Set van Faxe

Gestart door Faxe, december 26, 2013, 22:27:34

Vorige topic - Volgende topic

Faxe

Gistermiddag iemand van Rivasono over de vloer gehad. Er is een RT 60 meting gedaan en op basis daarvan hebben we besproken wat voor mijn woonkamer nodig is om te komen tot een goede akoestiek. Exacte waarden weet ik zo niet meer (krijg ik nog wel).

Waarschijnlijk kan ik volstaan met twee panelen achter iedere luidspreker van 150 breed en 120 hoog en op de achterwand een paneel van 80 breed en 175 hoog.

Heb ook 12 panelen in bruikleen gekregen om te bekijken wat het effect van panelen is in mijn woonkamer. Heb het nu bij benadering staan zoals het eventueel zou kunnen worden.

Moet hiermee een nagalmtijd kunnen bereiken van rond de 0,5

Panelen aan het plafond werd me afgeraden in verband met een te geringe plafondhoogte.

Kreeg ook nog het advies om een wat groter vloerkleed te kopen.

Met de panelen zoals ze er nu staan klinkt het al een stuk beter. Het verschil tussen luisteren met en zonder Roomperfect (DSP) van mijn versterker is een stuk kleiner.

In de loop van volgende week krijg ik een en ander uitgewerkt op de mail.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

G73

Wat een mooie speakers

Pathos

Gelukkig kan het vaak met een aantal redelijk bescheiden panelen al een hele verbetering opleveren.
Meestal behaald men al goede resultaten met panelen achter de speakers en op de wand, recht tegenover de speakers.

Fijn dat het voor jou al goed hoorbare resultaten opleverde. Zit je met het gehele frequentie bereik onder de 0,5? Hele strakke waarde dan! Ik zat richting de 0,7 en nu net iets boven de 0,5.

Heb je al een idee welke oplossingen je gaat gebruiken en welk design/kleurstelling?

Gr
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G2.2 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Faxe

Citaat van: Pathos op oktober  6, 2022, 22:31:31
Gelukkig kan het vaak met een aantal redelijk bescheiden panelen al een hele verbetering opleveren.
Meestal behaald men al goede resultaten met panelen achter de speakers en op de wand, recht tegenover de speakers.

Fijn dat het voor jou al goed hoorbare resultaten opleverde. Zit je met het gehele frequentie bereik onder de 0,5? Hele strakke waarde dan! Ik zat richting de 0,7 en nu net iets boven de 0,5.

Heb je al een idee welke oplossingen je gaat gebruiken en welk design/kleurstelling?

Gr

De exacte waarden weet ik zo niet meer.

Wat we hebben besproken is achter de luidsprekers de Custo Fabric Panelen en op de achterwand een Visio Design paneel.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

Faxe

mmuetst

Lekker bezig met akoestiek :thumbs-up: ben benieuwd naar je ervaringen als dit project meer vormen gaat krijgen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

katwax

Mooi toch wat zo'n akoestische aanpassingen aan het geluid doen.

Een ruimer vloerkleed zal wel iets doen, maar werking van een tapijt is toch vele maten kleiner dan dat van een paneel Tevens ook moeilijker te bepalen wat dit vloerkleed nu juist gaat doen
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Faxe

Gewoon omdat het kan met de BuzziSpace RT60 app wat metingen gedaan. 1 met en 1 zonder panelen. Net als bij de meeting van Rivasono loopt de curve redelijk vlak.

Met de panelen die ik nu gebruik is de nagalmtijd nog wel wat hoger dan de waarde die de man van Rivasono noemde. Dit kan natuurlijk komen omdat ik op een andere manier meet of dat de panelen die ik nu gebruik minder doen dan de panelen waar de man van Rivasono is uit gegaan.

Het klink in ieder geval met panelen beter dan zonder.

Meeting zonder panelen

Meeting met panelen

Faxe

Vandaag het meet rapport van Rivasono ontvangen. Op basis van de ervaringen met de leenpanelen die ik nu heb ga ik er waarschijnlijk panelen aanschaffen. Kan zijn dat het nog wat anders wordt als in de meeting staat maar het zal niet heel anders zijn.
Volgens mij heb ik al een relatief lage nagalmtijd bij de lagere frequentie (125 hz). Bij de keuze van het achterpaneel is hier (denk ik) rekening gehouden.

