Room Correction: Receiver vs stereoversterker

Started by Joske007, December 23, 2013, 18:46:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Onlangs heb ik mijn oude receiver voor de HT-ruimte vervangen door een nieuw exemplaar, wat voorzien is met Audyssey Multi XT32.
Hierbij mag ik stellen, dat en dankzij Multi XT32 er toch zeer vervelende dips en pieken, die eigen zijn aan mijn ruimte, na de R. Correctie mooi vlak zijn getrokken :)

Nu komt de vraag  :bigsmile:
In de 2de luisterkamer staat momenteel een eenvoudige stereoversterker, welke uiteraard geen dips en pieken zal kunnen behandelen.
Hierbij vroeg ik me af of er betaalbare stereoversterkers bestaan, die voorzien zijn van enige room correction of komt men vanzelfsprekend steeds weer uit,
bij diverse receivers voorzien van verschillende R. EQ?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Staaled

Bij mijn weten niet.
Het zijn of VV's of zeer waarschijnlijk prijziger dan je verlangt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

yorkie13

de Antimode dual core 2.o kan misschien een oplossing bieden.

Joske007

Quote from: RA SUBS on December 23, 2013, 19:36:39
de Antimode dual core 2.o kan misschien een oplossing bieden.
Het aansluiten hiervan, ziet er alvast niet al te moeilijk uit  ;D
http://www.dspeaker.com/en/technology/anti-mode-technology/anti-mode-20-dual-core-connection-examples.shtml
Vraag me wel af, of dit wel even gebruiksvriendelijk is, zoals bv Audyssey?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Quote from: Joske007 on December 23, 2013, 19:43:21
Het aansluiten hiervan, ziet er alvast niet al te moeilijk uit  ;D
http://www.dspeaker.com/en/technology/anti-mode-technology/anti-mode-20-dual-core-connection-examples.shtml
Vraag me wel af, of dit wel even gebruiksvriendelijk is, zoals bv Audyssey?
Weet wel dat die dus onder VV's valt. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

BJF

De vraag die jij hier stelt komt, in ieder geval deels, overeen met wat ik het liefst wil: een stereoversterker met EQ. Volgens mij zijn die heel dun gezaaid en al helemaal met alle opties die ik (ook) wil en noem in dit topic. Ik lees hier dus even mee....
NAD M10 V2
Elac FS247

evilniek

Ligt er natuurlijk maar net aan wat er allemaal ge-EQed moet worden, maar inderdaad een anti-mode lijkt me niet gek.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Joske007

Veel toeters en bellen heb ik echt niet bepaald nodig, wel vermogen en R-EQ  ;D
Lijkt me niet makkelijk en vooral voor enigszins betaalbare prijzen te vinden in stereoland?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Dirk

ik denk dat de combinatie van (lage)prijs/DSP-power en vooral gebruiksgemak een lastige is.

de AMDC is idd één van de weinige apparaten die relatief betaalbaar blijft, in ogenschouw nemend wat je ermee kan...al blijf ik persoonlijk meer voorstander van een aanpak vd ruimte dmv akoestische ingrepen, ipv electronische RC ;)

zelf heb ik in het verleden ook één en ander van deze tools in huis gehad en dus ruimschoots de tijd gehad om dergelijke systemen te gebruiken/beluisteren (KRK Ergo, Lyngdorf DPA-1, AMDC), maar zoals het hier nu klinkt na het aanpakken vd ruimte, met enkel nog een mini-dsp op de sub, zo goed klonk het hier vroeger nog nooit. 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Quote from: Dynky on December 23, 2013, 22:31:32
de AMDC is idd één van de weinige apparaten die relatief betaalbaar blijft, in ogenschouw nemend wat je ermee kan...al blijf ik persoonlijk meer voorstander van een aanpak vd ruimte dmv akoestische ingrepen, ipv electronische RC ;)
"akoestische en elektronische ingrepen" kunnen voor beiden werelden in de akoestiek toch behoorlijk een positieve bijdrage leveren.
Daar waar er bv esthetische beperkingen zijn, kan een "R EQ" voor bepaalde freqentie-gebieden DE oplossing zijn?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Quote from: Dynky on December 23, 2013, 22:31:32
ik denk dat de combinatie van (lage)prijs/DSP-power en vooral gebruiksgemak een lastige is.

