Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zoldar

aan die software is natuurlijk wel te komen straks. dit artikel betreft uk markt
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Kjelt

Ja straks, straks als er een standaard voor 4video en 4k bluray is , ik denk dat ik de kat nog even uit de boom kijk met aanschaf van een nieuwe av amp en projector. Wat voor nut heeft het als er het komende half jaar er 5 films uitkomen?

Robbo

Content is king.  Daarom is het goed te lezen dat de Dolby Upsampler schijnbaar zijn werkt goed doet.   Deze maakt a la DPLIIX van 2.0, 5.1 en 7.1 een Atmos-like mix.   


skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Fox

Citaat van: zoldar op september 10, 2014, 17:16:44
aan die software is natuurlijk wel te komen straks. dit artikel betreft uk markt

Deels waar, maar de UK krijgt in de EU meestal de beste hoog kwalitatieve audiotracks.  :music:

Dus bij landen als NL waar we vaak inferieure audio tracks krijgen word het dus smullen  :devil:

jaco

Citaat van: anton op september 10, 2014, 15:43:18
In het document van Dolby dat Jaco gepost heeft worden alle vragen beantwoord mbt plaatsing van de speakers maar ook de eisen die aan de speakers gesteld worden komt aan de orde.
Inderdaad er staat:
CitaatWith this in mind, overhead speakers should complement the frequency response, output, and power-handling capabilities of the listener-level speakers.

Dus met andere woorden, precies dezelfde speakers in de lucht als op de grond.
Helaas gaat dat bij mij niet, dus maar iets kleinere uit dezelfde familie.

Andere probleem is de achterste overhead speakers, als je zitplaats vlak bij de muur is, dan haal je de 125-150 graden niet. (90 is dan recht omhoog..)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

donaldk

Bi Dolby hadden ze het vanmiddag over 120(?) titels, helaas de demoruimte is volledig volgeboekt en ze doen ook niet aan het laatste stoeltje vullen, of eentje bijzetten. Dolby is een beetje zeikerig op dat gebied. Maken in ieder geval weinig uitzonderingen.

De 30(32?)" 100 W/2000Nits piek HDR LCD die ze tijdens IFA in een hotel lieten zien heeft een kapotte voeding (vertelde men mij) dus deze was ook niet te zien.

Martijn M

Citaat van: jaco op september 13, 2014, 09:27:06
[...]
Dus met andere woorden, precies dezelfde speakers in de lucht als op de grond.
Helaas gaat dat bij mij niet, dus maar iets kleinere uit dezelfde familie.

Andere probleem is de achterste overhead speakers, als je zitplaats vlak bij de muur is, dan haal je de 125-150 graden niet. (90 is dan recht omhoog..)

Het is eigenlijk niet anders dan in het geval van conventioneel 2D-surround. Indien je de luidsprekers allemaal gelijk op kunt stellen (zelfde hoeveelheid ruimte om de luidsprekers heen) is het ideaal om identieke luidsprekers toe te passen. Kun de center en surrounds niet op identieke wijze plaatsen (99,9% van de huiskamersituaties), dan zijn er betere opties. Het gaat er om dat de luidspreker plus kamerinvloed vanuit elke richting zo gelijk mogelijk zijn. Pak liever een dedicated center en surround luidspreker, want die zijn afgestemd om op/in een meubel en dicht bij wanden respectievelijk te worden opgesteld. Om er voor te zorgen dat de surrounds en center een vergelijkbaar timbre hebben is het over het algemeen aan te raden luidsprekers uit dezelfde serie te nemen. Dit is echter niet per se noodzakelijk.

Fatsoenlijk bass-management is de truc. Dan kun je met relatief bescheiden luidsprekers toe. HIER hebben we er twee jaar geleden pittig over gediscussieerd.
Dutch & Dutch

Fox

Citaat van: donaldk op september 14, 2014, 02:09:59
Bi Dolby hadden ze het vanmiddag over 120(?) titels, helaas de demoruimte is volledig volgeboekt en ze doen ook niet aan het laatste stoeltje vullen, of eentje bijzetten. Dolby is een beetje zeikerig op dat gebied. Maken in ieder geval weinig uitzonderingen.

De 30(32?)" 100 W/2000Nits piek HDR LCD die ze tijdens IFA in een hotel lieten zien heeft een kapotte voeding (vertelde men mij) dus deze was ook niet te zien.

Tja, deze week weer moeten constateren dat 2 EU BD uitgaven een 16bits 5.1 DTS-MD MA track hebben i.p.v. een overzeese 24bits 7.1 DTS-MD MA track.
Als de contents houders dit al niet goed weten te krijgen, plus het feit dat velen drop-outs ervaren bij Dolby True-HD, zie ik het toch echt niet goedkomen voor Dolby ATMOS (hoe goed dat ook mag zijn bij die 2 bioscopen in NL).
Overigens is Dolby True-HD ookal een soort niche op BD ....

Just my 2 cents

Atmoz


Kan iedere huidige Blu-ray speler dit nieuwe geluidsformaat lezen?
En stuurt hij dit dan via HDMI naar de Dolby Atmos receiver? Of hoe werkt het?

Niet dus ook weer een nieuwe BD speler nodig?
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

squeek

Citaat van: Atmoz op september 14, 2014, 18:07:33
Kan iedere huidige Blu-ray speler dit nieuwe geluidsformaat lezen?
En stuurt hij dit dan via HDMI naar de Dolby Atmos receiver? Of hoe werkt het?

Niet dus ook weer een nieuwe BD speler nodig?

Ja, het wordt gewoon via bitstream verstuurd zodat de receiver de decoding doet. De blu ray speler kan je dus gewoon behouden.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

riwi

Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op september 14, 2014, 11:05:31
Het is eigenlijk niet anders dan in het geval van conventioneel 2D-surround. Indien je de luidsprekers allemaal gelijk op kunt stellen (zelfde hoeveelheid ruimte om de luidsprekers heen) is het ideaal om identieke luidsprekers toe te passen. Kun de center en surrounds niet op identieke wijze plaatsen (99,9% van de huiskamersituaties), dan zijn er betere opties. Het gaat er om dat de luidspreker plus kamerinvloed vanuit elke richting zo gelijk mogelijk zijn. Pak liever een dedicated center en surround luidspreker, want die zijn afgestemd om op/in een meubel en dicht bij wanden respectievelijk te worden opgesteld. Om er voor te zorgen dat de surrounds en center een vergelijkbaar timbre hebben is het over het algemeen aan te raden luidsprekers uit dezelfde serie te nemen. Dit is echter niet per se noodzakelijk.

Fatsoenlijk bass-management is de truc. Dan kun je met relatief bescheiden luidsprekers toe. HIER hebben we er twee jaar geleden pittig over gediscussieerd.

Ik vind dat het wel degelijk zin heeft om gelijke achterspeakers toe te passen als de fronts. Ik draai met 4x de B&W N803 en met de upgrade van de achterspeakers van 9NT naar N803 was er een grote winst in homogeniteit. Je merkt dat er aan de zijkanten (tussen FR een RR en tussen FL en RL) een soort stereo image is waardoor geluiden zich mooier aan de zijden laten plaatsen.

Ik zie niet dat er nog 4x N803 aan het plafond komen bij mij dus als er al Atmos speakers komen dan zullen dat kleinere speakers worden.

jaco

#237
Die hoogte speakers moete volgens dolby ook dezelfde spl halen dan de hoofd speakers, benieuwd hoek ze dat realiseren met die opzet speakers, erg dikke versterker erachter waarschijnlijk  ;D

