit in de referentieset te doen. En dan is de wijziging nogal ingrijpend ;).

Groet,

Bjorn


jaco

#288
Dezelfde luidspreker als je in de basis laag hebt (links center rechts etc.) klinkt als je hem ophangt niet hetzelfde helaas. Hij staat niet meer vrij, reflecties van plafond zijn lastig etc.

Ik denk dat Dolby daarom stelt ze naar beneden te laten stralen met een 90 graden afstraal hoek.  Dan zou de zitplaats nog in de kegel komen die al die hoogte speakers op oorhoogte als bereik hebben.

Als je de hoogte luidsprekers op de zit positie richt, krijg je direct te maken met plafond reflecties. Dus daar moet je wellicht weer diffusie of demping toepassen.

Lastig allemaal, maar mijn front top speakers kijken net onder een diffusor door, dus veel plafond reflectie heeft die niet. De achterste straalt haast recht omlaag, dus daar ook weinig kans op reflectie want er direct naast zit een absorbtie paneel.

Gewoon testen en speakers desnoods verplaatsen en weer luisteren..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cobaltjeh

Ik wil ook gaan werken met 4 plafond speakers, deze wil ik naast of in de panelen verwerken.
Gezien de gehele set zelfbouw is, zal ik voor de plafond speakers ook zelf iets bouwen.

Als ik ze kan integreren in de panelen dan zou dat ook vervelende reflecties van het plafond tegen gaan.
Maar ik vrees dat het nog flink wat experimenteren gaat worden.


denoontje

Citaat van: jaco op oktober 14, 2014, 21:58:12
Dezelfde luidspreker als je in de basis laag hebt (links center rechts etc.) klinkt als je hem ophangt niet hetzelfde helaas. Hij staat niet meer vrij, reflecties van plafond zijn lastig etc.

Ik denk dat Dolby daarom stelt ze naar beneden te laten stralen met een 90 graden afstraal hoek.  Dan zou de zitplaats nog in de kegel komen die al die hoogte speakers op oorhoogte als bereik hebben.

Als je de hoogte luidsprekers op de zit positie richt, krijg je direct te maken met plafond reflecties. Dus daar moet je wellicht weer diffusie of demping toepassen.

Lastig allemaal, maar mijn front top speakers kijken net onder een diffusor door, dus veel plafond reflectie heeft die niet. De achterste straalt haast recht omlaag, dus daar ook weinig kans op reflectie want er direct naast zit een absorbtie paneel.

Gewoon testen en speakers desnoods verplaatsen en weer luisteren..

heb jij al een atmos opstelling...heb je een foto ;-)

bmateijsen

Citaat van: jaco op oktober 14, 2014, 21:58:12
Dezelfde luidspreker als je in de basis laag hebt (links center rechts etc.) klinkt als je hem ophangt niet hetzelfde helaas. Hij staat niet meer vrij, reflecties van plafond zijn lastig etc.

Dat ligt eraan hoe je deze bevestigd..., maar inderdaad wel een keuze om rekening mee te houden! Wij hebben de keuze om onze inbouw surround daarvoor te gebruiken.

CitaatIk denk dat Dolby daarom stelt ze naar beneden te laten stralen met een 90 graden afstraal hoek.  Dan zou de zitplaats nog in de kegel komen die al die hoogte speakers op oorhoogte als bereik hebben.

Als je de hoogte luidsprekers op de zit positie richt, krijg je direct te maken met plafond reflecties. Dus daar moet je wellicht weer diffusie of demping toepassen.

Lastig allemaal, maar mijn front top speakers kijken net onder een diffusor door, dus veel plafond reflectie heeft die niet. De achterste straalt haast recht omlaag, dus daar ook weinig kans op reflectie want er direct naast zit een absorbtie paneel.

Gewoon testen en speakers desnoods verplaatsen en weer luisteren..

Wij moeten het theoretisch in 1 keer goed hangen... De inbouw speaker moet in een diffusor bevestigd worden.

road rebel

Is een onwall (zoals er al zo velen op de markt zijn) geen optie?


jaco

Citaat van: denoontje op oktober 15, 2014, 11:20:33
heb jij al een atmos opstelling...heb je een foto ;-)
Nee ik heb de speakers en versterker nog niet hier..

fotos van de speaker posities heb ik op avs forum gezet: http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version-356.html#post28129394
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: road rebel op oktober 15, 2014, 14:02:54
Is een onwall (zoals er al zo velen op de markt zijn) geen optie?



Zolang je synergie behoudt is dat goed. Ik denk dat je ook met Atmos niet zomaar het 4G principe overboord moet gooien.

anton

En centerspeakers??? zijn in principe gebouwd om tegen een muur of in een kast ook goed te klinken (uitzonderingen daargelaten). Als je dan dezelfde centerspeakers in je plafond bouwt ???

cobaltjeh

Citaat van: anton op oktober 15, 2014, 15:07:29
En centerspeakers??? zijn in principe gebouwd om tegen een muur of in een kast ook goed te klinken (uitzonderingen daargelaten). Als je dan dezelfde centerspeakers in je plafond bouwt ???

Een centerspeaker lijkt me wat te groot en onhandig om er 4 aan het plafond te hangen.

Ik zou kijken naar diverse inbouw modellen voor muur / plafond. (Even afhankelijk of je wel of niet een verlaagd plafond hebt.)
Anders kijken naar wat plattere wandmodellen.

Gezien ik een hoogte van 260 heb, zou ik zelfs wegkomen met een boekenplank model aan het plafond.

jaco

Ik heb kartonnen speakers gemaakt, dat was wel even schrikken wat er aan het plafond moet, maar goed bruin karton  steekt af en de speakers worden zwart.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cobaltjeh

Citaat van: jaco op oktober 15, 2014, 15:25:35
Ik heb kartonnen speakers gemaakt, dat was wel even schrikken wat er aan het plafond moet, maar goed bruin karton  steekt af en de speakers worden zwart.

Uhm, ik snap je niet helemaal. Bedoel je om de maatvoering te bepalen / idee te krijgen?

road rebel

Ik zal tzt dan ook maar eens karton bovenhalen  ;D

Ik heb al met centerspeakers geëxperimenteerd (als surround en stereo) maar die d'appolito opstelling levert bij mij een vrij nauwe geluidsverspreiding terwijl je van een speaker die 1m boven jouw hoofd hangt eerder een zo breed mogelijke straling verlangt.