De 4 G's van HT/multichannel

Gestart door patrick_vdb, januari 29, 2004, 14:10:25

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Snowmaster

Citaat van: erwinh op maart  8, 2009, 21:59:15
Welke sub heb jij dan Snowmaster? En waarom zou jij tzt overgaan op een Velodyne?
Ik wil ook geen bakbeest. 50x50x50 is echt de max hoor :biggrin:.

Een Velodyne is gewoon een heerlijke sub die heel veel kan. Hij is vooral snel en nauwkeurig, kan  differentiatie in het laag weergeven en heeft "iets". Om te zien spreekt hij mij niet direct aan want hij oogt erg neutraal. Het gaat om het geluid  ;D.
Als je van veel slam houdt, zijn grote subs in het voordeel en dat is ook wel logisch.
Mijn huidige sub is gewoon van Audio Physic net als de speakers. Het is geen bijzondere sub, maar wel erg goed afgestemd in het geheel en daar zit de winst. Een ander forumlid met een Velodyne zoekt al enige tijd naar dezelfde effectiviteit, maar heeft meer slam, maar minder samenspel. Dit verschil zit vooral in de afstelling en aansluiting.
Door hem voor LFE aan te sluiten via de coax en voor de bas via de L/R input win je een stuk effectiviteit. Mijn sub is niet traceerbaar en door de nauwkeurige samenwerking met de fronts en surrounds (zelfde aansturing met bas) win je aan beleving doordat je het geluid gaat voelen. Dit komt ook omdat mijn set is afgestemd op dynamiek en snelheid door de kabelkeuze.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

erwinh

Dank voor je reactie, Ja, van die kabeltweaks van jou weet ik inmiddels :P. Wat mij overigens verbaasd is dat jij altijd zegt dat jou scherm `bijna Blu Ray`kwaliteit speelt, zelfs op een SD signaaltje. Nou zat ik vanavond naar Baraka op Blu Ray te kijken via een ps3tje en ik viel werkelijk van mijn stoel, wat een plaatje zeg. Terug op SD was dat toch weer effies schrikken. Ook op een gecalibreerde Pio!!!
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Snowmaster

Citaat van: erwinh op maart  9, 2009, 23:01:31
Dank voor je reactie, Ja, van die kabeltweaks van jou weet ik inmiddels :P. Wat mij overigens verbaasd is dat jij altijd zegt dat jou scherm `bijna Blu Ray`kwaliteit speelt, zelfs op een SD signaaltje. Nou zat ik vanavond naar Baraka op Blu Ray te kijken via een ps3tje en ik viel werkelijk van mijn stoel, wat een plaatje zeg. Terug op SD was dat toch weer effies schrikken. Ook op een gecalibreerde Pio!!!

Hier kan ik alle storing uit een TV signaal halen. Dit betekent kortweg dat het beeld op een meter afstand eigenlijk geen ruis meer heeft en (bijna) dezelfde rust heeft als een DVD. Sommige TV uitzendingen zijn dan beter dan een DVD. Sommige Blu Rays ogen amper als een Blu Ray en dan is er niet veel verschil meer te zien op 4 meter afstand. Sterker nog....ik word wel eens aangenaam verrast als ik dan terugschakel naar een TV uitzending. Het SD signaal lijdt echter erg snel onder storende elementen.
Mijn decoder staat direct naast de stroom en signaal kabels en alleen als ik alles onder de kast vandaan trek, behaal ik dit optimum. Dus in de praktijk moet ik het met ietsje minder doen  ;).
Een standaard aangesloten PS3 levert hier nauwelijks meerwaarde t.o.v. echt goede TV beelden behalve dat je van dichterbij ziet dat de resolutie hoger is. Maar dat heeft mij ook bloed, zweet en tranen gekost.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

erwinh

Pff, dan zijn er naast de 4G's van dit topic nog wel meer noodzakelijke items om rekening mee te houden. 4G + de aanpassingen van Snowmaster :P
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

jurriaan

Hoe doen jullie dat met speakers op gelijke hoogte stellen bij stoelen met een rugleuning welke doorloopt tot aan het hoofd?
Dan schermt de stoel toch een deel van het geluid af.

denoontje

Dit is de reden dat ik een bank met lage rug heb gekozen ;-)

Wellicht wat hoger hangen en naar beneden laten stralen?

jurriaan

Ik had de 6de speaker hoger gehangen. (6.1 receiver)
Gisteravond naar aanleiding van dit topic lager gehangen en dat klonk beter maar nu kon ik geen kussen in mijn nek leggen. :hehe:
Het geluidsbeeld vormt nu een meer gesloten geheel.

Center speaker hangt nog hoger en naar beneden gericht en dat levert een minder bevredigend geluidsbeeld op. Toch een geperforeerd scherm aanschaffen? (De prijs houdt mee voorals nog tegen evenals het feit dat je in het hoog verlies, en dat is bij een center niet handig want stemmen zijn vaker hoog) Zonder center ontstaat er met mijn huidige speakers toch een soort van gat in het geluidsbeeld.

Het bezit van een DHT is ook niet makkelijk :D :tongue2:

erwinh

Voor je rears is het voldoende als je tweeters net boven je stoelen uitkomen. Beetje afstand tussen de speakers en je zitplek is ook wel wenselijk. Daarnaast zeer secuur meten en instellen.
Ik hoor m'n speakers niet, een grote geluidsbel ;D
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Net als moderators...                                                                   of sponsors. :dontgetit:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Peerless Monster

Citaat van: Blue-Eyes op januari 16, 2010, 14:55:01
Net mensen dus ;)

Apen gaan en komen ook...
Alleen wellicht niet op dit forum...

Ja ik vraag me dat ook af wat betreft ts...
Zou hij een boek zijn gaan schrijven?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jowi

Kan het zo snel niet vinden op het forum, het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd en uitgelegd zijn, maar ik heb een vraag over de afstand die je in kan stellen in de processor/receiver. Stel dat AL je speakers op exact 3 meter om je heen staan, dus in een keurige cirkel, dan zal iedereen de afstand van elke speaker op 300cm instellen, absoluut dus. Nu vraag ik me af, het gaat toch niet zozeer om de afstand van de speakers tot de luisterplek, maar om het onderliggende verschil (timing) tussen de luidsprekers? Dus feitelijk relatief? Kun je in geval dat alle speakers op dezelfde afstand staan, ook gewoon de afstanden overal op 0 zetten?

Ik begrijp dat het voor een gebruiker makkelijker is om de exacte afstanden in te geven dan om onderlinge verschillen te berekenen, maar toch... zou het bijvoorbeeld niet minder processing nodig hebben om het relatief in te stellen?

Audiofiel

Ik neem aan dat bij een grotere afstand ook digitaal een vertraging wordt toegepast, dus het lijkt mij niet hetzelfde. In ieder geval zal de absolute fase veranderen met een andere afstandsinstelling. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Ik zou toch denken dat de processor die absolute afstanden simpelweg gebruikt om de relatieve timing tussen de speakers onderling uit te rekenen. Simpel gezegd, de speaker die het verst weg staat, gaat het eerst spelen, daarna die dichterbij komen, zodat alles tegelijk (in fase) op de luisterplek aankomt?

Bart_M

Een simpel truukje om de fase optimaal te krijgen is om maximale uitdoving te bereiken ipv de meeste output.
Hierna hoef je alleen maar de fase 180 graden om te draaien.

jowi

Citaat van: Bart_M op februari 15, 2011, 20:54:51
Een simpel truukje om de fase optimaal te krijgen is om maximale uitdoving te bereiken ipv de meeste output.
Hierna hoef je alleen maar de fase 180 graden om te draaien.
Leuk weetje maar daar ging het niet om ;)

Audiofiel

Citaat van: jowi op februari 15, 2011, 20:46:39
Ik zou toch denken dat de processor die absolute afstanden simpelweg gebruikt om de relatieve timing tussen de speakers onderling uit te rekenen. Simpel gezegd, de speaker die het verst weg staat, gaat het eerst spelen, daarna die dichterbij komen, zodat alles tegelijk (in fase) op de luisterplek aankomt?

Wel gelijk (dus onderling hetzelfde), maar qua absolute fase niet hetzelfde. Voor hetzelfde geld komen dan alle signalen met 180 graden fasedraai aan op de luisterplek. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Citaat van: Audiofiel op februari 15, 2011, 21:42:08
Wel gelijk (dus onderling hetzelfde), maar qua absolute fase niet hetzelfde. Voor hetzelfde geld komen dan alle signalen met 180 graden fasedraai aan op de luisterplek. ::)
Maar dat gebeurt ook als je je hoofd een beetje zou bewegen tijdens het luisteren... en in de praktijk is een goede sweetspot toch echt significant groter dan de kleinste golflengte. Dat is dus geen argument ben ik bang...

Audiofiel

Citaat van: jowi op februari 15, 2011, 21:46:23
Maar dat gebeurt ook als je je hoofd een beetje zou bewegen tijdens het luisteren... en in de praktijk is een goede sweetspot toch echt significant groter dan de kleinste golflengte. Dat is dus geen argument ben ik bang...

Als je je hoofd een klein beetje beweegt, verandert de fase geen 180 graden hoor. ;D


Wat is eigenlijk de reden dat je deze vraag stelt? Ik denk dat weinig mensen verschil zullen horen tussen de instelling van alle speakers op 3m of alle speakers op 0 m. Immers, veel mensen horen het verschil in absolute fase (+ en – van alle speakers omdraaien) ook al niet.

De eerste surround processoren hadden zelfs geen instelling voor de frontspeakers, alleen voor de achterspeakers, dus daar werd het relatief geregeld, precies zoals jij beschrijft. Tegenwoordig kun je alle speakers instellen, wat je meer flexibiliteit geeft.

Een instelling met alle afstanden op '0' zal in de praktijk echter zelden voorkomen, zeker als je ook nog te maken hebt met een subwoofer. Die zal niet snel op dezelfden afstand staan, laat staan op dezelfde afstand ingesteld moeten worden (afstand voor sub moet vaak anders zijn dan de fysieke afstand wegens de spiegeling tegen de muren). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Citaat van: Audiofiel op februari 16, 2011, 09:38:15
Als je je hoofd een klein beetje beweegt, verandert de fase geen 180 graden hoor. ;D
Eeeh.... dat is PRECIES wat IK zeg, jij beweert hierboven ergens dat dit zomaar het geval kan zijn...

De reden dat ik dit vraag heb ik al vermeld, ik vermoed dat de processor al die afstanden intern omrekent naar relatieve afstanden, enkel en alleen om de volgorde te bepalen voor het aanstuurmoment van de individuele speaker ten opzichte van de anderen, en dat de enige reden is dat we als gebruiker de absolute afstanden in moeten geven het feit is dat dit voor de gebruiker makkelijker is, en verder niets te maken heeft met de daadwerkelijke afstand tussen luisterplek en de individuele speaker.

Maar aangezien ik het niet zeker weet :) wil ik uitzoeken of er wellicht andere redenen zijn... IK kan ze niet bedenken in ieder geval.

Audiofiel

Citaat van: jowi op februari 16, 2011, 10:45:15
Eeeh.... dat is PRECIES wat IK zeg, jij beweert hierboven ergens dat dit zomaar het geval kan zijn...

Dan lees je iets wat er niet staat. Of je moet vinden dat 3m verschil gelijk is aan het 'beetje met je hoofd bewegen'. :hehe:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

#397
Citaat van: Audiofiel op februari 16, 2011, 11:11:17
Dan lees je iets wat er niet staat. Of je moet vinden dat 3m verschil gelijk is aan het 'beetje met je hoofd bewegen'. :hehe:
Je begrijpt het niet, laat maar.

Laat ik het anders brengen dan: heb je ooit een STEREO versterker (dus geen receiver of processor) gehad waarbij je de afstand in moest stellen :D

roland p

#398
De fase 180 graden draaien is toch totaal iets anders dan een delay instellen? Ik snap niet waarom die fase erbij wordt gehaald...

Bij mijn versterker kan ik het alleen in milliseconden instellen.

Misschien dat als je speakers erg ver staan, dat je dan wel problemen gaat krijgen als er alleen relatieve waarden worden gebruikt. Aan de andere kant, als iemand van 6 meter afstand tegen je staat te praten, heb je ook geen last van lipsync problemen :D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

jowi

Citaat van: roland p op februari 16, 2011, 12:11:19
Misschien dat als je speakers erg ver staan, dat je dan wel problemen gaat krijgen als er alleen relatieve waarden worden gebruikt. Aan de andere kant, als iemand van 6 meter afstand tegen je staat te praten, heb je ook geen last van lipsync problemen :D
Dat bedoel ik, dat sterkt dus het idee dat de absolute waardes intern gebruikt worden om relatieve timing op te lossen, dus zou je met het ingeven van relatieve waardes hetzelfde effect moeten hebben.