Verslag shootout Epson 7200, Sony HW40 en Sony HW55

Gestart door MechanicalAnimal, mei 19, 2014, 13:46:54

Vorige topic - Volgende topic

MechanicalAnimal

Citaat van: Raymond187 op juli 18, 2014, 13:14:54In zo'n kast is idd beter.

Mijn zelfbouw Avalon Isissen / Galactica's (ontwerp van Tony Gee - Humblehomemadehifi) beperken me in de breedte.

Ik krijg daar geen meubel tussen waar ik een 220-240 scherm kan inbouwen helaas.

De TX-P42G10 is inmiddels al vervangen door een 55ST60  :popcorn:

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Raymond187

Citaat van: MechanicalAnimal op juli 18, 2014, 13:25:08
Dat kan prima mijn inziens. Met de schakelaar waar je normaal het licht aandoet dat daar op aangesloten zit voorzie je nu de pj mee van stroom. Daarna schakel je met de Ab je projector in. Ben je klaar met projectoren laat je de stroom erop zodat hij kan koelen. Daarna kan de stroom er gewoon vanaf hoor. Je laat je stofzuiger toch ook niet 24/7 in de WCD zitten?  :D

Waarom wil ik dat niet? Je kunt de schakelaar ook gewoon met rust laten als je dat zelf wilt.
Zoontje van bijna 2 jaar :D

Je kan natuurlijk ook de aan.uit knop met een deksel dichtmaken en continue op aan hebben staan. Met je AB zet je de pj idd uit.

Citaat van: MechanicalAnimal op juli 18, 2014, 13:33:42
Mijn zelfbouw Avalon
:crazy: dat benne beste boekenplank speakers  :D

MechanicalAnimal

Citaat van: Raymond187 op juli 18, 2014, 13:59:16
Zoontje van bijna 2 jaar :D

Je kan natuurlijk ook de aan.uit knop met een deksel dichtmaken en continue op aan hebben staan. Met je AB zet je de pj idd uit.
:crazy: dat benne beste boekenplank speakers  :D

Geen last van  :D

het is zo'n dubbele knop, die 2 lichtpunten kan bedienen, dat dus gaat niet helemaal op maar zal eens kijken of een enkele knop erop gezet kan worden. Weer een goeie tip, thanks.

dikke 120 kilo noeste arbeid per kant  :D

MechanicalAnimal

Na de shootout ben ik bij Wolfkampf geweest om zijn HW40 eens te bekijken  :pompom:

Mijn bezoekje aan hem als aanvulling op dit topic:

Citaat van: MechanicalAnimal op juli 31, 2014, 21:23:22
Vond het erg gezellig en heb genoten van je HT  :worship: Wat een prachtruimte al en met nog wat finishing touches is het een dijk van een privé-bios!  :popcorn:

Na een gezellig kopje koffie in de tuin met Wolfkampf, mevrouw Wolfkampf (en de kleine Boomer braaf in zijn mandje) was het tijd om mijn kratje BD's, DVD's en me speler naar de zolderbios te hobbelen. Helaas was ik de AB van mijn player vergeten maar gelukkig had WK zelf ook een blurayspeler in zijn set terwijl hij eigenlijk alleen zijn mediaspeler gebruikt.

Allereerst ging de HW40 maar eens aan en gingen we er goed voor zitten om even wat materiaal vanaf de mediaspeler te kijken. Dat ging van stukken Fast/Furious, Lone Survivor naar Planes en weer terug naar een THX demodisk. Wat een prachtbeeld op het 100 inch Ivisons scherm, echt te gek.  :clapping:

Daarna mocht ik via BDspeler mijn eigen schijfjes even draaien.

De reden dat ik contact heb opgenomen met WK was dat ik bij ITC nogal wat ruis in het beeld zag van de HW40, de HW55 liet dit niet zien maar is een flink stuk duurder.
Het alternatief, de epson 7200, was ruisloos maar minder scherp als de HW40, is stofgevoeliger en iets lawaaiger, niet echt een alternatief wat mij betreft.

Bluray:
*The Walking Dead
*Hell on Wheels
DVD
*Long Way round (motordocu)
*Dexter

The walking dead is een, expres, ongelofelijk grainy gefilmde serie op 16mm film waardoor het erg lastig was om het beeld te kunnen beoordelen. De serie Hell on Wheels op BD bleek daar een stuk beter geschikt voor. Op enkele momenten kon ik de ruis zien zoals me opviel bij de "Shootout 40/55/7200". Opmerkelijk was dat het slecht enkele malen en in mindere mate zichtbaar was als tijdens de Shootout, daar was ik erg blij mee.