de AMDC is idd één van de weinige apparaten die relatief betaalbaar blijft, in ogenschouw nemend wat je ermee kan...al blijf ik persoonlijk meer voorstander van een aanpak vd ruimte dmv akoestische ingrepen, ipv electronische RC ;)

zelf heb ik in het verleden ook één en ander van deze tools in huis gehad en dus ruimschoots de tijd gehad om dergelijke systemen te gebruiken/beluisteren (KRK Ergo, Lyngdorf DPA-1, AMDC), maar zoals het hier nu klinkt na het aanpakken vd ruimte, met enkel nog een mini-dsp op de sub, zo goed klonk het hier vroeger nog nooit.
Je bedoelt in samenwerking met ? ;)

Voor het laag is DSP naar mijn ervaring bijna onontkoombaar.
Je vindt het zelfs terug in ruimtes die gebouwd zijn voor en volledig aangepast zijn tot optimale weergave.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirk

Quote from: Joske007 on December 24, 2013, 09:18:45
"akoestische en elektronische ingrepen" kunnen voor beiden werelden in de akoestiek toch behoorlijk een positieve bijdrage leveren.
Daar waar er bv esthetische beperkingen zijn, kan een "R EQ" voor bepaalde freqentie-gebieden DE oplossing zijn?
R EQ zoals jij het noemt zou ik proberen te vermijden boven pakweg 250Hz, maw alleen het laag aanpakken via electronische weg (waar dat kan)...en de rest bij voorkeur via "fysieke" weg  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Staaled on December 24, 2013, 09:21:21
Je bedoelt in samenwerking met ? ;)

Voor het laag is DSP naar mijn ervaring bijna onontkoombaar.
Je vindt het zelfs terug in ruimtes die gebouwd zijn voor en volledig aangepast zijn tot optimale weergave.
yep, ism een mini-dsp, dacht dat het wel duidelijk was  ;D
het laag aanpakken wordt idd al wat lastiger, al is bvb een paneelabsorber voor ruimte-specifieke probleemfrequenties ook een haalbare oplossing, althans imo  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

yorkie13

Puur voor muziek heb ik zelf ook de ervaring dat R Eq ofwel DSP vaak de ruimtelijkheid en warmte uit de muziek haalt.

ik gebruik dan alleen DSP voor het laag ( tot 120 hz), icm meerdere subwoofers en een goede plaatsing.

Bij HT heb je vaak meer mogelijkheden zoals Audyssey XT32 en ARC.

verder kunnen het toevoegen van Bas Traps en diffusers prima werken.

Ga wel eerst meten met bv REW om te kijken waar de problemen zitten.

yorkie13

Heb overigens goede resultaten gehoord bij stereo met diverse Lyngdorf demo's.

Hier wordt dan een combinatie van 2 kleine subwoofers en DSP gebruikt.

De subwoofers spelen dan wel vaak het laag tot wel 400 hz.

Cantodea

Als je muziek streamt naar de versterker, via een pc/mac zou je ook Dirac Live RCS kunnen gebruiken voor de correctie. Het is zeer vergelijkbaar met wat Lyngdorf doet.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

morca

Als je peq toepast om je speakers te compenseren(het ontwerp) geen probleem imo.
Als je het doet om fouten in je akoestiek of plaatsing te compenseren word het geluid er vaak niet beter op.
Klink vaak plat en doods.
In dat geval kan je beter plaatsing/akoestiek aan proberen te pakken imo.

Joske007

Quote from: morca on December 24, 2013, 11:31:00
Als je peq toepast om je speakers te compenseren(het ontwerp) geen probleem imo.
Als je het doet om fouten in je akoestiek of plaatsing te compenseren word het geluid er vaak niet beter op.
Klink vaak plat en doods.
In dat geval kan je beter plaatsing/akoestiek aan proberen te pakken imo.
Ik heb met Audyssey Multi XT32 voor de lage frequenties in de HT-woonkamer zeer positieve ervaringen opgedaan.
Hier (klik op onderstaande link) heeft de R. EQ, die zeer vervelende dip van 35Hz met een heel eenvoudige toepassing met Audyssey Multi XT32.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2539849#msg2539849

Als ik het even samenvat biedt R. EQ vooral een meerwaarde in de lagere frequenties 20Hz – 200Hz en dient men hierboven, de nodige fysieke akoestische maatregelen te nemen?
Betaalbare en goede R. EQ voor stereo zijn bv;
- Anti-Mode 2.0 Dual Core
- Audyssey Multi XT32
- ............................?

Deze bovenstaande R. EQ zouden in de mogelijkheid moeten zijn om de onderstaande piek op 125Hz en dip van 62Hz, zeer eenvoudig te behandelen?

