Epson TW9100W vs TW9200W : verschil?

Gestart door lapino, januari 11, 2014, 10:22:24

Vorige topic - Volgende topic

MechanicalAnimal

Citaat van: Spollie op januari 14, 2014, 08:41:16
Het systeem van Epson is ook line-of-sight, hou daar wel rekening mee. Dat is ook wat je wil, want de systemen die geen line-of-sight vereisen werken op een lagere frequentie en hebben daardoor minder bandbreedte en een veel grotere vertraging (denk aan ~1 seconde). Terwijl het systeem dat Epson gebruikt (WiHD geloof ik) hooguit een paar miliseconde vertraging heeft en geen kwaliteitsverlies.

Thanks spollie!

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2014, 09:02:50
De wireless HDMI van de Epson werkt erg goed maar je moet met de opstelling gewoon even opletten, we hebben er hier regelmatig voor langs gelopen zonder problemen, in een ruimte waar continue mensen lopen en er voor gaan staan moet je even oppassen dus..... maar goed.... de meeste HT's zul je gaan zitten toch ? :D

Qua beeld.
De 9200 is superieur aan de 7200 vooral in zwart.
Mijn opmerking was voor mensen die niet goed kunnen verduisteren, bv lichte gordijnen.
Het diepe zwart is het eerste dat wegvalt bij invallend licht.

De 9200 houd niet meer zwart over dan de 7200, het is simpele natuurkunde.
Een wit scherm reflecteert licht, als er meer licht aanwezig is dan de projector geeft dan zie je dus heel veel details niet, of helemaal niets.
Als er een beetje licht is zullen de donkere vlakken verliezen.

Laat zeggen zwart van de 9200 is 2 en van de 7200 4.
Als de zon 3 aan waarde heeft zal de 9200 het nipt winnen, als de zon 5 is verliezen beide projectoren en zullen ze beide qua zwart hetzelfde weergeven.

Het probleem is dus bepalen hoe veel en wanneer.
En dat is erg moeilijk.
Kun je goed verduisteren dan is de 9200 superieur, als je aangeeft ik heb witte muren, lichte gordijnen etc. is de 7200 gewoon een ZEER goede keuze.

Thanks Frank,

nuttig en leerzaam, het is dus echt een kwestie van HOE donker kun jij je kamer krijgen om te bepalen of de 9200 meerwaarde heeft tov de 7200 voor wat betreft zwart.

Het is alleen nog steeds lastig inschatten voor velen, zwarte muren en pitchblack is het ene uiterste, het andere uiterste is overdag in juli een potje voetbal kijken. Ik kijk bijv. 's nachts als het buiten donker is, met donkeren gordijnen maar ik heb wel lichte (creme) muren en een wit plafond.
Zit ik dan op 50% tussen beide uiterste of zit je op 85% van pitchblack.

M.a.w.....bepalen van het omslagpunt is voor de leek erg lastig.

Citaat van: konijntje op januari 14, 2014, 09:27:32
Is er niemand bij jou in de buurt met een Epson? Dan kan je testen of je Catextenders werken. zo ja. Koop je lekker de 7200, ga je geen spijt van hebben en steek je ruim 1000 euro in je zak :)

gewoon met je CAT-extenders ff langs een forumsponsor? Zou dat een optie wezen?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

konijntje

Citaat van: MechanicalAnimal op januari 14, 2014, 09:47:15
Thanks spollie!

Thanks Frank,

nuttig en leerzaam, het is dus echt een kwestie van HOE donker kun jij je kamer krijgen om te bepalen of de 9200 meerwaarde heeft tov de 7200 voor wat betreft zwart.

Het is alleen nog steeds lastig inschatten voor velen, zwarte muren en pitchblack is het ene uiterste, het andere uiterste is overdag in juli een potje voetbal kijken. Ik kijk bijv. 's nachts als het buiten donker is, met donkeren gordijnen maar ik heb wel lichte (creme) muren en een wit plafond.
Zit ik dan op 50% tussen beide uiterste of zit je op 85% van pitchblack.

M.a.w.....bepalen van het omslagpunt is voor de leek erg lastig.

gewoon met je CAT-extenders ff langs een forumsponsor? Zou dat een optie wezen?

