Verslag shootout Epson 7200, Sony HW40 en Sony HW55

Gestart door MechanicalAnimal, mei 19, 2014, 13:46:54

Vorige topic - Volgende topic

MechanicalAnimal

Wordt er niet makkelijker op.....

Epson geeft tijdelijk dikke korting op de 7200/9200/9200W, let op: op basis van inruil.

Prijsverschil met de hw40 wordt in het geval van de 7200 zo'n 400 euro.

Citaat van: Annewiek op mei 23, 2014, 15:14:58
Epson heeft een leuke kortings aktie t/m 31 juni aanstaande. €200,00 korting op de EH-TW7200 en €300.00 korting op de EH-TW9200(W)
Alleen bij geselcteerde dealers, waaronder ITC Home Theater.

bel voor beschikbaarheid met Annewiek Doorhof 0527 740007 van 9-17.00 uur of mail [email protected] (24/7)

Wij leveren de projectoren met uitgebreide controle en ISF calibratie. Na 200/600/1200 uur mag je langskomen voor een gratis hercalibratie, en ook als je een nieuwe lamp bij ons koopt, zetten we hem erin en krijg je een calibratie bij 200 uur.

Demonstratie mogelijk op afspraak.
ITC Home Theater, Emmeloord
www.hometheater.nl

:popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Op zowel de website van Epson als die van Hometheater.nl, maar niet in het forumbericht  ;)

maar ik begrijp de hint  :popcorn:

Joske007

Is het andere gebruikers ook op gevallen dat de Sony HW40/50ES standaard uit de doos een wat groener beeld weergeeft dan bv de Epsons?
Na calibratie allemaal wel recht te trekken, maar is iets dat bij mijn ervaring met de Sony's wel is opgevallen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joske007

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  1, 2014, 11:04:42
correct, daarom moet je ook kalibreren.
Het groener beeld was dus niet te wijten aan de prut in mijn ogen en was dus echt een feit  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

J.A.F._Doorhof

Custom installer

MechanicalAnimal

PojectorCentral heeft ook de review inmiddels online staan.

in die review wordt ook nog even ingegaan op het feit dat de Sony in enkele scenes meer "digital noise" laat zien in een vergelijk met de Epson 5030 (hier de 9200)

"There are two obvious and inter-related picture quality differences that are not dependent on image mode. The HW40ES has a sharper image that is also higher in detail, but it also has more digital noise in some scenes. Adjusting noise reduction on the HW40ES did not negate this difference, but it did begin causing detail loss, so it's not something we recommend."

link: http://www.projectorcentral.com/sony_hw40es_projector_review.htm

MechanicalAnimal

MechanicalAnimal

Last but nog least.........de Projectorreviews Shootout  :pompom:

Benq W7500
Optoma HD91
Epson 9200
Sony HW40

http://www.projectorreviews.com/comparisons/four-home-theater-projector-comparison/

edit: 15/7 volgens mij is nog niet alles online

Raymond187

Mooi leesvoer.

Ook wij zijn gezellig bij Annewiek op visite geweest voor een demo van de Epson9100, Sony hw50.

De Sony vonden wij (mijn vrouw en ik) mooier beeld hebben. De kleuren waren dieper en voller. Heb geen ruis waargenomen. Maar in een kamer die niet verduisterd kon worden zou de keus naar de 9100 zijn gegaan.

3D hebben we niet gekeken, want dat vind ik sowieso afschuwelijk en afbreuk doen aan de film  :-X

Toch hebben we ervoor gekozen om geen projector te nemen ivm de looks van zo'n kast en scherm in de huiskamer. Ik vind dat niet mooi staan.

Wel jammer, want een scherm van >=2.10M is eigenlijk een must voor elke film liefhebber.

Erik

Citaat van: Raymond187 op juli 16, 2014, 13:26:29
Toch hebben we ervoor gekozen om geen projector te nemen ivm de looks van zo'n kast en scherm in de huiskamer. Ik vind dat niet mooi staan.
Om die reden heb ik jarenlang op een muur geprojecteerd en jarenlang ontzettend genoten grootbeeld film. De PJ stond onopvallend in de kast naast me. Vlak film niet meteen uit omdat je geen goed scherm hebt ;-) omdat bijna iedereen zegt dat je niet zonder kan.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Custom installer

MechanicalAnimal

^^

voor een paar tientjes 2dehands zit je al eerste rang zowat  :popcorn:

Raymond187

Groot beeld is NIET per definitie beter. Buiten dat het 1080p moet zijn moet het beeld ook goed zijn. Scherp goeie kleuren enzo. niet elke PJ die gebruikt wordt voor films is mooi. Als ik die van het werk gebruik hou ik liever mijn 47" TV :)

MechanicalAnimal

Appels en peren.....we zitten hier wel op een hometheaterforum he.

Raymond187

Appels en peren groeien beide aan een boom en zijn fruit soorten...Zo verschillend zijn ze niet :D

Maar goed bedoel niet perce een PPT projector. Epson 6100 of Sony40 zijn wel top en wat mij betreft  1000x beter dan elke LCD, led of plasma.

MechanicalAnimal

ik snapte je opmerking hoor ray, in mij ogen is het zonde om met een HW40 of 7200 op een muur te projecteren, dan doe je jezelf echt te kort.

trek je ergens een 3dehands W1070 vandaan voor 's een keer een filmpje of voetbalwedstrijd wordt het IMHO een ander verhaal.

ik zie soms ook echt wel situaties langskomen waar je haast geen scherm kwijt krijgt en een enorme TV tegen andere problemen oploopt.

Raymond187

Was ook als vrijdag opmerking bedoelt :)

Wat ik hier op het forum ziet maakt me jaloers als ik zulke schermen zie.

Het hoeft als eerste PJ + scherm niet €1000en te kosten. Knap 2e hands scherm heb je voor 500e wel. En een pj met 300 a 500 branduren voor 700e. Dan is het film kijken als vele malen leuker, beter, gaver. Dus strikt om de kosten gaat het hier niet.

Uiteraard wel een gekalibreerde PJ  8)

Plafond is bij ons 2.74M hoog. Dus zit al met een scherm dan langer moet zijn. Hij moet voor de TV hangen dus ~20CM van de muur af. Koof alleen om de kast van het scherm vind ik helemaal niet mooi. Kabels AC en HDMI vanuit de PJ mooi wegwerken kan alleen met frezen. Anders kabelgoot. De PJ kan in het wit dus zal wat minder opvallen.

Misschien als ik een keer bij iemand thuis of op een foto zie dat het wel "mooi" kan dan ga ik er weer serieus over nadenken.

MechanicalAnimal

^^

Ik heb er het budget voor om in te stappen met een 7200/HW40.....een 55 zal ik 2dehands moeten gaan zoeken of een actie afwachten.

Via het forum heb ik voor 100 euro een Kingpin LMS180 gescoord, ligt klaar op zolder  :pompom:.

Binnenkort wil ik nog eens kritisch kijken naar de image noise die ik op de HW40 heb gezien. Blijft me dat tegenstaan dan is de 7200 een prima alternatief.

Ik lever het SXRDplaatje wel in voor een beeld zonder image noise. Maar zoals ITC (en de review van projectorreviews) aangeeft
kun je met de RC op de laagste stand de noise aardig weg krijgen. Vraag is even hoeveel scherpte er overblijft.
Allicht is de image noise ook minder zichtbaar in een woonkamersetting.

De 7200 heeft weer een ander minpunt in mijn ogen en dat is de kans op stof in het optisch pad en wat meer lawaai.

Ik wil uiteindelijk zoiets:

MechanicalAnimal

mijn voorkeur krijgt echter het verwerken in een koof op een TV-kast.

krijg je zo'n idee:

Raymond187

Ik denk nu hardop
Is die ruis ook te zien op een kijkafstand van je kijk plek? En 180 scherm is ook compacter dan de 240 bij Annewiek. Is dan de kans kleiner op ruis?

Scherpte moeten missen wil je eigenlijk ook niet.

Komt je PJ kaal aan het plafond? Dus niet in een weg gewerkte uhhh kast of iets? Als de pj dan niet aanstaat dat hij dan beschermd is tegen stof.

€100 voor je scherm is een top deal  :headbanging:

Citaat van: MechanicalAnimal op juli 18, 2014, 12:09:17
mijn voorkeur krijgt echter het verwerken in een koof op een TV-kast.

krijg je zo'n idee:
Wat voor idee?

MechanicalAnimal

Citaat van: Raymond187 op juli 18, 2014, 12:12:35
Ik denk nu hardop
Is die ruis ook te zien op een kijkafstand van je kijk plek? En 180 scherm is ook compacter dan de 240 bij Annewiek. Is dan de kans kleiner op ruis?

Scherpte moeten missen wil je eigenlijk ook niet.

Komt je PJ kaal aan het plafond? Dus niet in een weg gewerkte uhhh kast of iets? Als de pj dan niet aanstaat dat hij dan beschermd is tegen stof.

€100 voor je scherm is een top deal  :headbanging:
Wat voor idee?

goeie tip! :pompom:

Ik kan bij ITC het beeld inzoomen tot mijn formaat en dan mijn eigen kijafstand vergelijken. Het scherm was 220/240 geloof ik.

het scherpteverlies is, volgens de review, aanzienlijk als je de Reality Creation uitzet, dat zou zonde zijn:
http://www.projectorreviews.com/sony/sony-vpl-hw40es-projector-review-performance-2/#sharpness-and-image-noise

De PJ komt idd kaal aan het plafond te hangen, ik heb daar een lichtpunt zitten met 220. Het liefst wil ik draadloos voor een mooie cleane installatie.

idee: zie bijgevoegd plaatje....je was me net voor.

Raymond187

Citaat van: MechanicalAnimal op juli 18, 2014, 12:46:36
De PJ komt idd kaal aan het plafond te hangen, ik heb daar een lichtpunt zitten met 220. Het liefst wil ik draadloos voor een mooie cleane installatie.
Ohh dus ik kan de installatie draden gebruiken van het lichtpunt in het plafond? Hhmm scheelt iig weer 1 lange AC kabel naar een WCD. Hoe doe je dat met schakelaar? Dat lichtpunt is aangesloten op een aan/uit knop ergens op de wand. Althans in de meeste gevallen. Je wil niet dat je me tde aan/uit lichtknop je PJ kan voorzien van wel/geen stroom.

In zo'n kast is idd beter.

MechanicalAnimal

Citaat van: Raymond187 op juli 18, 2014, 13:14:54
Ohh dus ik kan de installatie draden gebruiken van het lichtpunt in het plafond? Hhmm scheelt iig weer 1 lange AC kabel naar een WCD. Hoe doe je dat met schakelaar? Dat lichtpunt is aangesloten op een aan/uit knop ergens op de wand. Althans in de meeste gevallen. Je wil niet dat je me tde aan/uit lichtknop je PJ kan voorzien van wel/geen stroom.

In zo'n kast is idd beter.

Dat kan prima mijn inziens. Met de schakelaar waar je normaal het licht aandoet dat daar op aangesloten zit voorzie je nu de pj mee van stroom. Daarna schakel je met de Ab je projector in. Ben je klaar met projectoren laat je de stroom erop zodat hij kan koelen. Daarna kan de stroom er gewoon vanaf hoor. Je laat je stofzuiger toch ook niet 24/7 in de WCD zitten?  :D

Waarom wil ik dat niet? Je kunt de schakelaar ook gewoon met rust laten als je dat zelf wilt.