Tijdens een hoop verschillende scenes hebben we even met de Reality Creation settings lopen spelen. Mijn conclusie wat dat betreft is dat RC10 zo'n beetje de beste stand is voor het leeuwendeel van wat we gezien. Tussen de 1 en de 10 blijft de image noise zich beperken tot enkele scenes en voor mij op een acceptabel niveau zonder het totaalbeeld aan te tasten. Zet je de RC hoger en kom je voorbij de 20 dan neemt de image noise toe en ondanks dat de scherpte toeneemt wordt het beeld ietwat plastischer en onnatuurlijk.
Zet je de RC helemaal uit.......daar kom je heel rap van terug.......je verliest dan een bak aan scherpte wat gewoon zonde is van je mooie dure HW40, absolute afrader óf slechts bij een bron die dat noodzakelijk maakt.

Na de BDschijfjes heb ik even de DVD's bekeken. De motordocu Long Way Round op DVD vond ik niet echt fatsoenlijk te volgen, dat beeld is te slecht wat ik op mijn 55ST60 niet merk.
Deze docu is onderweg geschoten met een camerateam en handheldcam's.
De DVD Dexter was wel goed vergelijkingsmateriaal. Het beeld van een DVD valt een beetje tegen als je net gezien hebt hoe scherp een BD eruit ziet.
Wel kan ik zeggen dat je de DVD's die je al had liggen prima nog eens op het grote witte doek kan toveren, het is alleen niet zo fraai als BD.
Met een HW40 in huis zou ik echter bij aanschaf van films, al zijn ze soms iets goedkoper, niet kiezen voor de DVD maar echt gaan voor de BDversie.

Dankzij Wolfkamp kon ik echt een goed vergelijk maken en eens een heuse HT meemaken. Ook konden we zien dat de DL's op zijn mediaspeler net zo scherp waren als blurays.
Wat erg gaaf was dat de mediaspeler met een paar klikken de ondertiteling hoger en lager kon zetten waar bij een BD de ondertitels soms hinderlijk in beeld zit, dat was gaaf te zien.

Al met al kan ik concluderen dat ik de image noise voldoende afwezig zie bij het overgrote deel van het beeld materiaal. Daar waar ik de image noise wel nog zag was het niet zo hinderlijk als tijdens de shootout (waar de RC vermoedelijk op 20 stond). Ook zal het helpen als je lekker opgaat in de film en niet bezig bent beelden te vergelijken en op zoek bent naar artefacten, noise en andere fratsen. De HW40 is echt een hele dikke projector waar je urenlang dik van kan genieten in je eigen thuisbios en dat voor "slechts' zo rond de 2k.!

Wel ga ik nog eens de 40 naast de 55 willen zien Ondanks een flink prijsverschil koop je een projector maar eens in de zoveel jaar en dan wil ik echt zeker de juiste keus maken, dus ik ben van plan hetzelfde materiaal nog eens bekijken op een 55 om te zien in hoeverre die toch nog ook een beetje ruis laat zien of dat de 55 compleet ruisvrij is. Tijdens de shootout zag ik al dat de HW55 wel een fraaier totaalplaatje liet zien.

Ik wil nogmaals Wolfkampf bedanken voor zijn gastvrijheid en de mogelijk om flink wat materiaal te bekijken en vergelijken, vond het een super gezellige avond.

Als je weer eens door Nijkerk heenscheurt dan weet je dat je een koffiestop hebt!  :coffee:

J.A.F._Doorhof

RC staat bij onze projectoren altijd tussen de 1-10 nooit op 20.
Boven de 10 ga je niet alleen meer ruis zien maar ook artifacts van de verscherping.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Loondijke

Heb zelf de HW55 staan, maar ik vind juist het hele RC veel TE hard overkomen. Hetzelfde als een LCD tv nemen die met scherpte op 50 staat. Het is scherper, maar het oogt onnatuurlijk vind ik.

Hoe wordt dit met ISF gekalibreerd? Het zal dan wel uit staan toch?
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Mediasluis

Op de VPL-HW55ES mag RC niet hoger dan 11 staan, omdat als je hem hoger zet ook de zwartwaardes iets omhoog gaan.
Kalibreren doe je met RC uit, maar ik heb gisteren nog een projector gekalibreerd en het toevallig nog eens gechecked door na de meting met RC aan de Witbalance nog eens na te kijken, maar de waarden in de meting blijft hetzelfde.
Je scherpte in het hoofd menu moet op 0/Min staan. Zet je die op bv. 1 of 2, dan is de randvorming erger dan RC op 20.

Je kunt RC ook aanzetten en dan op nul.
Dan doet hij wel zijn verdiepende werking.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  of  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide reviews van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

broodro0ster

RC staat bij mij altijd aan op de min stand.
Kijk ik een film die ruis heeft, zet ik het uit. Anders gaat het ruis ook extra opvallen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV