Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

Vorige topic - Volgende topic

marcush

Citaat van: Spijkie op juli 30, 2026, 06:50:18Ik weet niet of het mag, lijkt me wel in een akoestiek topic, maar ook ik heb gekeken naar een akoestisch plafond. Of het nou een span plafond is of absorbererende stuc zoals Acosorb.

Bij acosorb zou ik grofweg een €60m2 kwijt zijn , dat is dat gespoten dempende stuc . Zou bij ons op minimaal €3000 komen wat niet een heel raar bedrag is natuurlijk in deze hobby en dan is het niet alleen voor de hobby maar ook gewoon als je thuis bent met visite.

Eén van de mannen maakte een opmerking over echo bij het kletsen. Het elimineren hiervan geeft veel rust.

Beschouw het vooral als een investering in leefklimaat. Daar heb je elk moment van de dag profijt van.

holco

Ik wil hier nog aan toevoegen dat er essentiële verschillen zijn tussen open-baffle en conventionele speakers .

Een open-baffle speaker heeft voornamelijk een dipoolafstraling: veel energie naar voren en naar achteren, met relatief weinig afstraling naar de zijkanten. Een conventionele kastluidspreker gedraagt zich vooral in het laag veel meer als een rondomstralende monopool, terwijl de afstraling in het midden en hoog geleidelijk meer naar voren wordt gericht.

Daardoor vragen beide systemen om een andere akoestische aanpak. Bij conventionele speakers spelen de eerste reflecties via de zijwanden vaak een duidelijke rol. Absorptie of diffusie op deze reflectiepunten kan de rust, focus en pinpointing verbeteren.

Bij een open-baffle speaker zijn zijwandreflecties door de dipoolafstraling meestal minder sterk, maar de achterwaartse golf is juist belangrijk. Voldoende afstand tot de wand achter de speakers zorgt ervoor dat deze reflectie later bij de luisteraar aankomt. Diffusie, eventueel gecombineerd met lichte absorptie, kan die energie vervolgens spreiden en verzwakken, zodat zij minder concurreert met het directe geluid. Zo blijven pinpointing en focus behouden zonder het open en ruimtelijke karakter volledig weg te absorberen.

Ook in het laag koppelen beide systemen anders aan de kamer. Een conventionele speaker spreekt doorgaans meer kamermodi aan, terwijl een dipool door zijn voor- en achterwaartse afstraling en zijwaartse uitdoving selectiever met de ruimte omgaat. Open baffle betekent echter niet dat kamerproblemen verdwijnen: opstelling, luisterpositie, afstand tot de wanden en metingen blijven bij beide systemen essentieel.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

P_j_V

Citaat van: ruud2 op juli 29, 2026, 16:21:14Er wordt altijd gezegd "meten is weten" nee hoor als je de meetgegevens kan interpreteren dan weet je pas wat je aan het meten bent.
Het is ook maar de halve uitspraak...
Meten is weten, als je weet wat je meet.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Richi

Citaat van: morca op juli 30, 2026, 07:57:12Handje klap zegt juist heel veel over waar.
Waar je panelen op te hangen.
Rew weet dat niet.
Met een meting in REW kan je precies de reflecties zien en op hoeveel miliseconden die zitten. Dan kan je de afstand uitrekenen en dan weet je of het een zijwand, vloer, plafond of voor-achterwand reflectie is.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

ruud2

Citaat van: P_j_V op juli 30, 2026, 12:48:18Het is ook maar de halve uitspraak...
Meten is weten, als je weet wat je meet.

vandaar het woordje interpreteren.
Heb ik het nog niet eens over callibreren...
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

morca

Citaat van: Richi op juli 30, 2026, 13:16:11Met een meting in REW kan je precies de reflecties zien en op hoeveel miliseconden die zitten. Dan kan je de afstand uitrekenen en dan weet je of het een zijwand, vloer, plafond of voor-achterwand reflectie is.
Dat kan.
Maar dan weet je nog steeds niet exact waar te hangen.
Dat moet je testen lijkt mij

Richi

Citaat van: morca op juli 30, 2026, 13:39:52Dat kan.
Maar dan weet je nog steeds niet exact waar te hangen.
Dat moet je testen lijkt mij
Als je de afstand weet, dan kan je uitmeten waar de panelen te hangen. Dan zou ik het nog steeds even testen voordat je ze vast schroeft of lijmt.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

morca

Geluid kaatst over meerdere wanden heen.
Volgens mij is het niet zo makkelijk.
Je weet niet of je 1 reflectie meet.
Of meerdere
Zeg maar plafond naar muur naar je luister plek.
Of andersom

ruud2

leer je ruimte kennen.
veel luisteren  :butbut:
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Sjaak_Banaan

Citaat van: Richi op juli 30, 2026, 13:16:11Met een meting in REW kan je precies de reflecties zien en op hoeveel miliseconden die zitten. Dan kan je de afstand uitrekenen en dan weet je of het een zijwand, vloer, plafond of voor-achterwand reflectie is.

Kun je dat uitleggen of heb je hier toevallig een linkje van?
Ik heb het ooit gelezen maar kan het niet terugvinden, volgens mij was het zoiets als hieronder:

Onder de knop 'Impulse' of 'Filtered IR', zoomen en dan met CTRL+ALT + Rechtermuisknop slepen naar alle pieken die binnen ~10dB marge vallen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Richi

Citaat van: Sjaak_Banaan op juli 30, 2026, 15:36:28Kun je dat uitleggen of heb je hier toevallig een linkje van?
Ik heb het ooit gelezen maar kan het niet terugvinden, volgens mij was het zoiets als hieronder:

Onder de knop 'Impulse' of 'Filtered IR', zoomen en dan met CTRL+ALT + Rechtermuisknop slepen naar alle pieken die binnen ~10dB marge vallen.

In het YouTube filmpje dat ik heb gepost op de vorige pagina wordt het heel duidelijk uitgelegd. Richting het einde van de video.

morca

Citaat van: Richi op juli 30, 2026, 15:38:50In het YouTube filmpje dat ik heb gepost op de vorige pagina wordt het heel duidelijk uitgelegd. Richting het einde van de video.
Heb net een stukje gekeken.
Ga ik later en helemaal kijken.
Dat is wel interessant

J.A.F._Doorhof

Qua ophangen is dit vaak een kwestie van de mirror points. Op zich is dat nog niet zo spannend. Bas word een ander verhaal ;)

Handje klap zegt vaak alleen of de ruimte te levendig of te dood is. Verder zegt het heel weinig.

Een beetje als een calibratie op het oog doen aan de hand van een film zoals de matrix ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

morca

Bas vond ik makkelijk.
Achter in mijn kamer hing een waas van bass .
Beetje tornado achtig geluid bij mijn raam.

Toen heb ik links en rechts van het raam een trap gezet.
Tot nu toe staan beide er nog.

Ik zit net diana krall te luisteren.
Aan de contra bass te horen werken ze echt goed daar  :music: