Epson TW9100W vs TW9200W : verschil?

Gestart door lapino, januari 11, 2014, 10:22:24

Vorige topic - Volgende topic

MechanicalAnimal

Wijs besluit, die extenders heb je al betaald, werkt het goed, dan scheelt het dik knaken.

Wat is het prijsverschil tussen de 9100 en de 9200 ongeveer?

Kan me voorstellen dat het zo lastig is een keuze te maken.

"The Epson PowerLite Home Cinema 5030UB is, on its face, an incremental improvement to last year's 5020UB. The specifications are similar enough, despite a significant increase in contrast, and there are no groundbreaking new features to differentiate this model from last year's version.

However, the small, incremental changes made to the 5030UB come together to create an image that is smoother, more film-like, more three-dimensional, and overall more polished than the image created by last year's projector. And that is saying quite a bit, especially since last year's model was already a compelling, polished home theater projector.

The bottom line is this: the Epson Home Cinema 5030UB's strengths are its stellar picture quality and abundance of features that make the projector a pleasure to use. While it has some weaknesses, they tend to be related to anamorphic video or the finer points of calibration. If you're looking for a powerful home theater projector that is great for both 2D and 3D video, it's hard to go wrong with this one. "

http://www.projectorcentral.com/epson_home_cinema_5030ub_projector_review.htm?page=Conclusion

Kijk eens goed naar je eisen.....3D, 2D, gamen?

tough choice nonetheless!

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

konijntje

Citaat van: lapino op januari 26, 2014, 18:11:17
Ben er echt nog niet uit. Heb besloten in elk geval niet voor de wireless versie te gaan en eerst te zien of de cat extenders werken. Kan nog altijd kijken voor aparte wireless oplossing dan, zou me sowieso ongeveer zelfde kosten dan. Grootste twijfel is nog altijd 9100 vs 9200. Sommigen beweren dat er toch een gevoelig verschil op zit, anderen zeggen dan weer dat ze intern zo goed als identiek zijn en dat enige merkbare verschil de fi is in 3D. Door al die tegenstellende verhalen ben ik echt de pedalen kwijt...

tja enige optie is ze zelf bekijken. Heeft ITC ze niet beide staan? Ik zou als je het geld ervoor hebt voor de W versie gaan. Al die aftermarket dingen schijnen toch niet zo goed te werken als de ingebouwde (jaar geleden dan), ook heb je alsnog weer extra kastjes bij je PJ etc.

Kijk je veel 3D? ik kijk denk ik 10 films per jaar in 3D op de 8100 (ook geen FI in 3D) en ik weet niet hoe het er wel uit ziet MET FI maar moet zeggen dat 3D echt zeer goed te kijken is hoor.

En als je gewoon voor minder geld een super beeld wilt ga gewoon voor de 9100 :) het is niet zo dat nu de 9200 er is de 9100 opeens slecht is. Kijk naar de reviews van vorig jaar die waren erg lovend. Over 8 maanden wordt de 9300 weer aangekondigd.. zo blijven de verbeteringen komen en blijf je wachten :):)

lapino

Ben behoorlijk fan van 3D en de kindjes nog meer. Daarom ook spreekt de Epson me wel aan. Geen idee of ik die fi zo goed zou vinden, had het niet op de Benq en vond 3D daarop ook al super. Ik zoek gewoon een heel goede projector, die toch stuk beter presteert dan de Benq p, heel goed bruikbaar is voor games en die ook vlot te plaatsen is. Gezien de prijs die ik voor de 9100 zou betalen, draagt die toch de voorkeur op dit moment. Zou het gewoon jammer vinden als ik voor pakweg 500 euro te besparen met een projector zit die een pak minder presteert. Maar als het verschil tussen de 9200 en 9100 maar paar procent is, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.

konijntje

Citaat van: lapino op januari 26, 2014, 18:43:41
Ben behoorlijk fan van 3D en de kindjes nog meer. Daarom ook spreekt de Epson me wel aan. Geen idee of ik die fi zo goed zou vinden, had het niet op de Benq en vond 3D daarop ook al super. Ik zoek gewoon een heel goede projector, die toch stuk beter presteert dan de Benq p, heel goed bruikbaar is voor games en die ook vlot te plaatsen is. Gezien de prijs die ik voor de 9100 zou betalen, draagt die toch de voorkeur op dit moment. Zou het gewoon jammer vinden als ik voor pakweg 500 euro te besparen met een projector zit die een pak minder presteert. Maar als het verschil tussen de 9200 en 9100 maar paar procent is, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.

Volgens mij lees je toch in elke review dat het verschil minimaal is en dat de 9200 gewoon weer stukje beter is dan de 9100.. Als je het geld hebt tja dan kan je voor de 9200 gaan, maar als de 9100 eigenlijk je budget al aan het oprekken is zou ik lekker die 500 euro op zak houden en lekker genieten van een erg goede projector!

lapino

Dit nog even ophalen want moet dit weekend beslissen: keuze tussen de tw9100w en de tw9200 (normale). Verschil zou in mijn geval amper 100 euro zijn (wel meer brillen bij de 9100). Wat denken jullie? Voor die 100 euro kan ik echt wel kiezen. De wireless vind ik behoorlijk handig maar wil zeker zijn dat de 9100 niet enorm veel minder goed is dan de 9200. Ik lees veel verschillende reviews. De ene zegt een incremental update, andere zeggen dat het een pak betere projector is (bijv expert reviews). Lijkt simpele keuze maar voor mij is het dat echt niet. Dringend info nodig, want ik wil mijn nieuwe projector echt wel in huis binnenkort, zit al te lang zonder :)

J.A.F._Doorhof

Voor 100.00 no brainer lijkt me.... 9200.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lapino

zelfs al zit er bij de 9100 wireless op en heeft die 6 brillen incl? Neig ook naar de 9200 hoor maar die wireless is heel tempting.

squeek

Heb je ze nu beide gezien feitelijk?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

lapino

nope, geen kans toe gehad en ook geen tijd om drie uur te rijden. wel de 7200 tijd thuis getest.

squeek

Citaat van: lapino op maart  9, 2014, 07:28:42
nope, geen kans toe gehad en ook geen tijd om drie uur te rijden. wel de 7200 tijd thuis getest.

Hmm, dan is het wel moeilijk he. Je kan je zelf enkel baseren op meningen van anderen dan. Persoonlijk zou ik voor de 9200 gaan. Maar ja, die redenen weet je al. Bijkomstig zou k ook durven zeggen dat je dan kiest voor het nieuwste model ipv een 'verouderd' model voor hetzelfde geld. Maar jij kan enkel zeggen of die extra brillen en wireless je het waar zijn he. Ik heb niks met het wireless alvast maar ieder zijn situatie is kompleet anders natuurlijk.

Grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

lapino

Heb besloten toch maar de 9200 te nemen. Ik heb wat gedoe met hdmi signaal naar projector te krijgen, maar als het écht niet lukt zijn er nog oplossingen die ik kan uitproberen. Denk dat het gewoon interessanter is om voor laatste model te gaan, alleen al qua doorverkoopwaarde mocht ik ooit willen upgraden. Nu wachten op levering :)

squeek

Citaat van: lapino op maart  9, 2014, 10:52:41
Heb besloten toch maar de 9200 te nemen. Ik heb wat gedoe met hdmi signaal naar projector te krijgen, maar als het écht niet lukt zijn er nog oplossingen die ik kan uitproberen. Denk dat het gewoon interessanter is om voor laatste model te gaan, alleen al qua doorverkoopwaarde mocht ik ooit willen upgraden. Nu wachten op levering :)

:hehe: you wish. Over drie jaar krijg je nog net 20% van de aankoopwaarde nu. En dan heb je de deal van je leven gedaan.  :baaa:

lapino

Net mijn TW9200 in living opgehangen en eerste keer uitgeprobeerd. Eerste indruk: prachtig beeld, zeer rustig maar toch enorm veel detail. Zoals hier eerder vermeld zit ik niet met de meest ideale opstelling (in living, licht plafond, 1.4 gain scherm) dus zwartwaarden zijn niet ideaal maar zijn op eerste zicht toch nog altijd een stuk(je) beter dan de TW7200 die ik heb getest. Het is geen gigantisch verschil maar ik vrees dan ook dat dit enkel maar mogelijk wordt in een echte batcave. Voordeel is dan weer dat de projector zodanig helder is, dat zelfs met wat omgevingslicht of paar kaarsjes aan, hij nog zéér knap beeld weet neer te zetten. En in eco mode lekker stil, dat is ook een ferm voordeel. Heb wat zitten prutsen met frame interpolation maar ben nog niet zeker of ik daar echt enorme fan van ben, maar is dan ook eerste indruk (kabels hangen nog los ed, is echt geen zicht). Straks (als de madam haar tv programma's afgelopen zijn) eens 3D uittesten, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Eerste conclusie: een behoorlijk verschil met de budget projectoren die ik heb gehad (mag ook wel voor dat geld), maar geen gigantisch verschil ook met de goedkopere TW7200 die ik al had getest (wist ik ook, dus zeker binnen verwachting). Ik wou gewoon, nu ik toch geld uitgeef, meteen topmodel kopen zodat ik voor mezelf 100% zeker ben dat ik niet 'had ik maar...' moet zitten denken bij het ontdekken van minpuntjes. Is het verschil in prijs tussen de TW7200 en de TW9200 het waard? Dat zal ik nog moeten ondervinden. Het is sowieso plan om binnen dit en pakweg 2j een stuk bij te bouwen waar dan échte home theatre komt, en dan zal deze Epson nog meer tot zijn recht komen.

Joske007

Proficiat met de aankoop  ;)
Ben benieuwd naar je ervaringen, wanneer je wat meer filmtijd hebt kunnen besteden in wat betere omstandigheden.
Morgen ga ik alvast in projectorland mijn eerste stappen zetten om kennis te maken tussen de verschillende merken en de geboden plaatjes.
Hoop nadien ook wat wijzer te zijn met de verschillende termen, waarvan ik nooit eerder heb gehoord.

Wat betreft de schermen is er blijkbaar ook weer een wereld van verschil, maar morgen zullen zaken zoals 1.4 gain weer wat duidelijker worden  :hehe:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

lapino

Zijn nu wat (hd)tv aan het kijken en wat wel opvalt is hoe de kleuren van scherm spatten zonder overgesatureerd over te komen. Ik focus soms nogal sterk op die zwartwaarden maar beeld is meer dan dat alleen. Mijn Benq w1070 was mooi door felle kleuren en wow factor door helderheid maar dit beeld is duidelijk veel rustiger en verfijnd. Op dat vlak zeker een verbetering.

lapino

Nog paar extra indrukken:
* gamen in 3D (oa Zen Pinball 2) heeft een zeer voelbare vertraging (inputlag). Blijkbaar kan ik 'fast processing' niet aanzetten in 3D mode (?).
* stukje Gravity 3D en Turbo 3D gekeken. Heel mooi beeld maar heb gevoel dat het 3D effect wat minder uitgesproken is dan op mijn televisie (GT60). Heb de projector op 100" gezet, en de Bluray speler ook (Sony) maar toch zie ik de 3D minder uitdrukkelijk. Wel heel rustig beeld maar de 3D effecten springen niet zo in het oog als ik gewoon was. Kan aan instelling liggen natuurlijk.
* al paar keer sync problemen gehad maar dat ligt aan mijn 'gepruts' met baluns, niks aan te doen (had enkel gehoopt dat de Epson er vlotter meer zou omgaan). Misschien toch eens kijken voor een hdbaset of wifi oplossing.
* ondanks dat projector een groot zwart beest is, valt het nog mee aan plafond. Het is natuurlijk zeer aanwezig maar door design nog behoorlijk mooi om te zien hangen. Opnieuw, doordat ik baluns moet gebruiken wel knoeiboel van kabels. Toch eens kijken of ik eea kan oplossen met stuk verlaagd plafond waar hdmi kabel in kan verwerkt worden, zou hoop schelen.
* vanmorgen in vrij verlichte living (2 gordijnen open, paar lampen aan) kindjes stukje laten kijken naar animatiefilm en dat zag er nog behoorlijk goed uit. Helder ding deze projector. Natuurlijk verliezen kleuren hun echtheid en is contrast belabberd maar het is zeker nog 'kijkbaar'. Ziet er goed uit voor wereldkampioenschap voetbal :)

Enige echt groot nadeel waar ik momenteel mee zit, is dat de inputlag en dus lipsync verschillend is tussen de projector en mijn plasma. Mijn receiver kan geen aparte audio vertraging instellen per hdmi output, dus dat zorgt ervoor dat ik vaak instellingen moet gaan veranderen. Voor mij niet zo erg, maar als vrouw of kindjes zelf tv aanzetten en die sync staat nog op projector ingesteld, dan is dat voor hen onmogelijk om juist te zetten. Is iets waar ik bij volgende receiver toch op ga letten. Mijn Marantz SR6007 is overigens behoorlijk vervelend bij gebruik van 2 hdmi outputs, hij ziet de switch niet altijd en je kan niet manueel instellen welke hdmi output hij moet gebruiken.

Roadrunner

Hey Lapino,

Ik heb 3 brillen op marktplaats gekocht voor 25 euro. zijn samsung brillen. Zijn denk ik ook de brillen die je anders bij de 9100 zou hebben gehad.

Is Lipsync niet makkelijker in te stellen op je mediaspeler?

Das op de Dune 3D  heel makkelijk te regelen.

lapino

Uiteraard, probleem is gewoon dat elk toestel zowel op projector als tv wordt gebruikt (nadeel van geen dedicated ht te hebben) dus telkens veranderen afhankelijk van bron. Ik heb Epson brillen meegeleverd gekregen maar heb er ook eentje van Samsung liggen die prima werkt. Enige waar ik spijt over heb, is dat ik niet toch meteen iets meer heb uitgegeven voor de 9200w maar durf Werner niet vragen of ik nog kan upgraden, hij heeft het al zo druk...

konijntje

Citaat van: lapino op maart 14, 2014, 08:51:14
Uiteraard, probleem is gewoon dat elk toestel zowel op projector als tv wordt gebruikt (nadeel van geen dedicated ht te hebben) dus telkens veranderen afhankelijk van bron. Ik heb Epson brillen meegeleverd gekregen maar heb er ook eentje van Samsung liggen die prima werkt. Enige waar ik spijt over heb, is dat ik niet toch meteen iets meer heb uitgegeven voor de 9200w maar durf Werner niet vragen of ik nog kan upgraden, hij heeft het al zo druk...

Ik heb de 8100 en een samsung tv ook verschil in sync. Door alle processing op de TV aan te zetten en dan een beetje te middelen in de delay krijg ik het wel zo dat ik er op beide schermen geen last van heb. Ik heb de Denon X4000, gloednieuwe receiver maar ook die kan de delay niet verschillend aanzetten per HDMI output :(.

lapino

Moet zeggen dat als ik die TW9200 zie hangen ik toch een gevoel heb van 'jawadde'. Dus op dat vlak toch blij dat ik topmodel heb gekocht, anders zou ik me toch steeds afvragen of minpuntjes liggen aan feit dat het een 'lager' model is (zoals de TW7200). Meest vervelende aan mijn Marantz SR6007 is dat ik niet via een knop manueel kan kiezen welke output hij moet gebruiken, is soms héél vervelend dat hij die zelf 'zoekt'. Als ik projector gebruik zet ik tv altijd uit (uiteraard), en als ik bijvoorbeeld projector nadien in standby zet en tv aan dat activeert de receiver de output voor de tv niet omdat hij denkt dat de projector nog aanstaat (blijkbaar blijft standby klein signaal sturen naar hdmi).

Joske007

Citaat van: Roadrunner op maart 14, 2014, 08:40:17
Ik heb 3 brillen op marktplaats gekocht voor 25 euro. zijn samsung brillen. Zijn denk ik ook de brillen die je anders bij de 9100 zou hebben gehad.
Goeie tip, best een mooi en goedkoop alternatief  ;)

Joske007

Citaat van: lapino op maart 14, 2014, 08:09:47
Nog paar extra indrukken:
* gamen in 3D (oa Zen Pinball 2) heeft een zeer voelbare vertraging (inputlag). Blijkbaar kan ik 'fast processing' niet aanzetten in 3D mode (?).
* stukje Gravity 3D en Turbo 3D gekeken. Heel mooi beeld maar heb gevoel dat het 3D effect wat minder uitgesproken is dan op mijn televisie (GT60). Heb de projector op 100" gezet, en de Bluray speler ook (Sony) maar toch zie ik de 3D minder uitdrukkelijk. Wel heel rustig beeld maar de 3D effecten springen niet zo in het oog als ik gewoon was. Kan aan instelling liggen natuurlijk.
Vreemd, dat je merkbaar zoveel last hebt van de aanwezig inputlag?
Als ik het 3D-plaatje van mijn Pana Plasma VT60 vergelijk met bv een Sony vpl-hw30, was het plaatje op de Sony toch meer van  :wub:

lapino

Heb projector niet veel verder kunnen testen omdat utp extenders alweer vodden geven, gelukkig heb ik een zeer goede dealer en mag ik hem nog ruilen voor de tw9200w zodat ik wireless kan werken. Dus nu even aftellen naar levering. Opmerking ivm 3D hierboven is overigens onterecht, heb vergeleken op plasma en is quasi identiek, maar op projector is het nog veel rustiger qua beeld. 3D is op de 9200 quasi perfect te noemen dus.

lapino

Nieuwe projector (eindelijk) geinstalleerd. Ziet er een pak cleaner uit dan vorige situatie niet? :) Via deze weg een dikke thumbs up voor cinedream. Eerst de 9200 besteld, problemen met die UTP extenders, en zonder morren gewisseld door Werner voor een 9200W. Nu werkt alles prima met draadloos signaal. En tegelijk veel strekker door ontbreken van allerlei kabels. De component en UTP kabels die nu nog uit plafond komen, ga ik later nog verwijderen.

Joske007

Wel fijn om te lezen, dat de service hier een heel stuk verder gaat, dan je kan dromen  :clapping:
Ziet er inderdaad mooi en geslaagd uit, nu genieten maar  ;)