Ik denk dat als je het wireless gedeelte niet nodig hebt je net zo goed voor de 7200 kan gaan als leek. Ik had de 5910 en heb die toen bij ITC naast de 8100 gezet. Ja de 8100 was beter maar in mijn leken ogen niet een revolutie zoals de experts zeggen... Maar dat komt ook omdat ik niet precies weet waar ik naar moet kijken. Als de sponsors hier al zeggen dat het verschil tussen de 7200 en de 9200 erg klein is. Kan ik mij niet voorstellen dat je er iets van gaat merken als leek ;-).

J.A.F._Doorhof

Zo te zien kun je goed verduisteren dus ik zou dan de 9200 adviseren.
We hebben ze hier staan, als je een afspraak maakt kun je altijd een keer komen kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Dat idee krijg ik ook steeds meer. Ik heb nog nooit een PJ gehad, mijn ervaring is een kwartiertje op 720p panasonic van 8 jaar oud (The Crazies op BluRay) en toen flikkerde ik al van me stoel  :popcorn:

Blijft toch ook een kwestie van de boel eens IRL te gaan aanschouwen. Ik wil toch ook echt zien wat LCOS (HW55) neerzet, maar het prijsverschil met een 7200 wordt dan wel erg groot.
Maar goed.....ik ben echt een plasma-fan......dusik wil zeker weten dat die sony misschien wel die look&feel aan het beeld meegeeft waar ik echt de meerwaarde wel van zie.

Gaat dat budgettechnisch gewoon echt niet, dan denk ik idd dat je wel nog even de overige verschillen tussen de 9200 en 7200 moet bekijken om een keuze te kunnen maken. Blijft ook in een woonkamersetting de betere detailweergave en dynamiek van een 9200 ook overeind?

Wordt het een 7200 dan betaal je een hoop geld voor wireless in de 9200W tov de 7200......oftewel een besparing of budget voor en Oppo + hdmi-kabel  ;)

MechanicalAnimal

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2014, 10:07:16

Ik? Of de foto van Lapino?

THX-UltraII

Aangezien input lag nogal een hot item is op dit moment hierbij de input lag times van een aantal projector die ik heb gemeten met een Philips CRT 109B75:

Sony VPL-HW50ES: 32ms
Sony VPL-HW55ES: 38ms
Sony VPL-VW95ES: 77ms
Sony VPL-VW1000ES: 92ms
Epson TW9200: 39ms
Epson TW7200: 58ms
Epson TW9100: 42ms
Benq W1070: 21ms

Input lag onder de 50ms is meer dan prima om FPS games mee te spelen. Alles tussen de 50 en 100 kun je prima RPGs en racesims mee spelen. Boven de 100ms wil je echt niet gaan.
Bij alle tests waren opties zoals scaling, correction, keystone, FI etc allemaal disabled in de projector settings.

MechanicalAnimal

THX-UltraII

@TS:

in 2D geldt: 8100 = 9100 = 9200 = 9200W = 9100W.
Hieronder zit de TW7200 met een duidelijk zichtbaar verschil, zowel in een batcave als woonkamer. In 3D is FI mogelijk op de 9200 wat niet op de 9100 kan dus hier pakt de 9200 een voordeel (mits je fan bent van FI natuurlijk). Verder heeft de nieuwe serie ondersteuning voor Android en IOS en werkt de iris wat agressiever waardoor een wat hoger dynamisch contrast wordt bereikt (niet te verwarren met het veel belangrijkere native contrast).

ferry34

Wat geweldig dat je de moeite hebt genomen om dit te meten zeg!
Werkelijk bravo  ^^
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lapino

en hoe moet ik die smiley interpreteren ? :)

MechanicalAnimal

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2014, 12:48:18
De fotos van lapino ;)

juustem ;-)

Citaat van: lapino op januari 14, 2014, 12:54:33
en hoe moet ik die smiley interpreteren ? :)

niet.......was Frank zijn antwoord op mijn vraag ;-)

Frank postte deze reactie:

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2014, 10:07:16
We hebben ze hier staan, als je een afspraak maakt kun je altijd een keer komen kijken.

Waarop ik vroeg of hij daarmee mijn  omschrijcing van mijn setting bedoelde of jouw woonkamerpics, dat laatste is dus het geval. Hij raad jou de 9200 aan gezien jouw mate van verduistering.

lapino

Citaat van: THX-ultraII op januari 14, 2014, 11:37:25
@TS:

in 2D geldt: 8100 = 9100 = 9200 = 9200W = 9100W.
Hieronder zit de TW7200 met een duidelijk zichtbaar verschil, zowel in een batcave als woonkamer. In 3D is FI mogelijk op de 9200 wat niet op de 9100 kan dus hier pakt de 9200 een voordeel (mits je fan bent van FI natuurlijk). Verder heeft de nieuwe serie ondersteuning voor Android en IOS en werkt de iris wat agressiever waardoor een wat hoger dynamisch contrast wordt bereikt (niet te verwarren met het veel belangrijkere native contrast).

raar dan wel dat er hier iemand heeft gepost dat hij na zien van de 8100 direct overtuigd was om de 9200 te kopen omdat die zichtbaar beter presteerde.

Lucky Luke

Citaat van: THX-ultraII op januari 14, 2014, 11:19:43
Aangezien input lag nogal een hot item is op dit moment hierbij de input lag times van een aantal projector die ik heb gemeten met een Philips CRT 109B75:

Sony VPL-HW50ES: 32ms
Sony VPL-HW55ES: 38ms
Sony VPL-VW95ES: 77ms
Sony VPL-VW1000ES: 92ms
Epson TW9200: 39ms
Epson TW7200: 58ms
Epson TW9100: 42ms
Benq W1070: 21ms

Input lag onder de 50ms is meer dan prima om FPS games mee te spelen. Alles tussen de 50 en 100 kun je prima RPGs en racesims mee spelen. Boven de 100ms wil je echt niet gaan.
Bij alle tests waren opties zoals scaling, correction, keystone, FI etc allemaal disabled in de projector settings.

Top! Had je de Epsons op fast processing staan neem ik aan? Merk je dan veel kwaliteitsverlies in het beeld?

De cijfers komen trouwens overeen met wat ik op diverse sites over de Epsons had gevonden.

Voor mij valt helaas de tw 7200 af en ga ik doorsparen voor de tw 9200 of 9100.

lapino

Zou ook wel willen weten of die fast veel verschil maakt in beeld. Hoop alleen dat die wifi geen extra lag toevoegt. Heeft iemand dit al grondig kunnen testen?

J.A.F._Doorhof

Alles wat je er tussen gooit zal extra verschil maken, de vraag is alleen hoe erg merk je dit.
Ik ben nog steeds van mening dat als je gewoon leuk een spelletje speelt het allemaal niet zo erg is.
Ik merk aan mij uitkomsten bv bar weinig of ik op de VW95 speel of op de VW500 of op een Epson, ok allemaal redelijk snel maar heb ook wel op een VW1000 gespeeld toen we die hier hadden en ook daar merkte ik weinig.

Ben je met de wereld kampioenschappen bezig dan zal het zeker uitmaken, maar het is niet zo dat je op een projector met 60-70ms vertraging geen schijn van kans maakt omdat je te traag bent (de andere zijn gewoon sneller), ik denk dat dingen als internet ping nog veel belangrijker zijn, mijn ping zit op 30-42ms en dat is goed te doen, via de schotel zit ik op 800ms en dat.... wel word wat lastiger :D

Verschil is er zeker, maar er word soms ook wel erg "paniekerig" over gedaan.
De Epsons op fast zijn gewoon snel genoeg (helemaal de nieuwe generatie), beeldkwaliteit gedurende een film is wat minder (alle processing staat uit) maar ik heb zat klanten die het niet zien, gedurende games.... wel dan ben je wel ergens anders mee bezig en zul je het niet zien.

Dan over de 8100 vs 9200.
Dat is best een verschil, zoals al eerder aangegeven heeft de 9200 een ENORM filmisch beeld, dit zie je eigenlijk direct als je de unit aanzet, het beeld is een stuk smoother en rustiger dan bv een 9100 of 8100. Als je daarop valt dan is het meteen gedaan (ik ben zo iemand).

Aan de andere kant, we hebben hier laatst een klant gehad die zijn eigen projector van 5 jaar geleden had meegenomen en bij hoog en bij laag beweerde geen verschil te zien tussen de Epson 7200 en zijn projector, zowel Annewiek als ik hadden het probleem dat je bij die opmerking onze kaken van de grond kon oppakken van verbazing aangezien het verschil voor ons dag en nacht (wat zeg ik....) was. Bijna 4x zo helder en ENORM veel scherper en rustiger, maar de klant zag het gewoon niet.... tja dat kan gebeuren.

Het zal per klant verschillen, wij doen bij de verkoop daarom altijd ons best ons in te leven in de eisen en vooral wensen van de klant, maar ook zijn/haar ruimte en budget. Een projector en scherm kopen is ENORM klant gevoelig en niet een kwestie van 1+1=2. Vandaar dat ik met de reviews ook vaak redelijk oppervlakkig blijf qua beeld ervaring, wat ik namelijk een enorm verschil vind is bij andere mensen vaak "tja... ik zie het maar....".

Vergelijk het met kabels. Ik ben jaren geleden flink aan het testen geweest en kon wel verschillen horen maar ben uiteindelijk gestopt omdat de verschillen voor mij zo minimaal waren dat ik er geen cent meer aan wilde besteden dan ik al gedaan had, bij beeld is het bij mij omgekeerd. Een vriend van mij is helemaal in to kabels (USB, netwerk en audio) en hoort enorme verschillen maar ziet met projectoren niet wat ik zie (of anders), ik heb het net anders om blijkbaar :D
Custom installer

TVA1984

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2014, 09:02:50...
Kun je goed verduisteren dan is de 9200 superieur, als je aangeeft ik heb witte muren, lichte gordijnen etc. is de 7200 gewoon een ZEER goede keuze.

J.A.F zoals je aangeeft is de 7200 in dit geval beter voor mij (lichte muren en witte gordijnen ed). Zo is de situatie bij mij nu thuis (slaapkamer/woonkamer). Wat is de kortste klap om dit te verbeteren? Volstaat bijv. het donker maken van de kant waarop je projecteert of moet je ook het plafond meenemen? Of bereik je veel als je juist de achterwand donker te maken? Ik heb echt geen idee vandaar de vraag.

THX-UltraII

Citaat van: TVA1984 op januari 16, 2014, 14:31:41
J.A.F zoals je aangeeft is de 7200 in dit geval beter (lichte muren/gordijnen ed). Zo is de situatie bij mij nu thuis (slaapkamer/woonkamer). Wat is de kortste klap om dit te verbeteren? Volstaat bijv. het donker maken van de kant waarop je projecteert of moet je ook het plafond meenemen? Of bereik je veel als je juist de achterwand donker te maken? Ik heb echt geen idee vandaar de vraag.
dit geeft hij niet aan. De 9200 is de betere projector van de twee. Mag ook wel ook gezien het prijsverschil. Waar Frank op doelt is dat het zichtbare verschil tussen de 9200 en 7200 kleiner wordt naarmate je ruimte minder dedicated is. Maar ook met witte muren zal de 9200 nog steeds de betere projector van de twee zijn.

Het zwart maken van de achterkant van de ruimte heb je het minste profijt van. Daar waar zich het meeste strooilicht bevindt kun je het beste verduisteren. Dus aan de voorkant naast het scherm, het plafond (erg belangrijk), de zijmuren en bij voorkeur ook de vloer.

J.A.F._Doorhof

Reflecties op het screen zijn het belangrijkste. Een shadow box zou ideaal zijn rond het scherm bv.
Custom installer

TVA1984

Was ff een foutje in de tekst (reactie geplaatst via de mob.) maar hoe ziet zo'n shadow box eruit? Net al gezocht maar kon weinig bruikbaars vinden

MechanicalAnimal

volgens mij is dat een verdiept kader om je scherm heen.........beetje lastig uitleggen maar dit is het idee denk ik:

http://www.avsforum.com/t/924522/how-to-wrap-a-shadow-box

J.A.F._Doorhof

Correct het zorgt ervoor dat je scherm in het donker valt.

Ander alternatief is een blackdiamond scherm, niet goedkoop maar ZEER effectief.
Custom installer

lapino

Ben al aan het aftellen om ze beide te zien werken (de epsons).

MechanicalAnimal

lapino

Ben er echt nog niet uit. Heb besloten in elk geval niet voor de wireless versie te gaan en eerst te zien of de cat extenders werken. Kan nog altijd kijken voor aparte wireless oplossing dan, zou me sowieso ongeveer zelfde kosten dan. Grootste twijfel is nog altijd 9100 vs 9200. Sommigen beweren dat er toch een gevoelig verschil op zit, anderen zeggen dan weer dat ze intern zo goed als identiek zijn en dat enige merkbare verschil de fi is in 3D. Door al die tegenstellende verhalen ben ik echt de pedalen kwijt...