Mastered in 4k

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 15, 2013, 23:45:20

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Misschien het verkeerde board, maar aangezien het meer een review is toch maar hier.

Het klinkt heel hard maar het is de waarheid vrees ik.
Hou je geld in je zak met deze BD titels.

We hebben er gisteren uit nieuwsgierigheid 2 gehaald, angels and demons en battle LA.
Beide zouden een nagenoeg 4K ervaring moeten geven volgens de "advertenties" wel ik kan kort zijn, weggegooid geld.

In feite had ik er goede verwachtingen van, ik had al gezien wat reality Creation kan doen met een goede BD en de theorie van Sony over het toevoegen van extra informatie aan de BDs leek me mogelijk, ook aangezien er een optie in bv de vw500 zit die letterlijk "mastered in 4k" heet hadden we hoge verwachtingen, ok we wisten dat het geen 4k zou worden, maar we hadden wel een flinke boost verwacht.... Niets is minder waar.

Zowel angels and demons als battle la zijn matige BD transfers, in de bijbehorende stand op de projector word het beeld marginaal beter, sterker mijn eigen setting doet het beter (deze gebruik ik voor andere BDs). Het beeld van de BDs is sowieso al niet al te best in mijn optiek, als ik bv pirates of the carabian er in zet of de box van Dirty Harry dan is het bron materiaal al een HEEL stuk beter, en met reality Creation upscaling zelfs een heel stuk scherper en beter.

Begrijp me goed, ik wil graag een lovende review schrijven over deze techniek maar het hele mastered in 4k label is in mijn optiek onzin jammer genoeg. Het zal een hogere bitrate hebben dan het origineel maar afgaande van deze 2 titels zeg ik, bespaar de 10.00 en koop de normale versies met alle extra's.

Nu zou je kunnen denken dat het ligt aan de speler, er is weinig echt bekend over de discs dus ik heb natuurlijk eerst getest op de OPPO103 en toen ik de teleurstellende resultaten zag heb ik besloten om ze eens via de PS4 af te spelen, je zou verwachten dat die 2 toch op elkaar ingespeeld zouden zijn..... Wel de OPPO deed het iets beter, de OPPO trekt net iets meer detail uit de BDs en heeft duidelijk wat meer diepte in het beeld, maar beide titels zijn bij LANGE na geen benadering van 4K materiaal. Sterker de box van dirty Harry zoals aangegeven doet het een stuk beter, dat is echt smullen op de vw500 en er is een hele duidelijke sprong tussen standaard en met reality Creation aangevinkt.

Nu zullen sommige zeggen dat ik net de verkeerde titels heb gekocht. Maar even serieus er zijn maar een paar titels en ze worden verkocht met een flinke meerprijs, je mag dan toch verwachten dat ze allemaal op zijn minst als top transfers bestempeld moeten kunnen worden, helemaal gezien het feit dat het hier gaat om zeer recente top titels.

Gemiste kans en schandalige promotie........
Zonde van het geld.
Foei voor Sony.

Leuke bijkomstigheid trouwens.... Als je een ps4 in je bezit hebt kun je wel 4k materiaal streamen van een USB stick.... En dat...... Wel dat ziet er wel goed uit ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

paaj

Is dat niet iets dat alleen door de 4K upscalende BR speler van Sony effectief gebruikt wordt? Dacht zoiets gelezen te hebben maar goed, dat is waarschijnlijk net zo hard marketinggebrabbel.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

J.A.F._Doorhof

Ook de ps4 is een Sony BD speler. Dus je zou verwachten dat die het dan ook doet.
Officieel zou het echter in elke speler moeten werken, je gaat er met 1080p uit namelijk, niet met 4k de projector gebruikt de database 4k voor de upscaling of Recovery zoals Sony het noemt, wat ik zie is dat het gewoon een bepaalde RC setting is, ik heb mijn versie met sharpness patronen getuned en ben blij te melden dat mijn setting er nog net iets meer scherpte uithaalt dan de officiële setting, zonder artefacten.

Echter zoals gezegd als ik de bd wissel voor een andere dan val me echt bijna uit je stoel van het extra detail maw het kan dus wel, maar die BDs hebben niet dat labeltje.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SpeedyAndré

De PS3 is ook een bdspeler maar die verbleekt toch wel bij elke Oppo :)
Ik heb een Sony bdp-S790 die zelf kan upscalen naar 4K, misschien doet die het beter.
Wel vreemd trouwens dat een originele transfer van dezelfde titel het beter doet ...

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

J.A.F._Doorhof

De projector doet het fantastisch. Maar ik verwacht van de MI4k titels een absoluut referentie beeld en dat is het gewoon niet.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat een andere oudere transfer beter is.... Ik heb alleen aangegeven dat mijn eigen settings voor RC er meer detail uithaalt dan de database setting die bedoeld is voor MI4K.

Als iemand de oude transfers heeft wil ik die best vergelijken trouwens.
Maar wat ik nu gezien heb zou ik beide titels bestempelen als een standaard BD transfer en zeker geen top materiaal.
Custom installer

apogeefreak

Ik heb niet eens een blu-ray speler. Was het maar hd-dvd geworden :embarassed:
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

THX-UltraII

Frank, de 'MI4K' optie op de VW500/600 heeft alleen voordeel (lees: werkt alleen) wanneer je de PS4 erop aansluit. De Oppo ondersteunt namelijk geen x.v.Color en de PS4 wel.

papaleo

Dus vergelijkbaar met de 'vroeger' uitgebrachte Superbit-DVD ...,deze zouden ook veel meer informatie bevatten,dus een mooiere weergave,maar daar zat ook veel crap tussen...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

Als je de bluray spiderman (2002) vergelijkt tussen orgineel en de mastered in 4k versie vind ik de nieuwe uitgave wel een stuk mooier.

Dus het zal ook per film verschillen. Echt 4k zal het nooit worden, zeker niet op een full HD/non-4k projector zoals ik heb.

J.A.F._Doorhof

Ik geef toch echt de voorkeur aan de OPPO in de opstelling, het beeld is gewoon een stuk dieper en gedetailleerder.
Via de PS4 is het een stuk softer qua beeld, op de OPPO zie ik de filmgrain bv een stuk beter, op de PS4 is het een beetje "donzig".

@Riwi,
Het kan natuurlijk aan de film liggen, vandaar dat we er 2 gekocht hebben, maar die we nu hebben zijn regelrechte teleurstellingen, vanmiddag toevallig een MKV gekeken van Snabba CashII en zonder RC ziet dat er leuk uit, goede HD transfer als het ware, schakel ik RC in dan val je echt van je stoel, een ENORME bak detail extra. Of wel ik ben meer onder de indruk van een gedownload bestand dan van 2 MI4K releases..... jammer.

Custom installer

Mediasluis

Ik vind veel titels toch vaak slecht overgezet.
Het zwart niveau is vaak te licht.
Star Wars EP1, 2 en 3 zijn hier een voorbeeld van ten opzichte van Star Wars EP 4, 5 en 6.
Bij die laatsten zit het zwart perfect op zijn plek en dat alleen al geeft heel veel diepte.

Ik begrijp ook niet dat ze hier bij veel spectaculaire top-titels er te weinig aandacht aan geven, terwijl als mijn vrouw bij de videotheek een romantische film huurt, daar vaak weer wel op gelet word en zit je te kwijlen op het beeld.
Volgens mij hebben ze zoiets van, die top-titels worden toch wel verkocht.
Ook kunnen ze die dan met een latere re-release alsnog goed overzetten en weer eens uitmelken.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  of  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide reviews van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

THX-UltraII

Citaat van: Mediasluis op december 17, 2013, 10:10:47
Ik vind veel titels toch vaak slecht overgezet.
Het zwart niveau is vaak te licht.
Star Wars EP1, 2 en 3 zijn hier een voorbeeld van ten opzichte van Star Wars EP 4, 5 en 6.
Bij die laatsten zit het zwart perfect op zijn plek en dat alleen al geeft heel veel diepte.

Ik begrijp ook niet dat ze hier bij veel spectaculaire top-titels er te weinig aandacht aan geven, terwijl als mijn vrouw bij de videotheek een romantische film huurt, daar vaak weer wel op gelet word en zit je te kwijlen op het beeld.
Volgens mij hebben ze zoiets van, die top-titels worden toch wel verkocht.
Ook kunnen ze die dan met een latere re-release alsnog goed overzetten en weer eens uitmelken.
omzet, omzet en nog eens omzet, daar draait het in ons land toch echt wel vaak om.

J.A.F._Doorhof

Zet dat label er dan niet op :D
Gisteren Insidious 2 zitten kijken, met RC uit gewoon een goede transfer maar niets bijzonders... met RC aan WOW het dichts bij een 2-3K film die ik tot nu toe gezien heb, echt een wereld van verschil. Daarna voor de zekerheid nog een keer Angels and demons erin gegooid.... amper verschil met of zonder RC.

Blijf het toch doodzonde vinden, je ziet dat het kan, en zelfs waanzinnig goed, waarom dan juist niet op die titels :(
Custom installer

Raphie

onder aan de streep kijk je nog steeds 1080p toch? is hetzelfde als dat je een SACD op 44.1 gaat afluisteren.Meer zit er niet in. 1920 * 1080p = 2073600 pixels en daar moet je het mee doen...
JBL PRX Power!

THX-UltraII

Citaat van: Raphie op december 17, 2013, 13:24:51
onder aan de streep kijk je nog steeds 1080p toch? is hetzelfde als dat je een SACD op 44.1 gaat afluisteren.Meer zit er niet in. 1920 * 1080p = 2073600 pixels en daar moet je het mee doen...
een van de punten waarom de MI4K discs er beter uit zouden moeten zien is de diepere kleurruimte. Wel moet dan de hele 'ketting' juist zijn dus met het gebruik van de Oppo heb je in feite niets aan de MI4K discs.

Raphie

wat bedoel je met kleurruimte? de bitdiepte van het kleuren pallet? is dat bij beide niet gewoon 16.7m? en dan nog, een pixel geeft maar een kleur weer en er gaan 4 4K pixels in één HD pixel en die pixel kan maar één kleur hebben
JBL PRX Power!

THX-UltraII

De MI4K Blu-Ray's hebben een xvYCC color space. Als zowel je materiaal (MI4K BR), afspeelbron (PS4) als display device (VW500) dit ondersteunen maak je dus gebruik van deze uitgebreidere color space. Ik schat dat REC709 ongeveer 35% van alle mogelijke kleuren kan laten zien terwijl dit bij xvYCC denk ik ongeveer 60-65% is.

J.A.F._Doorhof

Even beter lezen Thx. Ik heb ook getest op mijn ps4.

Tuurlijk blijft het 1080p echter mijn projector is 4k dus heb ik meer pixels en dan kan upscaling erg mooi zijn. Hoe beter de bron hoe beter de resultaten van upscaling.
Custom installer

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2013, 15:05:24
Even beter lezen Thx. Ik heb ook getest op mijn ps4.

Tuurlijk blijft het 1080p echter mijn projector is 4k dus heb ik meer pixels en dan kan upscaling erg mooi zijn. Hoe beter de bron hoe beter de resultaten van upscaling.
ik heb het hier helemaal niet over upscaling. Wat ik je duidelijk probeer te maken is dat het voordeel van MI4K content vooral in de uitgebreidere color space zit. Wanneer jij je Oppo gebruikt werkt dit niet aangezien de Oppo geen xvYCC ondersteund.

En alsjeblieft zeg, ga eens niet direct op de 'beter lezen thx' tour. Ik probeer je alleen te helpen

J.A.F._Doorhof

Upscaling was niet naar jou toe maar op de andere reactie.
Als je beter leest had je gelezen dat ik zowel op de ps4 als op de oppo getest had en ondanks dat de resultaten van de oppo beter vond qua diepte en detail.

Kleurspace is een mooi verhaal maar gaat in dit geval niet boven winstbijschrijving diepte en detail. Daarnaast is ook op kleur gebied amper tot geen verschil te zien bij deze 2 titels
Custom installer

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2013, 15:19:54
Upscaling was niet naar jou toe maar op de andere reactie.
Als je beter leest had je gelezen dat ik zowel op de ps4 als op de oppo getest had en ondanks dat de resultaten van de oppo beter vond qua diepte en detail.

Kleurspace is een mooi verhaal maar gaat in dit geval niet boven winstbijschrijving diepte en detail. Daarnaast is ook op kleur gebied amper tot geen verschil te zien bij deze 2 titels
Frank, ik heb heus gelezen dat jij de zowel de PS4 als Oppo hebt gebruikt. Het enige dat ik probeer is bij je aan te geven dat de grootste toegevoegde waarde van een MI4K disc zit in de uitgebreidere color space. Dit werkt echter alleen wanneer je hele ketting dit ondersteunt, in jouw geval dus:
MI4K discs => PS4 => VW500.
Jij gaf aan dat je ook hebt getest met MI4K => Oppo => VW500. Ik kon uit je post opmaken dat je niet wist dat in dit geval de uitgebreidere color space niet werkt dus wilde je dit enkel even uitleggen/toelichten.

J.A.F._Doorhof

Ik ben erg goed op de hoogte van wat MI4k doet, heb er al een keer een artikel over geschreven, open artikel omdat ik er toen geen ervaring mee had.

Feit is en blijft dat op dit moment de hele ervaring een beetje een desillusie is, ps4 ziet er gewoon al minder uit dan de OPPO en uiteindelijk ga ik toch voor de OPPO.

De echte winst zit trouwens niet in de kleurspace maar in de resolutie die opgeslagen zou moeten zitten in het algoritme, upscaling dus, daarnaast is het mogelijk om naar een andere kleurspace te sampelen maar de echte winst zou voornamelijk in detaillering moeten zitten.
Custom installer

THX-UltraII

Je openingspost geeft niet echt het idee dat je veel ervaring hebt met MI4K (wat niemand je trouwens kwalijk zal nemen, ook jij moet soms iets leren lijkt me?) vandaar dat ik je opweg probeerde te helpen.

Raphie

Keten is zo sterk als de zwakste schakel bij jou is dat 1080p. Meer wordt het niet, alle marketing ten spijt
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

1080P is het bron materiaal maar de projector is 4K en daarmee kun je scalen, en net zoals met CRTs is er altijd winst te behalen bij GOEDE upscaling.

THX, ik ken MI4K al vanaf het begin, alleen nu pas net echt uitgetest.
En dat viel dus even tegen, op papier in theorie zou er potentie in zitten :D
Custom installer