Ik ga maar voor 7 x actieve monitor rondom, en een iets kleiner model aan het plafond.
Woofer erbij en goede crossover kiezen en klaar.
Audissey zou ook de klank redelijk recht moeten kunnen trekken volgens wat ik gelezen heb.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: riwi op september 14, 2014, 19:15:41
Ik vind dat het wel degelijk zin heeft om gelijke achterspeakers toe te passen als de fronts. Ik draai met 4x de B&W N803 en met de upgrade van de achterspeakers van 9NT naar N803 was er een grote winst in homogeniteit. Je merkt dat er aan de zijkanten (tussen FR een RR en tussen FL en RL) een soort stereo image is waardoor geluiden zich mooier aan de zijden laten plaatsen.
Jij hebt een vrij mooie circel dus de speakers staan op gelijke afstanden tot de luisteraar plus je hebt een lage bank waardoor de luisteraar geen fysieke obstructie heeft tussen de speaker en oren. Zoals ik Martijn zijn post lees is hij voorstander van dezelfde speakers in zo'n situatie. Alleen als dit dus niet mogelijk is dus als de bank bijna tegen de muur staat en je  daar dus nog speakers achter moet zien te plaatsen dan is hij voorstander van andere speakers die een beter resultaat geven.
Dit heb ik zelf ook ervaren, in zo'n situatie als geschetst vind ik dipool speakers bv veel meer diffuus en een betere oplossing dan een directe speaker die de luisteraar teveel afleid. Het blijft voor iedere ht situatie weer tweaken.

jaco

Afstanden is met delay ook op te lossen.

Ik heb de offerte voor de uiteindelijke speaker keuze binnen, nog even over de woofer nadenken..
Dit is ook voor mij de 1e keer dat ik dezelfde speakers rondom me ga hebben. Ook altijd betere voorspeakers dan surrounds gehad. Nu kan ik wel 250 per speaker besparen, maar ik ga toch maar voor 7x dezelfde monitor.

Verder hang ik de grootste units op aan plafond die passen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

kermit

#240
Citaat van: jaco op september 15, 2014, 17:42:57
Afstanden is met delay ook op te lossen.

Ik heb de offerte voor de uiteindelijke speaker keuze binnen, nog even over de woofer nadenken..
Dit is ook voor mij de 1e keer dat ik dezelfde speakers rondom me ga hebben. Ook altijd betere voorspeakers dan surrounds gehad. Nu kan ik wel 250 per speaker besparen, maar ik ga toch maar voor 7x dezelfde monitor.

Verder hang ik de grootste units op aan plafond die passen.

26oktober ga ik naar een demo ! Ik ben benieuwd hoe het klinkt! Ik heb het nu een keer meegemaakt in Vlaardingen en vond het wel mooi maar niet dat ik echt van onder de indruk was!  Misschien heeft het te maken met de bios waar ik altijd heen ga die heeft een geweldige sound!

dvd-fan

 ;) leuk dat je naar Tilburg komt. Neem aan dat je met William mee komt.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

jaco

Citaat van: kermit op september 15, 2014, 18:26:21
26oktober ga ik naar een demo ! Ik ben benieuwd hoe het klinkt! Ik heb het nu een keer meegemaakt in Vlaardingen en vond het wel mooi maar niet dat ik echt van onder de indruk was!  Misschien heeft het te maken met de bios waar ik altijd heen ga die heeft een geweldige sound!
Die demo is niet bij mij :)

De pre amp die ik wil is Maranz AV7702, en die komt dan in November uit heb ik gehoord.
De speakers komen wellicht in eind Oktober.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

kermit

Citaat van: dvd-fan op september 15, 2014, 20:45:44
;) leuk dat je naar Tilburg komt. Neem aan dat je met William mee komt.
Robin

Idd! We gaan het beleven!  :D

kermit

Citaat van: jaco op september 15, 2014, 22:12:21
Die demo is niet bij mij :)

De pre amp die ik wil is Maranz AV7702, en die komt dan in November uit heb ik gehoord.
De speakers komen wellicht in eind Oktober.

Jaco! Hoeveel speakers komen te hangen?

jaco

7 speakers in de basis laag/normaal.
4 hoogte speakers.

Systeem is bedacht voor 24 speakers in de basislaag, en 10 hoogte kanalen.

