Matthäus Passion

Gestart door Siddartha, april 17, 2014, 09:20:40

Vorige topic - Volgende topic

Siddartha

Het is weer passieweek, en ik vroeg me af wie er van jullie dan naar de Mattheus (of Johannes, of nog een andere) Passie luistert?
Gisteren begonnen met deel 1, samen met mijn vriendin, voor haar de eerste keer, dus heb haar mogen ontmaagden :D.
Blijf het keer op keer weer als ik luister een geweldig stuk vinden, waarin ik elke keer weer nieuwe dingen hoor. Vooral de symboliek die Bach in de muziek gebruikt is echt meesterlijk. Dat geeft voor mij echt een extra dimensie aan het geheel. Sowieso het verhaal an sich is mooi weer gegeven, maar hoe dit dan kracht wordt bij gezet door het gebruik van bepaalde instrumenten, akkoorden en structuren maakt het extra fascinerend!

Ben eens benieuwd naar andere ervaringen!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Durk

ik ga met enige regelmaat. Het is opvallend dat de Mattheus in NL zo vaak wordt uitgevoerd. Meeste uitvoeringen ter wereld volgens mijn schoonvader.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Nahpets

De MP doet me vooral denken aan mijn jeugd. Opgroeiend in Naarden was De Grote Kerk dan een broeinest van BN-ers.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Siddartha

Naarden schijnt inderdaad nog steeds de place to be te zijn als het gaat om MP.
Eerder werd om het jaar de Matheus en dan de Johannes uitgevoerd, maar daar zijn ze vanaf gestapt omdat de Johannes bijna niet bezocht werd.

Dit jaar geen bezoek aan een uitvoering, alhoewel dat nog mooier is natuurlijk. Maar met een redelijke audio set is het ook niet slecht :D

Hanky Panky

Mijn vrouw is vorige week met een vriendin in Rotterdam geweest ... zonder mij wel te verstaan.
Ze heeft ongeveer 200 Bach CD's staan

Een rocker moet je daar niet te lang aan blootstellen, dat geeft alleen maar onrust  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Siddartha

respect voor je vriendin! Wat staat er thuis op voor muziek? :D

Charlemagne

Op Palmzondag naar het concertgebouw geweest. KCO met Philip Herreweghe en Collegium Vocale Gent. Indrukwekkend! De jaren dat ik niet er live heen ga luister ik meestal wel een complete MP. Ik heb er meerdere maar mijn favoriete opname is die La Petite Bande & Sigiswald Kuijken. Prachtig opgenomen met een intieme bezetting. Zeer aan te bevelen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Hanky Panky

Citaat van: Siddartha op april 17, 2014, 15:54:15
respect voor je vriendin! Wat staat er thuis op voor muziek? :D

Mijn vrouw draait Bach in de auto en op haar kantoor (als ze alleen is) en ik draai van alles wat (behalve klassiek) op mijn kantoor. Tussen de kantoren zit 130 km afstand  :D

Samen in de auto ofzo luisteren we vaak naar Q-music. Zelf zet ik regelmatig een lekkere beat op of iets in de sfeer van Metallica, Maiden, AC/DC, 80's/90's rock, Def Leppard, Queen of wat ander jeugdsentiment.

De muziek is eigenlijk het enige waarop onze smaken afwijken, wel jammer. Ik ben ooit mee geweest naar een aantal klassieke concerten (o.l.v. Philip van Herrewege in het Concertgebouw) en zij is twee keer mee geweest naar Queen & Paul Rodgers. Dat was voor beiden genoeg  ;) Mijn enige fun bij de klassieke concerten was het spotten van missers en onrechtmatigheden, de muziek zelf doet mij weinig behalve dat ik bij te lange blootstelling onrustig wordt. Maar we vonden allebei dat we het minimaal een kans moesten geven om elkaars smaak te ontdekken.

Terwijl ik bij Queen uit mijn dak ging zat zij relaxed naast mij. Omgekeerd werkte het dus ook niet  :happy:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Harry HT

Hi,

De MP hoor ik ook alweer weken bij mn moeder thuis. Ze zat vroeger in een koor en oefende maanden voor de uitvoering van de MP.

Inmiddels herken ik ook meeste stukken wel, maar de tekst nog lang niet.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Siddartha

heb zelf (buiten de ontelbare versies op Spotify) de uitvoering van het Kings college choir van Cambridge, ook erg mooi!

@Hanky, mijn muzieksmaak is erg breed. Zo kan ik van klassiek genieten, maar kan ik ook helemaal opgaan in de muziek van Nightwhish of Metallica. Daarnaast van kleins af aan een grote Michael Jackson fan, maar Queen is ook favoriet net als Pink Floyd en The Beatles...
Muziek is voor mij erg belangrijk, omdat ik zelf ook muzikant ben, en gelukkig staat mijn vriendin voor veel open, al is ze niet echt met muziek opgegroeid. Een ongepolijste diamant dus waar ik nog iets mee kan :D

@Harry, mooi dat je dat hebt meegekregen. De tekst is wel een extra dimensie, al is het verhaal natuurlijk wel bekend.

Kaakberg

Citaat van: Siddartha op april 17, 2014, 13:53:12
Naarden schijnt inderdaad nog steeds de place to be te zijn als het gaat om MP.
Eerder werd om het jaar de Matheus en dan de Johannes uitgevoerd, maar daar zijn ze vanaf gestapt omdat de Johannes bijna niet bezocht werd.

Dit jaar geen bezoek aan een uitvoering, alhoewel dat nog mooier is natuurlijk. Maar met een redelijke audio set is het ook niet slecht :D

....pieter jan leusink in een zaal/kerk met goede akoestiek -dus niet Eusebiuskerk in Arnhem.  Wie wil in Naarden gezien worden ? :google:

Kaakberg

Citaat van: Charlemagne op april 17, 2014, 16:41:34
Op Palmzondag naar het concertgebouw geweest. KCO met Philip Herreweghe en Collegium Vocale Gent. Indrukwekkend! De jaren dat ik niet er live heen ga luister ik meestal wel een complete MP. Ik heb er meerdere maar mijn favoriete opname is die La Petite Bande & Sigiswald Kuijken. Prachtig opgenomen met een intieme bezetting. Zeer aan te bevelen.

Deze week met begonnen met Ton Koopman, daarna snel overgegaan tot Kuyken......aiaiaiai het zal 'm toch niet alleen in de opnametechniek zitten?

Siddartha

Ton Koopman heeft nogal een eigenzinnige opvatting van Bach... zijn orgelwerken vind ik nog wel gaan, maar de MP vind ik ook niet mooi.. ok, t moet niet te traag gespeeld worden, maar in zijn interpretatie vind ik het echt te gehaast klinken.

jurrien1962

Sinds mijn studententijd luister ik ieder jaar (naast soms andere uitvoeringen van de MP) naar de uitvoering van Peter Schreier met Rundfunkchor Leipzig en Staatskapelle Dresden. Ik vind het een prachtige uitvoering en met het toenemen van de kwaliteit van mijn audioset is de beleving er alleen maar groter op geworden.

Ook dit jaar weer integraal beluisterd en daarna nog weer delen daaruit. Voor mijzelf opmerkelijk genoeg vrijwel het enige klassieke stuk waarnaar ik luister en waarbij ik mij kan dulden terwijl het toch een hele zit is.

wil

Straks weer eens draaien, als iedereen even de deur uit is  :D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60