Relaxed Room (SPL 20-22.000Hz):


Relaxed Room (WF 20-22.000Hz):
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Die dip is nog maar de vraag, de piek is kinderspel voor zoiets als een DC.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Quote from: Staaled on December 24, 2013, 13:58:15
Die dip is nog maar de vraag, de piek is kinderspel voor zoiets als een DC.
Muziek wordt enkel via het netwerk Nas gestreamt, dus niet rechtstreeks vanuit een een pc/mac.
Zoek dus vooral een betaalbare R. EQ die me een meerwaarde biedt, in de lagere frequenties tussen 20Hz – 200Hz.

Ik veronderstel dat onderstaande de betaalbare en betere R. EQ voor stereo zijn bv:
-   Anti-Mode 2.0 Dual Core (Voorversterker) = +/- 899 Euro
-   Audyssey Multi XT32 (helaas enkel in receivers) = ---> 899 Euro

Iemand die hier de "Anti-Mode 2.0 Dual Core" heeft vergeleken met "Audyssey Multi XT32"?

Deze onderstaande R. EQ vallen af, vanwege te duur of te beperkt:
-   KRK Ergo = +/+ 450 Euro
-   DSP Behringer FBQ 2496 = +/- 215 Euro
-   Lyngdorf DPA-1 = 2.990 Euro

Met Audyssey en vooral Multi XT32 heb ik de HT-living zeer positieve ervaring, waarbij deze toch heeft bewezen om zelfs een zeeer diepe dip, op 35Hz mooi recht te trekken,
het aftoppen lijkt me voor de meeste R.EQ geen probleem te vormen.
Wil straks op de 2de luisterkamer eens kijken of die piek op 125Hz en dip van 62Hz kan recht getrokken worden door Audyssey Multi XT32 :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Quote from: Joske007 on December 25, 2013, 11:06:17
Muziek wordt enkel via het netwerk Nas gestreamt, dus niet rechtstreeks vanuit een een pc/mac.
Zoek dus vooral een betaalbare R. EQ die me een meerwaarde biedt, in de lagere frequenties tussen 20Hz – 200Hz.

Ik veronderstel dat onderstaande de betaalbare en betere R. EQ voor stereo zijn bv:
-   Anti-Mode 2.0 Dual Core (Voorversterker) = +/- 899 Euro
-   Audyssey Multi XT32 (helaas enkel in receivers) = ---> 899 Euro

Iemand die hier de "Anti-Mode 2.0 Dual Core" heeft vergeleken met "Audyssey Multi XT32"?

Deze onderstaande R. EQ vallen af, vanwege te duur of te beperkt:
-   KRK Ergo = +/+ 450 Euro
-   DSP Behringer FBQ 2496 = +/- 215 Euro
-   Lyngdorf DPA-1 = 2.990 Euro

Met Audyssey en vooral Multi XT32 heb ik de HT-living zeer positieve ervaring, waarbij deze toch heeft bewezen om zelfs een zeeer diepe dip, op 35Hz mooi recht te trekken,
het aftoppen lijkt me voor de meeste R.EQ geen probleem te vormen.
Wil straks op de 2de luisterkamer eens kijken of die piek op 125Hz en dip van 62Hz kan recht getrokken worden door Audyssey Multi XT32 :)

Ik heb beide.
DC geeft je de mogelijkheid zelf te tweaken/in te grijpen.
ADSY XT32,tenzij pro, niet.

Met alle twee prima resultaten geboekt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Roksan

Ik heb even de AM 2 gehad. Als DSP wist deze echt te overtuigen, doet wonderen in het laag. Als DAC vond ik hem helaas niet overtuigen. Heb nu een Velodyne sms-1 voor de subwoofer, maar die haalt het bij lange na niet bij de AM.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Joske007

Quote from: Staaled on December 25, 2013, 13:49:06
Ik heb beide.
DC geeft je de mogelijkheid zelf te tweaken/in te grijpen.
ADSY XT32,tenzij pro, niet.

Met alle twee prima resultaten geboekt.
Vandaag de Denon AVR-4520 eens in de luisterkamer geplaatst, om te kijken of Audyssey Multi XT32 die pieken ook mooi kan vlak trekken.
Ben wel benieuwd of de Anti-Mode 2.0 Dual Core, het hierin nog beter zou doen, maar volgens enkele gebruikers hier dus wel  ;D

Hmmm, voor de prijs van een "Anti-Mode 2.0 Dual Core", heb je ook al een receiver met Multi XT32?

Audyssey Multi XT32 vs Pure Direct
Mag wel zeggen dat het in stereo nu beter klinkt dan in Pure Direct  ;D

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link