Pathos

Goh.. mooie waardes! Vooral in de regio van 125Hz. Dat gaat zeker een mooi hoorbaar resultaat opleveren! En dat door het toevoegen van maar 3 panelen. Netjes!
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G2.2 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Faxe

Akkoord gegeven op de offerte van Rivasono voor 2 CUSTO Fabric Panelen van 1,9*1,2 meter en 1 VISIO Design Paneel van 1,0x1,7. Dit moet een galmtijd opleveren van 0,5 seconde.

katwax

Citaat van: Faxe op oktober 14, 2022, 11:30:46
Akkoord gegeven op de offerte van Rivasono voor 2 CUSTO Fabric Panelen van 1,9*1,2 meter en 1 VISIO Design Paneel van 1,0x1,7. Dit moet een galmtijd opleveren van 0,5 seconde.
Ga je veel plezier van hebben.

Faxe

Citaat van: katwax op oktober 14, 2022, 11:59:42
Ga je veel plezier van hebben.

Dat weet ik wel zeker. Het resultaat met de leenpanelen die ik nu heb is al erg goed en de definitieve panelen moeten nog iets beter zijn is me verteld. Mag gelukkig de leenpanelen blijven gebruiken totdat de definitieve panelen bezorgd worden.

mmuetst

Nu nog al die mensen op het forum overtuigen dat dit zóóóó veel verschil maakt dan zekeringen, kabeltjes en weet niet wat voor rommel je allemaal kunt kopen om je audiofiele gemoedstoestand tot bedaren te brengen  :D.  Ik ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

katwax

Citaat van: Faxe op oktober 14, 2022, 16:35:52
Dat weet ik wel zeker. Het resultaat met de leenpanelen die ik nu heb is al erg goed en de definitieve panelen moeten nog iets beter zijn is me verteld. Mag gelukkig de leenpanelen blijven gebruiken totdat de definitieve panelen bezorgd worden.
Zou je ze niet beter wegdoen, dan is het nog eens zo leuk  ;D

Kerre

Citaat van: Faxe op oktober 14, 2022, 11:30:46

Daar ga je zeker van genieten. Mag ik brutaal vragen wat zoiets ongeveer kost (indicatief dus zo'n meting)  :angel:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Faxe

Citaat van: mmuetst op oktober 14, 2022, 16:42:43
Nu nog al die mensen op het forum overtuigen dat dit zóóóó veel verschil maakt dan zekeringen, kabeltjes en weet niet wat voor rommel je allemaal kunt kopen om je audiofiele gemoedstoestand tot bedaren te brengen  :D.  Ik ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat.

De akoestiek aanpakken heeft naar mijn idee ook veel meer zin en kost in vergelijking wat anderen uitgaven aan kabels, powerconditioners en wat ik wat niet allemaal ook niet eens zo veel. Voordeel van betere akoestiek is ook dat de ruimte in zijn algemeen een fijnere plek wordt om te zijn.

Citaat van: katwax op oktober 14, 2022, 17:35:25
Zou je ze niet beter wegdoen, dan is het nog eens zo leuk  ;D

Heb ze al een paar keer weggehaald en weer neergezet om het verschil te ervaren. Dat is een leuke gewaarwording.

Citaat van: Kerre op oktober 14, 2022, 18:35:16
Daar ga je zeker van genieten. Mag ik brutaal vragen wat zoiets ongeveer kost (indicatief dus zo'n meting)  :angel:

Prijzen staan gewoon op de site van Rivasono. Een adviesgesprek met akoestiekmeeting kost 495 euro. Bestel je voor meer dan 2.500 euro aan materiaal dan krijg je 50% korting. Prijs van de de panelen staan ook gewoon op hun website. Je kunt gewoon het gewenste product kiezen, de maatvoering en de prijs wordt getoond. In mijn geval komen ze voor de meeting van Woerden naar Assen gereden zonder dat hier extra kosten voor in rekening worden gebracht. Zelf naar Woerden toegaan is voor mij qua afstand lastig en kost ook de nodige benzine. Je krijgt dan ook een minder goed advies. Heb zelf voor minder dan 2.500 euro besteld maar wel wat korting gekregen en betaal daardoor per saldo ook ongeveer de helft voor de meeting.

mmuetst

Citaat van: Faxe op oktober 14, 2022, 20:34:50
De akoestiek aanpakken heeft naar mijn idee ook veel meer zin en kost in vergelijking wat anderen uitgaven aan kabels, powerconditioners en wat ik wat niet allemaal ook niet eens zo veel. Voordeel van betere akoestiek is ook dat de ruimte in zijn algemeen een fijnere plek wordt om te zijn.
hear hear, spread The word....
Moeten we een kerk beginnen?...nee laat maar, zo meteen ben ik kerk leider en verdien ik over de rug van mijn volgelingen tonnen aan geld...past zo niet bij mij  :D

Xander32

Ik ben vooral ook benieuwd hoe het gaat ogen, hoe het eruit gaat zien.

Niemand hoeft mij te overtuigen van de meerwaarde van aanpassingen als deze, deze zouden wellicht een basis voor iedere set moeten zijn. Echter, daar waar de set in een huiskamer staat kijkt ook het oog mee, ook het oog van hare maje  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Richi

Citaat van: Xander32 op oktober 15, 2022, 06:14:59

Niemand hoeft mij te overtuigen van de meerwaarde van aanpassingen als deze, deze zouden wellicht een basis voor iedere set moeten zijn. Echter, daar waar de set in een huiskamer staat kijkt ook het oog mee, ook het oog van hare maje  ;D
Helemaal mee eens! Waar praten we in dit geval over? Panelen achter de luidsprekers? Panelen tegen het plafond? Een aangepast plafond? Panelen achter de luisterplek. Ik ben ook benieuwd hoe het eindresultaat eruit ziet.

Groet,
Richard
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

katwax

Citaat van: Xander32 op oktober 15, 2022, 06:14:59

Ik ben het eens met dat het in een wooonkamer iets meer moeite kost dan gewoon wat akoestisch materiaal neerplanten.
Als mensen bij mij thuis binnenkomen weten zien ze het niet, ze horen het wel en gaan dan gokken. Dus het kan zeker.

DofN

Klopt, zo heb ik mijn plafond met een akoestische stuc laten afwerken. Op een groot oppervlak zet dat wel zoden aan de dijk. Ik heb een 3D kurkwand achter de LS, een groot onopvallend paneel van 1 bij 2 meter en twee wollen kleden in de kamer, waarvan 1 voor de LS ligt. Helaas geen basstraps, en problemen in het laag pak ik zo goed als mogelijk aan met DSP en twee subwoofers. Al met al forse akoestische maatregelen die niet in het oog springen (en door sommigen zelfs fraai gevonden worden).

Resultaat: goede verstaanbaarheid in de kamer, praktisch geen galm of flutter. Tijdens gesprekken is dat heel prettig. En qua muziek: veel beter in (vergelijkbare) woonkamers heb ik het nog niet gehoord. Tot op zekere hoogte is dat ook afhankelijk van smaak.

Leuk topic Faxe, goede stappen en ik hoop dat het je gaat bevallen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Nee, jouw ruimte is estetisch en akoestisch erg mooi en fijn. Alleen jammer dat er een set in staat. :D

Maar je moet een beetje mazzel hebben met je ruimte en de vrijheid die je krijgt hierbinnen. Toen mijn set beneden stond was mijn vrijheid redelijk groot. Stoel in het midden van de kamer, speakers aan de zijkanten van de serre, vier woofers door de kamer heen (wel tegen de wand), ik mocht gaten in de vloer boren als ik de set weer eens ergens anders wilde hebben (nu mazzel mee want er komen ventilatiroren voor de radiotoren en heb daar in princiepe geen stroom), dekbedden voor/tussen etc. Spanplafond (lieve schat, plafond is echt lelijk, dit is beter ook voor het normale geluid. Of het iets voor de set doet ? Geen idee.)

Deze mazzel hebben velen niet. Dus die zoeken het in kabels en andere zaken welke vele malen minder/geen invloed hebben (in mijn optiek). En deze mensen zijn ook tevreden. Lekker toch ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Faxe

Er komen 2 panelen achter de luidsprekers die op elkaar aansluiten. Deze zijn in het wit. Het paneel wat op de achterwand komt wordt voorzien van een afbeelding. Het is bij mij ook de woonkamer waar de panelen geplaatst worden maar aangezien ik daar 99,999% van de tijd alleen zit maakt het me niet zoveel uit als het er wat minder fraai door wordt. 2 relatief grote luidsprekers en een hifi rack met allemaal "dozen" er op en veel te veel kabels is ook geen verfraaiing.

Voor panelen aan het plafond vond de man van Rivasono het plafond te laag. Panelen worden ook maar met paar schroefjes vastgemaakt dus mocht het niet bevallen is het ook niet het einde van de wereld.

DofN

Bass traps zijn vanwege Lyngdorf niet nodig? Hebben ze daar nog iets over gezegd? De metingen richtten zich op de galmtijd (terecht) en daar verandert Lyngdorf niets aan, ook niet in de SPL. Ze baseren hun advies over de panelen niet op een SPL met Lyngdorf aan/uit?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.