Slecht geluid in de kelder - goedkoop op te lossen?

Gestart door Sjaak_Banaan, januari 28, 2014, 23:24:10

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak_Banaan

Zo nu en dan vieren we feest in onze kelder, echter wanneer het bier in de man is en het volume flink omhoog gegooid wordt is het geluid eigenlijk niet meer om aan te horen.
De bas overheerst enorm en je hoort nog schel de melodie er doorheen.
Dit is jammer, want we hebben toch best wel wat muziekliefhebbers in de groep, maar ik verhuis het zooitje liever niet naar boven naar de woonkamer, ook i.v.m. overlast naar de buren ;)

De vloer in de kelder is betegeld, de wanden zijn schoon metselwerk en het plafond bestaat uit gasbetonblokken, dus het geluid kaatst nu dus alle kanten op...

De luidsprekers zijn mijn oude vertrouwde Philips FB821, de subwoofer is een oude Sony SS-W681E (geen actieve), receiver is een 'antieke' Sony HST-SE581 (my first Sony :P).

Nu scheelt het uitzetten van de subwoofer natuurlijk al, maar ik vroeg me af of er makkelijk betere kwaliteit te halen is d.m.v. bijvoorbeeld een andere opstelling, of geluidsabsorberend materiaal te plaatsen o.i.d.

In eerste instantie wil ik voor een goedkope oplossing gaan.
Wanneer we de verbouwingen achter de rug hebben wil ik serieuzer naar deze ruimtes gaan kijken.
Onderstaand een afbeelding van de indeling, het gaat om de grootste ruimte (8 m x 4,5 m x 2,15 m) met het muurtje van 1,2 m in het midden.
Het kader rechtsboven is niet op schaal maar voor het idee!.

Ik hoor graag jullie tips.
Liever niet de tip nieuwe hardware te kopen, voorheen in de woonkamer voldeed deze set nog redelijk, maar is wegens een upgrade van H&C toch naar onder verhuisd ;)

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Midcall

Je kan een set van anderhalve ton in een betonnen, harde galmbak zetten, maar dat klinkt bijna net zo beroerd als met deze set. Je zal dus aan de demping moeten, iedere andere investering is bij voorbaat zinloos. Dus kleden (voor op de vloer, maar ook demping van de muren is nodig) naar binnen, banken/stoelen, alles wat je maar kan vinden wat die nagalm uit je ruimte krijgt.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

AbZ

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 28, 2014, 23:24:10
Zo nu en dan vieren we feest in onze kelder, echter wanneer het bier in de man is en het volume flink omhoog gegooid wordt is het geluid eigenlijk niet meer om aan te horen.
Oplossingen van goedkoop naar duurder:
1 Volumeregeling beter gebruiken.  2 Nog meer bier drinken.  3 Iets aan de ruimte doen.

Sjaak_Banaan

lol, @ oplossing 2 van AbZ :clapping:

Wat betreft de demping, daar heb ik zelf ook wel aan gedacht, maar ik kan nog niet echt een super effectieve/goedkope oplossing bedenken.

Ik heb ook zitten kijken naar een nieuw plafond, maar dit is nog redelijk kostbaar en tijdrovend:
http://www.systeemplafond.nu/systeemplafond/zwart-systeemplafond.html
en dan is het ook nog maar de vraag wat dit mij oplevert. Iemand hier ervaring mee?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MaxxMark

Ik zou ook inderdaad beginnen met naar de demping te kijken. Daar hoef je, zeker als je het 'goedkoop' wilt, mogelijk niet eens direct naar een alternatief plafond te kijken.

Je hebt nu een grote echo-ruimte en je wilt dus (zoals al genoemd) demping hebben. Echo ontstaat natuurlijkdoordat het geluid heen en weer kan kaatsen. Als je alleen al begint met aan 1 kant van de ruimte meer demping te krijgen voorkom je al dat het heen en weer blijft kaatsen.

Als je de vloer bekleed kan je (in eerste instantie) het plafond laten voor wat het is. Muur rechts aanpakken; dan kan je links even laten voor wat het is. Muur voor aanpakken; en achter negeren.

Diffusie is natuurlijk ook belangrijk. Meer objecten en het geluid zal anders gaan weerkaatsen. Meer (veel) mensen zullen er ook al voor zorgen dat geluid diffuser wordt en je in ieder geval van flutterecho af zult zijn.

Een mooi voorbeeld is mijn eigen werkkamer. Wel vloerbedekking, maar afgezien daarvan 4 harde muren en een hard plafond. Toen ik er net in zat waren skype call's ondoenelijk omdat de echo enorm was. En dat ondanks dat er over het gehele oppervlak vloerbedekking lag.

Op dit moment is er niet eens zo heel veel veranderd, maar het ergste is weg. Wat ik daar voor gedaan heb? Eigenlijk alleen maar objecten toegevoegd. Een expedit Ikea kast tegen de achtermuur gevuld met boeken, dozen, kabeltjes in dozen, DVD's, etc. Verder heb ik een 2 tal planten en een filing cabinet staan en een (toch wel vlak/hard) schilderij aan de muur hangen.

Kortom: gewoon vol gooien met objecten en dingen die je nog hebt liggen.

alternatief, zit ik me nu te realiseren, is misschien de subwoofer verplaatsen. Gewoon eens ergens anders neerzetten. Ook kan je natuurlijk dat als het drukker is en de bas overheerst, dat je de bas natuurlijk ook wat zachter kunt zetten (of het mid/hoog harder). Het feit dat er (veel?) mensen zijn heeft ook al invloed op het geluid en mid en hoog doven veel sneller uit dan laag (al vraag ik me af of dat hier wel hetgeen is dat gebeurt)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RalphH

Volgensmij kun je met al het bovenstaande eenvoudig en goedkoop aan de gang.

Sub uit de hoek onder de tafel vandaan halen kan allicht je laag wat afvlakken, wat beter afstellen op de fronts zal ook schelen --> €0,-
Haal een paar meter projecttapijt bij de Leenbakker/Kwantum/marktplaats, kun je ook lekker op knoeien en kost nagenoeg niets.
Wil je zelf aan de knutsel, maak dan van wat steenwol en paar latjes nog een aantal panelen aan de wand, of plak daar ook tapijt/kleed tegenaan. Ben je al een heel eind in het hoog.

Tip van Abz blijft wellicht de beste, meer bier :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Is zeker niet goedkoop op te lossen. Je hebt in een betonnen kelder gewoon teveel nagalm. Wil je een echt goed geluid zal je moeten investeren. Ben je sneller tevreden, dan zijn de genoemde oplossingen van (vloer)kleden een goede. Verder het ontkoppelen van de sub met bijv. een Auralex Gramma kan geen kwaad.

Kijk maar eens in mij topic (link in mijn sig) in de akoestieksectie wat ik allemaal heb moeten doen om een fatsoenlijk geluid te krijgen... ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CineSmurf

Ik heb in mijn kelder een aantal gordijnen opgehangen. Dat werkt heel goed voor demping van geluid. Bij discount winkels kan je ze goedkoop op maat laten maken.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Midcall

Citaat van: CineSmurf op februari 17, 2014, 08:29:17
Ik heb in mijn kelder een aantal gordijnen opgehangen. Dat werkt heel goed voor demping van geluid. Bij discount winkels kan je ze goedkoop op maat laten maken.
Goedkoper is om langs IKEA te rijden en een paar Adam vloerkleden te kopen en deze aan de wand te spijkeren/plakken... Veel efficiënter!
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

SpeedyAndré

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 29, 2014, 13:19:14

Ik heb ook zitten kijken naar een nieuw plafond, maar dit is nog redelijk kostbaar en tijdrovend:
http://www.systeemplafond.nu/systeemplafond/zwart-systeemplafond.html
en dan is het ook nog maar de vraag wat dit mij oplevert. Iemand hier ervaring mee?

Het hangt van het type tegels af, maar er zijn geperforeerde tegels die goed dempen.
In m'n vorige huis had ik een grote betonnen kelder met een systeemplafond, er was wel een vrije ruimte boven dit plafond van 15cm hoog.
De vloer had diverse lagen isolatie met laminaat erop.
Voordeel van het plafond is dat je een grote oppervlakte in een keer aanpakt en met een verminderde reflectie doet de vloer ook minder mee.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

PuNkEnStEiN

Citaat van: SpeedyAndré op februari 17, 2014, 11:26:19..... er was wel een vrije ruimte boven dit plafond van 15cm hoog.
Dat mag je wel hopen als je plafond 15 cm hoog is (wat mij overigens best lastig lijkt)...  :laugh:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Sony PS-11
Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic 100 Shure SRH840

SpeedyAndré

Citaat van: PuNkEnStEiN op februari 17, 2014, 13:23:43
Dat mag je wel hopen als je plafond 15 cm hoog is (wat mij overigens best lastig lijkt)...  :laugh:

Goed dan draai ik het om als het niet wordt begrepen:
er was boven dit plafond een vrije ruimte van 15cm hoog.

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB