SONY VPL-VW500ES review

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 29, 2013, 11:16:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Nog niet eerder was ik zo aan het uitkijken naar een ontvangst van een projector als de VW500.
Naast het feit dat deze projector onze eigen VW95 gaat vervangen is het ook een baanbrekende projector, de eerste "betaalbare" 4K projector onder de 10K van Sony.

In feite is de VW500 volgens sommige mensen een "vermindering" van het vlaggenschip de VW1000 va Sony, ik ben het daar echter niet mee eens.
De lens is anders tov de VW1000 met een plastic front element, maar de rest is glas (dit word vaak niet vermeld online), door een ander optisch huis is tevens het gewicht en de chasis grote behoorlijk voordeliger voor mensen die de projector tegen het plafond willen plaatsen.

Daarnaast heeft de VW500 een volledig werkend CMS systeem en een (op dit moment) betere implementatie van de "enhacements" (de update van de VW1000 zal moeten uitwijzen of deze features ook in die projector verbeterd worden).

Naast een flink aantal software matige veranderingen heeft de VW500 tevens een zgn autocalibratie functie, aan de hand van een tristimulus analyer aan boord zou in theorie de projector zichzelf perfect moeten kunnen calibreren.

Dit is een heleboel om naar uit te kijken zoals je snapt.
Vandaag zullen we de VW500 uitvoerig aan de tand voelen en de updates blijven posten. In de hoop dat vanavond de review compleet is.
Keep watching this space.

Uiterlijk
Ik ben altijd al fan geweest van de Sony projectoren qua uiterlijk maar de VW500 is echt een stap voorwaarts, ik had hem nog niet in mijn handen gehad en van een afstandje zie je niet echt goed hoe ongelofelijk mooi de unit is, het is bijna jammer dat hij bij ons in een hushbox hangt. Het doet me nog steeds enorm denken aan star trek.

Menu's zijn bij de VW500 onder handen genomen, een mooier fijnere weergave van de letters en de structuur is wat logischer.

Enhancements
Hier zijn flinke stappen voorwaarts gedaan, motion flow is in meer standen te gebruiken en ziet er een stuk beter uit dan op de VW95 en zelfs beter dan de HW55 op het materiaal wat ik tot nu toe getest heb. Ook is de verscherping enorm veel beter, bij de VW1000 waren er vaak ook wat nare randjes te zien, we hebben nu wat meer instelmogelijkheden en die zijn nu gelukkig weg te halen, vooral met geupscaled BD en DVD (ja zelfs daar) materiaal is het een wat rustiger plaatje met een flinke toename aan scherpte.

Dit zal weer flink wat discussies uit het verleden gaan opleveren, scaling ja of nee..... wel bij dit soort projectoren is er natuurlijk geen keuze, je moet wel.

Auto calibratie
Hier kan ik kort over zijn, het werkt maar ook niet.
De calibratie doet het beter als dat de unit uit de doos komt, maar hij komt niet in de buurt van een echte calibratie zoals je op de rapporten kunt zien.
Ik zou zelfs zeggen om het niet te gebruiken als je normaal naar je calibratie afspraken komt (iedereen die hier een projector koopt krijgt meerdere gratis calibraties op gezette tijden).

Beeld kwaliteit
Tja wat kun je hier van zeggen.
De VW1000 had me al betoverd alleen vond/vind ik het gebrek aan CMS een echt breekpunt en dat heeft de VW500 wel.... en het beeld is in 1 woord waanzinnig.
Zelden heb ik een unit hier gehad met zo een dynamiek en detaillering, de VW1000 heeft waarschijnlijk overall een iets gedetailleerder beeld maar de diepte waar ik bij de VW1000 zo enorm op viel is volledig aanwezig op de VW500.

De kleuren zijn ZEER accuraat en ook de diepte in het zwart is enorm goed, dit doet me echt direct terug denken aan mijn G70 CRT, zelfs de Barco haalde dit bij lange na niet.

Contrast
De metingen van het contrast moet je altijd in het goede beeld zien.
Bij dit soort "contrast monsters" is het altijd een combinatie van veel factoren, alleen de nummers zeggen weinig. Je kan bv een waanzinnig goede on/off contrast ratio hebben maar toch een minder dynamisch beeld door een lage ansi waarde, maar ook de werking van de iris kan een enorm verschil maken.

De waardes vallen als volgt uit :
Full dynamic range : 9800:1
Ansi contrast : 550:1
Iris bereik : 450.000:1

Het beeld zelf is door de werking van de iris ENORM dynamisch, ik durf bijna te zeggen dat ik nog nooit iets heb gezien met meer "byte" de flinke lightoutput van de VW500 helpt hier zeker aan mee, de iris heb ik tot nu toe nog niet zien werken en werkt dus zoals het hoort, ongeveer gelijk met mijn ogen. De scenes die ik tot nu toe heb gezien bevat detail in het zwart die bij de VW95 goed te zien was maar op veel andere units wegviel of nagenoeg niet te zien was, de VW500 laat het ook perfect zien maar voegt er ook nog eens een heerlijk gevoel van diepte aan toe. Dit is ronduit genieten.

Conclusie (voorlopig)
Dit is geen goedkope unit maar als we bedenken dat we 3-4 jaar geleden hetzelfde geld neerlegde voor de top projectoren dan is de VW500 toch wel een zeer goed geprijsde projector. De laatste jaren is de performance en prijs van de projectoren enorm gedaald maar de VW500 geeft door de 4K resolutie en de enorme dynamiek in het beeld wel een enorme boost aan de film ervaring en ik zou dan ook zeggen dat hij zijn geld dubbel en dwars waard is. De VW1000 zal vrees ik enorm moeilijk te verkopen zijn, hij heeft een betere lens (lees duurder) maar verder zie ik totaal geen voordelen tussen de 2 units die in het voordeel van de VW1000 uitvallen (alleen is de VW1000 iets hoger te pushen qua kleurspace (met een externe unit) maar tegen de tijd dat dit nodig is zijn beide units al verleden tijd.

games
Zoals wel meer mensen vind ik het af en toe best leuk om een spelletje te spelen, meestal COD of FIFA! dus ook dat even getest op de vw500. En ik zou bijna zeggen dat dit DE game projector van het jaar zou kunnen zijn, de panelen zijn natuurlijk snel maar vooral de reality Creation engine is BIZAR bij de xbox 360 games, het is letterlijk alsof je op een duidelijk hogere resolutie speelt, detail dat normaal nagenoeg een blur is, is nu goed te zien, je moet de engine zeker niet op maximaal zetten want dan word het wat te hard, maar tussen de 50-60 geeft het een flinke boost. Ik denk dat gamers hier een enorm kick van zullen krijgen.

4K
We hebben natuurlijk ook 4K op de unit gekeken en dat is zoals verwacht natuurlijk watertanden.
Voor het afspelen heb je wel speciale apparatuur nodig die nog niet goed leverbaar is vandaar dat ik dit even apart vermeld.
Het 4K materiaal laat geen alliasing of moire zien, en geeft boven op HD nog een flinke hoeveelheid diepte (detail is logisch).
We zullen de komende weken ook nog gaan testen met de mastered for 4K BD's natuurlijk.


Vanaf eind volgende week kunnen er demo's gegeven worden met de VW500, mail voor afspraken naar [email protected] en ook voor onze speciale introductie aanbieding.

De VW500 krijgt van mij een absolute referentie aanrader en dus :



UPDATES
Bij de nieuwere firmwares is het CMS systeem veranderd naar een 3 kleuren 2 punts calibratie, dit is niet mijn favoriete methode en ik vind dat ook zeer jammer voor een projector in deze klasse.

Tevens is er een speciale gamers mode geïntroduceerd met minder input lag.

Ook is de crosstalk bij 3D aangepakt en is dit behoorlijk verbeterd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Notificatie:ON
Ik wist nog niet wat ik voor de Kerst wilde hebben....,wie weet  ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

skoebiedoe

Deze kerst niet maar wie weet .....

home@the movies

Citaat van: skoebiedoe op november 29, 2013, 20:28:04
Deze kerst niet maar wie weet .....

Flauw hoor, en ik die dacht dat je deze week aan mijn deur zou staan  ;D ;D ;D

home@the movies

Vandaag trouwens een test gedaan met de mastered in 4K Blu rays Frank en ik kan je nu reeds vertellen dat het echt geen marketing praatje is, de verbetering is echt wel duidelijk merkbaar, de ene tittel is al wat beter dan de andere maar verschil is er zeker.

Gr
Werner

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

J.A.F._Doorhof

Ik heb er onlangs een stuk over geschreven en toen ook al tot de conclusie gekomen dat het iets is dat zeer goed KAN werken, het is feitelijk een algoritme dat Sony gebruikt om informatie "terug" te halen, ik omschrijf het aan klanten altijd als een soort van "zip" maar dan met enigszins verlies, of wel je komt ergens in het midden uit.

We gaan de komende dagen even goed kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 29, 2013, 21:06:31
Ik heb er onlangs een stuk over geschreven en toen ook al tot de conclusie gekomen dat het iets is dat zeer goed KAN werken, het is feitelijk een algoritme dat Sony gebruikt om informatie "terug" te halen, ik omschrijf het aan klanten altijd als een soort van "zip" maar dan met enigszins verlies, of wel je komt ergens in het midden uit.

We gaan de komende dagen even goed kijken.

Probeer ook eens even volgende combinatie op de VW500 met gewone blu ray, de reality creation uit maar de Darby van de Oppo op ongeveer 30, zeebeer mooie combinatie ;) ;)

evilniek

Mooie review Frank, ik wacht nog wel een jaartje denk ik.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

maximus79

Hier kan ik nu alleen nog even van dromen, als troost maar even een darbee opgepikt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Games sectie toegevoegd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Mag ik een gekke vraag stellen? Vroeger was crt heer en meester. Een paar jaar terug kwamen de eerste digitalen die al beter waren alleen op sommige fronten niet.  Is dit model eindelijk de crt op alle fronten voorbij?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

In mijn optiek ja.
De vw500 heeft een stuk dieper zwart dan de vw95 en dat was eigenlijk voor mij de laatste stap.
Sommige zullen zeggen dat het het niet is omdat er een Iris gebruikt word maar je hebt altijd wel een reden om iets te verdedigen, ook al weet je zelf ook wel dat het niet de waarheid is ;)

De vw500 geeft een flinke bak licht, zwart is enorm zwart, ANSI contrast is goed en detailiring is waanzinnig. Dus ik denk inderdaad dat dit niet de eerste crt killer is (dat was voor mij de JVC 750) maar wel de crt killer die 95% van de crt liefhebbers zal overtuigen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

Is de witbalans prekalibratie na de autokalibratie?

J.A.F._Doorhof

Correct.
Uit de doos gehaald, uur opwarmen en autocal.
Leuk om in de buurt te komen maar zeker geen vervanging van een calibratie door iemand die weet wat hij/zij doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  1, 2013, 11:09:55
Correct.
Uit de doos gehaald, uur opwarmen en autocal.
Leuk om in de buurt te komen maar zeker geen vervanging van een calibratie door iemand die weet wat hij/zij doet.

Daar had ik inderdaad meer van verwacht. Daar doen de panasonic plasma's het dan toch iets beter. Maar jammer, want men denkt wel dat het dan helemaal top is na zo'n autocal.

J.A.F._Doorhof

Panasonic doet het niet zelf ;)
Dat is calman. Dit zit echt in de projector. Ik had er meer van gehoopt maar dit eigenlijk verwacht. Als je weet dat 99.9% van de projectoren afgeleverd worden zonder CMS geactiveerd zegt dat al genoeg. Epson had een serie waar al waardes instonden. Maar die lagen er zo ver af dat alles op 0 beter was ;)

Misschien komt er een update. Ik hoopte dat je een setting kon "leren" en die bij kon houden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skoebiedoe

#17
Citaat van: home@the movies op november 29, 2013, 20:33:15
Flauw hoor, en ik die dacht dat je deze week aan mijn deur zou staan  ;D ;D ;D


Bwa,een kortingske van 50%  kan wonderen verrichten.;)

weet het al dus geen probleem. ;)

J.A.F._Doorhof

50 is wel erg veel ....;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  1, 2013, 11:49:25
Panasonic doet het niet zelf ;)
Dat is calman. Dit zit echt in de projector. Ik had er meer van gehoopt maar dit eigenlijk verwacht. Als je weet dat 99.9% van de projectoren afgeleverd worden zonder CMS geactiveerd zegt dat al genoeg. Epson had een serie waar al waardes instonden. Maar die lagen er zo ver af dat alles op 0 beter was ;)

Misschien komt er een update. Ik hoopte dat je een setting kon "leren" en die bij kon houden.

Daar heb je wel gelijk ja, is niet de tv die het onafhankelijk doet. Ik vind dat dat pas op de toestellen gezet zou moeten worden als het ook daadwerkelijk goed werkt. Hopen is dat dat nog even duurt :P

MaxxMark

Ik had al even rondgezocht (op het forum en met google). Maar wat doet "Reality Creation"  van Sony precies? En hoe verschillend is de "reality creation" op de VW500 van bijv. een Sony TV?

In eerdere posts van Frank las ik dat hij niet zo'n fan was van Reality Creation (want digitale 'oplap middelen'). Dat hij hier enthousiaster is kan 2 dingen betekenen; 1. hij komt er op terug. 2. in een 4K unit zal je in veel situaties toch aan upsampling moeten doen en "reality creation" doet meer dan dat alleen.

In short dus 2 vragen:
1. Wat doet "reality creation" (afgezien van de sales mumbo-jumbo die je overal terugvind op google)?
2. Wat doet (if any) "reality creation" meer op de vw500 (of eigenlijk op 4K units) dan op normale full hd units?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Bij 1080p nog steeds geen fan, heel licht gebruik =ok
Bij 4k is het echt een upscaling functie en daar heb je echt meer pixels dan de bron dus daar is het wel degelijk mogelijk om winst te halen. En dat gebeurt dus ook.

Het heeft bijna altijd ook nadelen "no free lunch" maar over het algemeen bevalt het mij enorm goed. Je krijgt op veel materiaal het gevoel dat je tussen de 10-50% meer detail ziet. Ruis komt er eigenlijk niet bij alleen de filmgrain natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Timh

Heb jij al 4k content kunnen afspelen ? Buiten youtube materiaal ?

evilniek

Wat vind je eigenlijk van de 3D prestaties, ik zie het niet terug in je review.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

3D geef ik op dit moment eigenlijk geen aandacht aan omdat als ik 3 mensen laat kijken ik nagenoeg 3 verschillende meningen krijg.

4K materiaal ziet er super uit, we hebben bij de projector een 4K speler met materiaal.
Natuurlijk verschilt het per filmpje, sommige zien er uit als een zeer mooi gedefinieerde BD (maar dan wel echt HEEL mooi), andere zijn echt letterlijk een totaal andere dimensie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"