Het is nog maar het begin van Atmos. De versterkers die er nu met Atmos komen zijn de modellen van vorig jaar met een Atmos codec erbij geplakt.

Voor de echte vooruitgang moet je naar systemen met 16 en meer kanalen denk ik. Maar die zijn flink duurder.
Verder moet je ruimte er ook nog geschikt voor zijn uiteraard.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martijn M

Meer speakers is ongetwijfeld beter, maar op basis van eigen experimenten denk ik dat je met 7 en 4 speakers al een heel eind komt.
Dutch & Dutch

MaxxMark

#247
Citaat van: jaco op september 15, 2014, 22:12:21
De pre amp die ik wil is Maranz AV7702, en die komt dan in November uit heb ik gehoord.
De speakers komen wellicht in eind Oktober.

Wat deed je beslissen om voor die te gaan?

Citaat van: jaco op september 16, 2014, 06:04:15
Het is nog maar het begin van Atmos. De versterkers die er nu met Atmos komen zijn de modellen van vorig jaar met een Atmos codec erbij geplakt.

Voor de echte vooruitgang moet je naar systemen met 16 en meer kanalen denk ik. Maar die zijn flink duurder.
Verder moet je ruimte er ook nog geschikt voor zijn uiteraard.

Bedoel je daarmee te zeggen dat de huidige Atmos versterkers (11.2) feitelijk niet geschikt zijn voor Atmos opstellingen (zie bijv de versterkers zoals genoemd op: http://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSoaGlEYguS8xRsopWsjC0tFSKra2tBQA)?

Omdat mijn huidige versterker kapot is gegaan ben ik stiekem toch voorzichtig aan het kijken naar een Atmos versterker. Mogelijk voor een 7.1.x opstelling of misschien een 5.1.2 opstelling (afhankelijk van wat fijner klinkt).

edit: ik zie nu dat dat wel gewoon goede atmos versterkers zijn, maar dat die allemaal inderdaad 'medio oktober' leverbaar zijn.Dus ik denk dat dit wel volwaardige Atmos versterkers zijn. Muv de 7.2 receivers die waarschijnlijk alleen kunnen wisselen tussen een 7.2.0 setup en een 5.2.2 setup
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Springbank

#248
Citaat van: jaco op september 16, 2014, 06:04:15
7 speakers in de basis laag/normaal.
4 hoogte speakers.

Systeem is bedacht voor 24 speakers in de basislaag, en 10 hoogte kanalen.

Het is nog maar het begin van Atmos. De versterkers die er nu met Atmos komen zijn de modellen van vorig jaar met een Atmos codec erbij geplakt.

Voor de echte vooruitgang moet je naar systemen met 16 en meer kanalen denk ik. Maar die zijn flink duurder.
Verder moet je ruimte er ook nog geschikt voor zijn uiteraard.


Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op september 16, 2014, 08:02:44
Meer speakers is ongetwijfeld beter, maar op basis van eigen experimenten denk ik dat je met 7 en 4 speakers al een heel eind komt.

Ik hoor een hoop wauw / omg / juich juich / het antwoord...
Zoals ik al zei; het is vooral een systeem om weer meer speakers te kunnen verkopen. Om te beginnen is de gemiddelde ruimte waar men in draait akoestisch een drama, hoeveel investeer je en wat levert het je op (tussen) de oortjes? Wees eerlijk straks als je gaat vergelijken, ik lees het graag...

Staaled

Citaat van: Springbank op september 16, 2014, 08:58:52

Ik hoor een hoop wauw / omg / juich juich / het antwoord...
Zoals ik al zei; het is vooral een systeem om weer meer speakers te kunnen verkopen. Om te beginnen is de gemiddelde ruimte waar men in draait akoestisch een drama, hoeveel investeer je en wat levert het je op (tussen) de oortjes? Wees eerlijk straks als je gaat vergelijken, ik lees het graag...
Juist met meer speakers, meer direct geluid dus, maak je de "omgeving" minder invloedrijk.
Met name de plafondspeakers zouden hier wel eens een zeer grote bijdrage in kunnen leveren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)